Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Nalle Puh-dubbningar

Startat av TonyTonka, 23 juli 2008 kl. 21:25:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 16 januari 2022 kl. 23:19:14
Jag tror Nygren skulle passa bättre

Du menar Jan Nygren? Fast han spelar ju redan den rollen på riktigt i Nalle Puh och Årstiderna!

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 januari 2022 kl. 23:20:02
Du menar Jan Nygren? Fast han spelar ju redan den rollen på riktigt i Nalle Puh och Årstiderna!
Nej i Winnie the Pooh: Seasons of Giving är det Gunnar Uddén.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 16 januari 2022 kl. 23:24:02
Nej i Winnie the Pooh: Seasons of Giving är det Gunnar Uddén.
Nej, vi syftar på Winnie the Pooh Discovers the Seasons - där är det utan större tvekan Jan Nygren, trots att dubbcredits saknas.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2022 kl. 23:24:56
Nej, vi syftar på Winnie the Pooh Discovers the Seasons - där är det utan större tvekan Jan Nygren, trots att dubbcredits saknas.
kan man lita på att ni har rätt då?

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 16 januari 2022 kl. 23:27:40
kan man lita på att ni har rätt då?
Det finns ljudprov på alla rollfigurer i den här tråden, så kan du avgöra själv:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=9203.0

Men jag är nästan hundra på att det är Jan Nygren som spelar Puh.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2022 kl. 23:29:50
Det finns ljudprov på alla rollfigurer i den här tråden, så kan du avgöra själv:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=9203.0

Men jag är nästan hundra på att det är Jan Nygren som spelar Puh.
Okej, ni hade rätt.


Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 18 januari 2022 kl. 14:35:58
Detta kan jag int skriva så ni får en länk av mig

https://www.youtube.com/watch?v=f11ydFESkCY

Älskar den scenen!  ;D (riktig nostalgitripp)

"Ja jag kunde ha läst den om inte Tiger hade studsat på mig"

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 januari 2022 kl. 14:46:32
Älskar den scenen!  ;D (riktig nostalgitripp)

"Ja jag kunde ha läst den om inte Tiger hade studsat på mig"
Han kunde läst den om den int var nerkladdad med honung

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 18 januari 2022 kl. 16:07:28
Han kunde läst den om den int var nerkladdad med honung
Kan någon i Sjumilaskogen ens läsa?

Jag tror inte det eftersom att varenda skylt i hela Sjumilaskogen är felstavad eller med bokstäver vända åt fel håll.

Det är väl egentligen bara Berättaren som faktiskt kan läsa ordentligt.

Eriksson

Citat från: Adam skrivet 16 januari 2022 kl. 22:50:57
Den senare valda Gunnar Uddén för de efterföljande Nalle Puh-filmerna hade säkert gjort det mycket bättre, men om det gällde att tänka ut en första bästa efterträdare till Carl Billquist för rollen som Uggla i just den filmen så hade jag valt Peter Harryson.
Själv har jag alltid velat höra Bert-Åke Varg som Ugglan, men jag är inte helt säkert på hur bra han sjunger. Håller nog med att Peter Harryson hade varit ett mycket bra val.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 januari 2022 kl. 16:12:09
Kan någon i Sjumilaskogen ens läsa?
Ja, Ugglan kan ju, om man får tro honom själv...
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 18 januari 2022 kl. 16:07:28
Han kunde läst den om den int var nerkladdad med honung

Du har helt rätt i det!


Erik Friman

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 september 2018 kl. 20:49:39
Mycket riktigt användes VHS-dubben redan 1992 på FilmNet och 1996 på SVT, så det är lite mystiskt varför det dröjde fem år efter FilmNet-visningarna innan filmen släpptes på VHS. Dubbningen gjordes definitivt inte för FilmNet, för om de hade beställt dubben så hade det inte blivit KM Studio som gjort den (då FilmNet aldrig anlitade dem).

Det mest troliga är väl att Disney hade planerat att släppa Filmen om Nalle Puh på VHS 1992 (eller möjligen redan 1991), men att den VHS-utgåvan av någon anledning aldrig blev av. Men det är väl i och för sig inte helt omöjligt att filmen kan ha varit tänkt att gå upp på bio i början av 1990-talet, som sen inte blev av.

Vi kan ju som sagt inte veta när dubbningen gjordes; bara att den användes första gången på FilmNet 1992.
För att återuppliva ämnet så upptäckte jag från KB:s digitala dagstidningar att Filmen om Nalle Puh, som sändes på FilmNet med titeln "Nalle Puh på nya äventyr", sändes första gången mellan den 8 och 30 december 1991, medans sändningen från den 20 juni 1992 var egentligen repris enligt från mediedatabasen. Problemet var att stora delar av FilmNets tablåer saknades från november 1991 till mars 1992 eftersom mediedatabasen aldrig refernsbandade de perioden.

Jag har en teori på när Filmen om Nalle Puh kan ha varit dubbad, och det är i vilket tidpunkt när Ulf Bergstrand som Christoffer Robin började låta äldre med rösten. Jag vill minnas att han lät yngre i de tidiga Nalle Puh-avsnitten medan han lät äldre i både senare avsnitten och långfilmen. Även det lät Ulf äldre när han gjorde 6 avsnitt som Ville Virvel i Luftens hjältar, som släppte de två VHS:en Luftens hjältar på skattjakt och Luftens hjältar – den stora luftcirkusen runt augusti 1991. Ulf Bergstrand var född den 28 januari 1978 och var vid det året 13 år.

Ulf var även med i några musiksagor. I Mysterier med Musse och Kalle, gjord i februari 1991, gjorde Ulf rösten som Teddi (ej Freddi som det står i häftet) och lät där yngre. Senare var han i två musiksagor som Ville Virvel, gjord i augusti och september 1991, och lät där äldre.

Mysterier med Musse och Kalle

Luftens hjältar – Baloo fixar jobb

Luftens hjältar – En skön seger

MOA

Citat från: Erik Friman skrivet 22 januari 2022 kl. 13:19:10
För att återuppliva ämnet så upptäckte jag från KB:s digitala dagstidningar att Filmen om Nalle Puh, som sändes på FilmNet med titeln "Nalle Puh på nya äventyr", sändes första gången mellan den 8 och 30 december 1991, medans sändningen från den 20 juni 1992 var egentligen repris enligt från mediedatabasen. Problemet var att stora delar av FilmNets tablåer saknades från november 1991 till mars 1992 eftersom mediedatabasen aldrig refernsbandade de perioden.

Jag har en teori på när Filmen om Nalle Puh kan ha varit dubbad, och det är i vilket tidpunkt när Ulf Bergstrand som Christoffer Robin började låta äldre med rösten. Jag vill minnas att han lät yngre i de tidiga Nalle Puh-avsnitten medan han lät äldre i både senare avsnitten och långfilmen. Även det lät Ulf äldre när han gjorde 6 avsnitt som Ville Virvel i Luftens hjältar, som släppte de två VHS:en Luftens hjältar på skattjakt och Luftens hjältar – den stora luftcirkusen runt augusti 1991. Ulf Bergstrand var född den 28 januari 1978 och var vid det året 13 år.

Ulf var även med i några musiksagor. I Mysterier med Musse och Kalle, gjord i februari 1991, gjorde Ulf rösten som Teddi (ej Freddi som det står i häftet) och lät där yngre. Senare var han i två musiksagor som Ville Virvel, gjord i augusti och september 1991, och lät där äldre.

Mysterier med Musse och Kalle

Luftens hjältar – Baloo fixar jobb

Luftens hjältar – En skön seger
Intressant målbrottsutveckling