Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

JGF04 på Archive.org

Startat av Jonas9881, 24 april 2024 kl. 21:23:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Jonas9881 och 2 gäster tittar på detta ämne.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 23:06:42Ja, det där är den egenkomponerade förlängda versionen som jag gjorde för min DVD - med ett flertal extra inslag, som inte överensstämmer med 1958 års program, men som jag lade till som bonus med hjälp av DVD-standardens funktion för seamless branching. Där ingår alltså allt från 1958 års program, plus några inslag till för att få upp speltiden med ungefär en halvtimme.

Dessutom har någon roat sig med att bränna in min textning avsedd för originalversionen, istället för att behålla den valbar - inte så lyckat, då textningen är översatt från den engelska versionen och alltså inte alls överensstämmer med dubbningens dialog; som gör att texten inte alls är samma som ljudet... :(
(På DVD:n hade jag två svenska textspår - en där endast engelskspråkiga partier översatts, avsett för det svenska ljudspåret, och ett där allting översatts avsett för originalversionen; och det här är alltså det sistnämnda textspåret som är inbränt som del av bilden)
Är det något du har kvar dessa textspår, även din egna version då det skulle uppskattas utan text?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

gstone

Tack för all kul du lägger up,
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet Igår kl. 23:24:39Är det något du har kvar dessa textspår, även din egna version då det skulle uppskattas utan text?
Ja, jag ska ha kvar min DVD någonstans - jag ska kolla om jag har kvar .ISO-filen på någon hårddisk, eller om det bara finns utbränt. :)

Ovanliga dubbningar

Citat från: Anders M Olsson skrivet Igår kl. 19:13:10Det går faktiskt ganska lätt att reparera filerna så att de i alla fall blir körbara med programmet Untrunc:
https://github.com/anthwlock/untrunc/releases/tag/latest

MEN samtliga de trasiga filerna saknar lite på slutet, allt från någon sekund till någon minut. Avsnitt 5 saknar en dryg minut på slutet.

Det bästa är förstås om du kan få fram kompletta och spelbara filer från din källa. Kanske har @Ovanliga dubbningar också något vi kan använda?

I annat fall skulle jag kunna försöka sätta ihop avsnitt 5 från alla tre källorna: DRs bild och ljudet i kombination från Daniels och din version.

Övriga avsnitt 6 - 24 har jag redan klara och kompletta.
Ber om ursäkt att jag glömde bort det här. Här kommer ljud till episod 5 av Pakten:
https://mega.nz/file/bChUnSAb#p2PqRu4gCZnKFzbSwBPguQtbx-uEuxgtGzDinj57H0I

 Det ser ut att vara komplett, men kvalitén är dessvärre inte så bra som jag hade önskat - personligen tycker jag nog att herr Hofverbergs inspelning hade bättre ljud. :(

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet Igår kl. 23:24:39Är det något du har kvar dessa textspår, även din egna version då det skulle uppskattas utan text?
Här är Daniels version som verkar vara tagen direkt från hans DVD.

https://archive.org/details/kalle-ankas-jul-1958

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet Idag kl. 08:43:58Här är Daniels version som verkar vara tagen direkt från hans DVD.

https://archive.org/details/kalle-ankas-jul-1958
Ja, om man laddar hem .ISO-filen så får man den kompletta DVD:n med alla ljudspår och textspår. :)
(Undvik alltså H.264-filerna, då dessa saknar alla textspår då dem skapats automatiskt av Archive)

Dock är jag inte säker på om det där är min ursprungliga DVD eller min korrigerade DVD, då jag gjorde om DVD:n någon månad senare på grund av ett synkningsfel; och passade då också på att förbättra textningen...

Anders M Olsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet Idag kl. 02:49:40Ber om ursäkt att jag glömde bort det här. Här kommer ljud till episod 5 av Pakten:
https://mega.nz/file/bChUnSAb#p2PqRu4gCZnKFzbSwBPguQtbx-uEuxgtGzDinj57H0I

 Det ser ut att vara komplett, men kvalitén är dessvärre inte så bra som jag hade önskat - personligen tycker jag nog att herr Hofverbergs inspelning hade bättre ljud. :(
Det har du säkert alldeles rätt i. Jag körde en frekvensanalys på de olika ljudspåren, och i din ljudfil finns i princip inga frekvenser över 9,5 kHz. Ljudspåren från @Daniel Hofverberg och @Jonas9881 går betydligt högre upp i registret.

Men nu har jag gjort klart alla avsnitten 5-24 med bild från DR och komplett svenskt ljudspår. Daniel och Jonas har fått dem så att de kan komma överens inbördes om vad som ska laddas upp på Archive.

Avsnitten 1-4 och flera andra är okej i @Jonas9881 uppladdning.

Mathilda Gustafsson

Vilken uppladdning gäller om man vill se serien i sin helhet i bra kvalite?

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet Idag kl. 11:25:21Vilken uppladdning gäller om man vill se serien i sin helhet i bra kvalite?
Mina uppladdningar som finns ute här funkar förutom avsnitt 5-11 samt 13 och 16, och då finns det Daniels version från Archive då mina inte funkar via Archive.

Men jag tror att @Anders M Olsson håller på att lösa så alla avsnitt ska fungera med bra bild.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet Idag kl. 11:59:45Mina uppladdningar som finns ute här funkar förutom avsnitt 5-11 samt 13 och 16, och då finns det Daniels version från Archive då mina inte funkar via Archive.
Grejen är att då måste man bytta uppladdningar mellan avsnitten och vissa blir i sämre kvalitet.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet Idag kl. 12:12:43Grejen är att då måste man bytta uppladdningar mellan avsnitten och vissa blir i sämre kvalitet.
Själv så märkte inte jag av att det var dålig kvalite på Daniels avsnitt, men sen är väl jag en person som inte alltid behöver ha toppen kvalite.

Men när Anders har synkat svensk ljudspår till DR:s video så kommer du har alla 24 avsnitt i bra kvalite hoppas jag.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet Idag kl. 12:16:23Själv så märkte inte jag av att det var dålig kvalite på Daniels avsnitt, men sen är väl jag en person som inte alltid behöver ha toppen kvalite.
Det är främst avsnitt 24 som har lite sämre kvalitet på mina, som inte är inspelat från TV utan har gått omvägen via nedladdning från SVT Play och att koppla datorn till TV:n analogt och spela in.

Sen har avsnitt 5 en aning ljudbortfall, så att någon replik saknas, men avsnitt 6 - 23 har bra och stabil bild och ljud på mina inspelningar; med en ljudbitrate på 256 kbit/sek i Dolby Digital.

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet Idag kl. 12:12:43Grejen är att då måste man bytta uppladdningar mellan avsnitten och vissa blir i sämre kvalitet.
Visst måste du byta mellan två källor för olika avsnitt, men det vill du nog göra hursomhelst; då det blir både bättre kvalitet och mycket stabilare om du laddar hem avsnitten och inte spelar upp online i Archives spelare - i Archives webbspelare skalas allting ner till SD-upplösning (ingen HD-upplösning), plus att det relativt ofta blir problem med buffring och liknande.