Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vissa NYA titlar - ingen blu-ray

Startat av Richardo, 13 januari 2018 kl. 16:58:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Bamse-boxen verkar gå åt som smör. När jag beställde den tidigt i morse hade Discshop fler än 25 exemplar på lager, nu är de nere på 10.

Alexander

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 december 2019 kl. 09:44:47
Bamse-boxen verkar gå åt som smör. När jag beställde den tidigt i morse hade Discshop fler än 25 exemplar på lager, nu är de nere på 10.

Ja, var inne några gånger och såg att de fick fylla på lagret, och att den nu är tillfälligt slut. Har länge velat ha dessa på Blu-ray, så nöjd med köpet. Tyckte det var synd innan att man med dagens skärpa i tecknade filmer bara släppte dom på DVD.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 15 december 2019 kl. 23:22:26
Jag vet inte om det hör hit, men har någon någon aning om varför inte Good Boys, som släpptes på bio här i Sverige tidigare i Augusti, släpps på varken DVD eller Blu-Ray här i Sverige (det ser ut så ivarjefall) trots att den verkar släppas i Danmark den 27/12 (enligt Discshop) och om svensk undertext finns med på den danska Blu-Ray:n/DVD:n (ifall mitt enda val är att importera därifrån)?
Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 december 2019 kl. 07:06:58
Det är nog ett misstag att Discshop anger ursprungsland Danmark på Blu-rayutgåvan. Det som är avbildat är det brittiska Blu-rayomslaget. På DVD-utgåvan med samma omslagsbild anger de ursprungsland England.
Nu har Discshop publicerat både fram- och baksidesbild på den "danska" Blu-Ray-utgåvan av Good Boys, och med facit i hand kan vi konstatera att du har rätt - de har helt klart skrivit fel, och det är den brittiska Blu-Ray-utgåvan som avses.

Enligt baksidestexten har tydligen både DVD- och Blu-Ray-utgåvan i Storbritannien svensk text, trots att Amazon.co.uk uppger att de bara ska ha spansk, finsk, dansk och tysk text men inte svensk... 299 kr (som Discshop tar) för den brittiska Blu-Ray-utgåvan är dock i mina ögon ett absurt högt pris - på brittiska Amazon kostar samma utgåva 15 pund; vilket med dagens växelkurs blir ungefär 185 svenska kronor.
https://www.amazon.co.uk/Good-Boys-Blu-ray-Region-Free/dp/B07WJ69P1G/

Nu kommer ju Storbritannien i och för sig snart att lämna EU (tyvärr), men beställer man inom den närmaste veckan bör det ändå vara riskfritt att hinna få varan innan det är dags.

Annars verkar Good Boys just nu vara billigast från Spanien där spanska Amazon i skrivande stund säljer Blu-Ray-utgåvan för €12.39, vilket bör bli ca 130 svenska kronor. Det är förstås med spanskt omslag, men uppenbarligen samma utgåva med skandinaviska undertexter.
https://www.amazon.es/gp/product/B07WZV2Q5G

Men själv väljer jag nog att avvakta lite, då jag fortfarande hoppas och tror att filmen kommer att släppas på DVD och Blu-Ray i Skandinavien inom kort - det vore minst sagt märkligt annars, då den brittiska, tyska och spanska Blu-Ray-utgåvan uppenbarligen har skandinavisk text...

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 januari 2020 kl. 01:44:47
Men själv väljer jag nog att avvakta lite, då jag fortfarande hoppas och tror att filmen kommer att släppas på DVD och Blu-Ray i Skandinavien inom kort - det vore minst sagt märkligt annars, då den brittiska, tyska och spanska Blu-Ray-utgåvan uppenbarligen har skandinavisk text...

Till och med filmer som inte släppts på bio i Sverige har ju släppts på DVD här, om Good Boys (som ju släpptes på svensk bio och finns att köpa på iTunes) inte släpps på DVD här i Sverige inom en relativt snar framtid är det ju väldigt märkligt
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Jag såg just nu att Good Boys faktiskt finns att hyra och köpa i alla skandinaviska länder på både SF Anytime, Google Play, iTunes, Rakuten TV, Blockbuster.se och Viaplays hyr/köp-butik. Det verkar ju väldigt oroväckande, för vanligtvis släpps ju filmer samtidigt både på digitala hyr/köp-tjänster och på DVD/Blu-Ray - och i de fall filmer släpps digitalt först, så rör det sig oftast bara om 2 - 3 veckor innan de även släpps på DVD/Blu-Ray... :(

Det här är minst sagt märkligt... Det händer ju tyvärr då och då nuförtiden att filmer bara släpps digitalt (framförallt i Skandinavien) och inte släpps på DVD och Blu-Ray, men i sådana fall brukar ju heller inga utländska Blu-Ray-utgåvor ha skandinavisk text. Och i de fall som filmer och TV-serier har skandinavisk text/tal på utländska utgåvor utan att släppas i Sverige, så rör det sig oftast om äldre filmer/serier och inte om sådana här nya releaser.

Men jag har nu kollat på Universal Sony Pictures pressajt, och jag hittar ingenting alls vid en sökning på "Good Boys" - inte heller verkar filmen stå med i releaseplanen för kommande DVD- och Blu-Ray-filmer varken för Sverige, Norge, Danmark eller Finland (och releaseplanen har i dagsläget med filmer fram till slutet av februari). :( Och vid en film från Universal Pictures, så borde det ju vara Universal Sony Pictures som distribuerar filmen i Skandinavien...

Oerhört märkligt och obegripligt, men det ser tyvärr inte ljust ut... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 januari 2020 kl. 01:44:47
Enligt baksidestexten har tydligen både DVD- och Blu-Ray-utgåvan i Storbritannien svensk text, trots att Amazon.co.uk uppger att de bara ska ha spansk, finsk, dansk och tysk text men inte svensk... 299 kr (som Discshop tar) för den brittiska Blu-Ray-utgåvan är dock i mina ögon ett absurt högt pris - på brittiska Amazon kostar samma utgåva 15 pund; vilket med dagens växelkurs blir ungefär 185 svenska kronor.
https://www.amazon.co.uk/Good-Boys-Blu-ray-Region-Free/dp/B07WJ69P1G/

Det är dyrt, men om priset är absurt högt kan diskuteras. Om man som svensk beställer från amazon.co.uk drar de av den brittiska momsen och lägger på den svenska, plus att frakten blir dyrare än inom Sverige. I de flesta fall lägger även kreditkortsföretagen på en eller ett par procent utöver växelkursen.

Det verkliga priset inklusive det billigaste fraktalternativet till Sverige blir c:a 250-260 kronor.

Simon Axelsson

#21
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 januari 2020 kl. 03:48:58
Jag såg just nu att Good Boys faktiskt finns att hyra och köpa i alla skandinaviska länder på både SF Anytime, Google Play, iTunes, Rakuten TV, Blockbuster.se och Viaplays hyr/köp-butik. Det verkar ju väldigt oroväckande, för vanligtvis släpps ju filmer samtidigt både på digitala hyr/köp-tjänster och på DVD/Blu-Ray - och i de fall filmer släpps digitalt först, så rör det sig oftast bara om 2 - 3 veckor innan de även släpps på DVD/Blu-Ray... :(

Det här är minst sagt märkligt... Det händer ju tyvärr då och då nuförtiden att filmer bara släpps digitalt (framförallt i Skandinavien) och inte släpps på DVD och Blu-Ray, men i sådana fall brukar ju heller inga utländska Blu-Ray-utgåvor ha skandinavisk text. Och i de fall som filmer och TV-serier har skandinavisk text/tal på utländska utgåvor utan att släppas i Sverige, så rör det sig oftast om äldre filmer/serier och inte om sådana här nya releaser.

Men jag har nu kollat på Universal Sony Pictures pressajt, och jag hittar ingenting alls vid en sökning på "Good Boys" - inte heller verkar filmen stå med i releaseplanen för kommande DVD- och Blu-Ray-filmer varken för Sverige, Norge, Danmark eller Finland (och releaseplanen har i dagsläget med filmer fram till slutet av februari). :( Och vid en film från Universal Pictures, så borde det ju vara Universal Sony Pictures som distribuerar filmen i Skandinavien...

Oerhört märkligt och obegripligt, men det ser tyvärr inte ljust ut... :(

Jag tar Huset med den Mystiska Klockan som exempel, den gjordes av Universal, släpptes aldrig på bio här i Sverige. Den släpptes senare på streaming under det första kvartalet 2019, men släpptes inte på vare sig Blu-Ray eller DVD. Den släpptes dock på DVD distributerad av Nordisk Film i Maj, men enbart på ett fåtal ställen online, till exempel Discshop, men inte Cdon. Jag vet inte om det kan vara ett liknande scenario med Good Boys, men det kan ju vara så.
Dock distributerades ju Good Boys av UIP när den släpptes på bio, så det borde ju vara detsamma i det här fallet. Det här är ju verkligen ett av de konstigaste fallen med ett DVD-släpp som jag varit med om på länge
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 januari 2020 kl. 01:44:47
Nu kommer ju Storbritannien i och för sig snart att lämna EU (tyvärr), men beställer man inom den närmaste veckan bör det ändå vara riskfritt att hinna få varan innan det är dags.

Trots att Storbritannien lämnar EU i natt kommer tydligen övergångsregler att gälla hela det här året ut. Så det bör fortfarande vara riskfritt att beställa på amazon.co.uk och andra brittiska webbutiker.

Vad som händer efter den 31 december är för tidigt att säga. Det beror på vilka avtal som kommer att slutas mellan Storbritannien och EU.

Daniel Hofverberg

Dags att förnya den här tråden, för nu är det tydligen dags igen med en film som enbart släpps på DVD...

Nu på måndag släpps nämligen den Oscarsnominerade filmen Judas and the Black Messiah (som vann Oscar för bästa manliga biroll nu i år, och var nominerad till bl.a. bästa film och bästa originalmanus) på DVD i Sverige, men av någon outgrundlig anledning kommer den inte släppas på Blu-Ray i något nordiskt land.

För en Oscarsnominerad biovisad storfilm som denna, som dessutom ges ut av Warner Bros., är det illa nog; men det blir ännu märkligare. För i Storbritannien, Frankrike och Spanien kommer filmen att släppas på Blu-Ray (alternativt redan har släppts) - och Blu-Ray-utgåvan i dessa länder har faktiskt svensk, norsk, dansk och finsk text. :o

Hur sjutton har egentligen Warner Bros. resonerat här...?! Vid sådana här storfilmer trodde jag man nästan kunde kallt räkna med att filmen rentav skulle släppas på Ultra-HD Blu-Ray, så att då inte ens släppa filmen på "vanlig" Blu-Ray är både skrämmande och dålig stil. :(

(nuförtiden är det ju SF Studios som distribuerar Warners filmer i Norden, men jag förmodar att de inte har något att säga till om vad gäller vilka format som filmer ska släppas i, utan att det bestäms av Warner Bros.)

Det händer ju tyvärr relativt ofta än idag att filmer från mindre independentdistributörer och/eller smala filmer bara släpps på DVD i Norden och inte på Blu-Ray, och även om det är tråkigt så får man väl ändå ha viss förståelse för att det inte alltid är ekonomiskt försvarbart med Blu-Ray-utgåvor; eller kanske inte ens möjligt om det rör sig om väldigt små distributörer. Men när det gäller Oscarsnominerade storfilmer som dessutom ges ut av gigantiska företag som Warner Bros., så är det helt obegripligt att bara släppa på DVD år 2021 - och ännu värre då filmen alltså släppts på Blu-Ray med skandinaviska undertexter i andra länder.

Förvisso släpps filmen på måndag även som digital köpfilm på SF Anytime, Viaplay, iTunes, Google Play och Blockbuster, där det förstås är i HD - men jag vägrar befatta mig med DRM-skyddade digitala köpfilmer så länge man har något val...


Vill man få tag på Judas and the Black Messiah på Blu-Ray med svensk text får man alltså vackert lov att importera den från utlandet - såvitt jag vet alltså Storbritannien, Spanien eller Frankrike. I dagens läge lär väl de flesta vilja undvika Storbritannien, då övergångsperioden efter Brexit är över så att man nu måste betala moms och PostNords expeditionsavgift vid allting därifrån - så Frankrike eller Spanien (som är medlemmar i EU) är väl bättre val för att slippa extra avgifter... Frågan är bara var som är bästa stället att köpa från, för att få filmen någorlunda snabbt till ett överkomligt pris?

Anders M Olsson

#24
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2021 kl. 02:44:41
Vill man få tag på Judas and the Black Messiah på Blu-Ray med svensk text får man alltså vackert lov att importera den från utlandet - såvitt jag vet alltså Storbritannien, Spanien eller Frankrike. I dagens läge lär väl de flesta vilja undvika Storbritannien, då övergångsperioden efter Brexit är över så att man nu måste betala moms och PostNords expeditionsavgift vid allting därifrån - så Frankrike eller Spanien (som är medlemmar i EU) är väl bättre val för att slippa extra avgifter... Frågan är bara var som är bästa stället att köpa från, för att få filmen någorlunda snabbt till ett överkomligt pris?

Exakt vilket som är bästa stället att handla från med tanke på pris och leveranstid vet jag inte, men det är inte fullt så riskabelt att handla från Storbritannien som man kanske skulle kunna tro. Även om det inte är livsviktigt skulle jag nog föredra engelskt omslag framför franskt eller spanskt.

Postnords expeditionsavgift tillkommer bara om den svenska momsen inte är betald vid köpet, men om man handlar från större webbutiker som amazon.co.uk kasserar de in svensk moms.

Moms ska man ju alltid betala även om man handlar inom EU. Butiker inom EU som bara har marginell försäljning till Sverige behöver bara ta ut sitt eget lands moms (som regel lägre än svensk), men större butiker är skyldiga att hantera svensk moms även om de ligger i ett annat EU-land.

Faktum är att vid min senaste order från amazon.co.uk betalde jag "Import Fees Deposit" vid beställningstillfället som jag förmodar var tänkta att täcka Postnords avgift, men det beloppet fick jag återbetalt några veckor senare...

Man ska bara vara försiktig om man beställer från externa säljare på amazon.co.uk, d.v.s. när det inte är Amazon själva som säljer och levererar varorna. Då kan det hända att varorna fastnar i Postnords snigel- och ockerfälla.

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2021 kl. 02:44:41
Vill man få tag på Judas and the Black Messiah på Blu-Ray med svensk text får man alltså vackert lov att importera den från utlandet - såvitt jag vet alltså Storbritannien, Spanien eller Frankrike. I dagens läge lär väl de flesta vilja undvika Storbritannien, då övergångsperioden efter Brexit är över så att man nu måste betala moms och PostNords expeditionsavgift vid allting därifrån - så Frankrike eller Spanien (som är medlemmar i EU) är väl bättre val för att slippa extra avgifter... Frågan är bara var som är bästa stället att köpa från, för att få filmen någorlunda snabbt till ett överkomligt pris?

Finns det inte importutgåva av filmen med svensk text på Blu-Ray att köpa på Discshop?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 12 juni 2021 kl. 10:20:53
Finns det inte importutgåva av filmen med svensk text på Blu-Ray att köpa på Discshop?
Ja, Discshop säljer den brittiska Blu-Ray-utgåvan av filmen - men till ett väldigt högt pris. 349 kr är i mina ögon ett hutlöst högt och helt oskäligt pris för en enda film, då hela TV-serieboxar brukar ligga i samma prisklass... :( Det måste finnas betydligt billigare alternativ än så.

Discshop uppger för övrigt ett releasedatum på 25 juni, medan den brittiska utgåvan egentligen släpps den 21 juni (d.v.s. precis en vecka efter Sverige) - gissningsvis behöver de några extra dagar för att importera Blu-Ray-utgåvan från Storbritannien.

Vad gäller att få filmen så snabbt som möjligt vore egentligen Frankrike att föredra, för där släpptes filmen redan i onsdags och finns alltså redan nu ute i handeln. I Storbritannien släpps den som sagt den 21 juni (nästa måndag), och i Spanien släpps den inte förrän den 28 juni (måndagen efter det).

Blu-Ray-utgåvan ska enligt spanska Amazons specifikationer också ha holländsk text, men jag vet inte om filmen även släpps i Nederländerna på Blu-Ray eller inte, då jag inte kunnat hitta åt någon sådan utgåva vid en första snabb sökning.

Anders M Olsson

Citat från: Simon Axelsson skrivet 12 juni 2021 kl. 10:20:53
Finns det inte importutgåva av filmen med svensk text på Blu-Ray att köpa på Discshop?

Jo, absolut. Men beroende på vilket land man beställer från och vilket fraktalternativ man väljer kan man dels spara pengar, dels få skivan mycket snabbare.

I Frankrike t.ex. är filmen redan släppt på Blu-ray medan Discshop anger den 25 juni som releasedatum.

Man bör kunna köpa den c:a en hundralapp billigare om man själv importerar jämfört med Discshops pris, och att vara sparsam är väl inte att förakta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 juni 2021 kl. 10:49:35
I Frankrike t.ex. är filmen redan släppt på Blu-ray medan Discshop anger den 25 juni som releasedatum.
På franska Amazon lyckas jag dock inte hitta åt filmen direkt från Amazon, utan bara från privatsäljare via Amazon. Jag vet inte om det bara är jag som letat dåligt, eller misstolkat något i och med språket...?

Jag känner heller inte till andra franska nätbutiker som skickar till Sverige, även om det borde finnas.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 juni 2021 kl. 10:49:35
Man bör kunna köpa den c:a en hundralapp billigare om man själv importerar jämfört med Discshops pris, och att vara sparsam är väl inte att förakta.
Ja, den hundralappen tycker jag gör skillnaden mellan ett oskäligt hutlöst pris och ett acceptabelt pris. 250 kr är ganska dyrt även det, men känns trots allt någorlunda överkomligt.

Trots allt får man jämföra med priset för DVD-utgåvan i Sverige (på de flesta håll 149 kr), och även fast Blu-Ray är värt att betala lite mer för, så är det inte värt hur mycket pengar som helst...

Anders M Olsson

#29
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2021 kl. 19:07:13
På franska Amazon lyckas jag dock inte hitta åt filmen direkt från Amazon, utan bara från privatsäljare via Amazon. Jag vet inte om det bara är jag som letat dåligt, eller misstolkat något i och med språket...?

Du har rätt. När jag letar på amazon.fr hittar jag bara filmen från en tredjepartssäljare som dessutom vill ha hutlöst betalt för frakten.

Så det bästa alternativet är förmodligen att köpa den från amazon.co.uk. Det bör vara helt riskfritt med deras "Import Fees Deposit". De garanterar att även om importavgiften skulle bli högre än den angivna behöver man aldrig betala mer, och skulle den bli lägre får man tillbaka mellanskillnaden.

Priset blir med det billigaste fraktalternativet GBP 12,49 för varan, 4,88 för frakten och 4,34 i importavgift. Totalt blir det GBP 21,71 = c:a 255 kronor i svenska pengar, möjligen något mer beroende på bankernas växelkurser och påslag. Med lite tur kan du t.o.m. få tillbaka en del eller hela importavgiften. På min senaste beställning fick jag tillbaka hela avgiften efter c:a 6 veckor.

Dessutom är jag inte så säker på att den franska utgåvan har svensk text. Har du hittat någon säker information om den saken? Jag har hittat en bild på baksidan av UK-utgåvan, och där finns varken franskt tal eller text nämnt, så antingen har fransmännen en annan utgåva, eller så är listan på språk inte fullständig.

Fast nu ser jag att amazon.es faktiskt påstår att den spanska utgåvan har samma språk som UK-utgåvan plus franska och nederländska... Å andra sidan släpps den inte förrän den 28 juni. Det är förvillande det här.