Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Berättarröster i Långben-kortfilmer

Startat av Daniel Hofverberg, 21 augusti 2015 kl. 01:45:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Hittade detta (se min bilaga) när jag sökte på KB:s tidningstjänst. 

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 december 2020 kl. 15:04:11
Dom tänker inte göra långben till live action eller?

Tekniskt sett, så har det redan skett - 1989 gjorde TV3 en julkalender med bl. a. Kalle och Långben. Visserligen "bara" skådespelare i dräkter, men ändå. ;) Men jag förstår vad du menar, och låt oss hoppas på Disney inte gör något sådant...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2020 kl. 14:56:58
Visst skulle det kunna röra sig om live-action, men då kan man ju tycka att filmaffischer borde ha nämnt något om skådespelarna; och inte bara om röster...

Oavsett vad det egentligen var, så är det lite märkligt att detta Knattarna i H-trafiken inte verkar finnas dokumenterat någonstans (eller åtminstone inte någonstans som är tillgängligt i dagens läge) - trots allt är det ju inte varje dag som Disney i USA ens ger tillstånd att använda deras figurer i icke-amerikanska produktioner...

Om man kunnat hitta åt någon recension på Janne Långben i H-trafiken, så kan man tycka att det borde framgå ungefär vad Knattarna i H-trafiken egentligen var för något, men tyvärr hittar jag inte åt någon recension på biofilmen i vare sig Dagens Nyheter eller Svenska Dagbladet (de enda två tidningar jag känner till som har digitaliserade och sökbara arkiv). :(
Har Disney nån gång outsourcat sina filmer eller program till andra länder?

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 13 december 2020 kl. 16:53:30
Har Disney nån gång outsourcat sina filmer eller program till andra länder?
Det enda som är i närheten är väl att det inte alltid är Disney som animerar sina filmer och serier.

Anders M Olsson

Citatbjuds även på en svensk ramberättelse, Knattarna i högertrafiken, baserad på fyra kommande annonser i serietidningen

Då skulle jag nästan våga sätta en slant på att det rör sig om filmade stillbilder, eventuellt med någon väldigt enkel animation. Det fanns knappast några resurser i Sverige vid den tiden att producera animation av Disney-kvalité.


MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 december 2020 kl. 17:04:24
Då skulle jag nästan våga sätta en slant på att det rör sig om filmade stillbilder, eventuellt med någon väldigt enkel animation. Det fanns knappast några resurser i Sverige vid den tiden att producera animation av Disney-kvalité.


Som en serietidning då

gstone

I alla som jag sett har Roger Storm varit berättaren !

Jag tror Dan Bratt skulle passa i rolen

Jag har även en dvd där berättaren ska vara Oscar  Harryson(och Per Sandborgh), men jag har inte sett den än.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 december 2020 kl. 17:04:24
Då skulle jag nästan våga sätta en slant på att det rör sig om filmade stillbilder, eventuellt med någon väldigt enkel animation. Det fanns knappast några resurser i Sverige vid den tiden att producera animation av Disney-kvalité.


Jag hade velat läsa hela den där artikeln som KB refererar till, men jag gissar också att det rör sig om stillbilder; kanske i kombination med enkel animation - antingen taget rakt av eller inspirerade av serien.

Lite märkligt dock att den där artikeln verkar antyda att Knattarna i högertrafiken var i form av en ramberättelse, medan artikeln i Dagens Nyheter beskrev det som en ingående kortfilm...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2020 kl. 14:56:58
Visst skulle det kunna röra sig om live-action, men då kan man ju tycka att filmaffischer borde ha nämnt något om skådespelarna; och inte bara om röster...

Oavsett vad det egentligen var, så är det lite märkligt att detta Knattarna i H-trafiken inte verkar finnas dokumenterat någonstans (eller åtminstone inte någonstans som är tillgängligt i dagens läge) - trots allt är det ju inte varje dag som Disney i USA ens ger tillstånd att använda deras figurer i icke-amerikanska produktioner...

Ända andra gång jag hört att dom gjord det är VHS filmerna där man lär sig engelska.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Erika skrivet 13 december 2020 kl. 15:15:36
Hittade detta (se min bilaga) när jag sökte på KB:s tidningstjänst. 

Tekniskt sett, så har det redan skett - 1989 gjorde TV3 en julkalender med bl. a. Kalle och Långben. Visserligen "bara" skådespelare i dräkter, men ändå. ;) Men jag förstår vad du menar, och låt oss hoppas på Disney inte gör något sådant...

Det hade varit kul att se ;D :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 december 2020 kl. 21:06:15
Ända andra gång jag hört att dom gjord det är VHS filmerna där man lär sig engelska.
Nej, om du syftar på Kul med engelska så är de inte svenska. De är faktiskt producerade i USA och har släppts i ett antal länder runt om i världen, om än av förståeliga skäl inte i USA.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2020 kl. 05:02:26
En väldigt gammal tråd, men jag förnyar den då jag precis hittat en mycket intressant tidningsartikel om Janne Långben i H-trafiken, som besvarar en del av våra tidigare frågor från den här tråden.


Vilka var rösterna i Trafiksyndarna i Låtsastälje ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 december 2020 kl. 15:04:11
Dom tänker inte göra långben till live action eller?

Måste du alltid gnälla om sådan skit. I bland kan det bli bra när dom gör Tecknad till Live-Action film >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet  4 januari 2021 kl. 22:31:57
Måste du alltid gnälla om sådan skit. I bland kan det bli bra när dom gör Tecknad till Live-Action film >:(

ddubbning

Så intressant med all ny info som framkommit om Janne Långben i H-trafiken sedan jag senast besökte denna tråd!

Ja, onekligen spännande med den mystiska kortfilmen/ramhandlingen med Knattarna.

Jag har aldrig hört talas om någon svensktillverkad kortfilm med Disneyfigurer, men visst kan det vara möjligt. Det  skulle ju förändra historieskrivningen om svensk animerad film! Det rörde nog då isåfall som sagt om en enkel variant av animation. Live-action är inte omöjligt, kanske har man helt enkelt filmat dockor med stop motion-teknik?

Eller så kanske det var skådespelare. Mystiskt och spännande är det som sagt i vilket fall!

MOA

Citat från: ddubbning skrivet 10 januari 2021 kl. 02:44:34
Så intressant med all ny info som framkommit om Janne Långben i H-trafiken sedan jag senast besökte denna tråd!

Ja, onekligen spännande med den mystiska kortfilmen/ramhandlingen med Knattarna.

Jag har aldrig hört talas om någon svensktillverkad kortfilm med Disneyfigurer, men visst kan det vara möjligt. Det  skulle ju förändra historieskrivningen om svensk animerad film! Det rörde nog då isåfall som sagt om en enkel variant av animation. Live-action är inte omöjligt, kanske har man helt enkelt filmat dockor med stop motion-teknik?

Eller så kanske det var skådespelare. Mystiskt och spännande är det som sagt i vilket fall!
Undra va de e för film