Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bio till Dvd etc.

Startat av Elios, 16 december 2018 kl. 10:41:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

I det 100:e ämnet jag nu startat här undrar jag bara lite hur lång tid brukar det ta från en film som går på till att sen släppas på dvd och bluray osv. Alltså hur brukar hela processen se ut?^^

Eriksson

Mamma Mia! Here We Go Again hade biopremiär den 18 juli och kom på DVD den 19 november. Det är nog det enda fall då jag har haft koll på detta. Men till i princip alla filmer går det ju att hitta uppgifter om både biopremiär och släppdatum, så det ska inte vara så svårt att ta reda på.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Det är ganska individuellt och brukar variera en hel del. Det snabbaste jag varit med om är ungefär två månader från biorelease till DVD/BD-release, och det långsammaste (av filmer som faktiskt släpps på DVD) har varit ungefär ett år.

Men det vanligaste är nog runt 4 - 6 månader från de stora internationella filmbolagen (Universal, Disney, Warner, 20th Century Fox, etc.), och lite längre tid än så från de lite mindre independentdistributörerna (Noble Entertainment, Lucky Dogs, Scanbox, o.s.v.).

Sen är det ju värt att påpeka att det nuförtiden tyvärr inte är alla filmer som släpps på Blu-Ray eller ens DVD överhuvudtaget. Vissa lite mindre filmer släpps enbart digitalt nuförtiden; vanligtvis via iTunes, Viaplays köpbutik, o.s.v. I enstaka fall inte ens det, så att de aldrig syns till efter biopremiären... :(

En film jag saknar som jag verkligen hade velat köpa på DVD (eller ännu hellre Blu-Ray) är det fina japanska dramat Systrarna (Umimachi Diary), som hade biopremiär i Sverige våren 2016, men som fortfarande inte släppts på DVD eller Blu-Ray. :(

Artan1528

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 december 2018 kl. 14:06:07
En film jag saknar som jag verkligen hade velat köpa på DVD (eller ännu hellre Blu-Ray) är det fina japanska dramat Systrarna (Umimachi Diary), som hade biopremiär i Sverige våren 2016, men som fortfarande inte släppts på DVD eller Blu-Ray. :(

Jeg synes også det er irriterende at Tini - El Gran Cambio De Violetta kom i biografen i Danmark, men kun findes på iTunes/Viaplay. Det samme med Olaf's Frozen Adventure. :/

Daniel Hofverberg

Citat från: Artan1528 skrivet 16 december 2018 kl. 14:17:03
Jeg synes også det er irriterende at Tini - El Gran Cambio De Violetta kom i biografen i Danmark, men kun findes på iTunes/Viaplay. Det samme med Olaf's Frozen Adventure. :/
Det håller jag fullständigt med om. Olofs frostiga äventyr är kanske inte kört än - det kanske möjligen kan släppas på DVD/Blu-Ray till nästa jul (trots allt är det ju lite speciellt med filmer med jultema), men Violetta-filmen ser det ju mörkt ut med... :(

Artan1528

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 december 2018 kl. 14:20:18
Det håller jag fullständigt med om. Olofs frostiga äventyr är kanske inte kört än - det kanske möjligen kan släppas på DVD/Blu-Ray till nästa jul (trots allt är det ju lite speciellt med filmer med jultema), men Violetta-filmen ser det ju mörkt ut med... :(

Måske kunne den også komme i en compilation "Disney kortfilm" pakke, eller som en alene-kortfilm som i Tyskland eller USA. Men du har ret i at det ikke ser for godt ud med Tini filmen :/

Elios

Min kompis brukar säga ungefär 4 månader. Sen vet jag ett exempel att förra året och året innan så visades Billy Bob Thorntons film Bad Santa 2 på bio år 2016 men inte landa på dvd/bluray året senare alltså år 2017. Jag undrar lite hur skjuttsingen det kunde bli så!?  ??? ::) 8)

Daniel Hofverberg

Det är inte alls så konstigt. Vid filmer med jultema hamnar man helt enkelt i en lite besvärlig situation. Oftast vill man inte släppa julfilmer på DVD mitt i sommaren, så då blir det ofta att man väntar ett helt år för att kunna släppa filmen på DVD/Blu-Ray nästa jul.

Det är helt enkelt inte många som vill köpa julfilmer under sena våren eller sommaren, så då blir det nästan oundvikligt att man måste vänta ett helt år för att det ska bli rätt årstid för att tillräckligt många ska vilja köpa filmen...

Ett undantag är dock Helena Bergströms En underbar jävla jul, som faktiskt släpptes på DVD/Blu-Ray i slutet av mars 2016; men man kan ju gissa hur många som vill se en sådan julfilm i mars och april månad...

I undantagsfall har det dock hänt att det dröjt ett helt år från biopremiären för filmer att släppas på DVD/Blu-Ray även om de inte är säsongsbundna, men då är det som sagt oftast från lite mindre filmbolag.

Elios

Jag har dock aldrig stött på sånt tidigare. Skulle med nämna den du sa En underbar jävla jul för jag praktiserade på Hemmakväll under den tiden då och visste att den kom under våren då.
Är det samma sak med typ halloween eller påsk filmer med? Tänker om nu t. ex. Jamie Lee Curtis Halloween film från i år inte kommer komma på dvd och så förrän nästa år.  :o

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 17 december 2018 kl. 01:24:14
Är det samma sak med typ halloween eller påsk filmer med? Tänker om nu t. ex. Jamie Lee Curtis Halloween film från i år inte kommer komma på dvd och så förrän nästa år.  :o
Inte alls i samma utsträckning, men om det förekommer alls beror väl på om filmerna riktar in sig på högtidsstämning för respektive högtid, eller om de bara råkar utspela sig under den högtiden.

Jag tror dock aldrig det har hänt att filmer med Halloween-tema bara släpps runt Halloween, för ärligt talat finns det väl för de flesta ingen direkt högtidsstämning runt Allhelgonaafton/Halloween, på samma sätt som det finns kring julen. Visst finns det vissa seder som relativt många ägnar sig åt, men jag tror inte någon (åtminstone inte i Skandinavien) känner någon särskild Allhelgonastämning, till skillnad från julstämning.

När det gäller påsken gissar jag att distributörerna tar ställning från fall till fall, utifrån om filmerna tydligt fokuserar på just påskföreteelser eller om det är en allmängiltig film som går att ses närsomhelst på året.

Kort sagt: Det skulle kännas ganska konstigt att sitta inne mitt i sommaren och se på julfilmer, som fokuserar på julstämning med jultomtar och julgranar... Men det skulle inte kännas ett dugg konstigt att närsomhelst på året se en skräckfilm som råkar utspela sig vid Halloween och som kanske innehåller pumpor eller "Bus eller godis" - hela fokuset ligger ju då kring skräck och inte kring högtiden som sådan.

Med det sagt kan jag dock tänka mig att filmbolag i Latinamerika och i synnerhet Mexiko kanske resonerar annorlunda om filmer som tydligt fokuserar på deras motsvarighet till Allhelgonaafton/Halloween (d.v.s. Día de Muertos), med andra ord att uppmärksamma och hedra de döda - det är möjligt att en del sådana filmer kanske bara släpps i anslutning till den högtiden, som trots allt är väldigt stor i framförallt Mexiko.

Elios

Jag undrar dock lite hur det är med Happy Thanksgiving och sådant!?^^

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 17 december 2018 kl. 09:25:36
Jag undrar dock lite hur det är med Happy Thanksgiving och sådant!?^^
I Sverige är det ju (i stort sett) ingen som firar Tacksägelsedagen, så här lär ingen hänsyn tas till det.

Huruvida amerikanska distributörer tar hänsyn till det vet jag inte (för det är ju främst i USA som Thanksgiving är stort); men jag skulle gissa att de lär prioritera att biopremiärerna av filmer med Thanksgiving-tema kommer att sammanfalla med Thanksgiving, och att de oftast inte lär bry sig lika mycket om DVD/BD-releaser.

Elios

Är det även med i Usa och andra länder som dem släpper liknande med julfilmer på samma veva? Hur ser det t.ex. ut i Norge eller Danmark och övriga skandinavien när det gäller sådant här släpp?  ::) ??? :P :-[ :-X

Elios

Är det förresten någon som vet vad den absolut längsta tiden för en film ha kommit från bio till dvd?^^

moviefan

Kommer Nötknäpparen och de fyra världarna släppas på dvd/bluray  i början av nästa år, eller till nästa jul ?  Den är ju också julfilm, likaså Olofs frostiga äventyr.  När det gäller live action filmerna från Disney, så måste det ha gått rätt så fort innan Askungen släpptes på dvd, efter det att den gick på bio. Varför kommer dessa live action på bio nästan samtidigt ?  Både Lejonkungen, Dumbo samt Aladdin har premiär under 2019.