Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Favoritdjur

Startat av Skokaka, 17 februari 2024 kl. 02:23:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Jag är rätt säker på att det inte fanns en tråd om detta, och jag som tycker mycket om djur ville gärna ta upp detta. Ni kan också motivera som jag om vad ni gillar med djuren. Ni kan också göra listor (som topp 10) som jag gör nu.

Mina favoriter är däggdjur, så jag gör väl en lista för mina favorit däggdjur:

10: Björnar

Det finns björnar överallt, och även om de är farliga i verkligheten så är de rätt populära, med tanke att vi till exempel har nalle/teddybjörnar och att det finns många fiktiva björnar som är snälla. Plus så är de allätare, så de äter nästan vad som helst, både kött och växter. Jag räknar alla sorters björnar här, och jag tror att pandor är mina favoritbjörnar. De är nog de fredligaste björnarna som finns, i hela fall vad jag vet. Dock så är det mycket illa att träffa på en björn, med tanke på att de bor i Sverige. Deras ungar är också väldigt söta.

9: Sälar

Förmodligen inklusive sjölejon och valrossar. De brukar vara duktiga på tricks, som till exempel på att balansera med en boll på nosen. Jag tycker också väldigt mycket om kutar, som deras ungar kallas för. De har vit päls och är också extremt söta. Jag har även ett gosedjur av en sälkut... :-[

8: Lejon & Tigrar

Ja, här var det en "tie" så att säga. Djurens konung och det största kattdjuret ihop. De är nog lika populära, tänkte först att ha bara en av dom, men medan jag förmodligen gillar mest lejon så har jag ändå ett närmare intresse för tigrar, plus så är tigrar utrotningshotade, så jag ville då blanda båda av dom i samma ställe på listan. Jag kanske kunde ha lagt geparder på listan, de är nog mina topp tre favorit kattdjur. Och med det så syftar jag på vilda katter, förstås. ;)

7: Vargar

Det bästa hunddjuret, som också är dess förfäder. Utan vargar så skulle vi inte ha haft hundar. Vargar är ju coola och faktiskt omtyckta utav många, trots att de tyvärr har dåliga rykten och brukar ses som skurkar. De äter inte ens småbarn (eller grisar heller, tror jag) och de är underbara familjer. Vargar har även räddat människor i verkligheten. De är ungefär bara hundar, även om de kan vara vildsinta så är de bara skygga om sig och vill försvara varandra i sina flockar.

6: Surikater

Förmodligen det minsta djuret i Afrika. Och med det så menar jag däggdjur och de som bara finns där. Surikater verkar dock tyvärr inte finnas med så mycket i media, förutom om man tänker på Timon, dock. Har alltid tyckt om surikater, och jag är rätt säker på att de är tuffa noga att även slåss mot skorpioner och överleva detta. Tycker att de är det bästa djuret från Afrika.

5: Kaniner

Ja, harar också, så "hardjur" antar jag... De kan vara både tama och vilda, och de är också rätt populära. Nu undrar jag om man får adoptera vilda kaniner? ??? Men harar är däremot bara vilda... De kan vara bra husdjur om man vill ha en som inte gör läten.

4: Grisar

Vet inte hur många är jätte förtjusta i grisar, folk brukar säga att de är äckliga och smutsiga, men så är det inte. De rullar sig i lera för att bli av med insekter från huden, har jag för mig. Och de är inte heller så dumma som folk säger, dessutom så har de bra luktsinne att sniffa fram tryfflar i skogen, en typ av svamp har jag för mig. En hund skulle nog inte hitta en tryffel lika snabbt som en gris. Jag får också skuldkänslor när jag äter fläsk men tyvärr så kan jag inte låta bli...

3: Ekorrar

Bästa gnagaren. Jag kan nog också räkna med deras nära släktingar här... Jag har sett ekorrar i verkligheten lite då och då, men jag antar att de är för riktigt skygga av sig själva för att gå nära människor... Det är imponerade hur de kan stoppa nötter i deras kindpåsar, och de är riktigt smarta. De är nog inte så knäppa som man annars tror. Jag hoppas förresten att det är bara en myt det där om att de äter fågelägg och ungarna i dessa...

2: Hundar & Katter

Jag tänkte faktiskt göra denna listan utan dessa, även om de tillhör listan, men jag trodde att det skulle bli fusk, eftersom de är husdjur, och förmodligen många har antingen hundar eller katter i listor som dessa. Men jag ville ha med dom, men det fick bli en "tie" precis som med lejon och tigrar eftersom jag ville ha med alla utav dessa i listan, även om det ser mer ut som "Topp 12" just nu... Men i hela fall, jag är nog mer en hundperson, men jag tycker också om katter, och jag brukar väl säga att hundar är mitt favoritdjur, men vem som helst skulle nog säga att en hund eller en katt är deras favoritdjur... Båda är bra husdjur, dock. Hundar passar mer för utåtriktade personer då de gillar att umgås och behöver gå ut på promenader rätt ofta, medan katter passar mer för inåtriktade personer därför att de är mer lata och brukar helst hålla på med sina egna grejer. Det är nog bara jag som chansar vilket av dom passar mest till vilken typ av person. Båda är väldigt bra husdjur att ha som sällskap.

1: Tvättbjörnar

Ja, ni förmodligen förväntade inte detta! ;) Jag har varit förtjust i tvättbjörnar rätt länge. Älskar hur de ser ut som tjuvar med maskar på ögonen och deras ringar i svansarna. Dock så är de tyvärr, precis som vargar, oftast skurkar pga deras "maskar" eftersom de ser kriminella ut och även är nattaktiva. :-\ Vi har tyvärr inte tvättbjörnar här i Sverige, dock... Tycker också synd om dom då folk ser de även som skadedjur. De är dock ett väldigt intressant djur med intressanta släktingar från andra länder, men tvättbjörnen är nog ändå den mest kändaste arten i deras släkt. :D Tvättbjörnar forever!

Jag tycker också om rävar, som också finns överallt. Tyvärr så hade de inte en plats i listan, och jag har redan vargar där, så jag har mitt favorit hunddjur, men jag tyckte ändå att det var värt att nämna rävar som är mitt andra favorit hunddjur. Det finns många olika sorter, men den mest vanligaste, rödräven, är nog min favorit, vilket är det första jag tänker på när det kommer till rävar. Min andra favorit är ökenräven, den minsta räven och hunddjuret i världen, har jag för mig. Man kan tro att ökenräven är chihuahuans förfäder. ;D Så ökenräven är min tredje favorit hos hunddjuren. Tycker att ökenrävar borde förtjäna mer roller i media... :-\

Utanför däggdjur så tar jag upp sköldpaddor (reptiler) som är väldigt långsamma, men de har skal på ryggen som deras hus, och de är nog de enda reptilerna som är vegetarianer. De är bra husdjur för de som är allergiska mot päls eller fjädrar och plus så är de stumma och gör inget irriterande läten, för de som vill ha lugn och ro. Plus så kan de leva väldigt länge, så de är jätte bra att ha som sällskap. Jag vill även nämna grodor (amfibier) och man brukar väl blanda ihop reptiler och amfibier, va? Nåja, jag brukade själv ärligt talat tro att grodor och paddor var reptiler bara för att de var gröna. Och samma sak förmodligen med salamandrar, då. De ser ju ut som ödlor, fast de är släkt med grodor och paddor. Precis som ödlor så har grodor långa tungor för att fånga insekter med. Önskar att de kunde vara husdjur eller att ha som sällskap hemma, de kunde äta upp alla irriterande flugor och myggor om de kommer in och gör inbrott. Själv så vill jag erkänna att jag tycker också synd om grodor för att de brukar användas i skolor så att man kollar hur deras insidor ser ut. Detta tycker jag borde ses som djurplågeri och borde vara olagligt. Själv hade jag aldrig detta i mina skolor, som tur är, tack och lov! Men jag vet inte om folk fortfarande tillåter detta... Eller om det ens görs i Sverige... Men i hela fall, om man vill se insidan i ett djurs kropp så kan man lika gärna kolla på datorn eller en bok eller något om man vill lära om detta. Det är nog förmodligen bara jag som tycker det ä' synd om att grodor behandlas så här i skolor...

Och nu så vill jag ta upp mina favorit fåglar, också! :)

10: Blåskrikor

De är blåa och har coola frisyrer. De finns nog bara i Nordamerika, har jag för mig... Jag tycker bara att de ser coola ut, och blått är ju en fin färg...

9: Duvor

Visst, en del kanske kallar dom för "råttor med vingar" av någon anledning, men jag tycker att det annars passar fiskmåsar mer, men vad båda har gemensamt är att de är vita och brukar baja på folk... Är detta därför man kallar dom för råttor?... Men i hela fall, det finns ju både gråa och vita, och de vita ser ju mer finare och ängel liknande ut. Och man brukade väl ha de som brevduvor, vilket man nog förmodligen inte gör längre, men de gör ju nytta om de skickar brev. Varför man ens kallar duvor för "det där" kommer jag aldrig att haja. Det är kul att mata dom också men bara man ser till att de inte bajsar efteråt...

8: Påfåglar

En del skulle tycka att de ser läskiga ut pga deras stjärtfjädrar. De ser ju ut som ögon, fast det är väl bara hanarna som har det, och hanar i djurriket brukar ju se mer färggladare ut än honorna. Och "ögonen" är inte riktiga, men det är uppenbarligen för att skrämma iväg fiender. Det är väl de som gör dessa lätena jag har hört några gånger. Men i hela fall en ur snygg fågel som är lätt att känna igen.

7: Kråkor

Man kan tycka att de ser fräcka och skumma ut, men jag hoppas att det inte har med deras färg att göra... Jag tycker att kråkor är coola, och de ser ju ut som en tema för hösten... Varför tycker jag det, undrar jag?...

6: Ugglor

Man säger ju "klok som en uggla" och då undrar jag hur en uggla vore som en lärare... Medan de ser fredliga ut så är de faktiskt rovfåglar. Alltså att de äter mindre djur. Dock så är det ju bara för överlevnads skull, och de är ju inte hotfulla, direkt. De är ju ändå nattdjur och har ett imponerande syn eftersom de kan nog se deras byte mitt i mörkret.

5: Papegojor

De kan vara både vilda och tama. Det finns många olika sorters. Jag tänker nog mest på röda papegojor när jag tänker på deras sort. Väldigt färgglada fåglar. Det är också imponerade hur de kan härma läten. Och nej, papegojor snackar egentligen inte, de bara härmas, som sagt... Och så ska man nog inte ge dom kex, i hela fall inte med choklad i har jag för mig eftersom jag har nog hört att det är giftigt för fåglar om det nu är sant?

4: Hackspettar

Ett konstigt val, jag vet. Men om ni undrar, så jo, en av anledningarna är pga utav Hacke Hackspett. Jag gillar nog också deras läten när de hackar i träd. Och de äter egentligen inte träd, de hackar hål efter småkryp i träden, som de äter. Jag har för mig att de inte gör ett eget läte, bara hackar? Jag kommer fortfarande ihåg när vi såg en hackspett i skogen och jag kommer nog aldrig att glömma detta minnet. :)

3: Örnar

De verkar ståtliga och är tydligen en symbol för Amerika. Bara jag som dock tycker att örnar ser arga ut? ;D De ä' väldigt duktiga jägare, också. Ja, en cool fågel och min favorit rovfågel är vad den är.

2: Pingviner

I det kallaste stället på jorden, Antarktisk, så kan bara en pingvin överleva där. De må inte ha förmågan att flyga, men de är duktiga på att simma och äter nästan bara fisk. Kanske också kräftdjur och små bläckfiskar ingår i deras föda? Hur kan man inte älska pingviner? Det finns även många olika sorter utav dom. Det kan dock vara tufft att leva som dom...

1: Ankor

Precis som pingviner så kan ankor simma, men flyga, det kan de i hela fall göra. Men jo, ankor är mina favorit fåglar. Det finns båda vilda och tama. Och gräsänder är också coola. Förresten, om du sätter en bit majs på en ärta, så ser det ut som huvudet på en gräsandshane. (Ärtan är huvudet och majsbiten är näbben. ;D) Även om det var kul att mata ankorna, så har jag för mig att bröd är farligt och dåligt för ankor, av vad jag har hört? Kan man mata dom med något annat, då? :( Tycker också att ankor förtjänar bättre. Det känns nog bara trevligt att stirra på dom.

Så... Om jag då gör en lista för olika djur för övrigt, oavsett vilket grupp den tillhör till, så skulle min lista nog se ut så här:

10: Vargar

9: Sköldpaddor

8: Surikater

7: Kaniner

6: Pingviner

5: Ankor

4: Grisar

3: Ekorrar

2: Hundar & Katter

1: Tvättbjörnar

Så... Ni då? :)

Lillefot

#1
Reptiler i alla sorter är jag förtjust i (inte så förvånande med det namn jag har möjligen), och då är det främst ormar, krokodiler och ödlor jag har högt uppe på listan.

Ormar generellt sett tycker jag är sköna djur, när de slingrar sig framåt långsamt men säkert och luktar med tungan. Jag har också haft lyckan att få hålla i en stor orm som barn, och det är väldigt fascinerande att få känna deras fjälliga skinn. Det är ganska synd att de har dåligt rykte hos en del personer, vissa arter är förstås giftiga men lämnar dig generellt sett ifred om du inte aktivt försöker att komma för nära. En dag ska jag skaffa en som husdjur, kanske en pytonorm, majsorm eller mjölksnok.

Krokodiler (och alligatorer, gavialer samt kajmaner för den delen) är riktiga bestar och toppkonsumenter i de flesta ekosystem som de är del av. Med deras bitkraft kan de lätt knäcka alla sorters ben, och de är riktigt sluga när det kommer till anfall under vattenytan. Sedan har de också lyckan att vara släkt med dinosaurierna tillsammans med fåglar. Plus också för att krokodilungar är så barnsligt söta, en total kontrast hur de är när de är fullvuxna. ;)

Ödlor i alla former är också sköna, oavsett om det rör sig om geckoödlor, kameleonter, leguaner eller till och med den dödliga komodovaranen.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

MOA

Mina 10 Djur:
Kossor(Skapar mjölk & ost som används i vardagen)
Duvor(Stoppa Duvan!)
Ekorrar(Knäppiga Kurre & Agent Kurre)
Hästar(Tog hand om en shetlandsponny)
Kaniner(Hade en viltgrå som troligen är död nu)
Får(Fåret Shaun)
Getter(Kände en som var lika tam som en hund)
Kängurur(Dot & Kängurun)
Hundar(Bodde granne med världens bästa Schäfrar & Fat Coated Retriever)
Katter(Har ägt 3 & ser framemot fler)