Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vilken av Don Bluths Filmer gillar ni mest

Startat av E, 31 december 2018 kl. 20:08:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken av Don Bluths Filmer gillar ni mest

Min lilla åsna
0 (0%)
Vildkatten Banjo
0 (0%)
Brisby och NIMHS hemlighet
5 (26.3%)
Resan till Amerika
1 (5.3%)
Landet för Längesedan
4 (21.1%)
Änglahund
3 (15.8%)
Rock-A-Doodle
0 (0%)
Trollet i Parken
0 (0%)
Tummelisa
4 (21.1%)
Pingvinen och Lyckostenen
0 (0%)
Anastasia
1 (5.3%)
Bartok - en riktig hjälte
1 (5.3%)
Titan A.E
0 (0%)
Dragon's Lair: The Movie (20??)
0 (0%)

Antal personer som röstat: 19

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  1 januari 2019 kl. 21:33:58
Jag tycker atBrisby och NIMHS hemlighet, Resan till Amerika,Landet för Längesedan, Änglahund , Rock-A-Doodle, Tummelisa, och Anastasia är all jätte bra. Jag tycker att dom flesta av Don Bluths filmer är superbra dubbade. Resan till Amerika, Landet för Längesedan, Änglahund , Rock-A-Doodle,och Tummelisa tycker jag bäst dubbade. Men Trollet i patken tycker  också  har en bra dubbning. Dom lyckas för det mesta dubbas hans filmer väldigt bra. Pingvinen och Lyckostenen blev jag föevånnade över hur  bra denn vara då jag inte gillar all KM studios dubbningar( ävenn m jaag älskar tre av dom Atlantis, Dinosaurer och Kjesarens nya still).  Det är ju Andres Öjebo som är regisörer och inte Monica Forsbeg. Jag tycker ock så deras dubbning av vägen till el Dorado är välidigt bra men det är förstås inte Disney. Jag tror nog att Anastasia eller Superhjäatarna är min favorite dubbningare av Sun Studios. Jag gillar verkligen dubbningen av Anastasia.

Jag håller med om att Atlantis, Dinosaurier och Kejsarens Nya Stil har mycket bra dubbningar! (även om jag tycker mer om dubbningen av Atlantis än själva filmen i allmänhet)

KM Studio tycker jag har gjort många bra dubbningar, däribland Lejonkungen, Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Mulan, Tarzan, Ett Småkryps Liv, Hitta Nemo, Björnbröder, m.fl.

Däremot gillar jag INTE KMs dubbning av Simpsons Filmen, mest för att jag inte alls tycker att Simpsons passar på svenska... (så det får utan tvekan ses som den sämsta dubbning som KM någonsin har gjort)

Angående Sun Studio så är det inte riktigt rättvist att jämföra Sun Studios Köpenhamns-baserade dubbningar med deras Stockholms-baserade, då deras Stockholms-baserade dubbningar i regel är bättre än deras Köpenhamns-baserade dubbningar...

(Superhjältarna, Råttatouille, WALLE, Upp och Prinsessan och Grodan är bra exempel på dubbningar som skötts av Stockholms-kontoret och i samband med att Toy Story 3 dubbades 2010 så bytte de namn till SDI Media, som fortfarande dubbar nästan alla Disney-produkter)

När det kommer till Köpenhamns-baserade dubbningar av Sun Studio så finner jag ett flertal bra exempel; Toy Story 1 & 2, Anastasia, Bartok, Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot, Space Jam, Looney Tunes Back in Action, Antz, Järnjätten och möjligen någon till som jag glömt... (främst på grund av den mycket väl tilltagna budgeten)

De sämsta dubbningar som Sun Studio Köpenhamn har gjort enligt mig är utan tvekan Turtles (som bara har tre skådespelare), Dastardly & Muttley (mest på grund av den usla översättningen) och Jetsons (inget fel på rösterna, men översättningen och de försvenskade karaktärsnamnen är helt uppåt väggarna och passar inte alls...)

moviefan

Såg Trollet i Parken idag. Den svenska dubben är mycket bra. Låten Absolutly Green, är helt underbar.  :D

E

Det lustiga med Trollet i Parken är att det är den film som Don Bluth inte alls är stolt över. Antagligen eftersom den innehåller ganska många färgglada och gulliga scener jämfört med hans andra filmer

Han har också sagt att han hatar alla uppföljarna till hans filmer

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 19 februari 2019 kl. 18:53:35
Det lustiga med Trollet i Parken är att det är den film som Don Bluth inte alls är stolt över. Antagligen eftersom den innehåller ganska många färgglada och gulliga scener jämfört med hans andra filmer

Han har också sagt att han hatar alla uppföljarna till hans filmer

Varför gör han det? Jag tycker att Fievel i Vilda Västern är den bästa uppföljare han någonsin har gjorts och jag gillar den rentav bättre än första filmen!

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 februari 2019 kl. 18:55:46
Varför gör han det? Jag tycker att Fievel i Vilda Västern är den bästa uppföljare han någonsin har gjorts och jag gillar den rentav bättre än första filmen!
Han är enbart sagt att han hatar uppföljarna till Landet för Längesedan och Brisby och NIMHS Hemlighet 2 för att dom innehåller sångnummer, färggladare miljö, osammanhängande handling mm

Vad han tycker om Resan till Amerika-uppföljarna vet jag inte

Dessutom gjordes inte uppföljarna av honom utan av några andra personer

Disneyfantasten

#20
Citat från: Erik Dahlberg skrivet 19 februari 2019 kl. 19:03:29
Han är enbart sagt att han hatar uppföljarna till Landet för Längesedan och Brisby och NIMHS Hemlighet 2 för att dom innehåller sångnummer, färggladare miljö, osammanhängande handling mm

Vad han tycker om Resan till Amerika-uppföljarna vet jag inte

Dessutom gjordes inte uppföljarna av honom utan av några andra personer

Nu förstår jag vad du menar... (alltså att de hade lägre budget)

Det är dock isåfall möjligt att han inte gillar Skatten på Manhattan och Mysteriet med Midnattsmonstret, samt Änglahund 2 i och med deras relativt låga budget...

Fievel i Vilda Västern hade dock iallafall utan tvekan en bra budget i och med att det är den enda av Don Bluths uppföljare som faktiskt har visats på bio...

När det kommer till Disney så var ju uppföljarna gjorda 1994-2008 Direct-To-Video uppföljare producerade av det numera nedlagda lågbudget-bolaget DisneyToon Studios och var alltså gjorda med relativt låg budget, vilket påverkar kvalitén, så det är nog mest troligt huvudsakligen därför man upplever att originalfilmerna hos Disney var bättre...

Fast Bernard och Bianca i Australien (1990) var producerad av det påkostade Walt Disney Animation Studios och har således en väldigt generöst tilltagen budget och är enligt mig betydligt bättre än första filmen...

Dessutom så tycker jag att Röjar-Ralf Kraschar Internet (2018) är snäppet vassare än första filmen... (och jag ser grymt framemot Frost 2)

Pixars uppföljare har alltid gjorts med hög budget, deras bästa enligt mig är Toy Story 2 (jag gillar även Toy Story 3, Hitta Doris och Superhjältarna 2 och ser framemot Toy Story 4)

Hos Nalle Puh tycker jag dock att lågbudget-uppföljarna är betydligt bättre än de två som är gjorda av högbudget-studion, och i det fallet tycker jag inte att det gör någonting om det är låg budget... (tycker samma sak med Jakten på Den Försvunna Lampan, Långben-långfilmerna, Musse-långfilmerna och TV-serierna)

Av DisneyToons filmer tycker jag dock att Tingeling-filmerna och Flygplan-filmerna har en någorlunda bra budget (fast de tre första Tingeling-filmerna hade en något sämre budget än de senare filmerna...)

Elios

Favoriten är väl mestadels Änglahund. Men jag älskar ju även Landet för Längesedan, Titan AE, Resan Till Amerika, Trollet i Parken etc.  ;D

E

Jag tog med hans kommande film Dragon's Lair: The Movie som har ospikat datum eftersom han inte har hittat något filmbolag som kan finansiera den. Den ska tydligen vara baserad på ett TV-spel som Don Bluth själv gjorde för länge sedan

Varsågod

Don Bluth har inte gjort själva arkadspelet, utan står bakom de för sin tid påkostade animationssekvenserna det innehåller. Det är lite av en interaktiv film i stil med den tidens PC-äventyr, där olika val under spelets gång ger upphov till olika händelseförlopp som spelas upp.

E

Citat från: Varsågod skrivet 20 februari 2019 kl. 14:04:06
Don Bluth har inte gjort själva arkadspelet, utan står bakom de för sin tid påkostade animationssekvenserna det innehåller. Det är lite av en interaktiv film i stil med den tidens PC-äventyr, där olika val under spelets gång ger upphov till olika händelseförlopp som spelas upp.
Aha det visste jag inte. :-\

Disneyfantasten

Förresten så har väl Don Bluth använt inte mindre än tre bolag som distribution till sina filmer;

>Universal; som distribution till Resan Till Amerika och Landet För Längesedan

>Warner Bros; som distribution till Trollet i Parken, Tummelisa och Pingvinen och Lyckostenen

>20th Century Fox; som distribution till Brisby och NIMHs Hemlighet, Änglahund, Rock-A-Doodle, Anastasia och Bartok En Riktig Hjälte

Elios

Hur var det nu? Kan man inte med säga att han gjort uppföljarna dels till Landet för längesedan, Änglahund eller Resan Till Amerika?^^

E

Citat från: Elios skrivet 24 februari 2019 kl. 04:14:39
Hur var det nu? Kan man inte med säga att han gjort uppföljarna dels till Landet för längesedan, Änglahund eller Resan Till Amerika?^^
Det är INTE han som gjort uppföljarna ;)

Hans Tolvaly

Det var ett val mellan dessa fyra för min del.
Brisby och NIMHS hemlighet
Resan till Amerika
Landet för Längesedan
Änglahund

Men i slutändan går priset till Änglahund. Jag växte upp med den filmen och har sett dussintals gånger. Den är mörk och spännande och vågar ta lite risker.
Brisby och NIMHS hemlighet hade kunnat ta första platsen, men gör det inte då jag inte växte upp med den. Jag såg inte den filmen föräns i sen tonår då en god vän visade den för mig. Hade inte ens hört talas om den innan dess. Men jag älskade den.
Både Resan till Amerika och Landet för Längesedan är också två jag växte upp med och älskade som barn. Såg även dem flertal gånger. Men Änglahund vinner, mycket tack vare sina karaktärer.

Lilla My

Trots att Thumbelina i sig är en riktigt sämst karaktär och filmen så "meh" och dum at man storknar måste jag ändå välja den. Har sett den tusen gånger sedan mellanstadiet då jag upptäckte att man kunde kolla på den på Youtube och blev kär i den, och den kärleken sitter liksom kvar trots att jag vet att den är dålig ;D

Skulle säga att Anastasia är riktigt bra också (trots att den även har sina brister) men jag har dessvärre aldrig riktigt fattat tycke för den. Älskar dock musiken och Helen Sjöholm så pluspoäng där. Såg An American Tail som liten och den där jävla maskin-råttan skrämde livet ur mig så pass att jag förträngt den, såg om filmen med mamma i år och blev chockad!