Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nya tullregler

Startat av Anders M Olsson, 16 februari 2018 kl. 16:25:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 april 2018 kl. 18:01:28
Det man möjligen kan invända generellt mot kurirpost (i det här fallet DHL) är att de brukar ha för vana att försöka leverera paket till folks bostäder på vardagar dagtid när de flesta är på jobbet. Det brukar resultera i att man måste köra bil och hämta på något avlägset utlämningsställe som kan vara svårt eller omöjligt att nå med allmänna kommunikationer.

Där har ju Postnord en klar fördel med ett tätt utbyggt nätverk av utlämningsställen. I mitt fall behöver jag bara ta en promenad på ett par minuter till den lokala ICA-butiken. Inrikes brevförsändelser med 1-2 DVD- eller Blu-rayskivor får jag direkt hem genom brevinkastet i dörren.
Där jag bor har jag motsatt problem, eller åtminstone nästan. PostNord har för flera år sedan lagt ner det enda utlämningsstället som fanns i Ursviken (där jag bor), så för postpaket (eller för stora brev) måste jag numera ta mig till Skelleftehamn; en mil bort. Till råga på allt är det dessutom en mil åt fel håll, till ett samhälle som knappt har någonting annat än denna ICA-butik och där man därför i stort sett aldrig befinner sig.

Närmare utlämningsställe för DHL är väl ungefär lika långt bort, men är beläget ganska centralt i Skellefteå, i närheten av både ens arbetsplats och de flesta affärer - så dit far man ändå nästan varje dag, varför det inte är något alltför stort merbesvär att ta sig till utlämningsstället.

Jag har stört mig på det här i flera år, då man varenda gång man får postpaket måste kosta på sig en särskild resa på en mil till utlämningsstället för att hämta ut paketet; helt meningslöst då man i stort sett aldrig annars har någonting där att göra... Tidigare hade Posten ett utlämningsställe på den lokala OKQ8-macken, ungefär 100 meter bort, men fastän macken finns kvar beslutade Posten att inte längre ha något utlämningsställe där så att alla som bor i Ursviken (runt 5000 personer) istället måste resa en mil bort för att hämta ut paket... :(

Richardo


Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 april 2018 kl. 18:01:28
Jag har nu för första gången beställt varor från Amazon.com med expressfrakt. Jag beställde i går kväll och de utlovar leverans redan på torsdag den 19:e.

Sådär, nu har mitt paket från Amazon i USA kommit, mindre än två dygn efter beställningen. Det levererades med bud, och turligt nog var jag hemma när budet kom. Tydligen ska man kunna välja utlämningsställe via ett formulär på webben om man inte är hemma och kan ta emot, men den här gången slapp jag det. Faktiskt ganska smidigt och väl värt pengarna om man har bråttom.

Daniel Hofverberg

Wow, det gick minsann oerhört snabbt. Vilket fraktalternativ var det? Det brukar väl finnas tre alternativ att välja mellan på amerikanska Amazon...

Vilka fraktalternativ är det där moms ingår? Är det bara Priority Shipping det gäller för, eller även Expedited Shipping?

Anders M Olsson

#34
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 april 2018 kl. 22:30:47
Wow, det gick minsann oerhört snabbt. Vilket fraktalternativ var det? Det brukar väl finnas tre alternativ att välja mellan på amerikanska Amazon...

Vilka fraktalternativ är det där moms ingår? Är det bara Priority Shipping det gäller för, eller även Expedited Shipping?

Det var det dyraste fraktalternativet, AmazonGlobal Priority Shipping. Men även i mellanalternativet, AmazonGlobal Expedited Shipping, ingår momsen. Det kan du se på att det finns en rad i prisberäkningen som heter Import Fees Deposit, som bör uppgå till exakt 25% (momssatsen) om man summerar varuvärdet och frakten. På böcker bör väl momsen bli lägre, men i det här fallet var det en Blu-rayfilm.

Det jag finner lite ologiskt är att även fraktkostnaden/portot beläggs med svensk moms, för den resursen är ju till största delen förbrukad redan innan paketet anländer till Sverige. Men så har den svenska tullen alltid gjort, tyvärr. Så det är väl enligt regler och praxis. För flera år sen, när de flesta paketen fastnade i posttullen, kunde det hända att de tog det deklarerade varuvärdet och adderade på värdet av frimärken eller frankostämplar på paketet innan de beräknade momsen.

Daniel Hofverberg

Tack.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 april 2018 kl. 05:07:43
Det jag finner lite ologiskt är att även fraktkostnaden/portot beläggs med svensk moms, för den resursen är ju till största delen förbrukad redan innan paketet anländer till Sverige. Men så har den svenska tullen alltid gjort, tyvärr.
Jag tycker också det är väldigt märkligt och ologiskt att även räkna moms på kostnaden för frakt/porto. Moms är ju en mervärdesskatt, och vad är det för mervärde med en frakt...?

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 april 2018 kl. 05:07:43
För flera år sen, när de flesta paketen fastnade i posttullen, kunde det hända att de tog det deklarerade varuvärdet och adderade på värdet av frimärken eller frankostämplar på paketet innan de beräknade momsen.

Det var för övrigt det som hände när jag för några år sen fick ett paket med amerikanska serietidningar värda 80 kronor som tullen förväntade sig att jag skulle lösa ut för 120 kronor. Det paketet fick gå i retur efter ett lönlöst telefonsamtal med posttullen.

Bakgrunden var att jag betalade en månatlig summa för att prenumerera på ett antal titlar där portot var inkluderat i priset. Eftersom portot inte var separat deklarerat på tulldeklarationen hade tullen lagt på värdet av frankostämplingen innan de beräknade momsen. Att försöka få rättelse på det var som att dunka huvudet i väggen.

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 april 2018 kl. 08:32:25
Tack.
Jag tycker också det är väldigt märkligt och ologiskt att även räkna moms på kostnaden för frakt/porto. Moms är ju en mervärdesskatt, och vad är det för mervärde med en frakt...?

I Norge er logikken at det er moms på fraktkostnader i Norge, så da skal man også beregne moms på fraktkostnadene ved import.

Anders M Olsson

Rätta mig om jag har fel, men det verkar faktiskt som brev och paket numera är momsbefriade i Sverige enligt direktiv från EU (dvs själva posttjänsten, inte innehållet). Då kan man ju undra varför Amazon tar ut moms även på fraktkostnaden... ? Kanske DHL går under andra regler?

Anders M Olsson

Nu har jag för första gången fått krav på avgift och moms enligt de nya reglerna. Räkningen löd på 85:62 för att få ut en försändelse med okänd avsändare och okänt innehåll. Ingen bild visas när jag klickar på den för ändamålet avsedda knappen.

Om avgiften är 75 kronor betyder det alltså att momsen är 10:62 vilket skulle ge vid handen att varuvärdet är SEK 42:48. Men jag har inte beställt något från utlandet med så lågt värde.

Jag valde trots allt att betala eftersom jag väntar ett par paket med betydligt dyrare innehåll, och det kan ju vara något av dessa där avsändaren har skrivit ner värdet. Så jag vågar inte låta paketet gå i retur.

Efter betalning fick jag beskedet att jag kunde räkna med att få mitt paket inom en vecka. En hel vecka för att skicka paketet den sista biten inom Sverige? Skojar de med oss?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 maj 2018 kl. 15:34:24
Nu har jag för första gången fått krav på avgift och moms enligt de nya reglerna. Räkningen löd på 85:62 för att få ut en försändelse med okänd avsändare och okänt innehåll. Ingen bild visas när jag klickar på den för ändamålet avsedda knappen.
Jaså, så jag är inte ensam som inte kan få fram någon bild på paketen...?

PostNord har verkligen skött det här katastrofalt dåligt. Det minsta man kan begära vore ju att få veta tillräckligt så man är helt säker på vad innehållet är, så man vet att man inte "köper grisen i säcken"...

Vid de två paket jag fått krav på har jag valt att inte betala, trots att det kan vara dumt. Jag väntar trots allt på ett par paket från USA med DVD-filmer med dyrare innehåll, men väntar också på ett halvt dussin paket från Kina värda mellan 5 och 30 kronor - och jag kan helt enkelt inte betala 80 kr för paket som kanske inte ens är värt en fjärdedel av den summan... Med tanke på priset på moms plus avgift (vilket skulle tyda på ett väldigt lågt deklarerat värde) samt antalet paket från respektive land jag väntar på är ju trots allt sannolikheten större att de här två paketen innehåller billiga saker som inte är värt avgiften.

Men nästa jag gång ska köpa något från Amazon i USA kommer jag definitivt att välja någon av de dyrare fraktalternativen där de ordnar med moms, så man slipper den här administrativa mardrömmen...

Henkow

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 maj 2018 kl. 16:53:06
... men väntar också på ett halvt dussin paket från Kina värda mellan 5 och 30 kronor

Håller med om att det har sköts under all kritik från Postnords sida. Samtidigt tycker jag att det är bra att själva avgiften infördes, åtminstone för Kinapaketen. Onödigt att så mycket saker ska skickas jorden runt när det mesta finns tillgängligt om inte i Sverige så åtminstone inom Europas gränser.

Anders M Olsson

Citat från: Henkow skrivet 15 maj 2018 kl. 20:38:48
Håller med om att det har sköts under all kritik från Postnords sida. Samtidigt tycker jag att det är bra att själva avgiften infördes, åtminstone för Kinapaketen. Onödigt att så mycket saker ska skickas jorden runt när det mesta finns tillgängligt om inte i Sverige så åtminstone inom Europas gränser.

Momsen är det nog ingen som ifrågasätter, däremot Postnords extraavgift på 75 kronor. Sådant borde rimligen ingå i den fraktkostnad som redan är betald i avsändarlandet. Det är ju lite som om man skulle köpa en tågbiljett och sen bli krävd på ytterligare pengar för att få lov att stiga av tåget.

Om Postnord tycker att de får för lite betalt för att förmedla paket från utlandet får de väl i så fall förhandla med sina kollegor i Världspostföreningen (UPU).

Jabberjaw

Handlat jämt på EBay när det gällt USB, dvd:er, och gadgets tex universal remote till pc med inbyggt keyboard 89kr 10kr frakt.

Allting eller det mesta som säljs av mindre företag och även större som OBH nordica har dom köpt in billigt och sätter bara sin logga på och höjer priset med 200%

Har sett så många tillverkare av möss och tangentbord som alla verkar köpa från exakt samma kinesiska lager/tillverkare och sedan byter något enstaka som glides eller sätter loggan lite annorlunda och döper det till sin egen produkt för europeiska  marknaden.

Sånt tycker jag man kunde förhindra och samtidigt få ner butikspriserna och få fler köpa på nätet men som jag gissat sedan starten så gick eBay åt skogen så fort svenska staten och postnord såg att många köper från utlandet istället för på Elgiganten och Claes Olsson. Man kan ju tro att dom bryr sig om miljön men då får man nog erkänna att man varit en smula godtrogen så jag väljer endå att tro på att allt detta är uppgjort i de innersta kretsarna. Skatt på skatt och moms ska det ju vara!

Snart blir det skatt på att starta bilen och öppna ytterdörren och avgifter på att ta emot sina brev

Daniel Hofverberg

Jag håller med Anders att det är fullt rimligt och logiskt att betala moms för allt - det är inte mer än rätt, för att utländska säljare ska konkurrera på lika villkor med svenska, och att nödvändiga pengar kommer in till statskassan. Däremot är PostNords ockeravgift helt uppåt väggarna, och saknar både rim och reson. Det gagnar ju inte statskassan minsta lilla.

Det hade verkligen behövts något nytt system för att kunna betala moms, utan någon extraavgift som bara gagnar PostNord och som inte staten får in ett öre av. Som Anders föreslog tidigare hade det ju exempelvis varit en bra idé att man skickar ut alla paket direkt till kunden, men häftar/limmar fast ett inbetalningskort med försändelsen för enbart just momsen. Även utan sätt att kunna kontrollera att det efterlevs skulle jag tro att 70% av Sveriges befolkning gladeligen betalar moms, bara de vet att det inte är några extra avgifter inblandade. Då hade man ändå säkerligen fått in mer pengar till statskassan än det nuvarande systemet, då majoriteten av alla paket som kommer in måste skickas tillbaka till avsändaren (vilket förstås kostar skjortan med de mängder det rör sig om) då de flesta inte kommer vilja betala avgiften; och då kommer ju heller inga pengar till statskassan för momsen.

Citat från: Henkow skrivet 15 maj 2018 kl. 20:38:48
Håller med om att det har sköts under all kritik från Postnords sida. Samtidigt tycker jag att det är bra att själva avgiften infördes, åtminstone för Kinapaketen. Onödigt att så mycket saker ska skickas jorden runt när det mesta finns tillgängligt om inte i Sverige så åtminstone inom Europas gränser.
Visst finns mycket tillgängligt i Sverige, men är det verkligen rimligt att man ska behöva betala i vissa fall 5 - 10 gånger priset för exakt samma vara, bara för att det blir fler mellanhänder samt butiker och importörer som tjänar storkovan...? Det mesta tillverkas ju i Kina (eller åtminstone Asien) i vilket fall som helst, så att det som regel är samma vara man köper i butik i Sverige; bara till det mångdubbla priset. I många fall är det till och med tillverkat i exakt samma fabrik i Kina, vare sig man köper varan direkt från Kina eller i någon dyr butik i Sverige.

Som Jabberjaw säger är det ju som regel samma billiga kinesiska varor även från dyra butiker i Sverige; bara att man satt sin egen logga på och höjt priset med några hundra procent.

Att det sen är sjukt och märkligt att kinesiska staten subventionerar fraktkostnaden för säljare i Kina så mycket, så att säljare på exempelvis eBay och Wish kan skicka varor till struntsummor nästan helt utan fraktkostnad till andra sedan jordklotet är en helt annan femma, men det är ju hursomhelst inget som berör Sverige utan det är ju upp till kinesiska staten om de känner för att göra det. Och de kommer ju fortsätta skicka lika mycket till alla andra länder ändå, så det som skickas till just Sverige är ju bara en droppe i havet.