Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

I Mumindalen

Startat av Vader-Chan, 29 oktober 2009 kl. 20:41:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vader-Chan

Jag växte upp med mumintrollen  :D jag minns när jag besökte mumindalen i finland och satt och spelade munspel med snusmumriken, ah vackra minnen.

Har just hittat en youtube kanal som postar alla svenska avsnitt och jag mindes direkt hur fin musiken var. ::)


Jag undrar om någon vet var musiken vi hör i den svenska dubbningen kommer nånstans ifrån, introt, utrot bakrundsmusiken etc.

Daniel Hofverberg

Jag har inte sett originalversionen av I mumindalen, men jag förutsätter att all musik i den svenska dubbningen kommer från originalversionen (som jag ärligt talat inte vet om den är finsk- eller japanskspråkig, i och med att serien är ett samarbetsprojekt mellan dessa båda länder). I 99,9% av alla dubbningar ligger all musik i M&E-spåret, och är alltså integrerad med effektljud och annat. Vid dubbning ersätter man dialogspåret med ny dialog (och vanligtvis även sång), medan M&E-spåret mixas in rakt av från originalet.

M&E står för Music & Effects, och är facktermen för det ljudspår som innehåller bakgrundsljud och som man alltså tar tillvara på vid all dubbning. Jag har visserligen hört talats om enstaka fall där man gjort ny musik vid dubbningar, men det är oerhört sällsynt och är vanligare vid exempelvis amerikanska dubbningar av japanska filmer och serier.

Såvitt jag kunnat utläsa är musiken i I mumindalen nyskriven för sammanhanget, och är skriven av den japanska kompositören Shumio Shiratori och den holländska musikern Pierre Kartner - vem som gjort vad vet jag dock inte.

Vader-Chan

Tack så hemskt mycket för hjälpen Daniel, ja, Shumio Shiratori är verkligen ett geni, musiken är så pass mysig^^
Japanska och den europeiska varianten har en liten skillnad musikmässigt och det är öppnings och sluttemat, som faktiskt ofta byts ut, men man kan i vissa episoder hör den japanska öppningsmelodin.
tack igen.

Soscla

Citat från: Vader-Chan skrivet 31 oktober 2009 kl. 01:29:21
.... men man kan i vissa episoder hör den japanska öppningsmelodin.

Va häftigt! Det måste jag kolla upp, vore kul att se/höra :)
Jag har bara sett några avsnitt av Mumindalen, men jag kommer ihåg ett när det är vinter och det kommer en Snödrottning på en vit häst som förvandlar Lilla My till is, tror jag. I alla fall Drottningens typ musikslinga tyckte jag var jättefin, fast väldigt spöklik också
It's so fluffy I'm gonna die!

Alexander

#4
En ny datoranimerd TV-serie, Mumindalen är i produktion.  :)

https://m.youtube.com/watch?v=5Xy5wttiUqA

Richardo

Jag trodde det skulle vara en hybrid mellan 2d och 3d.

Den nya tv-serien ser ut att vara en cash-grab eller cash-cow, om jag ska vara helt ärlig.

Den gamla 2D tv-serien är helt sedvärd än i dag, så den nya verkar vara överflödig.

Dejan

Tänkte bara höra med folket om någon vet om det finns en sång som låter väldigt likt, kan vara samma, Mumindalens introsång. Har för mig att det var Supertramp som gjorde den. Har letat mig galen men hittar inte den.

Steffan Rudvall

Tråden handlar inte om samma serie men jag hittade ingen bättre att skriva i.

Säsong 3 av Mumindalen den 3D animerade serien hon kommer till Viaplay och därmed Sverige den 10 december.

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2023 kl. 10:51:26Säsong 3 av Mumindalen den 3D animerade serien hon kommer till Viaplay och därmed Sverige den 10 december.
Hurra!!