Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vad varje dubbade film ska ha

Startat av gstone, 17 februari 2019 kl. 23:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


gstone

THEO OCH HANS VÄNNER har abosultet inga Kändisar. :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 21 augusti 2021 kl. 19:33:59
THEO OCH HANS VÄNNER har abosultet inga Kändisar. :(
Sant, och det kan man nog också säga om Superbook (remaken från 2011) - men det är nog också i stort sett de enda två dubbningarna i Sverige...

gstone

Jag har fortfrande inte ändrat mig !

Jag ser bara dubbningar som har kändisar !

Ju fler kändisar desto bättre.

Om en dubbning inte har kändisar ser jag den inte !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 oktober 2022 kl. 16:31:34Om en dubbning inte har kändisar ser jag den inte !
Men det kan ju inte vara något stort problem, med tanke på att nästan varenda dubbning som någonsin gjorts i Sverige har åtminstone någon känd person med. Du måste ju nästan leta med ljus och lykta för att hitta åt någon dubbning som inte har ett enda känt namn med...

Om vi säger så här: Av de närmare hundratal dubbade filmer och serier jag sett genom årens lopp, så är det nog max 4 eller 5 som inte haft med någon känd person.

Lilla My

Citat från: gstone skrivet  7 oktober 2022 kl. 16:31:34Jag har fortfrande inte ändrat mig !

Jag ser bara dubbningar som har kändisar !

Ju fler kändisar desto bättre.

Om en dubbning inte har kändisar ser jag den inte !
Men filmer som är dubbade kollar ju folk på.

Då blir filmen känd.

Då blir röstskådespelarna kända.

Ergo, alla filmer har kända röstskådespelare.

Ergo, du kan kolla på alla filmer.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  8 oktober 2022 kl. 02:48:20Men filmer som är dubbade kollar ju folk på.

Då blir filmen känd.

Då blir röstskådespelarna kända.

Ergo, alla filmer har kända röstskådespelare.

Ergo, du kan kolla på alla filmer.
Ja, nästan i alla fall. Det finns enstaka dubbningar som har helt okända personer som i stort sett inte medverkat i någonting annat, och då kan man väl inte påstå att det är kända skådespelare - men det är ytterst sällsynt och jag har bara stött på någon enstaka sådan dubbning de senaste 25 åren. Så till 99% är det ett icke-problem. :)

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 oktober 2022 kl. 03:10:55Ja, nästan i alla fall. Det finns enstaka dubbningar som har helt okända personer som i stort sett inte medverkat i någonting annat, och då kan man väl inte påstå att det är kända skådespelare - men det är ytterst sällsynt och jag har bara stött på någon enstaka sådan dubbning de senaste 25 åren. Så till 99% är det ett icke-problem. :)
Min poäng är att även om en person är okänd när den kliver in i filmen så blir den ju känd genom att filmen visas för folk. Att vara känd är ju att vara välkänd av en större publik.

Så för att han inte ska kunna kolla på filmen måste den dels ha absolut inga tidigare kändisar (alltså människor med något som helst inflytande av fler än ett par enstaka personer i personens närmaste närhet) och dels bli en sådan total flopp att i princip ingen kollar på den så de inte heller blir kändisar genom filmens visning :P

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  8 oktober 2022 kl. 03:26:18Min poäng är att även om en person är okänd när den kliver in i filmen så blir den ju känd genom att filmen visas för folk. Att vara känd är ju att vara välkänd av en större publik.

Så för att han inte ska kunna kolla på filmen måste den dels ha absolut inga tidigare kändisar (alltså människor med något som helst inflytande av fler än ett par enstaka personer i personens närmaste närhet) och dels bli en sådan total flopp att i princip ingen kollar på den så de inte heller blir kändisar genom filmens visning :P
Det är väl en definitionsfråga, men jag tycker väl också att man med all rätt kan hävda att skådespelare som bara medverkat i enstaka dubbningar och aldrig i svenska filmer/serier eller teatrar, och som aldrig crediterats för sin insats, kan anses som okända. Just för att om de aldrig i någon form crediterats för insatsen, så är det ju faktiskt (nästan) ingen som vet vem de är, även om deras röster kanske inte är helt okända.

Då blir det inte en riktigt lika snäv definition, men det blir fortfarande ytterst få dubbningar som faller in under den kategorin. Jag har väl stött på någon enstaka sådan dubbning, men det är väldigt sällsynt - utan i minst 99% av alla dubbningar så är det ju åtminstone någon känd person med. :)

Så kort sagt: Gstone, Jag lovar att varna om jag skulle stöta på någon dubbning som inte har med en enda känd person, så kan du med gott samvete se på alla andra svenska dubbningar som någonsin gjorts. Det lär ju knappast röra sig om mer än 2 - 3 sådana dubbningar per decennium, medan alla andra är fritt fram att se på. :)

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 oktober 2022 kl. 03:41:00Så kort sagt: Gstone, Jag lovar att varna om jag skulle stöta på någon dubbning som inte har med en enda känd person, så kan du med gott samvete se på alla andra svenska dubbningar som någonsin gjorts. Det lär ju knappast röra sig om mer än 2 - 3 sådana dubbningar per decennium, medan alla andra är fritt fram att se på. :)

Anders M Olsson

Jag tycker faktiskt att det kan vara negativt om en dubbningsröst görs av en alltför välkänd artist. Helst vill man väl få intrycket att det är rollfiguren på filmduken eller tv-rutan som själv pratar. Men den illusionen kan helt eller delvis förstöras om rösten alltför tydligt tillhör en viss verklig och känd person. Då går tankarna till artisten bakom, inte till rollfiguren.

Jag upplevde t.ex. det problemet med Helen Sjöholm i Anastasia...

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 oktober 2022 kl. 07:52:05Jag tycker faktiskt att det kan vara negativt om en dubbningsröst görs av en alltför välkänd artist. Helst vill man väl få intrycket att det är rollfiguren på filmduken eller tv-rutan som själv pratar. Men den illusionen kan helt eller delvis förstöras om rösten alltför tydligt tillhör en viss verklig och känd person. Då går tankarna till artisten bakom, inte till rollfiguren.

Jag upplevde t.ex. det problemet med Helen Sjöholm i Anastasia...

Fråga; vem hade du velat höra som Anastasia istället då? (själv är jag fullt nöjd med det roll-casting-valet, och förknippar Helen Sjöholm genom just den karaktären)

Fun fact: Carola (som också är känd) var förstahandsval för huvudrollen men blev underkänd!

Oavsett om personen är känd eller inte så är viktigaste tycker jag är att rösten passar karaktären, något som ofta varit fallet.

Och detta kan låta konstigt, men oavsett om personen är känd eller inte så upplever jag sällan att det förtar illussioner, ens om rösten är opassande.

gstone

Låt mig välja att se dom dubbningar jag vill !

Om jag bara vill se dubbningar med kändisar låt mig göra det !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag tycker om när kändisar dubbar hele enkelt.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.