Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dubbning i Anders & Måns

Startat av Daniel Hofverberg, 9 november 2004 kl. 08:35:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

PAAATE

Daniel, är det du som kallas "dubbningsexpert" i tv-tidningen? I så fall: Grattis till titeln!!!  ;D
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Ja, det är jag det...  ::) Det Aftonbladet skrivit är en nedkortat version av SVT:s pressrelease för serien. I den fullständiga texten som SVT skickar ut står det följande:

CitatMåns får hjälp av dubbningsexperten Daniel Hofverberg och skådespelaren Claes Månsson när han ska spela rollen som ett får i en tecknad film.

Måns inlevelse får experterna att häpna...

Anders gör en utflykt till den skånska urskogen där han under kunnig ledning av Malmö Kortvågsklubb DXar försöker få in så många utländska radiostationer som möjligt.

Anders och Måns nye chef Christoffer (Barnekow) försöker erövra stora journalistpriset, genom att avslöja Apotekets skumma förehavanden. Men han glömmer en viktig detalj. Dessutom trycker han på stora födelsedagsknappen och en get springer till Skellefteå. Allt detta sker under en oerhörd tidspress och till tonerna av Orup. Enbart Orup.

Taskigt nog har alltså Aftonbladet tagit bort mitt namn från texten...  :(

Anders M Olsson

#17
Citat från: Patrik skrivet 10 november 2004 kl. 20:39:57
Coolt!  :o   Har du sett "Hipp Hipp!"-killarna, Anders Jansson och Johan Wester, där nå'n gång?  ???
Nej, men jag har sett en hel del andra hel- och halvkändisar där.

PAAATE

Okej! B.t.w. ung. hur gammal är du Daniel? Jag har alltid föreställt mig dig som runt 20. Annars lär jag väl få reda på det om en vecka.  :)
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg


GaBBe

#20
Citat från: Patrik skrivet 10 november 2004 kl. 22:17:12
Citat från: GaBBe skrivet 10 november 2004 kl. 21:53:21
Inte så kul..lite konstigt program...bra idéer så det borde vara roligare men dt blir inte så kul..=S ,dom tog ju så himla seriöst på allt sjukt dom har hittat på, som om allt skulle va på allvar fast det var helt knäppt, så uppfattade rätt mkt som oseriöst..hur dt nu går ihop..=S...asså tex på hotellet när gubben bodde i garderoben osv,  skulle ha garvat som fan om inte alla hade inställningen "det här är inget ovanligt, gör så varje dag, låt inte oss störa", sen var alla människorna normala också, som gubben i garderoben tex...han var ju som "vem som helst"..bara hälsade..sen in i "huset" igen
Det roligaste var nog när rapportgubben säjer "vi sätter punkt för rapport" samtidigt som han rullar ur bild..=P

Men..fattar inte hur dom ska ta upp dubbningar i det där programmet..=S... Daniel, fick du sitta fasttejpad i taket och leka normal?..Eller nåt annat sånt..fått prata med en peruk på kanske?..=/
Nån grej måste dom ju ha gjort med dig...=/

Det, att en gubbe som precis blivit placerad i en garderob beter sig helt normalt, tycker jag är extremt roligt. Sen så är väl delvis idén med programmet att de ska ta upp onödiga, oseriösa grejor på ett seriöst sätt. Den andra idén är att "ta studion till folket" vilket man ser bevis på ofta.
Ja, asså ..idén låter kul...fattar inte varför ja inte tycker dt e kul...liksom han har för "vanlig" personlighet...och gör för lite för att uppmärksamma sig..liksom..bara ett hej med handen..sen smack! och in igen..

PAAATE

#21
Första avsnittet i säsong två var inte alls roligt! Betyg: 2/5  :'(  Jag hade gett det sämre om det inte vore för sketchen i början av programmet, som var riktigt rolig! 

Hundrade posten på forumet!!!!!

Ja, må det leva, ja, må det leva...
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Christian Hedlund

Kul Daniel!

Synd bara att första avsnittet var ren smörja. Anders och Måns är bättre i radio. Gissa varför jag valt den bransch jag gjort :P
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

PAAATE

Citat från: Christian Hedlund skrivet 12 november 2004 kl. 16:43:11
Kul Daniel!

Synd bara att första avsnittet var ren smörja. Anders och Måns är bättre i radio. Gissa varför jag valt den bransch jag gjort :P

Ja, fast det brukar vara de avsnitten där de reser nå'nstans som blir dåliga. Se bara det avsnittet där Måns åker till Serbien. Otroligt tråkigt! Fast å andra sidan så har jag aldrig sett filmen "Karate Kid", som de parodierar i det avsnittet så det kanske är därför jag inte gillar det...  :-\   Och nu experimenterarjag lite.
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Sailor Storm

Personligen tycker jag Anders och Måns var mycket bättre förr. Hört dem en gång på radio då de diskuterade sidoeffekter av tjillevippen-förvandlingen i Nils Karlsson Pyssling.
Synd att jag jobbar när avsnittet går, men det är bra att det finns timer på videon.  ;D
Ska bli spännande och se, speciellt när Daniel är med.

PAAATE

Mmmm, det ska bli spännande. De kunde ju lagt ut hela femtimmars-intervjun på internet. Hade visserligen tagit ett tag att titta på, men det hade det varit värt... kanske, jag vet ju inte exakt vad ni pratade om, men det hade säkert varit roligt... kanske.
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Jo, det hade onekligen varit intressant - även om de flesta nog hunnit somna innan de sett det...  ::) Kan kanske bli kapacitetsproblem dock - 5 timmars video tar upp mycket plats... Men maila gärna till dem och föreslå det! Jag skulle också gärna se det, då jag aldrig fått se något av det inspelade...

Vad vi pratade om... Tja, Dubbningshemsidan, hur jag går tillväga för att skriva recensioner, hur jag bedömer skådespelare/dubbare/dubbningar och huruvida de är bra eller inte, dubbningar i allmänhet, olika dubbningsbolag (bra och dåliga), översättare, översättningsfel i filmer/serier, bra och dåliga skådespelare (och vilka filmer/serier de medverkat i), omdubbningar av filmer och varför filmer dubbas om, utsättande av svenska credits på filmer/serier (eller avsaknaden av d:o), vilka kanaler som är bra respektive dåliga på att sätta ut svenska credits, kontinuitetsproblem vid dubbningar (utbytta röster, uttryck, etc mellan olika dubbningar - med bl.a. Nalle Puh som exempel), vilka bolag/regissörer som dubbat Disneys filmer genom åren och hur kvaliteten förändrats, och så vidare...

Sen satt vi också i mitt TV-rummet ett tag (låg mit påpeka att rummet ser inte ut i normala fall som det gör i programmet - de stökade till rummet avsiktligt!), och såg en bra bit ur två filmer där jag och Måns pratade allt eftersom om hur jag upplevde filmen och dubbningen scen för scen. Petter (seriens producent) sa att det är nästan omöjligt att få tillstånd att visa så mycket ur Disneys filmer, så därför ville han att vi skulle välja två filmer som inte är gjorda av Disney (en bra och en bristfällig dubbning) - därför valde vi Rugrats i vildmarken och Scooby-Doo på zombieön.

Till sist medverkade jag också i någon form av sketch som de spelade in hemma hos mig - delar skulle dock spelas in i Malmö, så jag förstod ärligt talat inte exakt vad den gick ut på...

Och sen kompletterades som sagt intervjun med en inspelning i Eurotrolls nya lokaler (en gammal nedlagd amfi-teater) i Stockholm, där jag bl.a. pratade med Claes Månsson (som tydligen ska ha huvudrollen i någon kommande tecknad serie på SVT, vars namn jag glömt bort...) - Måns spelade in en liten miniroll i samma serie, och jag och Claes skulle sitta och stötta honom, och sen kritisera insatsen...

Utifrån vad producenten sa, så har jag en liten misstanke om hur åtminstone en del av inslaget/intervjun kommer att vinklas... Han påpekade nämligen flera gånger att han tyckte illa om Disney (och särskilt hur de blivit på senare tid), och ville att jag så ofta som möjligt skulle kritisera Disney och dess dubbningar...  ::)

Sen har också redaktionen för serien bett om att låna en del av mina video- och DVD-filmer, för att spela upp snuttar ur dessa i programmet (som del av inslaget) - närmare bestämt Media Dubbs och KM Studios dubbningar av Nya äventyr med Nalle Puh (samt amerikanska originalversionen av den), 1972 års och 1996 års omdubbningar av Dumbo, Scooby-Doo på zombieön, Scooby-Doo och legenden om vampyren samt My Little Pony - The Movie. Det borde väl ge en viss föraning om vad som kommer att visas av den långa intervjun...

PAAATE

Låter ju seriöst. Fast sen kan de ju göra som i avsnitt ett, när de intervjuade någon och i redigeringen gjorde de så att han började prata baklänges helt plötsligt. Mysko!  :-\
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Wennström

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2004 kl. 22:54:55
...relativt seriös intervju - först ett tag framför datorn (och visade hemsidan), och resten av tiden framför...

Så Hemsidan kommer visas på TV, Då kommer ju min design på sidan att synas  ;D , även om jag så här i efterhand tycker att jag kunde gjort bättre  ;).

Jag har väntat på att programet skulle sändas sen du berättade det för mig i juni. Men nu är snart väntan slut... det kommer bli intressant.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide'!"
- Robin Williams -

Daniel Hofverberg

Ja, det kommer den...  ::) Visserligen är det rätt mycket som ändrats designmässigt sen din ursprungliga design, men det är mycket riktigt ditt arbete i grunden...

Hemsidan ska visas, ja - och de har även lovat att adressen till sidan ska både visas i programmet och publiceras på SVT:s hemsida.