Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Jultomten Från 1985

Startat av gstone, 23 april 2016 kl. 20:06:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag mines att jag när jag var unge såg filmen Santa Claus
the movie från 1985 på sevnska. Jag undrar om någon vet vilka rösterna var ? Finns filmen ens dubbade ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Jultomten hade svensk biopremiär 1985-12-07 och distribuerades av SF. Jag såg den tyvärr inte själv, så jag kan inte svära på i vilken form den visades. Men varken Svensk Filmdatabas (Svenska Filminstitutets register) eller Svensk Mediedatabas har någon notering om svenskt tal, och i Svensk Filmdatabas uppges bara originalskådespelarna under "Medverkande", så med största sannolikhet bör filmen ha gått på engelska med svensk text på bio.

Filmen släpptes på DVD 2006 av Sandrew Metronome (som sedan länge är utgången), och DVD-utgåvan har ingen svensk dubb utan har bl.a. engelskt ljudspår och textning på en rad språk. Den släpptes på hyr-VHS 1997 av Videogrossisten, och Svensk Mediedatabas har heller ingen notering om svenskt tal där. Oklart om det finns ytterligare någon VHS-utgåva i Sverige eller inte, men jag hittar i alla fall ingen hos SMDb.

Så med största sannolikhet skulle jag vilja säga att det nog inte finns någon svensk dubbning av den filmen.

Elios

Denna hade jag allt velat se. 
Dyker den upp på Tradera måntro?