Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vill se Scooby-Doo

Startat av Spindelmannen, 1 augusti 2018 kl. 22:12:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander

Citat från: Kust skrivet  3 augusti 2018 kl. 06:55:56
Häxans spöke har blivit dubbad till svenska.
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/scooby2/

Ja, precis. Scooby-Doo och häxans spöke är dubbad på svenska. Finns på VHS och har visats mycket på Boomerang.

Fellow

Hej, är det någon som lyckats hitta ett exemplar av The new scooby doo movies med svensk tal? Inbillar jag mig om att det har sålts med svensk tal? Trist att den nya inte kommer med svensk tal, vill så gärna ha dessa filmer i samlingen men helt omöjligt att få tag I!!!!1

Simon Axelsson

Citat från: Fellow skrivet 16 september 2019 kl. 20:14:01
Hej, är det någon som lyckats hitta ett exemplar av The new scooby doo movies med svensk tal? Inbillar jag mig om att det har sålts med svensk tal? Trist att den nya inte kommer med svensk tal, vill så gärna ha dessa filmer i samlingen men helt omöjligt att få tag I!!!!1

Om jag inte minns fel, hittade min kompis ett exemplar på en lagerrensning på Hemmakväll.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Fellow skrivet 16 september 2019 kl. 20:14:01
Hej, är det någon som lyckats hitta ett exemplar av The new scooby doo movies med svensk tal? Inbillar jag mig om att det har sålts med svensk tal? Trist att den nya inte kommer med svensk tal, vill så gärna ha dessa filmer i samlingen men helt omöjligt att få tag I!!!!1
The New Scooby-Doo Movies har tyvärr inte släppts på DVD i Skandinavien, men har däremot släppts i bl.a. Polen med svenskt och danskt tal (samt svensk och dansk textning). DVD-boxen har till och med svenskspråkiga menyer, och dubbningen gjordes speciellt för denna utgåva (även fast den "istället" kom att användas på Cartoon Network och Boomerang samt på diverse samlings-DVD:er), så varför DVD-boxen aldrig släpptes i Sverige är ett mysterium...

Jag vet inte om boxen med alla fyra skivor fortfarande finns i handeln, men de fyra individuella DVD-volymerna (som innehåller de 15 avsnitten) finns i alla fall fortfarande att köpa i bl.a. Polen, så mitt bästa tips är att köpa DVD-utgåvorna från någon nätbutik i Polen. Polen är som bekant medlem i EU, så inga problem med tull eller moms.

Den amerikanska Blu-Ray-boxen med 23 avsnitt av The New Scooby-Doo Movies (d.v.s. hela serien utom Wednesday Is Missing) har nyligen släppts även i Storbritannien, och att döma av specifikationerna verkar det vara exakt samma skivor som släpptes i USA - således alltså enbart engelskt och franskt ljudspår och textspår. Det känns inte troligt att det kommer ges ut fler utgåvor av samma box i Europa, så därmed minskar alltså chansen avsevärt att de 8 "nytillkomna" avsnitten kommer att dubbas till något skandinaviskt språk...

Så mest troligt lär de 15 sedan länge tillgängliga avsnitten vara det bästa vi kan åstadkomma i Skandinavien - plus då att två av avsnitten som inte släpptes på DVD i den vevan dubbades till svenska för gamla VHS-utgåvor under 1980-talet och tidigt 1990-tal.

Fellow

Mdn jag förstår inte riktigt. Den europeiska utgåvan måste väl vara rätt bara? Mpste de vara just den som var för polen? Finns i utgåvor i England t.ex.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fellow skrivet 17 september 2019 kl. 00:22:25
Mdn jag förstår inte riktigt. Den europeiska utgåvan måste väl vara rätt bara? Mpste de vara just den som var för polen? Finns i utgåvor i England t.ex.
Det finns mer än en europeiska utgåva, så riktigt så enkelt är det inte.

Innan de nya utgåvorna i år (med 23 avsnitt) släpptes på DVD och Blu-Ray var det bara den första DVD-skivan med 4 avsnitt av The New Scooby-Doo Movies som släppts i England. D.v.s. samma innehåll som den första av de fyra skivorna i den amerikanska och polska boxen. Den utgåvan hade engelskt, grekiskt och spanskt tal, men varken svenskt eller danskt; plus alltså att det är 11 avsnitt "för lite".

Förutom Polen förutsätter jag att även Turkiet har fått den "rätta" utgåvan med svenskt och danskt ljudspår, av den enkla anledningen att DVD-skivorna har turkisk textning. Fler språk än så finns inte representerade på skivorna (svenskt, danskt, engelskt och polskt ljudspår samt svensk, dansk, engelsk, polsk och turkisk text), men det är förstås inte omöjligt att det ändå är fler länder än så som släppt samma utgåva. Man bör i alla fall inte köpa utgåvor i blindo, utan se till så att specifikationerna uppger svenskt, danskt och engelskt ljudspår eller att det finns omslagsbilder där baksidan uppger motsvarande information.

I och med att Turkiet inte är medlem i EU är det ingen bra idé att köpa DVD-utgåvor därifrån (så länge man har något val), så har boxen/skivorna inte släppts i fler länder som jag inte känner till så är Polen följaktligen det bästa valet. Jag kan bara förmoda att det måste ha varit tänkt att den här boxen skulle ha getts ut även i Sverige och Danmark, men att det av någon anledning aldrig blev av...

Fellow

Ok. Tack! Kan nog lägga net sökandet iaf. Helt omöjligt att hitta på polska Google. Jajja provade iaf:)

Fello

Hej!
Har inte släpt detta o söker nu på polska sidor efter en dvd med the new scooby doo movies med svenskt tal. Någon som har tips på ett utgivningsår eller något som kan förtydliga vad jag letar efter för utgåva?

Steffan Rudvall

Citat från: Fello skrivet 26 augusti 2023 kl. 14:01:43Hej!
Har inte släpt detta o söker nu på polska sidor efter en dvd med the new scooby doo movies med svenskt tal. Någon som har tips på ett utgivningsår eller något som kan förtydliga vad jag letar efter för utgåva?
Jag vet inte specifikt när den polska utgåvan är utgiven men de danska är från 2005 och bör väl vara enklare att få tag på om man letar i Norden.

De danska utgåvorna går under titeln De bedste nye Scooby Doo film och finns i tre volymer.

Robban1993

#24
Citat från: Fello skrivet 26 augusti 2023 kl. 14:01:43Hej!
Har inte släpt detta o söker nu på polska sidor efter en dvd med the new scooby doo movies med svenskt tal. Någon som har tips på ett utgivningsår eller något som kan förtydliga vad jag letar efter för utgåva?

Det finns en annons på tradera just nu med New scooby doo movies (Disc 3) Som du kan buda hem, (Dansk utgåva)

i Polen fanns det 4 st Scooby filmer Disc 1-4  men dessa har utgått för länge sen,,     


Dessa filmer finns begagnade och köpa i polen också,  Ungefär som på Tradera,      Har du tur så kanske det finns en helt ny

Du kan kika på Empik, Allegro , ceneo,    

Men det är ganska krångligt ibland och beställa där i från,    Lycka Till !  :D