Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Gilla!

Startat av Elios, 29 november 2020 kl. 05:31:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Vad glad jag är över att vi inte har så man kan gilla inläggen här på forumet!^^

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet 29 november 2020 kl. 05:31:57
Vad glad jag är över att vi inte har så man kan gilla inläggen här på forumet!^^

Varför det? Det hade väl varit trevligt att kunna ge en guldstjärna eller "tummen upp" till tänkvärda, trevliga, informativa eller kloka inlägg.

Det behöver för den sakens skull inte finnas någon funktion för att "ge tummen ner", även om det strängt taget kanske skulle behövas. Det råder inte precis någon brist på nonsensinlägg här...

Lilla My

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 november 2020 kl. 06:15:54
Varför det? Det hade väl varit trevligt att kunna ge en guldstjärna eller "tummen upp" till tänkvärda, trevliga, informativa eller kloka inlägg.

Det behöver för den sakens skull inte finnas någon funktion för att "ge tummen ner", även om det strängt taget kanske skulle behövas. Det råder inte precis någon brist på nonsensinlägg här...

Håller med. Att "gilla" inlägg tycker jag är ett fint sätt att visa att man håller med/uppskattar kommentarer utan att behöva göra ett helt nytt inlägg för att berätta detta.

Tror dock just detta forum inte har någon sådan funktion?

Anders M Olsson

Det kanske finns en plug-in som ger den funktionaliteten?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 november 2020 kl. 12:31:36
Det kanske finns en plug-in som ger den funktionaliteten?
Jag ska undersöka saken. :)

Lilla My


KalleRussin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 november 2020 kl. 14:09:39
Jag ska undersöka saken. :)

Ooh jag skulle personligen tycka det vore väldigt trevligt med en "gilla"-knapp! Säg till om du hittar något~

Fascinating

MOA


Elios

Citat från: KalleRussin skrivet 29 november 2020 kl. 18:15:22
Ooh jag skulle personligen tycka det vore väldigt trevligt med en "gilla"-knapp! Säg till om du hittar något~



David Tennant!  ;)

KalleRussin

Citat från: Elios skrivet 30 november 2020 kl. 11:38:42
David Tennant!  ;)

Indeed it is! (๑❛ワ❛๑)و♡ Glorious human being, genom honom hittar man reaktion-gifs till nästan allt~✦
Fascinating

Elios


Anders M Olsson


Varsågod

Jag kan tala om varför jag hellre ser att den inte införs.
Jag skrev nedanstående på ett annat forum för många år sedan när någon tog upp möjligheten till en Gilla-knapp. Det känns fortfarande relevant:

Jag tycker det ger inflation i att motivera sig. Snart kan folk inte längre verbalisera vad de tycker är bra, utan bara slentrianmässigt trycka på "Gilla" och skriva <3, eller (Y).

Massor av jämförelsevis onyanserade "likes" som inte tillför ämnet någonting.

Om något verkligen förtjänar lovord hoppas jag istället innerligt att folk bemödar sig att sätta detta på pränt bäst de kan, och uttrycka vad de gillar. Det ger superlativen lyftkraft, lyskraft och en mer konkret innebörd och dignitet. Därjämte är åtminstone för mig en "like" ganska blek och intetsägande.

--

Det finns risk för att möjligheten mest bara urholkar diskussionspotentialen och mervärdesfaktorn. Vad får en ny läsare ut av att ett tidigare inlägg inom ett diskussionsämne har exempelvis 37 likes, jämfört med, säg 20 inlägg därtill, där vart och ett åtminstone potentiellt kan tillföra något ytterligare genom att beröra något relaterat eller lämna ytterligare upplysningar/kuriosa? Det blir alltför opersonligt, är min åsikt. Det känns bättre att bana väg för att premiera diskussioner i ett diskussionsforum.

Lilla My

I mina ögon är det dock otroligt befriande att kunna ha MÖJLIGHETEN att gillar kommentarer och inlägg utan att för den sakens skull behöva skriva ett inlägg.

Om jag ska behöva välja mellan att skriva ett inlägg som endast består av "jag håller med" eller "så tycker jag också" utan vidare kommentar eller enkelt gilla ett inlägg så gillar jag ju hellre ett inlägg. Har en kommentarer angående det som sägs kommer en ju självklart kommentera oavsett, en gilla-funktion tar inte bort folks vilja att få komma till tals.

Det kan också vara en gateway till personer som vill uttrycka en åsikt, men inte vågar/orkar/har tid till att själv utförligt skriva kommentarer. Då kan man gilla de som är likasinnade och stötta och ha en åsikt på ett väldigt mjukt sätt.

KalleRussin

#14
Eftersom andra utvidgat deras syn på det hela så bör jag göra det också.

Jag är en människa som hellre går efter "kvalité över kvantitet". Har jag ingenting att tillägga till en diskussion eller något att ta upp så struntar jag i att göra det. Att ha 20 onödiga inlägg av "Jag håller med" utan någonting annat tillagt är inte speciellt lockande att läsa igenom i mina ögon. Att ha en gilla-knapp kommer inte på något vis hindra någon från att tillföra deras åsikt och skriva det i ett inlägg, t.ex. "Jag håller med på grund av (insert åsikt)" - det kommer endast underlätta för personer som vill visa någon form av engagemang som annars inte gör det (en kategori jag är placerad i).

Att trycka på en gilla-knapp för att något är välformulerat/roligt/liknande är också ett sätt att visa uppskattning, och det i sig kan vara motivation för människor att faktiskt börja skriva mer och tänka på hur de formulerar sig. Jag har aldrig någonsin sett en gilla-knapp ge någon negativ inverkan på inlägg förutom den notisen att man kan börja känna en starkare vilja av att få fler (vilket iofs kan vara problematiskt om det leder till beroende) - men det kan kommentarer likaså. Att få många kommentarer som svar på ett inlägg kan vara minst lika beroendeframkallande hos folk.

Det är en simpel funktion ment för att visa engagemang och uppskattning - ingen domedagsknapp som kommer ändra folks sätt att prata med varandra på det här forumet. Det är till för att skrivas i, och det kommer folk att fortsätta göra. Jag står fast vid min åsikt; Det enda knappen kommer tillföra är ett sätt för folk att göra det som inte vet vad de ska kommentera, och därför struntar i att blanda sig i konversationen överhuvudtaget.
Fascinating