Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Oliver och gänget

Startat av Elios, 4 augusti 2009 kl. 22:45:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 september 2023 kl. 09:59:05Ja, självklart blir äldre DVD-utgåvor mer ovanliga ju längre tiden går, då det förstås inte tillkommer fler exemplar. Men det är ju ett svårlösligt problem...
Paradoxalt nog är det en del gamla DVD-utgåvor som faktiskt har blivit vanligare och lättare att få tag på under de senaste åren. Folk säljer ut sina DVD-samlingar, antingen för att byta till Blu-ray, eller kanske ännu vanligare, för att sluta samla på fysiska skivor och helt gå över till streaming.

För övrigt finns väl ingen samling för evigt. Förr eller senare går ägaren ur tiden, och finns det då ingen arvtagare som vill ta över kan det komma ut en del gamla, och i vissa fall sällsynta, utgåvor på andrahandsmarknaden igen.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 20 december 2023 kl. 16:23:42Orginaldubbningen ?

https://www.tradera.com/item/302153/618079541/dvd-oliver-och-ganget-disney-klassiker-nr-27
Tyvärr inte, säljaren skriver i beskrivningen att skivans masterkod slutar med en trea. Och då är det omdubbningen som finns på den.

Och även om hen inte hade skrivit så hade det varit osannolikt, tack vare det låga startbudet.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Ibland undrar jag om de felaktiga DVD-utgåvorna med originaldubbningen faktiskt var felaktiga eller om originaldubbningen finns där medvet.

DVD utgåvan påstår ju även på utgåvor med originaldubbningen att det ska vara 5.1 ljud om det verkligen stämmer så kan man ju inte råkat få med fel dubbning...

Anders M Olsson

#349
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 december 2023 kl. 16:57:58Ibland undrar jag om de felaktiga DVD-utgåvorna med originaldubbningen faktiskt var felaktiga eller om originaldubbningen finns där medvet.

DVD utgåvan påstår ju även på utgåvor med originaldubbningen att det ska vara 5.1 ljud om det verkligen stämmer så kan man ju inte råkat få med fel dubbning...
Det både stämmer och inte stämmer... (!)

När jag undersökte ljudspåren närmare gjorde jag en oväntad upptäckt!

Kanalerna "pumpar", d.v.s. ljudet går upp och ner i volym beroende på var i stereobilden ljudet ska ligga. Totalvolymen av de kombinerade kanalerna är alltid samma, så om man kör filmen i en kalibrerad anläggning kommer man inte att märka att kanalerna pumpar. Men om man separerar kanalerna och lyssnar på en kanal i taget blir det desto tydligare.

Det betyder att även om det finns 5.1 kanaler på skivorna är det inget äkta 5.1-ljud. Man har av allt att döma tagit det Dolby Stereo-kodade 2-kanalsljudet och kört det genom en Prologic-avkodare och fått ut 5.1 kanaler som man sen har lagt in på skivorna.

Det här gäller båda versionerna, både den gamla och den nya dubbningen. Originaldubbningen är förstås gjord för att köras på biograferna i analog Dolby Stereo, och omdubbningen är väl gjord för VHS som bara har två kanaler.

Så det här är en riktig snik-version av 5.1-ljud. Jag vet inte om det är vanligt att Disney gör så här. Jag brukar inte granska ljudspåren så noga som den här gången. Det mera seriösa alternativet hade förstås varit att plocka fram alla de separata ljudbanden och göra en ny mix i riktig 5.1.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 22 december 2023 kl. 23:31:01Nu fins den gamla dubbningen på trader igen ! :D

Denna gång på DVD ;)

https://www.tradera.com/item/302153/618233360/dvd-walt-disney-klassiker-27-oliver-ganget-originaldubb-med-tommy-nilsson
Som vanligt till ett ganska högt pris, men det är förväntat nör det gäller rariteter.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 23 december 2023 kl. 01:04:02Som vanligt till ett ganska högt pris, men det är förväntat nör det gäller rariteter.
Problemet är att det är en auktion, och inte ett fast pris. Hade det varit ett fast pris hade 599 kr ändå varit inom rimlighetens gräns, med tanke på hur sällsynt den är - men när det nu är budgivning, så finns ju risken att någon trissar upp priset, så att det kan bli hur dyrt som helst... :(

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2023 kl. 02:11:10Problemet är att det är en auktion, och inte ett fast pris. Hade det varit ett fast pris hade 599 kr ändå varit inom rimlighetens gräns, med tanke på hur sällsynt den är - men när det nu är budgivning, så finns ju risken att någon trissar upp priset, så att det kan bli hur dyrt som helst... :(

Det finns ju dessutom en risk att det där är samma person som tidigare har sålt Oliver och gänget med originaldubb på hemmabrända skivor...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 december 2023 kl. 02:12:28Det finns ju dessutom en risk att det där är samma person som tidigare har sålt Oliver och gänget med originaldubb på hemmabrända skivor...
Det som visas på den tredje bilden är utan tvekan en originalskiva, och verkar vara rätt dubbning - men man ska väl aldrig lita till 100% på att det man får verkligen överensstämmer till fullo med bilderna...

Vi ska väl vara tydliga med att man alltid tar en viss risk med allting på Tradera (eller andra sidor med privatpersoner som säljer), och skulle det inte överensstämma med det utannonserade är det ofta inte helt oproblematiskt att få pengarna tillbaka. Väljer man till köparskydd får man ju absolut ett bättre skydd, men fortfarande är det ju någon på Tradera som ska avgöra om det man fått överensstämmer med det säljaren lovat eller inte; och det är inte alltid de är så insatta i allting.


gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 januari 2024 kl. 12:17:41Här är originaldubbningen på Tradera om nån vill köpa den.

https://www.tradera.com/en/item/302153/618233360/dvd-walt-disney-klassiker-27-oliver-ganget-originaldubb-med-tommy-nilsson
Jag kan inte bringa mig till att betala så mycket för en film tyvärr 😣

Men det är ju förstås upp till varje och en ☺️😉
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oskar

Citat från: gstone skrivet  4 januari 2024 kl. 13:33:45Jag kan inte bringa mig till att betala så mycket för en film tyvärr 😣

Men det är ju förstås upp till varje och en ☺️😉
Nu är upp på 499 kr i Tradera det är gala priser på första dvd utgåvor på oilver och gänget med originaldubb jag tänkte inte lägga bud på.

gstone

Citat från: Oskar skrivet  4 januari 2024 kl. 16:35:42Nu är upp på 499 kr i Tradera det är gala priser på första dvd utgåvor på oilver och gänget med originaldubb jag tänkte inte lägga bud på.
Det låter sunt :)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  4 januari 2024 kl. 16:36:46Det låter sunt :)
Jag tror att det dessutom kan vara brända skivor hen säljer så det är inte ens värt i närheten av det priset.