Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dubbare som saknas på Wikipedia

Startat av clara liljeberg, 1 juli 2021 kl. 06:42:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 september 2024 kl. 19:24:17@Sabelöga
Kan du lägga in wikipedia bilder på dessa?
Osäker på hur man gör och jag tycker det är ganska respektlös mot dessa kändisar att de inte har bilder på wikipedia.

Ulf Larsson
Gunnel Fred
Suzanne Reuter
Gabriel Odenhammar

Jag har själv försökt lägga in bild på Uffe men fick en varning när jag gjorde det.....
Då man behövde lägga in på något speciellt sätt/äga bilden för att göra det..........
Tja, det är inte så bara att lägga upp bilder då som sagt, bilden måste vara fritt licensierad, annars kommer den raderas på Commons. Man alltså inte bara ta en bild från internet. Har du någon sådan bild kan jag visa dig hur man går igenom uppladdningsprocessen.
Citat från: MOA skrivet 16 september 2024 kl. 21:00:01Suzanne Reuter som är så känd, dåligt gjort av skaparna. Gabriel Odenhammar har inte gjort så mycket på senare år. Uffe Larsson var artist & spelade inte Gunnel Fred Kängu i någon Nalle Puh dubbning? Kan ingenting
Måste hålla med om att det är anmärkningsvärt att hon inte har en enda bild på Commons. Jag hade förväntat mig några stycken åtminstånde. Hon har väll trots allt varit känd i nästan ett halvt sekel.
Houba !

DingoPictures2005

Citat från: Sabelöga skrivet 17 september 2024 kl. 00:11:14Tja, det är inte så bara att lägga upp bilder då som sagt, bilden måste vara fritt licensierad, annars kommer den raderas på Commons. Man alltså inte bara ta en bild från internet. 
Jag vet inte hur man gör det.
Är därför jag vill att hjälper till med det.
När jag försökte lägga in en bild på Uffe Larsson så blev den nedplockad med en varning.

Sabelöga

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 september 2024 kl. 15:11:35Jag vet inte hur man gör det.
Är därför jag vill att hjälper till med det.
När jag försökte lägga in en bild på Uffe Larsson så blev den nedplockad med en varning.
Det kan nämnas att jag inte sysslar så värst mycket med bilder på Wikipedia annat än med dom jag själv tagit. Som jag förstått det är dom flesta bilder på nätet på något sätt upphovsrättsskyddade och kan därför inte laddas upp på Wikimedia Commons (där Wikipedia hämtar sina bilder ifrån). Om bilden inte uttryckligen är publicerad med fri licens eller har utgången upphovsrätt kan bilder komma att raderas. Det man kan göra är tydligen att fråga fotografen om tillstånd att ladda upp bilden med tillämplig licens och sedan ange det vid uppladdning. Men det har jag aldrig själv gjort.

Ett annat alternativ är att ta en egen bild på personen, om man kan, också sedan ladda upp den. 
Har du fler frågor kanske det mer lönt att fråga det här där någon mer insatt än mej kanske svarar :) -> https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Bildfrågor
Houba !

MB

Citat från: Sabelöga skrivet 17 september 2024 kl. 23:12:40Det kan nämnas att jag inte sysslar så värst mycket med bilder på Wikipedia annat än med dom jag själv tagit. Som jag förstått det är dom flesta bilder på nätet på något sätt upphovsrättsskyddade och kan därför inte laddas upp på Wikimedia Commons (där Wikipedia hämtar sina bilder ifrån). Om bilden inte uttryckligen är publicerad med fri licens eller har utgången upphovsrätt kan bilder komma att raderas. Det man kan göra är tydligen att fråga fotografen om tillstånd att ladda upp bilden med tillämplig licens och sedan ange det vid uppladdning. Men det har jag aldrig själv gjort.

Ett annat alternativ är att ta en egen bild på personen, om man kan, också sedan ladda upp den.
Har du fler frågor kanske det mer lönt att fråga det här där någon mer insatt än mej kanske svarar :) -> https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Bildfrågor
Hur ser ni på skärmbilder från filmen och serier där de medverkar fysiskt?

Sabelöga

Citat från: MB skrivet 17 september 2024 kl. 23:14:50Hur ser ni på skärmbilder från filmen och serier där de medverkar fysiskt?
Bra fråga: inte tillåtet. Räknas som en del av verket, och om verket skyddas av upphovsrätt skyddas också skärmdumpar och härledda verk.

https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Screenshots
Houba !

DingoPictures2005

DingoPictures2005

Citat från: Sabelöga skrivet 17 september 2024 kl. 23:43:46Bra fråga: inte tillåtet. Räknas som en del av verket, och om verket skyddas av upphovsrätt skyddas också skärmdumpar och härledda verk.

https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Screenshots
Kan du lägga in bild på ovannämnda vet ej vilka bilder jag kan lägga in och inte, och jag tycker det är ganska respektlöst mot de jag nämnde att de ej har bild på sin sida😟.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 19 september 2024 kl. 17:43:25https://sv.wikipedia.org/wiki/Linn_Ehrner
Nu har jag också fixat en wikipedia sida till Linn Ehrner.
Jag är säker på att det senaste hon medverkade i släpptes 2023

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 19 september 2024 kl. 19:53:29Jag är säker på att det senaste hon medverkade i släpptes 2023
Det senaste jag hittar som Linn var med i var Netflix-serien Kitti Katz, som släpptes sommaren 2023. Men hon kan mycket väl ha varit med i något efter det, som gått mig förbi - jag har trots allt inte koll på alla dubbningar som görs...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 september 2024 kl. 20:31:51Det senaste jag hittar som Linn var med i var Netflix-serien Kitti Katz, som släpptes sommaren 2023. Men hon kan mycket väl ha varit med i något efter det, som gått mig förbi - jag har trots allt inte koll på alla dubbningar som görs...
Menar att det senaste datumet i rollistan måste vara felstavat om Linns dubbningsdebut är 2014

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 19 september 2024 kl. 21:15:20Menar att det senaste datumet i rollistan måste vara felstavat om Linns dubbningsdebut är 2014
Jag är inte säker på vad du menar. Men om du syftar på Piratöarna, så stämmer det att Linn spelar en av huvudrollerna - men årtalet blir lite vilseledande, då serien förvisso är från 2003 men dubbningen gjordes (sannolikt) våren 2014; serien sändes första gången på SVT i juni 2014.

PatoskyeIII

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 september 2024 kl. 22:26:53Jag är inte säker på vad du menar. Men om du syftar på Piratöarna, så stämmer det att Linn spelar en av huvudrollerna - men årtalet blir lite vilseledande, då serien förvisso är från 2003 men dubbningen gjordes (sannolikt) våren 2014; serien sändes första gången på SVT i juni 2014.
Gick den textad i Sverige först flera andra serier gjorde ju det.

Steffan Rudvall

Citat från: PatoskyeIII skrivet 19 september 2024 kl. 22:37:23Gick den textad i Sverige först flera andra serier gjorde ju det.
Piratöarna sticker ut då den till skillnad från flera andra live-action tv-serier producerade innan det blev standard att dubba även sådana serier inte har visats textad tidigare.  

Sabelöga

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 19 september 2024 kl. 18:01:02Kan du lägga in bild på ovannämnda vet ej vilka bilder jag kan lägga in och inte, och jag tycker det är ganska respektlöst mot de jag nämnde att de ej har bild på sin sida😟.
Tyvär inte, jag har ingen bild att lägga upp :-[ 

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 19 september 2024 kl. 17:43:25https://sv.wikipedia.org/wiki/Linn_Ehrner
Nu har jag också fixat en wikipedia sida till Linn Ehrner.

Bra där  :)
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: PatoskyeIII skrivet 19 september 2024 kl. 22:37:23Gick den textad i Sverige först flera andra serier gjorde ju det.
Nej, Piratöarna sändes första gången i Sverige i juni 2014 - SMDb uppger svenska röster vid premiärsändningen, varför vi kan vara helt säkra på att den var dubbad då.

Lite förvånansvärt dock varför SVT 2014 valde att köpa in en serie som då redan var elva år gammal - annars brukar ju TV-kanaler föredra max ett par år gamla serier...