Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Mediahuset namnbyte till KM Studio

Startat av Steffan Rudvall, 28 mars 2022 kl. 16:31:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Någon som vet när namnbytet skedde? Jag har några köp VHS:er med avsnitt av KM Studio dubbningar av både Nalle Puh och Räddningspatrullen och de fallen står det Mediehuset...

Det är ju egentligen inget namnbyte utan snarare började man använda en förkortning för KM Studio betyder ju Karlskoga Mediahuset.

Zebastian

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 mars 2022 kl. 16:31:55
Någon som vet när namnbytet skedde? Jag har några köp VHS:er med avsnitt av KM Studio dubbningar av både Nalle Puh och Räddningspatrullen och de fallen står det Mediehuset...

Det är ju egentligen inget namnbyte utan snarare började man använda en förkortning för KM Studio betyder ju Karlskoga Mediahuset.
Jag ser att du har varit medlem sedan oktober 2019 så varför frågar du nu?

MOA

Citat från: Zebastian skrivet 29 mars 2022 kl. 20:15:52
Jag ser att du har varit medlem sedan oktober 2019 så varför frågar du nu?
Han började int skriva inlägg innan 2020
Varför frågar du ens?

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 29 mars 2022 kl. 20:15:52
Jag ser att du har varit medlem sedan oktober 2019 så varför frågar du nu?
För att jag råkade gå förbi en secondhand-butik jag aldrig tidigare besökt och där hittade jag 3 män och en Pippi.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 mars 2022 kl. 16:31:55
Någon som vet när namnbytet skedde? Jag har några köp VHS:er med avsnitt av KM Studio dubbningar av både Nalle Puh och Räddningspatrullen och de fallen står det Mediehuset...
Jag är faktiskt inte säker hur det förhåller sig, och har själv försökt att utröna detta utan någon framgång. Men i företagsregistren kan jag inte hitta några spår av namnet Mediahuset, så därför misstänker jag att det bara är ett namn som använts vid marknadsföring och liknande och som företaget faktiskt aldrig har hetat på papperet.

En personlig teori är att de började med att kalla sig för Mediahuset vid dubbningar för att särskilja från musikproduktion och musikinspelning, som ju var KM Studios främsta verksamhet på den tiden. Men det har jag som sagt inte kunnat bekräfta, utan det är bara min högst personliga gissning.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 mars 2022 kl. 16:31:55
Det är ju egentligen inget namnbyte utan snarare började man använda en förkortning för KM Studio betyder ju Karlskoga Mediahuset.
Nja, jag är snarare ganska säker på att KM står för Karlskoga Musikstudio. Eller åtminstone har det stått så i brevhuvudet på en del papper jag fått från KM Studio...

Det fullständiga namnet var man väl så illa tvungen att överge när man inte längre huvudsakligen ägnade sig åt musikinspelning.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 mars 2022 kl. 22:47:56
Nja, jag är snarare ganska säker på att KM står för Karlskoga Musikstudio. Eller åtminstone har det stått så i brevhuvudet på en del papper jag fått från KM Studio...

Det fullständiga namnet var man väl så illa tvungen att överge när man inte längre huvudsakligen ägnade sig åt musikinspelning.

Aha, det var intressant! Har själv hört vid flera tillfällen att KM är en förkortning av Karlskoga Mediahuset, men då är det alltså (troligen) Karlskoga Musikstudio som är korrekt. Det ska jag lägga på minnet. :)

Christian Hedlund

Såg denna tråd och frågade Anders Öjebo i veckan.

KM stod absolut för Karlskoga Musik en gång i tiden, numera står det för Kreativ Media.

När det kommer till Mediehuset så var det ett separat företag som låg vägg i vägg med KM och hjälpte dem att föra över det mottagna dubbmatterialet från ett format (ej VHS, fick ingen info om exakt vad det var) till ett annat som var mer hanterbart för studion. Mediehuset dubbade aldrig, de var bara behjälpliga gentemot KM Studio.
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

Daniel Hofverberg

Citat från: Christian Hedlund skrivet  8 april 2022 kl. 14:20:20
När det kommer till Mediehuset så var det ett separat företag som låg vägg i vägg med KM och hjälpte dem att föra över det mottagna dubbmatterialet från ett format (ej VHS, fick ingen info om exakt vad det var) till ett annat som var mer hanterbart för studion. Mediehuset dubbade aldrig, de var bara behjälpliga gentemot KM Studio.
Mycket intressant. Då är ju frågan varför Mediahuset ändå crediterats för "Svensk bearbetning och dubb" på flera äldre VHS-utgåvor, om de faktiskt aldrig dubbade något...?

Möjligen kanske Mediahuset anlitades för dubbningarna ifråga, och att de i sin tur lejde bort uppdragen till KM...? Det skulle ju kunna förklara att deras namn hamnade på förtexterna istället för KM Studio, då ju kunderna inte alltid vet om vem som faktiskt utför en dubbning om uppdraget lejs bort.

Oskar

#8
Och dom spelade in musik också med sten och stanley, Monica Forsberg, svingelskogen, ritz, hasse andersson m.m.

Steffan Rudvall

#9
Kan det inte vara så att KM Studio var de som faktiskt spelade in, översatte och regisserade men att Mediahuset gjorde bearbetningen för att sätta ihop dubbningarna?