Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Byte av användarnamn

Startat av moviefan, 5 augusti 2016 kl. 16:08:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Hej

Hur byter man namn, ifall man vill byta ?  :)

Daniel Hofverberg

Själva användarnamnet kan man inte själv byta, men däremot kan man byta det visade namnet. Det är alltså namnet som visas vid alla inlägg och högst upp i profilen. Man bör dock vidta viss försiktighet vad gäller ändring av det visade namnet, för det kan bli lite förvirrande för andra i och med att detta ändrar namnet som visas retroaktivt för alla inlägg du gjort genom åren. Somliga personer har ändrat det visade namnet ett halvt dussin gånger, och det är något jag avråder från - det orsakar bara förvirring, men enstaka namnändringar när det finns skäl till det är förstås inga problem.

Det visade namnet ändrar du genom att gå in under Profil / Kontoinställningar, och ändrar i textrutan "Namn" ("Detta är det visade namn som andra personer kommer att se.").

Du loggar dock fortfarande in med användarnamnet som du ursprungligen skapade, och jag tror också att det fortsätter att visas längre ned i profilen. Användarnamnet kan man som sagt inte ändra själv, men har du goda skäl till det kan du kontakta mig så kan jag ändra användarnamnet åt dig. :)

moviefan

Har ni bytt namn någon gång, eller har ni samma, som när ni blev medlem ?  Tas namnet bort om det inte är lämpligt , eller får man ha vilket som helst ? 

Varsågod

Det heter användarnamn, inte andvändarnamn.
Jag har alltid haft samma namn. Jag är inte intresserad av att byta, utan känner att jag får stå mitt kast även om jag skulle hitta något annat jag föredrar.

Om namnen byts blir det oerhört rörigt att följa gamla konversationer där man hänvisar till andra användare eller deras inlägg med ett namn som nu visar sig vara obefintligt.

Jag är inte den som utförligast kan svara på din sista fråga, men jag är oerhört säker på att Daniel gallrar bort sådant som han finner olämpligt, där inbegripet dubbleringar eller snarlika varianter av redan existerande användarnamn.

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet  1 januari 2019 kl. 13:30:01
Har ni bytt namn någon gång, eller har ni samma, som när ni blev medlem ?  Tas namnet bort om det inte är lämpligt , eller får man ha vilket som helst ?
Tja, jag har inga nedskrivna regler som är satta i sten, men givetvis kommer jag ändra eller neka om någon skulle byta till något alltför opassande namn. Det gäller väl framförallt om namnet kan anses som kränkande, diskriminerande eller namn som av annan anledning andra kan ta illa vid sig av. Självklart kan jag inte heller tillåta namn som vore olagligt.

Detsamma gäller också om någon väljer ett namn som antyder att man är någon man inte är - exempelvis vore det ju inte så lyckat om någon väljer att kalla sig "Gunnar Ernblad" eller "Andreas Nilsson", utan att faktiskt vara personen ifråga, då folk lätt kan bli lurade...

Citat från: Varsågod skrivet  3 januari 2019 kl. 16:23:38
Om namnen byts blir det oerhört rörigt att följa gamla konversationer där man hänvisar till andra användare eller deras inlägg med ett namn som nu visar sig vara obefintligt.
Precis. Det har hänt vid några tillfällen, och det kan lätt bli väldigt förvirrande vid gamla trådar... Det går bra så länge man bara citerar gamla inlägg (då ändras namnen automatiskt), men om man däremot skriver någons namn i inlägg blir det snabbt förvirrande.

Men finns det goda skäl till att ändra det visade namnet är det förstås inga fel med det, och har man bra argument för det kan jag också ändra själva användarnamnet för någon (som man ju inte kan ändra själv).

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2019 kl. 21:55:41
Tja, jag har inga nedskrivna regler som är satta i sten, men givetvis kommer jag ändra eller neka om någon skulle byta till något alltför opassande namn. Det gäller väl framförallt om namnet kan anses som kränkande, diskriminerande eller namn som av annan anledning andra kan ta illa vid sig av. Självklart kan jag inte heller tillåta namn som vore olagligt.

Detsamma gäller också om någon väljer ett namn som antyder att man är någon man inte är - exempelvis vore det ju inte så lyckat om någon väljer att kalla sig "Gunnar Ernblad" eller "Andreas Nilsson", utan att faktiskt vara personen ifråga, då folk lätt kan bli lurade...
Precis. Det har hänt vid några tillfällen, och det kan lätt bli väldigt förvirrande vid gamla trådar... Det går bra så länge man bara citerar gamla inlägg (då ändras namnen automatiskt), men om man däremot skriver någons namn i inlägg blir det snabbt förvirrande.

Men finns det goda skäl till att ändra det visade namnet är det förstås inga fel med det, och har man bra argument för det kan jag också ändra själva användarnamnet för någon (som man ju inte kan ändra själv).

Antar att du även nekar, om man skulle  heta  Daniel Hovferberg också.  ;D ;D ;D 

Elios

Citat från: Varsågod skrivet  3 januari 2019 kl. 16:23:38
Det heter användarnamn, inte andvändarnamn.
Jag har alltid haft samma namn. Jag är inte intresserad av att byta, utan känner att jag får stå mitt kast även om jag skulle hitta något annat jag föredrar.

Här hänger jag inte riktigt med!? Användarnamn och inte Användarnamn?  ???

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet 22 januari 2019 kl. 09:40:42
Här hänger jag inte riktigt med!? Användarnamn och inte Användarnamn?  ???

Läs rubriken en gång till, bokstav för bokstav!

En "AND-vändare" är väl en person som vänder änder. Något med Kalle Anka kan tänkas? :)

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 januari 2019 kl. 10:04:22
Läs rubriken en gång till, bokstav för bokstav!

En "AND-vändare" är väl en person som vänder änder. Något med Kalle Anka kan tänkas? :)

Jo visst ser jag det men tänkte att det står ju inte andvändare någonstans förrän vid rubriken ju.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 januari 2019 kl. 10:04:22
En "AND-vändare" är väl en person som vänder änder. Något med Kalle Anka kan tänkas? :)
Jag tolkar det också så... ;)

Fast det låter som ett väldigt smalt yrke att jobba med... ::)

Citat från: moviefan skrivet 22 januari 2019 kl. 09:29:34
Antar att du även nekar, om man skulle  heta  Daniel Hovferberg också.  ;D ;D ;D
Om du inte själv heter det, ja... Men att döma av personregistret verkar det faktiskt bara finnas en enda Daniel Hofverberg i Sverige.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2019 kl. 10:51:25
Fast det låter som ett väldigt smalt yrke att jobba med... ::)

På restauranger måste det väl finnas en viss efterfrågan på sådana vid stekhällen. :)

Men skämt åsido är det väl viktigare att budskapet går fram än att det är rätt stavat i alla lägen. Jag brukar sällan syssla med att märka ord.

Elios

Man ska nog helst inte byta namn för det blir ju då väldigt förvirrande.  8)

Elios

Har funderat lite på om jag ska byta mitt namn dock till Elias då det är ju mitt riktiga namn men det vore ju oklokt då jag själv uttalat mig om att jag inte vill att man ska göra det och gillade namnet Elios bättre som användarnamn när jag startade det så behåller nog det.  :D

Steffan Rudvall

Som ni kanske har märkt så har jag gjort detta...

Disneyfantasten

Citat från: Stefan Rudvall skrivet  9 maj 2021 kl. 19:41:41
Som ni kanske har märkt så har jag gjort detta...

Jag märkte det inte förräns du sa det men nu ser jag, du har tagit bort ett f så att det nu står Stefan istället för Steffan!