Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gammla tecknad filmer

Startat av gstone, 7 februari 2016 kl. 19:46:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag ondrar när  filmerna Hey There, It's Yogi Bear! och  Vår man Fred Flinta kom till sverige. Kom dom  när dom först kom på bio ? eller kom dom på Cartoon Network ?. Om dom kom när dom först gick på bio var don textad eller dubbade ? Jag underaroch om följande filmer har släppets på bio i sverige ?

Heidi's Song

Jetsons: The Movie

Gay Purr-ee

1001 Arabian Nights 1959

Journey Back To Oz 1974

och The Flintstones: On the Rocks 
I så fall  vilka var rösterna ? var dom ens dubbade ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Hallå där - Yogi e' här! gick upp på de svenska biograferna julen 1964.
Vår man Fred Flinta gick upp på de svenska biograferna julen 1966.
Båda visades textade när jag såg dem på bio som barn, inte dubbade.

Det finns visserligen en svensk dubbning av Vår man Fred Flinta, men om man läser rollistan kan man sluta sig till att den måste vara av betydligt senare datum.

(Övriga filmer på din lista har jag inte sett, och vet inget om.)

Daniel Hofverberg

Heidi's Song har visats på bio i Sverige 1983; då med svenskt tal - den Hanna-Barbera-filmen hette i Sverige Sagan om Heidi. Credits finns här på Dubbningshemsidan.

Vår man Fred Flinta dubbades först för Cartoon Network, troligtvis under 2000-talet. Före det sändes den på FilmNet, som liksom biovisningarna var i textad originalversion.

Jetsons - The Movie har mig veterligen inte gått upp på bio, utan sändes första gången på FilmNet i början av 1990-talet - den hette då Familjen Jetson. Den var då i textad originalversion, och senare har filmen även sänts på TV3 i samma form. Såvitt jag vet har den aldrig dubbats.

De övriga filmerna du nämner tror jag inte har gått på bio i Sverige, och jag känner inte ens till någon TV-sändning av dem.

Elios

Va? Jag hade ingen aning om att det finns en film med The Jetsons?