Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Gustav Jonsson

Citat från: gstone skrivet 20 oktober 2021 kl. 20:54:05
Det verkar som Hos Musse snart kommer till Disney Plus !

https://twitter.com/DisneyTVANews/status/1450658582639349764
Finns det verkligen HD versioner av serien? Den är ju från början av 2000-talet och borde den inte vara gjord i 4:3?

gstone

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 20 oktober 2021 kl. 20:58:02
Finns det verkligen HD versioner av serien? Den är ju från början av 2000-talet och borde den inte vara gjord i 4:3?

Tror du dom kommer ha svensk tal ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Hoppas verkligen Musses verkstad kommer på Disney Plus !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 20 oktober 2021 kl. 21:02:32
Tror du dom kommer ha svensk tal ?
Det finns så vitt jag vet inte några rättighetsproblem med dubbningen i alla fall.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2021 kl. 21:08:11
Det finns så vitt jag vet inte några rättighetsproblem med dubbningen i alla fall.
Som med Bonkers

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 20 oktober 2021 kl. 20:54:05
Det verkar som Hos Musse snart kommer till Disney Plus !

https://twitter.com/DisneyTVANews/status/1450658582639349764
Det är ju inte officiellt bekräftat, så man får nog ta de där uppgifterna med en liten nypa salt - men förhoppningsvis stämmer det.

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 20 oktober 2021 kl. 20:58:02
Finns det verkligen HD versioner av serien? Den är ju från början av 2000-talet och borde den inte vara gjord i 4:3?
Jag tycker också att Hos Musse utifrån tidsperioden rimligtvis borde vara animerad i 4:3, men Wikipedia och likaså den här sidan påstår att den är animerad i 16:9 i HD-upplösning från början - men utan någon källangivelse är det svårt att veta om det är sant eller inte.

Citat från: gstone skrivet 20 oktober 2021 kl. 21:02:32
Tror du dom kommer ha svensk tal ?
Om och när Hos Musse kommer till Disney+ även i Norden (det finns ju vissa program som bara finns på Disney+ i USA) tror jag vi kan vara relativt säkra på att den borde ha svenskt, norskt och danskt tal. Trots allt har ju serien sänts under 2000-talet på både Disney Channel, SVT och TV3, så det finns knappast några rättighetsproblem med dubbningen - och den borde finnas relativt lättillgänglig i Disneys arkiv, då det ju inte var många år sedan serien senast sändes på Disney Channel.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2021 kl. 01:40:25
Jag tycker också att Hos Musse utifrån tidsperioden rimligtvis borde vara animerad i 4:3, men Wikipedia och likaså den här sidan påstår att den är animerad i 16:9 i HD-upplösning från början - men utan någon källangivelse är det svårt att veta om det är sant eller inte.

Det är säkert sant, bortsett från att bildformatet antagligen inte var exakt 16:9, utan snarare 15:9 vilket bestämdes av hur CAPS-systemet var konstruerat.

Det var visserligen för tidigt för att bredbild och HD skulle ha hunnit slå igenom på TV i folks hem, men den digitala miljön CAPS för animering var fullt och fast etablerad hos Disney sen mer än 10 år.

Då var det naturliga att man använde CAPS-systemets fulla kapacitet och skapade avsnitten i HD och bredbild, men tog hänsyn till att man även måste framställa beskurna kopior i 4:3 till tv-kanaler som ännu inte sände i bredbild.

Steffan Rudvall

Hos Musse har sänts i bredbild i HD på Disney Channel i flera länder dock vet jag inte om Sverige är ett av dessa.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 oktober 2021 kl. 10:18:18
Hos Musse har sänts i bredbild i HD på Disney Channel i flera länder dock vet jag inte om Sverige är ett av dessa.

Det måste ha varit ganska många år sen Hos Musse senast visades på Disney Channel, långt innan kanalen fanns i HD i Sverige.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2021 kl. 08:49:05
Det är säkert sant, bortsett från att bildformatet antagligen inte var exakt 16:9, utan snarare 15:9 vilket bestämdes av hur CAPS-systemet var konstruerat.
Har jag inte räknat fel, så borde väl 15:9 innebära 1,67:1; d.v.s. aningen smalare än traditionell 1,78:1. Så hur har Hos Musse då sänts i de länder som har erbjudit serien i Widescreen - med väldigt smala svarta fält till vänster och höger eller en pytteaning beskuren i höjdled...?

Steffan Rudvall

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 20 oktober 2021 kl. 20:58:02
Finns det verkligen HD versioner av serien? Den är ju från början av 2000-talet och borde den inte vara gjord i 4:3?

https://youtu.be/KOOLnem6bYI

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2021 kl. 12:00:42
Har jag inte räknat fel, så borde väl 15:9 innebära 1,67:1; d.v.s. aningen smalare än traditionell 1,78:1. Så hur har Hos Musse då sänts i de länder som har erbjudit serien i Widescreen - med väldigt smala svarta fält till vänster och höger eller en pytteaning beskuren i höjdled...?

Avsnitten på YouTube tyder på att man beskar serien en aning till 16:9. Det skulle vara intressant att jämföra samma avsnitt i 4:3-version för att se om det möjligen kan finnas något lite mer i höjdled.

Om man är en riktig kalenderbitare ska man kanske också notera att CAPS inte använde 1920 pixlar i bredd, utan 2048 pixlar.

Bara för skojs skull tog jag en skärmdump på ett klipp ur House of Villains på iTunes i USA, och det blev 1920x1135 pixels, c:a 1,69:1.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2021 kl. 13:30:32
Avsnitten på YouTube tyder på att man beskar serien en aning till 16:9. Det skulle vara intressant att jämföra samma avsnitt i 4:3-version för att se om det möjligen kan finnas något lite mer i höjdled.

Om man är en riktig kalenderbitare ska man kanske också notera att CAPS inte använde 1920 pixlar i bredd, utan 2048 pixlar.

Bara för skojs skull tog jag en skärmdump på ett klipp ur House of Villains på iTunes i USA, och det blev 1920x1135 pixels, c:a 1,69:1.

Jag har aldrig förstått vad Odjuret gör bland skurkarna i den filmen, han är ju ingen skurk alls, samma med Tyra Trollpacka och Ticktack-Krokodilen...

Jago är komplex, han var förvisso på Jafars sida i första filmen, men i senare sammanhang är han på Aladdin och hans vänners sida även om han fortfarande har kvar sitt bistra humör...

Anders M Olsson

#2309
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2021 kl. 12:00:42
Har jag inte räknat fel, så borde väl 15:9 innebära 1,67:1; d.v.s. aningen smalare än traditionell 1,78:1. Så hur har Hos Musse då sänts i de länder som har erbjudit serien i Widescreen - med väldigt smala svarta fält till vänster och höger eller en pytteaning beskuren i höjdled...?

Här är beviset. Bredbildsversionen är aningen beskuren i höjdled medan normalbildsversionen är beskuren i sidled!