Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dennis

Startat av Mysan, 24 oktober 2007 kl. 12:32:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mysan

vet nån vilka personer som dubbar i serien om buskillen Dennis? Den med farbror nilsson, maggan,hunden ruff mfl

har för mig att det är Pang Ljuds dubb men är inte säker

Daniel Hofverberg

Det finns mer än en dubbning av den serien, så det vore en fördel om du kan klargöra med säkerhet vilken dubbning du syftar på. Dels finns det den dubben som gjordes av Lasse Svensson/GSP Film på uppdrag av Trefa Video, och användes på en del VHS-filmer en gång i tiden, och därefter även visats på TV4 (tycks jag minnas att det var). Därefter finns det den nyare dubbning som visats på bl.a. Fox Kids.

Mysan

jag tror det va via hyrfilm (vhs) i början av 90 talet. minns att jag tyckte mycket om att titta på iallafall

Daniel Hofverberg

På den tiden fanns det såvitt jag vet bara de VHS-filmer som gavs ut av Trefa Video och senare Collage Entertainment (med samma dubbning) - de andra dubbningarna av serien gjordes senare än så. För denna äldre dubbning av Dennis gäller följande dubbcredits:

Svenska röster:
Linus Wahlgren
Hans Wahlgren
Peter Harryson
Anna-Lotta Larsson
Åsa Göransson
m.fl.

Översättning: Per Sandborgh
Studio: GSP Film AB
Regi & Produktion: Lasse Svensson

Tyvärr vet jag dock inte vem som spelar vem av skådespelarna. Det var i alla fall en riktigt bra dubbning, vill jag minnas.

Mysan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 oktober 2007 kl. 09:18:02
På den tiden fanns det såvitt jag vet bara de VHS-filmer som gavs ut av Trefa Video och senare Collage Entertainment (med samma dubbning) - de andra dubbningarna av serien gjordes senare än så. För denna äldre dubbning av Dennis gäller följande dubbcredits:

Svenska röster:
Linus Wahlgren
Hans Wahlgren
Peter Harryson
Anna-Lotta Larsson
Åsa Göransson
m.fl.

Översättning: Per Sandborgh
Studio: GSP Film AB
Regi & Produktion: Lasse Svensson

Tyvärr vet jag dock inte vem som spelar vem av skådespelarna. Det var i alla fall en riktigt bra dubbning, vill jag minnas.


tack för info. jag vill också mig minnas att dubbningen var bra

Erika

GSP Films dubb användes även vid visningar på SVT, kommer jag ihåg.

Elios

Vad jag vet så finns det tre olika versioner av Dennis. Dem från 1993 och den från 1986.
Sen har jag med hört att det ska väl med finnas någon serie där han har svart hår? Eller kanske bara vad jag har inbillat mig!? Dennis and Gnatcher, hette den så? Har den möjligtvis dubbats också? För övrigt så äger verkligen Peter Harryson som Farbror Nilsson och Linus Wahlgren som Dennis. Men framförallt när Nick Atkinson spelade honom.

TonyTonka

Citat från: Elios skrivet 19 januari 2020 kl. 00:51:38
Vad jag vet så finns det tre olika versioner av Dennis. Dem från 1993 och den från 1986.
Sen har jag med hört att det ska väl med finnas någon serie där han har svart hår? Eller kanske bara vad jag har inbillat mig!? Dennis and Gnatcher, hette den så? Har den möjligtvis dubbats också? För övrigt så äger verkligen Peter Harryson som Farbror Nilsson och Linus Wahlgren som Dennis. Men framförallt när Nick Atkinson spelade honom.

Det är en annan europeisk serie med samma namn. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Citat från: TonyTonka skrivet 19 januari 2020 kl. 03:20:48
Det är en annan europeisk serie med samma namn. :)

Precis. :)

En nyare animerad tv-serie, baserad på den brittiska serien, visas just nu på SVT Barn och går även att ses på SVT Play

Elios

Nice men jag hittar nu på Wikipedia att den är från 98. Är då den på SVT Play en annan?  ::)

Erika

Citat från: Elios skrivet 19 januari 2020 kl. 10:13:04
Nice men jag hittar nu på Wikipedia att den är från 98. Är då den på SVT Play en annan?  ::)

Detta är en nyare version, ja.

Det finns även en (eller fler?) äldre version som var en dockserie. Den minns jag från visningar på brittiska barnkanalen TCC.

Elios

Så vet jag ju även att det fanns en serie på 50-talet någon gång som satte igång hela karusellen.  8)

TonyTonka

Citat från: Elios skrivet 19 januari 2020 kl. 13:23:10
Så vet jag ju även att det fanns en serie på 50-talet någon gång som satte igång hela karusellen.  8)

Nja, det som satte igång hela karusellen var väl snarare seriestrippen? ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Jag hat en fråga

Vilka är rösterna i Film Factorys dvd av All-New Dennis the Menace(1993) ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Har  DICs All-New Dennis the Menace dubbats till svenska ?

Det är en nyare serier som gjords 1993 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.