Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SwedishKuriboh

Citat från: Cadpig skrivet 26 december 2010 kl. 15:40:45
Har jag ett minne som en kålrot eller visades inte klippet från Toy Story 3 förra julen?
Nej... som jag sa så visades Toy Story 2 i fjol...

Daniel Hofverberg

Ifjol var det som sagt Toy Story 2 och Prinsessan och grodan.

Citat från: Cadpig skrivet 26 december 2010 kl. 15:40:45
Och det var ett hån av SVT att visa ett redan tidigare visat klipp från sagda skräpfilm och kalla det en nyhet, oavsett vad deras skäl var.
Jag tror ärligt talat inte att SVT har särskilt mycket (eller någonting) att säga till om, då de bara klipper in "årets nyheter" från det nu aktuella julprogrammet från Disney in i deras gamla repris från 1988. När det verkar ha varit samma sak i alla länder, så kan man nog förutsätta att det är Disney som bär skulden för det, så SVT har nog inget att säga till om.

Däremot förstår jag inte hur Disney resonerar, då de väl aldrig förut har återanvänt gamla klipp på det här sättet; i synnerhet när filmen ifråga inte ens verkar vara aktuell för någon nyrelease på DVD.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 december 2010 kl. 00:44:42
Däremot förstår jag inte hur Disney resonerar, då de väl aldrig förut har återanvänt gamla klipp på det här sättet; i synnerhet när filmen ifråga inte ens verkar vara aktuell för någon nyrelease på DVD.


Jag tror att anledningen till Bilar-klippet är denna DVD: http://www.d-zine.se/filmer/hejdloesahistorier.htm . Karaktären Bärgarn var ju huvudkaraktär i det klipp som visades, så kanske var tanken från Disney att puffa för denna DVD-utgåva, även om klippet ju är från filmen "Bilar" och vad jag kan läsa mig till inte verkar finnas med på DVD-utgåvan.

Daniel Hofverberg

Ja, visst är karaktären Bärgarn aktuell genom just Bärgarns hejdlösa historier (vars kortfilmer ju också visats på Disney Channel stup i kvarten det senaste året), men i så fall vore det ju mer logiskt att visa någon av dessa Bilar-kortfilmer hellre än samma klipp från den första filmen som de visade 2006. De flesta av Bilar-kortfilmerna räcker ju dessutom bara runt 4 minuter, och skulle därför längdmässigt kunna ingå.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 december 2010 kl. 14:35:10
Ja, visst är karaktären Bärgarn aktuell genom just Bärgarns hejdlösa historier (vars kortfilmer ju också visats på Disney Channel stup i kvarten det senaste året), men i så fall vore det ju mer logiskt att visa någon av dessa Bilar-kortfilmer hellre än samma klipp från den första filmen som de visade 2006. De flesta av Bilar-kortfilmerna räcker ju dessutom bara runt 4 minuter, och skulle därför längdmässigt kunna ingå.


Helt sant, men det är ju i alla fall samma karaktär. Jag håller dock med om att det mest logiska hade varit att visa någon av kortfilmerna från DVD:n.

Daniel Hofverberg

Eller ännu bättre ett smakprov från Bilar 2, om det nu finns något som är färdiganimerat redan.

ddubbning

#51
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 december 2010 kl. 22:17:11
Eller ännu bättre ett smakprov från Bilar 2, om det nu finns något som är färdiganimerat redan.


Ja, det vore ju det allra bästa eftersom det är helt nya klipp som ska visas vid den tidpunkten i programmet och Bärgarn-filmer har ju visats på Disney Channel. Men om det är just specifikt Bärgarn-DVD´n man ville puffa för så hade ju det bästa trots allt varit att visa något från den DVD:n.

Kanske det rentav var meningen att man skulle visa ett klipp från Bilar 2 men att man exempelvis inte hann dubba det klippet i tid till sändningen och därför istället fick visa det gamla klippet igen ?

Daniel Hofverberg

Jag tror inte problemet ligger i eventuell dubbning, eftersom det tydligen var exakt samma inslag som visades även i Danmark. Det får mig att misstänka att båda inslagen varit identiska i hela världen. Dessutom brukar ju tidiga smakprov och trailers ofta dubbas med tillfälliga röster, även om den "skarpa" dubbningen inte är klar.

Däremot är det nog troligare att Disney i USA hade tänkt att ta med utdrag ur Bilar 2, men att det visade sig inte finnas något färdiganimerat i tid och att de därför som en nödlösning i sista sekunden plockade in det gamla inslaget från 2006 års program. Eftersom de aldrig gjort så förut, så tror jag inte att det kan ha varit planerat från första början.

Men om nu inget var klart av Bilar 2, så tycker jag som sagt personligen att det hade varit mer logiskt med utdrag ur Toy Story 3.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 december 2010 kl. 02:34:53
Jag tror inte problemet ligger i eventuell dubbning, eftersom det tydligen var exakt samma inslag som visades även i Danmark. Det får mig att misstänka att båda inslagen varit identiska i hela världen. Dessutom brukar ju tidiga smakprov och trailers ofta dubbas med tillfälliga röster, även om den "skarpa" dubbningen inte är klar.

Däremot är det nog troligare att Disney i USA hade tänkt att ta med utdrag ur Bilar 2, men att det visade sig inte finnas något färdiganimerat i tid och att de därför som en nödlösning i sista sekunden plockade in det gamla inslaget från 2006 års program. Eftersom de aldrig gjort så förut, så tror jag inte att det kan ha varit planerat från första början.

Men om nu inget var klart av Bilar 2, så tycker jag som sagt personligen att det hade varit mer logiskt med utdrag ur Toy Story 3.


Aha, ja om exakt samma inslag visades i Danmark så kan det ju onekligen mycket vara så att samma inslag visades i hela världen. Det är sant att trailar och annat tidigt material ofta förses med andra röster än de som medverkar i den slutliga dubbningen.Jag kan dock inte påminna mig att jag någonsin skulle ha hört talas om att så hade skett med något inslag i "Kalle Anka och hans vänner önskar God jul", men det hindrar ju inte att så kan ha varit fallet förut och att så kan ha varit fallet nu.

Din teori om Bilar 2 låter mycket trolig, visst är det möjligt att man kan ursprungligen kan ha planerat att visa något ur den nya filmen men att man inte kunde få fram något färdiganimerat i tid till programmet. Ja, det faktum att de aldrig har plockat in gamla inslag på detta sätt förut gör ju att det är sannolikt att det inte blev klart förrän i sista minuten att Bilar 2-inslaget inte skulle kunna visas.Och om det berodde på att man inte kunde få fram något färdiganimerat inslag så påverkade ju det alla länders program, inte bara det svenska, vilket förklarar om samma inslag visades även i Danmark.

Ja, det ska ju vara nya inslag och då hade det ju varit mer logiskt att visa något ur Toy Story 3.

Daniel Hofverberg

Jo, Toy Story 3 hade som sagt varit mer logiskt; men en tänkbar teori är ju att Disney trodde sig hinna få med material från Bilar 2 men att det stod klart att det inte skulle hinnas så väldigt kort tid före jul att de helt enkelt inte hann förbereda det utan fick nöja sig med ett gammalt inslag som redan var klart. Trots allt lär det ju ta ett litet tag att förbereda klipp ur exempelvis Toy Story 3, när de ju i arkivet i USA måste plocka fram alla dubbningar för olika länder, o.s.v. (då alla långfilmsutdrag i julprogrammet skickas i färdigdubbad form från USA).

Citat från: ddubbning skrivet 28 december 2010 kl. 15:28:02
Det är sant att trailar och annat tidigt material ofta förses med andra röster än de som medverkar i den slutliga dubbningen.Jag kan dock inte påminna mig att jag någonsin skulle ha hört talas om att så hade skett med något inslag i "Kalle Anka och hans vänner önskar God jul", men det hindrar ju inte att så kan ha varit fallet förut och att så kan ha varit fallet nu.
Nej, sådant har mig veterligen inte skett i just Kalle Anka och hans vänner önskar god jul; men däremot ofta i andra tidiga utdrag (d.v.s. inte enbart just trailers). Jag minns exempelvis att det på olika håll visades ett smakprov på några minuter ur Monsters, Inc. en tid innan premiären, och att den då hade en tillfällig "skräpdubbning" där Anders Öjebo spelade Mike (som ju senare ersattes av Robert Gustafsson till den skarpa dubben).

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 december 2010 kl. 18:58:28
Jo, Toy Story 3 hade som sagt varit mer logiskt; men en tänkbar teori är ju att Disney trodde sig hinna få med material från Bilar 2 men att det stod klart att det inte skulle hinnas så väldigt kort tid före jul att de helt enkelt inte hann förbereda det utan fick nöja sig med ett gammalt inslag som redan var klart. Trots allt lär det ju ta ett litet tag att förbereda klipp ur exempelvis Toy Story 3, när de ju i arkivet i USA måste plocka fram alla dubbningar för olika länder, o.s.v. (då alla långfilmsutdrag i julprogrammet skickas i färdigdubbad form från USA).

Ja, det låter troligt att man hade kort tid på sig och att den enda lösning som var möjlig var att visa det gamla Bilar-klippet igen, för det är helt sant att det måste ta tid att hitta och skicka ut klippen med respektive lands dubbning, något jag inte visste att man gjorde från USA.

CitatNej, sådant har mig veterligen inte skett i just Kalle Anka och hans vänner önskar god jul; men däremot ofta i andra tidiga utdrag (d.v.s. inte enbart just trailers). Jag minns exempelvis att det på olika håll visades ett smakprov på några minuter ur Monsters, Inc. en tid innan premiären, och att den då hade en tillfällig "skräpdubbning" där Anders Öjebo spelade Mike (som ju senare ersattes av Robert Gustafsson till den skarpa dubben).


Intressant! Jag har ett liknande exempel, som visserligen rör sig om en trailer. På en DVD-utgåva fanns en trailer med för den då kommande Lejonkungen 3,  och i denna trailer hade Timon och Pumbaa vad jag minns helt andra röster än filmens Per Fritzell och Jan Rippe.  Jag tror att DVD- utgåvan förmodligen var den med den första Lejonkungen-filmen, logiskt nog.

TonyTonka

jag fattar inte riktigt, varför är det logist med ett klipp på Toy Story 3 när den redan varit på bio iår och dessutom finns på dvd?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: Tonytonka skrivet 31 december 2010 kl. 17:43:39
jag fattar inte riktigt, varför är det logist med ett klipp på Toy Story 3 när den redan varit på bio iår och dessutom finns på dvd?

Det hade nog varit nyrealesen att den just kommit ut.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tonytonka skrivet 31 december 2010 kl. 17:43:39
jag fattar inte riktigt, varför är det logist med ett klipp på Toy Story 3 när den redan varit på bio iår och dessutom finns på dvd?
Eftersom julaftonsprogrammet traditionsmässigt brukar innehålla klipp från filmer som varit aktuella under det gångna året från antingen bio eller DVD, alternativt som snart kommer att ha premiär. För filmer från det senaste året är det nog svårt att hitta någon mer omtalad Disney/Pixar-film än just Toy Story 3.

TonyTonka

Jag såg Kalle Anka igår och den nya Nalle Puh-filmen var en av nyheterna i år. Men jag reagerade på att Nasse inte alls lät som Michael Blomqvist (som crediterats under Svenska röster och Credits för den rollen ) den lät snarare lite femenin.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D