Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Hur få tag i tv serier

Startat av Zenon, 11 oktober 2017 kl. 09:22:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Nu har Free Netflix Download börjat om att fungera igen (eller rättare sagt finns det ute en ny version som fungerar), och jag har goda och dåliga nyheter.

Programmet fungerar och verkar ladda ner videor från Netflix. Man kan välja mellan flera olika upplösningar och bitrates, och kan även välja ljudspår (språk). När man valt detta påbörjas nedladdning, och under tiden videon laddas hem ser man ingen videouppspelning på skärmen eller liknande utan bara en procenträknare. Snabbt går det inte, utan nedladdningen tar åtminstone på min dator mer än dubbelt så lång tid som den faktiska speltiden (ett avsnitt på 24 minuter tog 1 timme 3 minuter för mig att ladda hem, men då har jag i och för sig bara ADSL-anslutning här och nu).

Tyvärr kan man inte välja flera ljudspår, utan bara ett språk som muxas ihop med bilden i en MP4-container. Slutresultatet ser bra ut, och jag ser ingen ryckighet eller dylikt.

Men det finns tre hakar:

För det första går det bara att ladda ner i upp till 720p, d.v.s. 1280x720. Inte ens vid filmer och serier som finns i 1920x1080 eller t.o.m. 4K går det att välja någon högre upplösning än 720p.

För det andra finns ljudspåren bara i AAC-format i stereo med antingen 64 eller 96 kbit/sek (på alla videor jag kollat på kan man välja mellan dessa två bitrates för respektive språk); d.v.s. samma ljudformat som man kommer åt vid uppspelning med vanliga webbläsare. Netflix skickar nämligen ut i olika ljudformat beroende på hur man spelar upp, och med vissa enheter (bl.a. Chromecast och Apple-TV) så är ljudet istället i Dolby Digital Plus med 5.1-ljud.

Och den viktigaste haken av allt: Jag har jämfört bitrates och analyserat videon, och kan konstatera att filerna som programmet laddar hem är inte orörda; tyvärr. :( Bitraten blir ungefär samma som respektive videoström på Netflix, men inte exakt samma och uppenbarligen är videon (och kanske även ljudet?) omkodat. Jag kan även se en viss kvalitetsskillnad med blotta ögat, även fast de sparade filerna långt ifrån är dåliga.

Frågan är då hur programmet egentligen fungerar, i och med att man till skillnad från andra program faktiskt inte ser videon medan nedladdningen pågår...? Jag är långt ifrån säker, men min bästa gissning är att programmet läser av någon videobuffert (utan att man faktiskt ser videon med blotta ögat) och kodar om den allt eftersom.

De sparade filerna ser absolut ganska bra ut, och det finns ingen ryckighet eller uppenbara överhoppade bildrutor (åtminstone inte som jag kan se) så det är fullt sevärt. Men jämför jag med samma upplösning hos Netflix ser jag ändå en viss skillnad, och de sparade filerna har fler komprimeringsartefakter än originalet. Och självklart kan 720p heller aldrig bli riktigt lika bra som 1080p.

Väldigt tråkigt, men ärligt talat tyvärr ingen större överraskning i och med att filerna från Netflix som sagt är hårt DRM-skyddade och krypterade...

Dessutom sparar programmet inte ned undertexter alls, varken som del av videofilen eller som separata textningsfiler. Men det är väl å andra sidan ett mindre problem, då det inte är alltför komplicerat att göra det manuellt (men däremot lite tidsödande om man ska göra det med många avsnitt...).

Anders M Olsson

#31
Tack Daniel för den utförliga recensionen!

Kanske jag ska aktivera mitt Netflix-abonnemang och testa lite själv. Det viktigaste för mig är att man inte tappar några bildrutor, eller får dubblerade bildrutor. Speciellt dubblerade bildrutor är otroligt störande för mig, men det brukar alltid hänga ihop med att man har tappat en bildruta någon annanstans. Det totala antalet bildrutor kan inte förändras, för då skulle bild och ljud komma i osynk. Tappar man en bildruta måste det skjutas in en extra bildruta för att kompensera.

Det där med att man inte ser bilden under inspelningen behöver inte betyda något. Det finns andra program som inte heller visar videobufferten på den fysiska skärmen, men likväl fångar videon i bildminnet, t.ex. PlayOn.

Är videokvalitén jämn på slutresultatet? När jag tittar live på Netflix brukar bilden vanligtvis börja på en lägre kvalité, och först efter några tiotal sekunder är man uppe i full bitrate och full upplösning. Ett annat problem är det som kallas för postplay. I slutet av varje film eller tv-episod brukar då filmbilden krympas ner under eftertexterna till ett litet fönster, och resten av bildskärmen tas upp av reklam för nästa avsnitt eller någon helt annan film.

En del program spelar in allt sådant - den lägre upplösningen i början och postplay-bilden i slutet. Även "linjalen" som visar speltiden kommer med under några sekunder i vissa inspelningsprogram.

Samlaren

Ja det är den då programmet inte spelar in utan laddar ned. Jag tycker förövrigt det är synd att den inte kan ta ned alla ljudspår men vem vet om det kmmer vara möjligt i någon framtidsversion.

Det fanns ett annat program som är liknande men på det programmet funkade inte HD utan det laddade som högst ned i 480p men det som var possitivt i det programmet var kön som man kunde ha på det sättet behövde man inte ha koll och kolla  efter 5min som ett 20min avsnitt tar med Free Netflix Download att ladda ned.

Richardo

Och varför har Netflix inte redan tagit ned programmet eller uppdater sin mjukvara, om du är så känt att i princip vem som helst kan använda det?  :-\

Netflix gillar väl inte sånt här?

Daniel Hofverberg

Eftersom programmet faktiskt inte laddar ner från Netflix i egentlig mening utan (troligtvis) bara läser av från videobufferten och kodar om, så finns det inte så mycket som Netflix kan göra åt saken. Då har ju ingen tagit sig runt deras kryptering eller DRM-skydd, och att läsa en av buffert och koda om är svårt att göra så mycket åt. Det är antagligen därför som Netflix inte har agerat, vilket de med all säkerhet hade gjort om någon publikt lagt upp program som tar sig runt deras kryptering.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 oktober 2017 kl. 13:14:27
Är videokvalitén jämn på slutresultatet? När jag tittar live på Netflix brukar bilden vanligtvis börja på en lägre kvalité, och först efter några tiotal sekunder är man uppe i full bitrate och full upplösning. Ett annat problem är det som kallas för postplay. I slutet av varje film eller tv-episod brukar då filmbilden krympas ner under eftertexterna till ett litet fönster, och resten av bildskärmen tas upp av reklam för nästa avsnitt eller någon helt annan film.

En del program spelar in allt sådant - den lägre upplösningen i början och postplay-bilden i slutet. Även "linjalen" som visar speltiden kommer med under några sekunder i vissa inspelningsprogram.
I mina ögon är videokvaliteten jämn, och verkar vara i samma upplösning och bitrate hela tiden; till skillnad från när man tittar via webbläsare då det som sagt alltid är lägre upplösning tills dess att den buffrat tillräckligt.

Alla eftertexter kommer med i full skärm, och avsnitten ser kompletta ut.

Men som sagt är bilden omkodad och ljudet är i AAC istället för det mer högkvalitativa Dolby Digital Plus-ljud som Netflix också skickar ut. Beklagligt då ljudet trots allt inte är krypterat, utan enbart bilden, utan hade kunnat hämtas orört. Nu vet jag inte om AAC-ljudet är orört eller omkodat, men hursomhelst är det AAC-spår i stereo som Netflix skickar ut till vanliga webbläsare av lägre bitrate och lägre kvalitet gentemot de andra ljudspåren.

Richardo

Ok. Men uppmunntrar inte det till piratkopiering? Programmet i sig skapar inte piratkopiering, men det kan bli en konsekvens av nedladdning och användningen av programmet. Så, är inte det tillräckligt för Netflix att fälla vem som nu har skapat programmet?

Personligen gillar jag det, men jag förstår inte hur det forfarande kan vara tillgängligt.

TrondM

Dette er det ikke så lett å gjøre noe med. All sikkerehet i kryptering er basert på at dekrypteringsnøklene skal være hemmelige. Men, hvis Netflix vil at kundene deres skal kunne se programmene deres, så må alle kundene få en slik nøkkel. Da er det bare et spørsmål om tid før noen klarer å finne en nøkkel som kan brukes. Og selv om man ikke har funnet en nøkkel, så må netflixavspilleren bruke minnet når den dekrypterer og dekoder videoen. Det er veldig vanskelig å beskytte minnet mot at andre prosesser leser innholdet. Hvis man klarer å beskytte minnet også, så må innholdet sendes til skjermen over HDMI. Dette signalet er også kryptert. Her brukes HDCP, men også HDCP er knekt, så man kan kjøpe bokser som dekrypterer signalet og leverer et signal uten HDCP som output. Dette signalet kan så spilles inn på en PC igjen. 

TrondM


Anders M Olsson

#38
Nu har även jag testat Free Netflix Download, och jag får delvis ett annat resultat än Daniel.

Jag hämtade programmet i Microsofts Store för Windows 10, vilket känns tryggt. Det finns iofs exempel på programmakare som har infiltrerat de stora app-butikerna med malware, men man får väl ändå tro och hoppas att Microsoft har viss kontroll på vilka program de tillåter.

Jag har testat med några tv-avsnitt med en speltid av c:a 24 minuter per avsnitt. Dessa tar 12-15 minuter per avsnitt att ladda ner i den högsta valbara kvalitén, dvs 720p.

Filerna blir betydligt större än vad de borde ha blivit med utgångspunkt från den angivna bithastigheten, c:a 50% större på videodelen. Ljuddelen blir däremot precis så stor som man kan förvänta sig. Därav kan man misstänka att videon kodas om, medan ljudet däremot hämtas oförändrat.

En annan observation är att alla fyra processorkärnorna går i taket med 100% belastning under nedladdningen. Även det tyder på att det sker en omkodning. Att bara hämta ner filer kan omöjligt ta så mycket processorkraft.

Resultatet blir enligt min bedömning riktigt hyggligt. Om jag ska vara riktigt petig kanske det är marginellt försämrat mot att strömma 720p direkt i webbläsaren, men fullt användbart.

Jag får inga tappade eller dubblerade bildrutor så länge jag inte försöker göra annat på datorn under tiden. Om jag däremot försöker jobba samtidigt med e-post, ordbehandling, webbläsning, filkopiering m.m. blir det bara rappakalja av den nerladdade videon. Det hackar vansinnigt och fryser i bilden m.m.

Min slutsats är att det handlar om omkodning, inte direkt nedladdning. Eftersom processorn tydligen har fullt upp med att koda om kan tiden för att hämta ett avsnitt eller en film bero på hur kraftfull processor man har.

Det blir klart bättre än alla andra s.k. nedladdningsprogram för Netflix som jag har provat. Det blir visserligen inte i full hd, men det blir det ju inte i webbläsaren heller. Full hd blir det bara i Netflix egen app, eller med helt andra system t.ex. Chromecast.

Anders M Olsson

#39
Citat från: Zenon skrivet 19 oktober 2017 kl. 16:49:52
Vad har du för processor? Har alltid hållt på med massa annat, aldrig märkt något på videorna. Men har inte kollat hur min processor ligger heller. Ha en i7 modell 1, värsta. Så den har ca 10 år på nacken.
1080p går att få ner från netflix, vet ej hur, men har laddat ner mycket sånt material från torrent sidor.

Det är en AMD Phenom II 945 processor med 4 kärnor och klockfrekvensen 3GHz. Den är nog ungefär jämngammal med din, fast jag misstänker att Intel är något vassare än AMD.

Att det finns folk som säger sig kunna hämta ner material från Netflix i högre upplösning vet jag. Kanske har de hittat ett kryphål i kopieringsskyddet som de är rädda ska täppas till om det blir allmänt känt. Annars kanske de helt enkelt använder en ren hårdvarulösning och spelar in digital video från HDMI-kontakten.

Men om någon känner till något bättre nedladdningsprogram för Netflix än det vi diskuterar nu, berätta gärna!

Anders M Olsson

Nya problem:

I kväll förde jag över mina nerladdade avsnitt från Netflix till Kodi på en Raspberry Pi. Det är nästan alltid den jag använder som mediaspelare till min TV.

C:a 9-10 minuter in i varje avsnitt började det hacka fruktansvärt. Både bild och ljud hackade, så det var helt omöjligt att fortsätta titta. Alla avsnitten betedde sig likadant.

Efter lite experimenterande testade jag att muxa om ett av avsnitten med ffmpeg, och det verkar ha löst problemet. Om-muxning går snabbt och påverkar varken bild- eller ljudkvalitén. Det är alltså inte någon omkodning, utan bara en ompackning som tar något tiotal sekunder per avsnitt.

Daniel Hofverberg

Kan vara dags att fräscha upp den här gamla tråden igen. Jag har nämligen precis blivit ombedd att betatesta en kommande ny version av Free Netflix Download, som enligt utvecklarna ska vara "omgjord från scratch". Den nya versionen har faktiskt stöd även för 1080p och 5.1-ljud, så mest troligt använder den sig inte av samma metod som tidigare versioner i alla fall.

Jag har precis börjat testa programmet, så återstår att se om videon fortfarande är omkodad eller om det faktiskt rör sig om en konkret nedladdning den här gången. Jag återkommer med närmare utlåtande, när jag har undersökt programmet närmare.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 december 2017 kl. 06:42:31
Kan vara dags att fräscha upp den här gamla tråden igen. Jag har nämligen precis blivit ombedd att betatesta en kommande ny version av Free Netflix Download, som enligt utvecklarna ska vara "omgjord från scratch". Den nya versionen har faktiskt stöd även för 1080p och 5.1-ljud, så mest troligt använder den sig inte av samma metod som tidigare versioner i alla fall.

Det låter ju lovande. Trots begränsningarna med den gamla versionen vill jag ändå påstå att den är det bästa nedladdningsprogrammet för Netflix som jag har testat. Alla andra alternativ tappar bildrutor lite sporadiskt, vilket jag tycker är ett mycket allvarligare problem än en lätt kvalitetsförsämrande omkodning.

De flesta andra har dessutom mage att ta betalt för sina betydligt sämre produkter.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 december 2017 kl. 06:42:31
Kan vara dags att fräscha upp den här gamla tråden igen. Jag har nämligen precis blivit ombedd att betatesta en kommande ny version av Free Netflix Download, som enligt utvecklarna ska vara "omgjord från scratch". Den nya versionen har faktiskt stöd även för 1080p och 5.1-ljud, så mest troligt använder den sig inte av samma metod som tidigare versioner i alla fall.

Jag har precis börjat testa programmet, så återstår att se om videon fortfarande är omkodad eller om det faktiskt rör sig om en konkret nedladdning den här gången. Jag återkommer med närmare utlåtande, när jag har undersökt programmet närmare.

De har lagt upp en ny version på sin sajt nu och döpt om programmet till FlixGrab. Jag förmodar att det är den versionen du menar?

Värt att notera är att programmet inte längre är gratis om man önskar ladda ner i HD eller full HD. Då kostar licensen 12:99 USD för ett år, men det tycker jag är en ganska rimlig peng för möjligheten att få ner filmer och tv-avsnitt i full HD.

Programmet har en massa praktiska finesser som inte fanns tidigare. Man kan köa upp ett antal avsnitt som automatiskt tankas hem t.ex. över natten. Man kan sätta standardinställningar för språk och vilken kvalité som önskas. Förmodligen vill man väl i de flesta fallen ha högsta möjliga. Men det går även att ställa in språk och kvalité individuellt för varje avsnitt.

Vissa begränsningar kvarstår. Man kan inte få ner mer än ett talat språk i taget, och inte hämta undertexter.

Programmet suger fortfarande musten ur processorn. Samtliga kärnor ligger på nära nog 100% belastning medan man laddar ner, vilket måste betyda att programmet inte bara laddar ner, utan även kodar om videon (vilket oundvikligen medför en viss kvalitetsförsämring). Ljudet laddas antagligen ner orört(!?).

Slutresultatet kan behöva en snabb "tvättning" (ompaketering) med ffmpeg för att det ska bli spelbart med alla spelarprogram, t.ex. Kodi.
Så här t.ex.:
ffmpeg -i Frostfeber.mp4 -c copy Frostfeber_fixed.mp4

Trots vissa tveksamheter och brister vill jag nog ändå påstå att jag inte känner till något program som kan ladda ner från Netflix med bättre resultat!

Anders M Olsson

#44
Nej, det här var en stor besvikelse! FlixGrab genererar stundtals ganska vidriga komprimeringsartefakter på den högsta upplösningen (1920x1080).  :(

Där har vi ju det slutliga beviset på att man verkligen kodar om videon, inte bara laddar ner den. Jag misstänker att det fungerar så att man skapar en "osynlig" webbläsare i datorns minne och gör frame-grab på den.

Nu har jag visserligen "fuskat" lite, för den första bilden är inte från Netflix, utan från en Blu-ray som jag själv har kodat om med ffmpeg på ungefär samma bitrate som Netflix. Jag lyckas nämligen inte göra screendump i 1080p från Netflix. Men bilden visar ändå ganska väl hur det kan se ut när man kör Netflix i MS Edge eller i deras egen app. Bilden är från början av första avsnittet, första säsongen av Mako Mermaids.


Så här blev samma bild efter att jag hade "laddat ner" avsnittet på  högsta valbara kvalité i FlixGrab: