Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

MeToo rörelsen - sant?

Startat av Richardo, 19 december 2017 kl. 12:44:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 16 juni 2019 kl. 03:43:08
No offense, men hur vet du det?

Vi säger inte "det är synd om oss", vi säger "det är 2019 och fortfarande blir kvinnor våldtagna och mördade av män, vakna för fan."
Du säger ju nu att jag inte ska gnälla och att jag har det "bättre än jag själv tror", eller hur? Trots att jag sitter och förklarar för dig hur jag personligen är rädd för män i min närhet. Vem vet bäst om hur kvinnor blir behandlade i dagens Sverige? Sveriges kvinnor som öppet berättar att de mår skit eller du som killgissar att kvinnor har det bra?
Jag säjer inte att kvinnor inte har det svårt eller inte har problem, det är klart ni har det. Men varför skulle det vara värre för kvinnor än för män, och hur vet du det i sånna fall?

Citat från: Lilla My skrivet 16 juni 2019 kl. 03:43:08
Man kan också byta ut "män" mot "kvinnor", "katter", "dinosaurier" och "samer" och det kommer låta lika fucked up. För det var inte min poäng. Min poäng är att de patriakala strukturer som finns fortfarande gör att kvinnor känner sig hotade av män.
Om du förstår att det är lika fucked up när jag säjer så om samer borde du väll ändå förstå varför det är lika fucked up när du säjer så om män?  ???

Citat från: Lilla My skrivet 16 juni 2019 kl. 03:43:08
Eftersom du inte vill lyssna på mig kommer jag därför tipsa om tre Instagram-konton med mycket bra information;

- Mansbebisar ( www.instagram.com/mansbebisar/ )
En intressant titt på patriakala strukturer. En "mansbebis" är en man som fått för sig att kvinnan i hans liv ska ta hand om honom precis som hans mamma gjorde. Hon ska tvätta, städa, ta hand om barnen, diska, laga mat, ha sex när han vill, ibland t.o.m. se ut som han vill. Kontot får in historier från kvinnor som anonymt skickar in berättelser om hur män i deras närhet beter sig. Enskilt kan de verka oskyldigt och på sin höjd smått irriterande, men när man lägger ihop puzzlet och ser hur många som beter sig likadant så faller det liksom på plats. Detta är oftast inga hemska berättelser, utan vardagliga händelser.

- Min Berättelse ( www.instagram.com/minberattelse/ )
Kvinnor skickar anonymt in sina berättelse om våldtäkter och övergrepp som skett i deras liv och hur detta har påverkat dem. Många lider i tyshet av en eller flera orsaker. Läs, ta in, inse att detta händer även nu, idag, ofta i tysthet.
Jag försökte kolla igenom dom här två kontona men dom var ju privata. Dessutom så som jag förstår det så är ju dessa anekdotisk bevisföring om inte annat. Inte särskilt övertygande i mina ögon.

Citat från: Lilla My skrivet 16 juni 2019 kl. 03:43:08
- En horas vardag ( www.instagram.com/en_horas_vardag/ )
En före detta prostituerad kvinna berättar om hur hennes vardag var/är. Vad torskar bad henne göra för pengar och meddelanden hon får. Vad som var vardagsmat för henne. Ett perfekt konto för att upplysa hur porrskadad en stor del av befolkningen faktiskt är, och hur män kan bete sig när de inte får ligga på vanligt sätt (oftast eftersom de går igång på äckliga saker som ingen vill göra med dem) utan behöver köpa en prydnad som de kan leka med ett tag. Detta pågår också fortfarande i nutid och är en del av ett patriakalt förtryck.
Vänta lite här nu, försöker du verkligen påstå att flertalet män i Sverige skulle vara torskar?? Seriöst? Går man till horor är ju fan en skum eller sjuk fan, det är ju allmänt känt, att påstå att flertalet svenska män skulle hålla på med sånt är att påstå att flertalet svenska män skulle äckliga fanskap, en ganska allvarlig anklagelse av dej i mina ögon.

Citat från: Lilla My skrivet 16 juni 2019 kl. 03:43:08
Nu vet jag inte om du kommer titta på dessa eller ej. Du kanske redan bestämt dig för att jag är en feminazi som gnäller för mycket och har det för bra för att kämpa för feminism och därför inte kommer lyssna på mig, och det må så vara. Nu har jag i alla fall försökt förklara mig och varför jag blir så upprörd av vad du skriver. Och ja, jag är extremt privilegiad, men jag har också varit utsatt. Alla kvinnor i min närhet har varit utsatta för sexuella övergrepp minst en gång. Två av mina systrar har nästan dött av sina pojkvänner. Två av mina närmaste vänner blev så psykiskt misshandlade av sina pojkvänner att en av dem fortfarande har svårt att ens se sig själv i spegeln (och den andra har precis kommit ur sitt). Inget av detta är anmält för ingen av dem orkade/orkar med en rättsprocess, och när det gäller mina vänner så är psykiskt misshandel inte i närheten av vad som krävs för att något ö.h.t. ska hända i rätten. De tynade bort inför mina ögon och jag kunde inget mer göra än att ge stöd och BE dem lämna sina pojkvänner som hade dem lindade runt sina lillfingrar.

Kom inte och säg att kvinnor inte är förtryckta. Säg inte åt oss att hålla tyst. Jag ber dig istället att lyssna på våra berättelser och inse att även i fina Sverige har vi en lång väg kvar.
Jag har tittat på den ändå som gick att läsa och det var inte så övertygande för att kvinnor som grupp i allmänhet skulle ha det värre än män. Det att du är feminist är uppenbart på dina ordval, däremot att påstå att du skulle vara nazist vore dock bara konstigt och ogrundat, precis som din anklagelse där mot mej.

Det är dock intressant att du bara känner kvinnor som har blivit utsatta då ingen av dom kvinnor jag känner har blivit utsatta. Det är möjligt att jag bygger mina åsikter mycket just på det faktumet, men du verkar göra detsamma. Så jag kan inte veta hur det är att vara utsatt för sånt eller ens känna nån som har blivit det. Men å andra sidan vet ju inte du hur det är att vara på anda sidan slagpåsen, hur det känns att konstant få höra på tv, i media, lite överallt vart man än går, att man är ett äckel för att man föddes med fel kön, att få höra feminister kräka ur sej sitt manshat. "Mäns våld mot kvinnor" heter det, när det är bråkdel som håller på med sånt, förstår du hur det känns för resten av männen som buntas in där? Har du försökt att tänka dej in i den positionen. Har du lyssnat på dom männen som mår dåligt på grund av den svartmålningen? Eller bryr du dej bara inte?
Houba !

Lilla My

#76
Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 16 juni 2019 kl. 14:47:21
Jag säjer inte att kvinnor inte har det svårt eller inte har problem, det är klart ni har det. Men varför skulle det vara värre för kvinnor än för män, och hur vet du det i sånna fall?

För kvinnor är förtryckta och män är priviligerade. Män blir mer trodda på, män har överhand. Folk tror mer på en rolig komiker än tio okända kvinnor som säger att han har våldfört sig på dem. Om en man är i ett destruktiv förhållande så visar statestiken att han som oftast är i ett förhållande med en annan man. Kvinnor som är i destruktiva förhållanden är så gott som aldrig undantagsvis ihop med en man. Googla statestik över kvinnomisshandel och de nyheter över väldtäker och kvinnomisshandel som kommit upp bara i år.

Ja, det är jävligt synd om en snubbe som blir slagen också. Men han löper otroligt mindre risk för att råka ut för att bli slagen än vad en kvinna gör. Runt 13 kvinnor DÖR varje år p.g.a. att deras män slår ihjäl dem.

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 16 juni 2019 kl. 14:47:21
Vänta lite här nu, försöker du verkligen påstå att flertalet män i Sverige skulle vara torskar?? Seriöst? Går man till horor är ju fan en skum eller sjuk fan, det är ju allmänt känt, att påstå att flertalet svenska män skulle hålla på med sånt är att påstå att flertalet svenska män skulle äckliga fanskap, en ganska allvarlig anklagelse av dej i mina ögon.

Majoriteten av män? Nej.
Otroligt fler män än vad vad man kan tro? Ja.
Äckliga snuskiga gubbar som lever ensamma och ser ut som pedofiler? Ibland.
Vanliga Svensson-killar med kostym, fru, barn och jobb? Oftast.

Det är betydligt vanligare med sexhandel än vad du kan tro. Vanliga Svenssons som pratar med sina kollegor och sedan hyr en 16-årig självdestruktiv hora som ska agera att hon låtsas vara hans barn under en timme medan han låtsas-våldtar henne. Jag säger inte att majoriteten av män köper sex, för nej det gör dem inte, men jag tycker det är viktigt att veta om denna kultur. Den finns, och den är större än du tycks tro.

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 16 juni 2019 kl. 14:47:21
"Mäns våld mot kvinnor" heter det, när det är bråkdel som håller på med sånt, förstår du hur det känns för resten av männen som buntas in där?

Ja oj vad synd det är om männen... ::) #whataboutism

Det heter mäns våld mot kvinnor för att det är just det det är. Män som slår kvinnor. Män som våldtar kvinnor. Män som ser sig själva överlägsna kvinnan. Punkt. Att du sedan mår dåligt över detta för att du är man själv är ditt eget problem. Det skulle vara som att jag skulle må dåligt över rasismen som pågår för att //gasp// JAG är ju vit och fett privilegiad! "Nä hur vågar ni säga att vita människor är rasister, jag är vit och absolut inte rasist"! Det är liksom fel sätt att se på saken.

Om du nu inte hör hemma i den andel av män som slåss, bråkar, är svin och beter sig som as, vad har du att frukta? Vad skulle möjligtvis kunna hända dig för ont genom att kvinnor vågar öppna upp och prata om sina händelser? Varför inte lyssna på kvinnors berättelser och inse att patriarkala strukturer finns och är dåliga för både kvinnor och män och något som bör motverkas istället för att gnälla om hur jobbigt det är att män som grupp blir utpekade? Är du rädd för att kvinnor ska tycka illa om dig bara för att du är man? Eller är du rädd att män ska få ett dåligt rykte? Vad är isåfall värst; att kvinnor fortsätter dö till följd av patriakalt förtryck eller att män får ett dåligt rykte om sig?

Istället för att be kvinnor göra och säga ditt och datten, how about att du lägger krut på männen och ber dem sluta slåss och vara svin istället? Att liksom lyfta blicken och säga "hej, detta är inte okej", istället för att gå på på kvinnor och säga "asså inte alla män, JAG är faktiskt okej".

"Män är rädda för feminism och ett matriarkat för de är rädda för att bli behandlade av kvinnor såsom män i alla år har behandlat kvinnor"
/ Okänd

Daniel Hofverberg

Jag instämmer fullständigt med Lilla My.

Jabberjaw

Nog för att det faktiskt händer våldtäkter, psykisk ohälsa och krig i världen. Men Lilla My är uppenbarligen en extrem feminist som använder ord som varken jag min mormor eller min farmor känner till i sina sjuka berättelser efter någon sorts främmande våldtäktsmakt mot just kvinnan i dagens samhälle.

Kan ju säga som så här, att majoriteten av dom kvinnor tjejer och flickor som jag känner INTE känner sig förtryckta och predikar om "radikala" makter på internet. Du kanske borde uppsöka en psykolog istället för att svamla fakta om hemliga grupper på instagram som att det skulle vara någon trovärdig källa eller bevis. Alla har rätten att få sin anmälan prövad i en domstol. Ingen skall ta lagen i egna händer.

För lets face facts. Jag tror inte på att din släkt vänner och familj stöttar dina berättelser du skriver om, eller ens hade velat läsa detta du skriver. Att i princip var och varannan kvinna eller tjej i er krets blivit våldtagen och att män är "mansbebisar" och annat trams. Märker du inte själv hur detta gick i en fas på media och sakta dött ut. Feminismen har sagt sitt. Och när ni väl hade chansen att komma fram och säga era berättelser så skapades extrema grupper*, anspelningar utan dess like och hets mot folkgrupp vilket i sin tur gjort att vänstern snart är ute för gott. Vad har dom i röster nu 1%? Är det du och den procenten emot resten av Sveriges befolkning och resterande Kvinnor.

Och detta var? Ja just det ja en Dubbningshemsida ::) Gör så nu My att du besöker en polisstation det första du och din familj gör innan brotten preskiberats. Rättvisan och berättelserna skall ju fram eller hur? Och boka tid hos den där psykologen  också för sånt här trams skulle aldrig fungera på ett socialt sammanhang med andra människor, annat än på internet.


Daniel Hofverberg

Ja, det där är farligt nära gränsen för personangrepp. Lugna dig med sådana där uttalanden, Jabberjaw - det går faktiskt att diskutera även sådana här ämnen utan att antyda (eller skriva rakt ut) att det är något fel på någon som skriver här... :(

Sabelöga

Ta bort psykologsnacket så håller jag med Jabberjaw.
Houba !

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 16 juni 2019 kl. 17:42:26

Runt 13 kvinnor DÖR varje år p.g.a. att deras män slår ihjäl dem.


Nej! Vad fan är det du står och säger!? Fyfan vad hemskt. I världen eller i Sverige?  :'( :-[

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 17 juni 2019 kl. 16:36:21
Nej! Vad fan är det du står och säger!? Fyfan vad hemskt. I världen eller i Sverige?  :'( :-[
Tyvärr bara i Sverige. :(
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/17-kvinnor-om-aret-dodas-av-sina-man
http://nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vald-i-nara-relationer/dodligt-vald/

Jag lyckas inte hitta någon motsvarande siffra för hela världen här och nu, men jag befarar att den siffran skulle bli ofattbart hög...

Lilla My

Citat från: Jabberjaw skrivet 17 juni 2019 kl. 05:00:26
Men Lilla My är uppenbarligen en extrem feminist som använder ord som varken jag min mormor eller min farmor känner till i sina sjuka berättelser efter någon sorts främmande våldtäktsmakt mot just kvinnan i dagens samhälle.

Fråga på det; var är en extrem feminist?
Vad är det för ord som "varken du eller din mormor/farmor känner till"?
Please explain

Citat från: Jabberjaw skrivet 17 juni 2019 kl. 05:00:26
Kan ju säga som så här, att majoriteten av dom kvinnor tjejer och flickor som jag känner INTE känner sig förtryckta och predikar om "radikala" makter på internet.

Hur vet du att de inte känner sig förtryckta? Många lider som sagt i tysthet. Vissa vet med sig att om man högt säger "jag är rädd" kommer det leda till diskussioner, misstro, påhopp eller onödig medömkan man inte bett om. Kvinnor som grupp är förtrycka vardagligen, det är något många inte ens tänker på längre för att det är så invant och medvant sedan födslen.

Det är lite som att säga "jag kan inte vara rasist, min mörkhyade kompis tycker n-ordet är helt okej". Kul för dig, liksom, men det hindrar ju inte att förtrycket fortfarande finns.

Citat från: Jabberjaw skrivet 17 juni 2019 kl. 05:00:26
Du kanske borde uppsöka en psykolog istället för att svamla fakta om hemliga grupper på instagram som att det skulle vara någon trovärdig källa eller bevis.

Jag hoppas du inser att genom att kalla mig psyksjuk för att jag strider för jämställdhet bara åter igen spär på den norm jag och många kvinnor har, att om man börjar prata jämställdhet, feminism, manshat och förtryck mot kvinnor kommer många män stå med taggarna utåt och försvara sig själva genom att kalla oss diverse saker.

De "hemliga" kontorna på Instagram jag länkade är privata av en anledning. De har varit öppna, men blivit hotade eller trackade så till den grad att de gärna vill ha koll på vilka som följer för att undvika botar och troll-konton som bara vill sabba. Ber du om en förfrågan kommer du antagligen bli beviljad att få se inläggen, det är inget hemligt baktal som sker bakom kontona utan bara berättelser inskickade av kvinnor som lever i förtryck eller vanligt vardagligt patriarkat.

Citat från: Jabberjaw skrivet 17 juni 2019 kl. 05:00:26
Alla har rätten att få sin anmälan prövad i en domstol. Ingen skall ta lagen i egna händer.

Jag har inte sagt något annat, så förstår inte varför du drar upp detta.

Citat från: Jabberjaw skrivet 17 juni 2019 kl. 05:00:26
För lets face facts. Jag tror inte på att din släkt vänner och familj stöttar dina berättelser du skriver om, eller ens hade velat läsa detta du skriver. Att i princip var och varannan kvinna eller tjej i er krets blivit våldtagen och att män är "mansbebisar" och annat trams. Märker du inte själv hur detta gick i en fas på media och sakta dött ut.

De stöttar mig absolut, och är med mig i kampen. Varför skulle de inte tycka det var okej?

Var och varannan tjej i vår umgångeskrets HAR blivit våldtagen. Är det inte sjukt? Att du sedan sitter och säger "det tror jag inte på" (för det antar jag att det är det du menar?) tycker jag är otroligt smärtsamt. Det visar ju åter igen på att hur många kvinnor som än kommer fram och berättar så kommer du och många fler bara skaka på huvuderna och säga "jamen SÅ MÅNGA kan det ju inte vara, nu får ni skärpa er".

Mansbebis = En fullvuxen man som beter sig som ett barn. Så enkelt är det. Ett otroligt vackert uttryck som fått många kvinnor att öppna ögonen för hur deras män verkligen är som ett extra barn för dem. ;D

Jag är glad att du märkt att det blev en "fas" på media under ett tag. Men bara för att det blir en grej av det och "poppis" ett tag betyder inte det att det inte är värt att kämpa för även utanför internets väggar, eller hur? Att säga att det "bara var en fas" är ju som att säga "men det är inte coolt att kämpa emot rasism längre, lägg av nu". Jag tycker också det visar på hur blind du är för den kamp och det arbete som ligger utanför internet och som pågår och pågått redan innan och efter MeToo-hypen varit.

Citat från: Jabberjaw skrivet 17 juni 2019 kl. 05:00:26
Feminismen har sagt sitt. Och när ni väl hade chansen att komma fram och säga era berättelser så skapades extrema grupper*, anspelningar utan dess like och hets mot folkgrupp vilket i sin tur gjort att vänstern snart är ute för gott. Vad har dom i röster nu 1%? Är det du och den procenten emot resten av Sveriges befolkning och resterande Kvinnor.

Så länge det finns kvinnoförtryck och kvinnor som dör, misshandlas och förminskas för att de är just kvinnor kommer feminism att finnas och kämpa för kvinnors rättigheter. Att du tycker grupperna som skapades runt MeToo var "extrema", kan du inte då fundera på varför? Dels varför just DU tycker de är extrema och dels varför de var så stora?

Om en grupp är extrem finns det antagligen en anledning bakom? Kvinnor har gått i år och år och år och försökt höja sina röster utan att riktigt hänt något. MeToo blev en öppen dörr för många som stått och knackat och slagits med hammare på en mur runt omkring; klart alla kommer springa igenom den dörren så fort de bara kan.

Jag anser ju personligen att det är MER extremt med kvinnomisshandel och våldtäkskultur än en stor grupp kvinnor som ryter till av ilska och plötsligt får utrymme att uttrycka sig. But that's me.

Föresten; vad har vänstern med något att göra? Ingen har nämnt politik så vitt jag vet i den här tråden förutom du.
Dessutom finns det feminister och kvinnor som kämpar för jämlikhet i alla partier och alla samhällsklasser. Att du vill intala dig själv att det bara är en procent är gulligt, men fel.

Citat från: Jabberjaw skrivet 17 juni 2019 kl. 05:00:26
Och detta var? Ja just det ja en Dubbningshemsida ::)

Var det? Jag trodde det var müsli. Gud vad skönt att du berättade detta för mig, nu känner jag så mig lyckligt lottad som träffade dig som kunde berätta detta för mig. Tack!  ;D

Citat från: Jabberjaw skrivet 17 juni 2019 kl. 05:00:26
Gör så nu My att du besöker en polisstation det första du och din familj gör innan brotten preskiberats. Rättvisan och berättelserna skall ju fram eller hur? Och boka tid hos den där psykologen  också för sånt här trams skulle aldrig fungera på ett socialt sammanhang med andra människor, annat än på internet.

Har inget ärende på varken en polisstation eller en psykolog. Men tack för att du verkar bry dig om mig.

Kan också meddela att sådana här diskussioner fungerar absolut att ha i verkligen i ett socialt sammanhang också, det har jag haft massor av gånger. Du borde testa någon gång!

Daniel Hofverberg

Hade inte kunnat säga det bättre själv. :)

Elios

För jävla tråkigt alltihop.
Att män slår ihjäl kvinnor. Fyfan säger jag bara!  >:(

Självklart ska alla som sextrakasserat åka dit. Men dem förnekar ju alltid det.
Synd att man inte kunde läsa deras tankar.  ???
Då hade det varit så mycket enklare.  8)

Men då menar jag bara om man hade våldtagit eller sextrakasserat så hade det öppnats en gång i hjärnan så att man hade kunnat läsa deras tankar.  :o

Soscla

Jag får för fan Vietnamflashbacks av att se den här tråden igen. All styrka till dig Lilla My, min syster! <3 Vilken ledstjärna i detta mörker.
Tycker den här tråden visar ett ganska bra destillat av MeToo-rörelsen som (i början) var så att kvinnor som blivit utsatta för nåt hemskt och skämdes och kände sig ensamma kunde ställa sig upp och se hur många de var. Förhoppningsvis kunde det väcka några tankar och starta några diskussioner men männen flippade sketan och sa bara att nej nej nej, så här är det inte, omöjligt! Den liksom bevisar sig själv. Hoppas alla får en fin sommar!
It's so fluffy I'm gonna die!

E

Citat från: Soscla skrivet 24 juni 2019 kl. 13:31:09
Jag får för fan Vietnamflashbacks av att se den här tråden igen. All styrka till dig Lilla My, min syster! <3 Vilken ledstjärna i detta mörker.
Tycker den här tråden visar ett ganska bra destillat av MeToo-rörelsen som (i början) var så att kvinnor som blivit utsatta för nåt hemskt och skämdes och kände sig ensamma kunde ställa sig upp och se hur många de var. Förhoppningsvis kunde det väcka några tankar och starta några diskussioner men männen flippade sketan och sa bara att nej nej nej, så här är det inte, omöjligt! Den liksom bevisar sig själv. Hoppas alla får en fin sommar!
Jag instämmer

Önskar att alla män som inte gillar sånt här bara kan hålla tyst (Jabberjaw till exempel)

Lilla My

Citat från: Soscla skrivet 24 juni 2019 kl. 13:31:09
Jag får för fan Vietnamflashbacks av att se den här tråden igen. All styrka till dig Lilla My, min syster! <3 Vilken ledstjärna i detta mörker.
Tycker den här tråden visar ett ganska bra destillat av MeToo-rörelsen som (i början) var så att kvinnor som blivit utsatta för nåt hemskt och skämdes och kände sig ensamma kunde ställa sig upp och se hur många de var. Förhoppningsvis kunde det väcka några tankar och starta några diskussioner men männen flippade sketan och sa bara att nej nej nej, så här är det inte, omöjligt! Den liksom bevisar sig själv. Hoppas alla får en fin sommar!

Tack för stödet <333

Elios

Citat från: Soscla skrivet 24 juni 2019 kl. 13:31:09
Jag får för fan Vietnamflashbacks av att se den här tråden igen. All styrka till dig Lilla My, min syster! <3 Vilken ledstjärna i detta mörker.
Tycker den här tråden visar ett ganska bra destillat av MeToo-rörelsen som (i början) var så att kvinnor som blivit utsatta för nåt hemskt och skämdes och kände sig ensamma kunde ställa sig upp och se hur många de var. Förhoppningsvis kunde det väcka några tankar och starta några diskussioner men männen flippade sketan och sa bara att nej nej nej, så här är det inte, omöjligt! Den liksom bevisar sig själv. Hoppas alla får en fin sommar!

En fråga bara. Vad hände med Vietnam!?^^  ??? :(