Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Detektiv-arbete; gräva upp källor inom dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 4 mars 2022 kl. 17:40:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 mars 2022 kl. 23:53:03
Jag kan säga några av frågor jag har till personerna som jag tror borde vara enkla;

- frågan jag har till Lizette Pålsson är varför hon inte spelade Snövit i Röjar-Ralf Kraschar Internet

(och så vidare...)

Den kan nog jag svar på.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 mars 2022 kl. 23:53:03
Jag kan säga några av frågor jag har till personerna som jag tror borde vara enkla;

-
- frågan jag har till Frank Ådahl är varför han inte spelar Simba i Lejonvakten

- frågan jag har till Kayo Shekoni är varför hon inte spelar Nala i Lejonvakten


Det kan nog jag svar på.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag skulle tror att många inte har trid eller årk att svar.

Många skådsopelare är ju väldigt upptagna.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten


Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  8 mars 2022 kl. 11:34:37
Jag skulle tror att många inte har trid eller årk att svar.

Många skådsopelare är ju väldigt upptagna.

Det kan ju aldrig skada att fråga dem, jag ska försöka att fråga så enkelt jag kan!

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 mars 2022 kl. 08:01:12
Men är inte Facebook en farlig och osäker plats? (där det kan finnas risk för mobbning och trakasserier)
De e lugnt!Om du int skriver nåt dumt får du nog inge dumt tillbaks

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  8 mars 2022 kl. 13:15:08
De e lugnt!Om du int skriver nåt dumt får du nog inge dumt tillbaks

Okej, ska tänka på saken.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 mars 2022 kl. 08:01:12
Men är inte Facebook en farlig och osäker plats? (där det kan finnas risk för mobbning och trakasserier)
Som överallt annanstans på Internet, eller i verkligheten för den delen, finns det självklart en risk för mobbning och trakasserier även på Facebook. Men om du inte skriver kontroversiella inlägg som hela världen kan se, utan huvudsakligen använder dig av Facebook p.g.a. Messenger (delen för att skicka och ta emot meddelanden) vågar jag nog påstå att risken är ganska liten.

Men gäller det skådespelare som man inte har e-postadresser till, så är ju valmöjligheterna begränsade - då är det i stort sett antingen Facebook eller att skriva fysiska brev ("snigelpost") som gäller. Hur man värderar dessa två alternativ är väl upp till var och en, men personligen föredrar jag att använda Facebook i möjligaste mån och bara ta till snigelpost för personer jag inte lyckas att hitta åt på Facebook.

Ett problem på Facebook är dock att man inte kan se födelsedatum eller liknande på personer, och därför kan man inte alltid vara säker på att det är rätt person man hittat åt. Gäller det skådespelare med tämligen unika namn kan man oftast vara tillräckligt säker ändå, men gäller det personer med hyfsat vanliga namn är det värre. Ibland står tillräckligt mycket så att man kan lista ut om det är rätt person ändå, men i vissa fall har jag avstått från att skicka meddelande då jag inte känt mig tillräckligt säker.

Men självklart skickar jag hellre e-post om det är någon jag faktiskt har mailadressen till, men det är som sagt inte så många.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 mars 2022 kl. 14:40:30
Men gäller det skådespelare som man inte har e-postadresser till, så är ju valmöjligheterna begränsade - då är det i stort sett antingen Facebook eller att skriva fysiska brev ("snigelpost") som gäller. Hur man värderar dessa två alternativ är väl upp till var och en, men personligen föredrar jag att använda Facebook i möjligaste mån och bara ta till snigelpost för personer jag inte lyckas att hitta åt på Facebook.

Ett problem på Facebook är dock att man inte kan se födelsedatum eller liknande på personer, och därför kan man inte alltid vara säker på att det är rätt person man hittat åt. Gäller det skådespelare med tämligen unika namn kan man oftast vara tillräckligt säker ändå, men gäller det personer med hyfsat vanliga namn är det värre. Ibland står tillräckligt mycket så att man kan lista ut om det är rätt person ändå, men i vissa fall har jag avstått från att skicka meddelande då jag inte känt mig tillräckligt säker.

Men självklart skickar jag hellre e-post om det är någon jag faktiskt har mailadressen till, men det är som sagt inte så många.
Man kan väl kontakta personer på Instagram också?
Fattar direkt skillanden mellan Messenger & Snigelpost
Snigelpost:Hasse Jonsson
Messenger:Louise Raeder

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  8 mars 2022 kl. 18:24:01
Man kan väl kontakta personer på Instagram också?
Fattar direkt skillanden mellan Messenger & Snigelpost
Snigelpost:Hasse Jonsson
Messenger:Louise Raeder

Men brukar inte Instagram-konton vara privata?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 mars 2022 kl. 18:30:52
Men brukar inte Instagram-konton vara privata?
Inte nödvändigtvis, man väljer själv om ens konto ska vara privat eller offentligt.

Disneyfantasten

Som jag förstått det så tar det längre tid med TV-serier än med långfilmer?

Så kanske att jag prioriterar långfilmerna först att fråga om till KM och sedan sparar TV-serierna till sist?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  8 mars 2022 kl. 18:24:01
Man kan väl kontakta personer på Instagram också?
Jag har aldrig använt Instagram, men det förmodar jag att man lär kunna.

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  8 mars 2022 kl. 18:24:01
Man kan väl kontakta personer på Instagram också?
Ja det går, Instagram har någonting som kallas DM...

MOA