Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Artikel 13

Startat av Elios, 6 maj 2019 kl. 17:08:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Nu har ju den tråkiga nyheten kommit med det så kallade Artikel 13. Att man inte kommer få använda någon annans material överhuvudtaget. Det jag undrar är vad tycker ni om det och vad har detta för påverkan på Dubbningshemsidan?
Finns det någon anledning till oro att dubbningshemsidan kommer behöva läggas ner pga detta?

Soscla

Tror väl inte att Dubbningshemsidan direkt ligger illa till. Får man inte ens prata om andras material? Då kan vi lika gärna lägga ner hela internet. Jag tycker artikel 13 är ett väldigt tråkigt steg i fel riktning för många trevliga personer på youtube. Jag tittar på många som gör fandubbar eller montage och AMVs, men det är väl ett minne blott snart :(
It's so fluffy I'm gonna die!

E

Citat från: Elios skrivet  6 maj 2019 kl. 17:08:25
Nu har ju den tråkiga nyheten kommit med det så kallade Artikel 13. Att man inte kommer få använda någon annans material överhuvudtaget. Det jag undrar är vad tycker ni om det och vad har detta för påverkan på Dubbningshemsidan?
Finns det någon anledning till oro att dubbningshemsidan kommer behöva läggas ner pga detta?
Jag tänker bara på Montefjanton när jag hörde detta. Dom använder ju andra personers material när dom recenserar filmer och spel. Tänk om dom inte kan göra det längre :(

Jabberjaw

Kommer liksom mycket annat inte göra någon särskild effekt tror jag inte.. dessutom slår väl dom flesta generösa animations bolag på "self-profit" på youtube som tillåter klippen ligga uppe endå trots copyright men som genererar intäkterna till dom själva, vilket jag helt och hållet tycker är rimligt.  :)

Dom har ju försökt med en stor rad försök att begränsa internet och det lär väl heller inte lyckas denna gång. Men man blir ju lite oroad när man läser vissa sidor som befarar ett nytt "china internet"
där man sätter upp interna brandväggar och övervakar hela befolkningen och skickar dom i den riktning myndigheterna själva vill att man skall kolla åt..

Men som sagt var, NEJ jag tror inte att dubbningshemsidan står ens i riskzonen. Dessa lagar utformas inte på grund av små sidor och forum. Dom utformas när någon har s.k förlorat MYCKET pengar och helt enkelt rövslickat någon som i sin tur gjort samma sak. Och helt plötsligt ligger ett korkat förslag på någons bord redo att stämplas in på intet ont anande invånare och skattebetalare som inte alls vill samma sak. Men gotta love Democracy!

Daniel Hofverberg

Det nya upphovsrättsdirektivet från EU är onekligen problematisk på många sätt och vis, och innan det faktiskt kommit konkreta lagtexter utifrån direktivet är det nog omöjligt att säga exakt hur någon sajt i Europa kommer att påverkas.

Helt klart är ju inte upphovsrättsdirektivet riktat direkt mot små sajter, utan mot betydligt större aktörer, men skulle ändå kunna få konsekvenser. Artikel 13 gäller ju filtrering av material, så att upphovsrättsskyddat material inte ens kommer att kunna publiceras, och i dagsläget finns det ju inga filter i världen som är tillräckligt avancerade för att per automatik kunna avgöra exakt vad som är upphovsrättsskyddat eller inte samt exakt vad som är laglig respektive olaglig användning. Det är ju alltid tillåtet med citat, parodier, o.s.v., men problemet är förstås att ingen dator i världen är tillräckligt avancerad för att med 100% säkerhet kunna avgöra vad som är just detta utifrån automatiska filter. Jag har svårt att tänka mig att artificiell intelligens kommer att komma tillräckligt långt innan lagarna går igenom för att kunna bedöma detta, så med all säkerhet kommer antingen för mycket eller för lite att blockeras.

Det enda som direkt skulle kunna påverkas på Dubbningshemsidan är det här forumet, om de nu på fullaste allvar menar att inget upphovsrättsskyddat ens ska kunna publiceras utan blockeras innan det ens publiceras. Självklart är det omöjligt för en forumprogramvara att kunna avgöra om en bild som någon bifogar eller visar i ett inlägg är upphovsrättsskyddat eller inte, och i så fall om upphovsrättsinnehavaren har något emot publiceringen eller inte. Sådana filter fungerar ju minst sagt problematiskt redan idag på YouTube, och då har de ändå oändligt mycket mer resurser och pengar än Dubbningshemsidan någonsin kommer få... :(

Det återstår som sagt att se hur det här ska implementeras i praktiken och teorin, för menar de allvar exakt utifrån direktivets formuleringar så kommer ju i praktiken alla forum att behöva läggas ned...

Men störst effekter lär det ju som sagt få på YouTube, för hur ska något automatiskt filter kunna avgöra om ett klipp innehåller upphovsrättsskyddade verk avsett för citat, granskning eller parodi (eller om upphovsrättsinnehavaren inte ens har något emot något); då citaträtten är så komplicerad att inte ens många jurister kan svara på den frågan...?

Elios

Jag undrar ju mest hur i hela friden det skulle funka? Alltså dem kommer ju förstöra en hel del av mitt liv som är Youtube. Jag undrar med Lite angående det om det är okej för kreatören som äger materialet att den får publicera ens saker eller om Artikel 13 även förbjuder det.  >:(

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  7 maj 2019 kl. 10:37:50
Jag undrar med Lite angående det om det är okej för kreatören som äger materialet att den får publicera ens saker eller om Artikel 13 även förbjuder det.  >:(
Det är just det som är ett av de stora frågetecknen. Självklart kommer lagen alltid att låta rättighetsinnehavare tillåta att materialet används fritt, men hur ska egentligen något automatiskt filter kunna avgöra det...? Även om utvecklingen kring artificiell intelligens går långt, så kan ju ingen dator vara tankeläsare och veta hur varje enskild rättighetsinnehavare ställer sig...

Likaså hur automatiska filter ska kunna, med någon form av pålitlighet, kunna avgöra i vilka sammanhang som upphovsrättsskyddat material används för att avgöra om det är laglig användning (citat, granskning, recensioner, parodier, o.s.v.) eller otillåten användning - det är som sagt svåra komplexa frågor som inte ens de flesta jurister kan svara på (i många fall måste det avgöras av domstol, då inte ens advokater med säkerhet kan bedöma vad som är lagligt och inte), så hur ska något automatiskt filter i världen kunna göra sådana bedömningar...?

Det kommer oundvikligen leda till att otillåtna fall kommer att slinka igenom och/eller att fullt lagliga fall blockeras... Eftersom upphovsrättsdirektivet hotar med skadestånd om något otillåtet fall slinker igenom, så lär effekten med stor sannolikhet bli att man hellre kommer att blockera för mycket än för lite... :(

Och då har ju ändå YouTube väldigt stora resurser, för att kunna lägga ner tid och pengar på att utveckla filter. Hur ska det då fungera för alla sajter med mindre resurser än dem...?

Kust

Är det inte lättare för tex youtube att bara blockera sajten helt för Europa än att försöka blocka visst material?

Daniel Hofverberg

Citat från: Kust skrivet  7 maj 2019 kl. 18:33:47
Är det inte lättare för tex youtube att bara blockera sajten helt för Europa än att försöka blocka visst material?
Absolut, ja. Men de lär nog förlora för mycket på uteblivna reklamintäkter för att vilja helt utestänga hela Europa...