Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney spelfilmer (Live Action)

Startat av moviefan, 10 mars 2017 kl. 16:09:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.

Sabelöga

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 16 mars 2020 kl. 12:35:43
Kan vi snälla hålla hos till ämnet😫
Sista meddelandet då  ;)
Citat från: Lilla My skrivet 16 mars 2020 kl. 10:58:28
Att säga att man som grupp är förtryckt är inte att säga "det är synd om oss/er och kommer så alltid vara" utan bara ett sätt att belysa det problem som finns i samhället. Ett patriarkat t.ex. kommer alltid förtrycka kvinnor på ett eller annat sätt, trots att vi kommit sjumila kliv framåt sedan t.ex. 1700-talet är kvinnor fortfarande en förtryckt grupp i ett patriarkat. Man kan absolut säga "men varför kämpa om vi alltid kommer vara i underläge?" men är inte det i sig att ge upp och bara ett väldigt sorgligt sätt att se på saken?

Då har vi olika definitioner om vad förtryckt betyder. Jag skulle säja att förtryck är när man personligen eller som medlem av en grupp nekas diverse rättigheter. Och det finns många grupper minioriteter i samhället som INTE blir fötryckta bara för att dom är färre, rödhåriga, vänsterhänta, långa, osv.
Citat från: Lilla My skrivet 16 mars 2020 kl. 10:58:28
Beror ju på hur stor gruppen är, kan jag tänka. Muslimer och judar, t.ex. är två minoriteter i västvärlden och Sverige men i stor lever det otroligt många som praktiserar dessa religioner i världen. Muslimer är otroligt förtrycka i Sverige fortfarande, det är faktum. Men för många muslimer i mellanösten är ju det normen att vara muslim och se likasinnade på gator och torg. Likadant att kvinnor generellt är förtryckta och lever under mannen i ett patriarkat i så gott som hela västvärlden, men i jämförelse med kvinnor i Nordkorea är det ju otroligt jämställd mellan könen i t.ex Sverige. En svensk kvinna reflekterar antagligen inte över att hon ens är förtryckt förren hon börjar se mönster, öppnar ögonen mer och tar in av vad hennes medsystar tycker och tänker - så var det i mitt fall. Betyder detta att en kvinna i väst inte är förtryckt per definition för att hon inte känner till förtrycket eller om hon jämför sig med kvinnliga misshandlade kvinnor i Nordkorea? Det finns ju en handfull kvinnor (svenskfödda kvinnor i Sverige might I add) som anser att kvinnor inte alls är förtryckta och faktiskt BÖR underkasta sig mannen av olika anledningar. De ser obalansen mellan könen som något naturligt, men lever fortfarande i ett patriarkat. Om denna handfull kvinnor öppet säger vad de tycker, väger deras röster mer än en lika stor handfull kvinnor som säger emot och belyser de problem som finns?

Blev en lång rant där. TL;DR - Hur ska man se och lyfta minoriteters förtryck i t.ex. Sverige om, som du säger, precis alla måste vara utsatta för att det ska räknas som förtryck eller utsatthet? Om vi vänder på det; Hur liten grupp som talar ut krävs det inom en viss grupp människor för att räknas som att hela gruppen per definition är förtryckt eller i underläge i samhället? Har själv inga svar på detta t.b.h. utan är mer en intressant diskussion och reflektion :D
Tja, hur stor en grupp innom en grupp behöver vara för man ska kunna räkna hela gruppen som kollektiv drabbad är som sagt en intressant fråga. Jag skulle ändå säja att under 50% alltid är för lite. För då är det ju inte en merpart.

Intressant att du helt och hållet utgår ifrån att din analys av samtiden är korrekt utan reservation att du skulle kunna ha fel. Det kan ju va så att du har fel, att kvinnor inte alls är förtryckta i Sverige 2020, att det helt enkelt inte finns värre saker än vad man vill se och du inte har en aning hur illa män har det och därav inget kan om andra sidan myntet. Det är vad jag anser och bara det att det finns kvinnor som håller med mej visar på att det inte är draget ur intet. Så varför skulle just din apokalyptiska uppfattning stämma? Förresten, vad är det för kvinnor du pratar om som skulle "se förtryck" och va helt lugna med det? Är du helt säker på att dom inte bara inte delar dina samhällsanalyser och därav inte uppfattar dom "problem" du försöker belysa.
Houba !

gstone

Jag hoppas Joaquin Phoenix spelat Kapten Krook i David Lowerys Peter Pan  och jag tycker Julian Glover skulle passa so Mr. Smee.

Glover är med i Game of Thrones.

Här en bild på honom ! :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

moviefan

Är det inte lite svårt att få till undervattens scenerna i Den lilla sjöjungfrun, om den blir live action ?   Om de inte gör de i cgi. I den animerade filmen, så pratar ju karaktärerna under vattnet.  ???

gstone

Citat från: moviefan skrivet 16 mars 2020 kl. 15:18:07
Är det inte lite svårt att få till undervattens scenerna i Den lilla sjöjungfrun, om den blir live action ?   Om de inte gör de i cgi. I den animerade filmen, så pratar ju karaktärerna under vattnet.  ???

Det gick ju med Aquaman.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Citat från: moviefan skrivet 16 mars 2020 kl. 15:18:07
Är det inte lite svårt att få till undervattens scenerna i Den lilla sjöjungfrun, om den blir live action ?   Om de inte gör de i cgi. I den animerade filmen, så pratar ju karaktärerna under vattnet.  ???

Vore kul om de gjorde antingen något åt
det här hållet eller
det här hållet. Eller kanske
såhär. Eller
något annat.

Dock lär de nog göra mer som i moderna filmer, som t. ex. "Aquaman". 

Lilla My

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 16 mars 2020 kl. 13:47:00
Intressant att du helt och hållet utgår ifrån att din analys av samtiden är korrekt utan reservation att du skulle kunna ha fel. Det kan ju va så att du har fel, att kvinnor inte alls är förtryckta i Sverige 2020, att det helt enkelt inte finns värre saker än vad man vill se och du inte har en aning hur illa män har det och därav inget kan om andra sidan myntet. Det är vad jag anser och bara det att det finns kvinnor som håller med mej visar på att det inte är draget ur intet. Så varför skulle just din apokalyptiska uppfattning stämma?

Det här är ju en helt annan diskussion ett par steg från där vi startade... Kan bara säga att jag åter igen känner en enorm trötthet i att du i princip säger "ni har det bättre nu för tiden och från min ståndpunkt är ni inte förtryckta längre så sluta gråt" och "män har det också tufft!" (utan att för den delen reflektera över att män mår skit också p.g.a. patriarketet  ::) ). Ingen VILL vara förtryckt, ingen VILL ligga i underläge. Att kämpa mot patriarkala strukturer är ett slitsamt jobb och de flesta som säger sig inte behöva kämpa är antingen 1- inte kvinnor och har i det ingen erfarenhet om hur fan det är eller 2- är totalt ignoranta till det som pågår runt omkring dem och väljer att inte bry sig för att det är jobbigt för hjärnan. Jag har en vän som alltid skrattat åt feminismen och tyckt det är dumt i huvudet, tills vi såg Mia Skäringers show "No more fucks to give" och det var som om någon tände en lampa i huvudet på henne. Hon grät hela showen igenom.

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 16 mars 2020 kl. 13:47:00
Det är vad jag anser och bara det att det finns kvinnor som håller med mej visar på att det inte är draget ur intet.

Här vill jag dock pointera; du är man. Du har inte företräde i om kvinnor är förtryckta eller ej, lika lite som jag kan tala för mörkhyades situation i dagens Sverige. Du kanske anser att kvinnor inte är förtryckta och då vill jag bara gratulera dig till att du inte ser det totala förakt som fortfarande finns. Grattis.

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 16 mars 2020 kl. 13:47:00
Förresten, vad är det för kvinnor du pratar om som skulle "se förtryck" och va helt lugna med det? Är du helt säker på att dom inte bara inte delar dina samhällsanalyser och därav inte uppfattar dom "problem" du försöker belysa.

Finns kvinnor som inte orkar kämpa, framför allt äldre kvinnor som är födda in i patriarkatet och alltid levt i det och rättat sig efter det. De vet att det är uppåt väggarna fel att kvinnor är i underläge, men de har varken orken eller viljan att kämpa. Sedan finns det ju också kvinnor som gladeligen ligger i underläge för att de vill höra hemma där, nazister t.ex. har ofta en fin vaneföreställning om att de ska föda barn och bara hemmafru medan mannen kämpar ute i världen för dem. En 50-tals dröm som de håller fast i trots att de vet om hur jävla ojämt mellan könen det var/är. De ser förtrycket, men väljer att se bort eller hylla den som något bra istället för att kämpa emot den.

Tack för diskussionen.

Citat från: moviefan skrivet 16 mars 2020 kl. 15:18:07
Är det inte lite svårt att få till undervattens scenerna i Den lilla sjöjungfrun, om den blir live action ?   Om de inte gör de i cgi. I den animerade filmen, så pratar ju karaktärerna under vattnet.  ???

Tror snarare det kan bli riktigt snyggt! :) Tänker spontant på hur jävla snygg undervattenscenen i den fjärde Harry Potter-filmen fortfarande är, och då är ändå den filmen 15 år gammal -
https://youtu.be/K-tLdA55c3k

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 16 mars 2020 kl. 17:08:19
Det här är ju en helt annan diskussion ett par steg från där vi startade... Kan bara säga att jag åter igen känner en enorm trötthet i att du i princip säger "ni har det bättre nu för tiden och från min ståndpunkt är ni inte förtryckta längre så sluta gråt" och "män har det också tufft!" (utan att för den delen reflektera över att män mår skit också p.g.a. patriarketet  ::) ). Ingen VILL vara förtryckt, ingen VILL ligga i underläge. Att kämpa mot patriarkala strukturer är ett slitsamt jobb och de flesta som säger sig inte behöva kämpa är antingen 1- inte kvinnor och har i det ingen erfarenhet om hur fan det är eller 2- är totalt ignoranta till det som pågår runt omkring dem och väljer att inte bry sig för att det är jobbigt för hjärnan. Jag har en vän som alltid skrattat åt feminismen och tyckt det är dumt i huvudet, tills vi såg Mia Skäringers show "No more fucks to give" och det var som om någon tände en lampa i huvudet på henne. Hon grät hela showen igenom.

Här vill jag dock pointera; du är man. Du har inte företräde i om kvinnor är förtryckta eller ej, lika lite som jag kan tala för mörkhyades situation i dagens Sverige. Du kanske anser att kvinnor inte är förtryckta och då vill jag bara gratulera dig till att du inte ser det totala förakt som fortfarande finns. Grattis.

Finns kvinnor som inte orkar kämpa, framför allt äldre kvinnor som är födda in i patriarkatet och alltid levt i det och rättat sig efter det. De vet att det är uppåt väggarna fel att kvinnor är i underläge, men de har varken orken eller viljan att kämpa. Sedan finns det ju också kvinnor som gladeligen ligger i underläge för att de vill höra hemma där, nazister t.ex. har ofta en fin vaneföreställning om att de ska föda barn och bara hemmafru medan mannen kämpar ute i världen för dem. En 50-tals dröm som de håller fast i trots att de vet om hur jävla ojämt mellan könen det var/är. De ser förtrycket, men väljer att se bort eller hylla den som något bra istället för att kämpa emot den.

Tack för diskussionen.
Håller inte med dej överhuvudtaget men diskussionen slutar ju här så tack detsamma.
Houba !

gstone

Disney borde göra om sina spelfilmer istället för animerad ? Dom gjorde en del på 50-talet som unna moderniseras rätt bra !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 17 mars 2020 kl. 21:20:37
Disney borde göra om sina spelfilmer istället för animerad ? Dom gjorde en del på 50-talet som unna moderniseras rätt bra !

Tror du att de skulle sälja bra? Disney gör ju inte bara succéer.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 17 mars 2020 kl. 22:06:40
Tror du att de skulle sälja bra? Disney gör ju inte bara succéer.

Kreatativt finns det väl mer att förbätttra ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

IMDB inte mest pålitliga källa jag VET ! >:, Men ändå, säger att Jamiyka Jones ska spela sjöhösten i Live Action Lilla sjöjungfrun.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Undrar hur inspelningen har gått med denna?^^

Simon Axelsson

Citat från: Elios skrivet 26 mars 2020 kl. 15:07:27
Undrar hur inspelningen har gått med denna?^^

Med störst sannolikhet stoppad nu, säkert inte särskilt långt in i produktionen
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

I fall ni inte vist ser rollistan för den nya lilla sjöjungfrun ut så här !

Halle Bailey  som Ariel

Melissa McCarthy  som Urusla

Awkwafina  som Måzart

Jacob Tremblay  som rösten till Blunder

Jonah Hauer-King  som Prins Erik

Daveed Diggs som röst åt Sebestian

och Jamiyka Jones  som härolden.

Nu vet ni  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

I den nya live action Lilla Sjöjungfrun tycker Ariel kan dubbas på svenska av  Michelle Sjo Lønne och Sven Angleflod kan göra röst till kung Triton som verkar komma spelas av Javier Bardem enligt rykten.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.