Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dubbare som syns (spelfilm, TV-serier)

Startat av Pontus, 19 maj 2010 kl. 00:58:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pontus

Hej!
Sökte men hittade ingen liknande tråd så jag tar mig friheten att starta en. Tänkte att vi kunde tipsa om dubbare som också syns inom spelfilmen (som riktiga skådespelare alltså, inte bara röster). Kan börja med några jag själv sett. Bör tilläggas att de flesta är aktiva vid olika teatrar och så vidare, vilket jag själv anser är mer prestigefyllt skådespeleri än det inom spelfilm men tyvärr inte spelas in och sänds i samma omfattning. Dessutom är detta ingen komplett lista över vad skådespelarna medverkat i utan endast sådant som jag beskådat själv.

Andreas Nilsson
Synts då och då i olika TV-program med humorgruppen R.E.A. (som också har en egen TV-serie som visar inspelningar på deras framträdanden på Börsen) i vilken han är medlem, Melodifestivalen och Allsång på Skansen bland annat (i den senare gjorde han ett väldigt roligt framträdande med låten "Om man vore homo" i samband med Pride-festivalen 2008). Spelar tomten i Skenbart - En film om tåg (2003).

Dick Eriksson
Spelar Andersson i Colin Nutleys debutfilm Nionde kompaniet (1987). Agerade låssmed i Caroline af Ugglas blåsning i TV-programmet Blåsningen (2010).

Fredrik Dolk
Spelade en av huvudrollerna som polisen Tomas Falk som ska utreda ett mord i filmen Nattbuss 807 (1997). Huvudroll som Peter i Tryggare kan ingen vara ...... (1993). Spelar Kroon i Johan Falk-filmerna Noll tolerans (1999), Livvakterna (2001), Den tredje vågen (2003) och GSI (2009). Spelade legosoldaten Chris i Farligt förflutet (2001). Spelar huvudkaraktären Fredriks chef i TV-serien c/o Segemyhr (1998-2004). I övrigt haft små till medelstora roller i flertalet filmer och TV-serier såsom Joker (1991), Svensson, Svensson (1996), Skilda världar (1998), Labyrint (2007), Skägget i brevlådan (2008), Riverside (2009) och så vidare.

Gunnar Ernblad
Små roller i diverse TV-produktioner, bland annat julkalendern Mumindalen (1973) och filmatiseringen av Babels hus (1981). Spelar mannen som blir det andra offret i filmen Beck - Spår i mörker (1997), dock endast med en replik. Spelade huvudrollen som journalisten Ahlberg i Försvarsmaktens propagandafilm Förebudet (1987) som handlar om en sovjetisk invasion av Sverige.

Hans Jonsson
Två större roller är som Kjell Bergqvists flummiga kumpan Raimo i filmen Vinterviken (1997) och som den misstänkte barnamördaren Ove Lundin i Beck - Monstret (1997). Mindre roll som den sura låssmeden i filmen Naken (2000). Spelar Håkansson i filmen Tryggare kan ingen vara ...... (1993).

Håkan Mohede
Spelade Allan Nilsson som brinner inne i TV-serien Hurvamorden (1986). Biroll som Persson i SVTs julkalender Ronny & Julia (2000).

Jan Nygren
Såklart känd som Karlsson på takets röst i filmatiseringarna från tidigt 70-tal, men där syns han ju förstås inte. Spelar i ett par andra filmer och TV-serier som bygger på Astrid Lindgrens böcker, som auktionsutroparen i Emil och griseknoen (1973) och som Veder, en av Tengils män i Bröderna Lejonhjärta (1977). Stor roll som Stora Norrland i TV-serien Någonstans i Sverige (1973). Som Stig-Helmers chef på Toastmaster-fabriken i Den ofrivillige golfaren (1991). En lite småkul sak är att Jan spelar polis tillsammans med Peter Harryson i både Jönssonligan & Dynamit-Harry (1982) och i filmatiseringen av Hassel-boken Beskyddarna (1986). Spelar den nervöse rektorn som förgäves försöker hålla stridsyxan nedgrävd i utvecklingssamtals-scenen i filmen Sökarna (1993). Gästroll i TV-serien c/o Segemyhr (1998-2004) som en av de (väldigt) få deltagarna i matlagningskursen i avsnittet med samma namn. Har småroller i en rad andra produktioner.

Johan Hedenberg
Spelade Jonas Lindgren, som alla TV-tittare älskade att hata, i TV-serien Varuhuset (1987-1989). Spelade huvudrollen som Rolf i TV-serien Poliser (2006). Större roll som Tomas Storm i första avsnittet av Oskyldigt dömd (2008) och som en av huvudkaraktärernas pappa i Rallybrudar (2008). Mindre roller som chef för limousinfirman i Beck - Monstret (1997) och som den rasistiska polisen i Nattbuss 807 (1997). Gästroll som båtmekanikern i Hem till Midgård (2003).

Johan Wahlström
Komiker som jag hoppas att ingen undgått under hans långa tid i det blå laget i Parlamentet (1999-?), har även medverkat i Tack gode Gud att du är här. Biroller i flertalet filmer, bland annat Beck - The Money Man (1997), Familjehemligheter (2001) och Sökarna - Återkomsten (2006).

Kenneth Milldoff
Spelar polisen Lars-Erik Forss i miniserien Lasermannen (2005). En av huvudrollerna som statsminister/partiledare Per Viksten i TV-serierna Kronprinsessan (2006) och Kungamordet (2008). Spelar Stigs pappa i Bo Widerbergs sista film Lust och fägring stor (1995). Mindre roller i Jag är din krigare (1997), ett par Wallander-filmatiseringar (med Rolf Lassgård som Wallander), bland annat.

Mattias Knave
Mindre roll som bilmekanikern Mats i filmatiseringen av Polismördaren (1994), med Gösta Ekman som Martin Beck.

Nina Gunke
Spelar huvudkaraktären Stigs mamma i Lust och fägring stor (1995), tillsammans med pappan som spelas av Kenneth Milldoff. Har en av huvudrollerna som Anna Holst i TV-serien Medicinmannen (2005). Spelade Eva Zetterberg i Mannen från Mallorca (1984). Haft mindre roller i diverse TV-serier såsom Hedebyborna (1978), Varuhuset (1987-1989), Skilda världar (1996), c/o Segemyhr (1998-2004), med mera.

Per Sandborgh
Förmodligen mest känd som porregissören i kultfilmen Sökarna (1993). En av filmens bästa scener för övrigt. Annars mindre roller i större TV-produktioner såsom Godnatt, jord (1979), Träff i helfigur (1987) och Kråsnålen (1988).

Roger Storm
Som båtägaren och vittnet Obermann i första avsnittet av filmatiseringen på Van Veeteren-boken Återkomsten (2001). Biroller i TV-serien Taurus (2001) och i filmen Vinnare och förlorare (2005).

Steve Kratz
Stor roll som Nisse, en av bandets grundare och bästa kompis till huvudpersonen Tommy, i Colin Nutleys Black Jack (1990). Ännu större roll som Renberg i filmatiseringarna av Van Veeteren-böckerna Det grovmaskiga nätet (2000), Återkomsten (2001) och Kvinna med födelsemärke (2001). Mindre roll som orkesterledaren Benny Berg i Livet är en schlager (2000) och en liten, liten roll som polis som skriker åt ett par ungar i början av filmen Beck - Monstret (1997).

Fyll som sagt gärna på med mer om ni känner för det!

Daniel Hofverberg

Det var ett bra initiativ, så tack för att du startat tråden. Sånt här har hittills klämts in i andra ämnen, men givetvis är det klokast med en separat tråd.

Som du säger är ju väldigt många dubbningsskådisar aktiva inom teatersammanhang, men det är ju tyvärr väldigt få teatrar som visas i TV eller släpps på DVD, och därför är det ju oundvikligt att de flesta förblir tämligen okända utanför Stockholm.

Elios

Var inte Hasse Jonsson även med i En häxa i familjen och man kunde med se Claes Ljungmark i ett tv-program som gick på svt där han spelar en ond gangster.

Pontus

#3
Claes Ljungmark spelar gangstern Hästen i Andra Avenyn, är det den du tänker på? Tog inte med honom eftersom jag anser att han är en "vanlig", främst teater-, TV- och filmskådespelare huvudsakligen och inte någon "professionell" dubbare i samma liga som till exempel Andreas Nilsson. Sten Ljunggren och Peter Harryson är också exempel på personer som har dubbat en del men i synnerhet räknas som "vanliga" skådespelare, därför har jag som sagt inte tagit med dom.

Elios

Citat från: Pontus skrivet 19 maj 2010 kl. 17:09:04
Claes Ljungmark spelar gangstern Hästen i Andra Avenyn, är det den du tänker på? Tog inte med honom eftersom jag anser att han är en "vanlig", främst teater-, TV- och filmskådespelare huvudsakligen och inte någon "professionell" dubbare i samma liga som till exempel Andreas Nilsson. Sten Ljunggren och Peter Harrysson är också exempel på personer som har dubbat en del men i synnerhet räknas som "vanliga" skådespelare, därför har jag som sagt inte tagit med dom.

Just det så var det den hette, Nick Atkinson kan man ju se som Thorleif i Bert.

Kloppstock

#5
Kul initiativ och komplement till min Mankell tråd, jag tror mig ha lite ID kompetens inom det här området utan att vara helt beroende av Imdb  8) det är lite det som är tjusningen med tråden..att vara mer informerad än imdb! det gäller bara att samla ihop allt när man väll behöver det

Add till Gunnar Ernblad - Visade en lite oseriösare sida av sig själv..närmre bestämt pungen, i Humorlabbet säsong 1 från 2001 där han agerar speaker för försäljning av löspungar! (jo det är sant)

Dan Bratt - Gör i Beckfilmen "Den japanska shungamålningen" en lika svag insats som i Tintin & Turtless dubben ;)

Annelie Berg - Syns på Facebook, jag är dock för feg för att våga adda som vän och ta del av eventuella fotoalbum, Berg har tydligen synts framför kamerna 1 gång! i nån udda
UR-wannabe skräckis som lär ha visats på svt "Mannen utan ögon" sedan har hon säkerligen synts i rutan på fler än det här stället
http://www.youtube.com/watch?v=f5jAHGQEuqE
då Lill Babs brorsa för några år sedan meddelade undertecknad att hon körat bakom Sveriges största artister..jag har inte lyckats utröna vilka som är sveriges största artister än?  ::) någon användare här som jobbat på "Lugna Favoriter" som vet vilka sveriges största artister var/är?

Add till Roger Storm - Spelade skäggig (miljöpartistiskt språkrör imitation) granne i en reklamfilm på tv4 under 2002, och klagade på att "gårdstädningen började för en halvtimme sen och det är bra du som saknas"

Add till Hasse Johnsson - Springer runt & låter som Kommisarie Gadget i en episod utav "Tack för kaffet" (1991)

Add till Mattias Knave
-Gör ett balkonghopp ner i asfalten i Peter & Freddes "Snutarna",
Viftar lite på benet i "Gäster Med Gäster" i början av 90-talet

Add till Steve Kratz
- Var med i ett kändispar med någon..i ett avsnitt av Vem Vill Bli Mijonär
sista säsongerna (innan dom gjorde ner sig med Postkods-sekten)

Nu har jag inte tid mer, återkommer

Pontus

Mötet med rektorn ur filmen Sökarna (1993), här snackar vi klassisk filmhistoria... Jan Nygren som rektorn, Örjan Ramberg som studierektorn, samt Liam Norberg, Jonas Karlsson mfl... 01.30 till 03.31 -
http://www.youtube.com/watch?v=MigKKZ9dfSI

Ett annat förmodligen ännu mer klassiskt klipp från filmen när Thorsten Flinck och gänget ska spöa på porrgubben Per Sandborgh. 02.14 till 03.37 -
http://www.youtube.com/watch?v=lJcLJrdeLhM

Pontus

#7
Förebudet (1987) med Gunnar Ernblad, komik på hög nivå. Är det någon som vet varför Gunnar går under ??? i eftertexterna? Ville han inte bli förknippad med propagandafilmen? Ville propagandafilmarna inte bli förknippade med honom?

Del 1 -
http://www.youtube.com/watch?v=AXxFPCwjCyo

Del 2 -
http://www.youtube.com/watch?v=JkETc8StNcY

Del 3 -
http://www.youtube.com/watch?v=W-ytZW672xg

SwedishKuriboh

Även om det är varken film eller TV-serie tycker jag att det kan räknas hit!

Här är ett musikal-nummer där Anders Öjebo sjunger om sin livsinställning!  :P

http://www.youtube.com/watch?v=uQymHUwTttU

Elios

Citat från: SwedishKuriboh skrivet 26 maj 2010 kl. 15:02:53
Även om det är varken film eller TV-serie tycker jag att det kan räknas hit!

Här är ett musikal-nummer där Anders Öjebo sjunger om sin livsinställning!  :P

http://www.youtube.com/watch?v=uQymHUwTttU


Var det inte även Jakob Stadell som var med där?

SwedishKuriboh

Citat från: Elios skrivet 26 maj 2010 kl. 17:50:11

Var det inte även Jakob Stadell som var med där?
Enligt Wikipedia så var det visst det... kände inte till honom innan, så jag skrev inget om honom! ^^

Elios

Man kan även se Johan Hedenberg som Grünvald Karlsson i den nya filmen Kommisarie Späck. ;D ;D ;D

Anders

Stefan Ljungqvist (rösten till Frollo i Ringaren i Notre Dame och Ratcliffe i Pocahontas) och Ulf Källvik.


http://www.youtube.com/watch?v=ncRWnvvYUmk

SwedishKuriboh

Såg just Stephan Karlsén i ett avsnitt av c/o Segemyhr!

Igthorn