Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Le roi et l'oiseau/Fågeln och tyrannen

Startat av gstone, 14 december 2023 kl. 22:42:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Nu har gör en tråd om den nu mest borglömda franska animerad filmen Fågeln och tyrannen .



Som faktiskt fick en svensk dubbning på 90-talet.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 14 december 2023 kl. 22:42:37Nu har gör en tråd om den nu mest borglömda franska animerad filmen Fågeln och tyrannen .



Som faktiskt fick en svensk dubbning på 80-talet.
Dubbningen är från 1996.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 14 december 2023 kl. 22:52:03hoppas du inye blir sur :(
Nej, jag blir inte sur men det är viktigt att förmedla riktiga uppgifter. Annars så tar folk det som rena fakta väldigt rätt.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 december 2023 kl. 23:08:25Nej, jag blir inte sur men det är viktigt att förmedla riktiga uppgifter. Annars så tar folk det som rena fakta väldigt rätt.
Okej :D

Hur pass mycket info har vi om dubbningen ifråga ? ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Till min förvåning ser jag faktiskt att Fågeln och tyrannen släpptes på VHS 1997, som helt gått mig förbi. Men verkar tyvärr inte ha släppts på DVD eller digital köpfilm.

VHS-utgåvan distribuerades av Svenska Filminstitutet, så min gissning är att den sannolikt inte släpptes i någon enorm upplaga...

Citat från: gstone skrivet 14 december 2023 kl. 23:16:21Hur pass mycket info har vi om dubbningen ifråga ? ???
Det enda jag vet är det lilla som står i Svensk Mediedatabas:
Medverkande: Björn Gedda, Rolf Skoglund, Claes Månsson, Magnus Ehrner, Paula Ternström, Jan Blomberg
svenskt ljud: Leif Westerlund ; övers.: Gun Muresu ; textbearb., dialogregi: Per-Arne Ehlin

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2023 kl. 23:19:24Till min förvåning ser jag faktiskt att Fågeln och tyrannen släpptes på VHS 1997, som helt gått mig förbi. Men verkar tyvärr inte ha släppts på DVD eller digital köpfilm.

VHS-utgåvan distribuerades av Svenska Filminstitutet, så min gissning är att den sannolikt inte släpptes i någon enorm upplaga...
Det enda jag vet är det lilla som står i Svensk Mediedatabas:
Medverkande: Björn Gedda, Rolf Skoglund, Claes Månsson, Magnus Ehrner, Paula Ternström, Jan Blomberg
svenskt ljud: Leif Westerlund ; övers.: Gun Muresu ; textbearb., dialogregi: Per-Arne Ehlin

Trodde faktiskt att jag hade en ganska komplett lista nerskriven, för jag vet att jag har snubblat över en sådan. Eftersom det är Svenska Filminstitutet som beställde dubbningen så finns det lite mer sparat kring den.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 december 2023 kl. 23:39:29Trodde faktiskt att jag hade en ganska komplett lista nerskriven, för jag vet att jag har snubblat över en sådan. Eftersom det är Svenska Filminstitutet som beställde dubbningen så finns det lite mer sparat kring den.
Är det fler röster med än dom Daniel just nämed ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 december 2023 kl. 23:39:29Trodde faktiskt att jag hade en ganska komplett lista nerskriven, för jag vet att jag har snubblat över en sådan. Eftersom det är Svenska Filminstitutet som beställde dubbningen så finns det lite mer sparat kring den.
Allt du kan få fram vore intressant. :)

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2023 kl. 23:41:29Allt du kan få fram vore intressant. :)
Detta var det jag kunde hitta bland mina papper
men det finns säkert mer att lägga till efter ett besök på Filmhusets bibliotek.

Svenska röster:
FågelnBjörn Gedda
Ryttarstatyn / SpeakernJan Blomberg
PolisRolf Skoglund
Sotarpojken/den blindeMagnus Ehrner
HerdinnanPaula Ternström
KungenClaes Månsson
Fågelunge (sång)Karin Källström
Fågelunge (sång)Erik Källström

Dialogregissör Per-Arne Ehlin
Svensk översättningGun Muresu
TextbearbetningPer-Arne Ehlin
Musikalisk instuderingLiza Öhman
Ljudtekniker och mixareLeif Westerlund