Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Greta Thunberg

Startat av E, 11 maj 2019 kl. 11:46:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

#15
Citat från: Elios skrivet 12 maj 2019 kl. 20:48:27
Har du källa på det? Du kan jag kanske tro dig men vet knappt där alltså. Dessa är ju världsstjärnor hon är ju bara ett barn som vill påverka miljön.  :( ::) ???
https://nyheter24.se/noje/925678-har-ar-varldsstjarnorna-som-hyllar-greta-thunberg

Hon har dessutom träffat Påven och han sa Carry on Greta just carry on till henne ;D

Sabelöga

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 12 maj 2019 kl. 20:51:59
https://nyheter24.se/noje/925678-har-ar-varldsstjarnorna-som-hyllar-greta-thunberg

Hon har dessutom träffat Påven och han sa Carry on Greta just carry on till henne ;D
Påminnelse om att det är samma snubbe som påstod att pedofilövergrepp inom sin egen organisation var jävulens fel.
Houba !

Elios

Se där. Men jag har knappt fattat mig på miljöfrågan överhuvudtaget då man säger att man förstör miljön om man åker flygplan!? Men hur i helskotta (som polskonstapeln i LasseMajas Detektivbyrå säger i ett avsnitt i julkalendern) förstör jag miljön om att flyga då om jag t. ex. reser till Venezuela eller inte så kvittar det väl om jag tar flyget som kanske går kl 8 på morgonen från Arlanda. Det planet kommer ju lyfta i vilket fall som helst eftersom andra ska med det eller ja det är ett plan som brukar åka den tiden. Vart i sjuttsingen har jag förstört miljön med att åka med ett plan?? Kan någon förklara det för mig?? Det är väl snarare flygvärdinnorna eller piloterna eller dem som har hand om flygplanet som bär på den skulden ändå!?  ???

Anders M Olsson

#18
Citat från: Elios skrivet 13 maj 2019 kl. 02:03:48
Se där. Men jag har knappt fattat mig på miljöfrågan överhuvudtaget då man säger att man förstör miljön om man åker flygplan!? Men hur i helskotta (som polskonstapeln i LasseMajas Detektivbyrå säger i ett avsnitt i julkalendern) förstör jag miljön om att flyga då om jag t. ex. reser till Venezuela eller inte så kvittar det väl om jag tar flyget som kanske går kl 8 på morgonen från Arlanda. Det planet kommer ju lyfta i vilket fall som helst eftersom andra ska med det eller ja det är ett plan som brukar åka den tiden. Vart i sjuttsingen har jag förstört miljön med att åka med ett plan?? Kan någon förklara det för mig?? Det är väl snarare flygvärdinnorna eller piloterna eller dem som har hand om flygplanet som bär på den skulden ändå!?  ???

Vad du som enskild individ gör är en droppe i oceanen som knappast påverkar miljön i någon märkbar utsträckning. Nyckeln är att vi alla måste bli miljömedvetna och förstå vår miljöpåverkan. Om du är en av väldigt många som avstår från att flyga betyder det mindre resandeunderlag och på sikt färre avgångar.

Sen tror jag iofs att det finns andra lösningar på flygets miljöpåverkan än att alla slutar flyga. Speciellt på längre avstånd finns det knappast några rimliga alternativ. Det behövs helt enkelt andra sätt att driva flygplan än med fossila bränslen.

Daniel Hofverberg

#19
Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 maj 2019 kl. 09:01:51
Sen tror jag iofs att det finns andra lösningar på flygets miljöpåverkan än att alla slutar flyga. Speciellt på längre avstånd finns det knappast några rimliga alternativ. Det behövs helt enkelt andra sätt att driva flygplan än med fossila bränslen.
Precis. På många håll finns det inga rimliga alternativ än flyg, så det är en utopi att antalet flygavgångar skulle kunna minska i någon större utsträckning. Om man bortser från utlandsresor finns det exempelvis i stora delar av Norrland ingen fungerande persontrafik via tåg (bara transporter via järnväg), och i de fall det finns är tåget som regel långsamt och eftersatt. Mellan majoriteten av landets orter är X2000 och liknande snabbtåg bara ett önsketänkande...

Om jag (som bor i Skellefteå) ska ta mig till Stockholm utan flyg, så innebär det i så fall en kombination av buss och tåg, mellan 2 och 4 byten (beroende på avgångstid) och en restid på mellan 9 och 14 timmar. Det är knappast rimligt annat än i yttersta undantagsfall... :( Och till utlandet är det ju i många fall 100% omöjligt att ens ta sig till slutdestinationen utan flyg.

Även om alla skulle minska ner på rena nöjesresor blir det ju ändå många resor på längre avstånd som man helt enkelt inte kan komma undan, vare sig man vill eller inte (jobbresor, hälsa på släkt/vänner på annan ort, etc.).

Så det är således forskning kring andra/nya bränsletyper som behövs för att göra något åt miljöpåverkan, då det är orealistiskt att minska ner mängden flygavgångar i någon högre grad. Det är väl nästan bara mellan Stockholm och ett fåtal andra större svenska orter (bl.a. Göteborg) som det i dagsläget finns fungerande och rimliga alternativ till flyg, så man kan undvika flyg utan alltför mycket besvär eller att ägna hela dagen åt resan.

Elios

Ja för min del skiter jag i vilket för här jag råd att resa någonstans så reser jag med flyg om det inte finns något annat alternativ än det. Ska ju med sägas att många är ju dessutom flygrädda. Så dem förstår jag att då tar dem hellre än 15 timmars bussfärd till Krákow i Polen som jag har gjort.
Jag ska säga att jag inte skiter i miljön men eftersom det inte påverkar överhuvudtaget vad jag än har för transport till det stället jag ska till så tar jag det oavsett om det påverkar miljön eller inte.  ::)

Soscla

Citat från: Elios skrivet 13 maj 2019 kl. 16:18:00
Ja för min del skiter jag i vilket för här jag råd att resa någonstans så reser jag med flyg om det inte finns något annat alternativ än det. Ska ju med sägas att många är ju dessutom flygrädda. Så dem förstår jag att då tar dem hellre än 15 timmars bussfärd till Krákow i Polen som jag har gjort.
Jag ska säga att jag inte skiter i miljön men eftersom det inte påverkar överhuvudtaget vad jag än har för transport till det stället jag ska till så tar jag det oavsett om det påverkar miljön eller inte.  ::)

"Det påverkas inte av vad lilla jag gör". Problemet är att alla tänker så och så sitter vi där på pottkanten :/
It's so fluffy I'm gonna die!

Hampus.J

Citat från: Elios skrivet 13 maj 2019 kl. 16:18:00
Jag ska säga att jag inte skiter i miljön men eftersom det inte påverkar överhuvudtaget vad jag än har för transport till det stället jag ska till så tar jag det oavsett om det påverkar miljön eller inte.  ::)

Det här kan vara den mest förvirrade meningen jag någonsin läst.
In Donaldismo Veritas

Elios

Citat från: Hampus.J skrivet 14 maj 2019 kl. 16:30:25
Det här kan vara den mest förvirrade meningen jag någonsin läst.

Åh, Tack. Det jag menar är att även fast det skulle kunna påverka miljön så kommer jag att flyga dit jag ska för att jag kan knappast köra bil till Mallorca från Trollhättan. Det var bara ett exempel!

Christer

Det är ju svårt att åka till Mallorca när det ligger under vatten för att havsnivån höjts pga miljöförstörelse också.

Sabelöga

Citat från: Christer skrivet 16 maj 2019 kl. 12:28:29
Det är ju svårt att åka till Mallorca när det ligger under vatten för att havsnivån höjts pga miljöförstörelse också.
Mallorca ligger väll ändå inte under vatten? Eller?  :o
Houba !

E

Om vi kan återgå till ämnet så vill jag säga att tidningen Time Magazine har utsett Greta till en av världens 100 mest inflytelserika personer :D
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xP5wER/greta-thunberg-pa-omslaget-till-time-magazine

E

Varför är det många som tror att en PR-kampanj ligger bakom Greta :(

Det säger många på Facebook och Instagram men det stämmer inte alls >:( Det är hon själv som gör detta för att hon vill det

Hennes mamma Malena Ernman har t.om sagt att det inte är så

Sabelöga

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 25 maj 2019 kl. 12:27:26
Varför är det många som tror att en PR-kampanj ligger bakom Greta :(

Det säger många på Facebook och Instagram men det stämmer inte alls >:( Det är hon själv som gör detta för att hon vill det

Hennes mamma Malena Ernman har t.om sagt att det inte är så
Man kan ju vilja tro att media borde förstå bättre än att låta nått så här trivialt få så här mycket uppmärksamhet. Men jag vet bättre tyvär. Folk är inte så dumma som man tror...
Houba !

E

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 25 maj 2019 kl. 13:14:32
Man kan ju vilja tro att media borde förstå bättre än att låta nått så här trivialt få så här mycket uppmärksamhet. Men jag vet bättre tyvär. Folk är inte så dumma som man tror...
Jo men det där med PR-kampanj stämmer inte alls