Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

FoxKids & Jetix i Sverige

Startat av TecknatÄlskare, 2 januari 2018 kl. 22:34:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

TecknatÄlskare

FoxKids och Jetix i Sverige är det någon spelat in?
Serier som sändes på FoxKids och även Jetix:

Piggsburg Pigs
Katten Nisse
Iznogoud
Eek!
Bobbys Värld
Louie & Co
Spionhundarna
Totally Spies
Den Magiska Skolbussen[/b
Winx Club?

Ni får gärna rätta mig om jag har fel, (obs vet att det sändes betydligt fler serier)
Någon som har en tablå kanske?

Richardo

Och så Digimon säsong 1.
Martin mystik.
WITCH.

Richardo

Du kan fråga qnorsten, om du inte redan har det, alias "AlltOmTecknat" på Facebook.

TecknatÄlskare

Vet, men troligtvis ger inte han iväg saker så lätt.
Men visserligen har jag en hel del han söker.
Men tror inte heller han har så mycket från FoxKids om jag ska vara ärlig.

Richardo

Citat från: TecknatÄlskare skrivet  2 januari 2018 kl. 23:10:25
Vet, men troligtvis ger inte han iväg saker så lätt.

Ok. Verkar lite knäppt att samla in saker men inte ge bort något. :( Ekorrbeteende.

Någon bör konfrontera honom och säga varför han har så svårt får det. Ladda upp det på MEGA eller nåt. Är det så svårt?

TecknatÄlskare

Man kan ju inte bara ge iväg hela tiden, vad tjänar han på det.
Bättre att ge iväg och få tillbaka något till sin samling :)

Jabberjaw

Saban's Äventyr med Peter Pan har också sänts på Fox Kids av Media Dubb International.  :)
Skall försöka skriva ner det jag kommer på i huvudet rakt av nedan(!)

Piggsburg Pigs Har några avsnitt inspelade 2003 från TV3 FrukostTrean
Katten Nisse Har massvis med avsnitt från TV3 och Fox Kids
Iznogoud Har avsnitt från TV3 och Fox Kids
Eek! Tyvärr inga avsnitt mer än de 8 som släppts på DVD
Bobbys Värld Har massor av avsnitt från TV3 och några från Fox Kids
Louie & Co Har några från Jetix och enstaka från TV3
Spionhundarna Har flera avsnitt från TV3
Totally Spies Har alla avsnitt
Den Magiska Skolbussen Har alla avsnitt
Winx Club? Har säsongsboxarna och alla avsnitten digitalt

TecknatÄlskare

Citat från: Jabberjaw skrivet  3 januari 2018 kl. 01:04:42
Saban's Äventyr med Peter Pan har också sänts på Fox Kids av Media Dubb International.  :)
Skall försöka skriva ner det jag kommer på i huvudet rakt av nedan(!)

Piggsburg Pigs Har några avsnitt inspelade 2003 från TV3 FrukostTrean
Katten Nisse Har massvis med avsnitt från TV3 och Fox Kids
Iznogoud Har avsnitt från TV3 och Fox Kids
Eek! Tyvärr inga avsnitt mer än de 8 som släppts på DVD
Bobbys Värld Har massor av avsnitt från TV3 och några från Fox Kids
Louie & Co Har några från Jetix och enstaka från TV3
Spionhundarna Har flera avsnitt från TV3
Totally Spies Har alla avsnitt
Den Magiska Skolbussen Har alla avsnitt
Winx Club? Har säsongsboxarna och alla avsnitten digitalt

Som sagt är avundsjuk på din samling
:(

TonyTonka

Citat från: Jabberjaw skrivet  3 januari 2018 kl. 01:04:42
Saban's Äventyr med Peter Pan har också sänts på Fox Kids av Media Dubb International.  :)
Skall försöka skriva ner det jag kommer på i huvudet rakt av nedan(!)

Piggsburg Pigs Har några avsnitt inspelade 2003 från TV3 FrukostTrean
Katten Nisse Har massvis med avsnitt från TV3 och Fox Kids
Iznogoud Har avsnitt från TV3 och Fox Kids
Eek! Tyvärr inga avsnitt mer än de 8 som släppts på DVD
Bobbys Värld Har massor av avsnitt från TV3 och några från Fox Kids
Louie & Co Har några från Jetix och enstaka från TV3
Spionhundarna Har flera avsnitt från TV3
Totally Spies Har alla avsnitt
Den Magiska Skolbussen Har alla avsnitt
Winx Club? Har säsongsboxarna och alla avsnitten digitalt

Hade jag varit du hade jag försökt lägga ut i alla fall några avsnitt på youtube. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Jabberjaw

Har funderat på det också men om man får lov och vara helt uppriktig så skapades inte kanalen för att sprida tecknat. Utan för att hitta mer till samlandet, uppfriska gamla minnen och reklamer på serier som man kanske glömt av med åren men som sändes konstant på 1990-talet och enda bakåt mot 1986. Och för att återuppleva mina egna barndomsminnen och serier som jag såg på. Vi hade inte alla kanaler förr i tiden men däremot hade mormor och morfar Fox Kids, Cartoon Network  och Nickelodeon där jag ofta såg på Denver the last dinosaur, Pirates Of Dark Water, Katten Eek!, My Dad The Rockstar, Angry Beavers och många andra härliga tecknade program :-[

Jag vet dock själv hur irriterande det känns att vilja se på en särskild serie, och så finns den inte att få tag på.. Därför har jag ägnat på tok för mycket tid och framförallt pengar på denna hobbyn. Många som skriver och hör av sig till mig tror dock att det "bara" är att slänga upp serier utan ansträngning. Men när jag själv knappt hinner se på något av det jag samlar in så finns liksom inte tiden att administrera ytterligare uppoffringar i vardagen. Därför får nog många en bild av att dom flesta som samlar på tecknat och TV-program generellt sett är ganska ego och att vi bara vill "byta" serier med varandra.

För att återgå till ämnet så är ju Fox Kids just en sådan kanal som man helst vill se så som ursprungssändningarna såg ut (intakta med logga) och då blir det knepigare eftersom många klipper och redigerar både ljud och bildversion. Men är det någon som eftersöker något särskilt kanske jag kan skapa en helt ny kanal på Dailymotion och se vilka serier som eventuellt får ligga kvar där.  :P

TecknatÄlskare

Håller helt klart med dig där Jabberjaw.

Dock har jag ägnat på tok för mycket tid att ge folk serier utan att jag fått något tillbaka för det. Det beror också på att jag är för snäll.
Men på senare tid har jag enbart bytt till mig serier för jag vill gärna även "tjäna" saker om jag nu ska ge iväg till andra.
Dock händer det typ aldrig.

Alexander

#11
Jetix visade även: Power Rangers, Dinosaur King och Pokémon.  :)

Hamtaro Och Krambjörnarna gick på FoxKids.

Richardo

Citat från: TecknatÄlskare skrivet  2 januari 2018 kl. 23:43:31
Man kan ju inte bara ge iväg hela tiden, vad tjänar han på det.
Bättre att ge iväg och få tillbaka något till sin samling :)

Om du menar att han ska tjäna pengar, så är det olagligt.

Vad ska han annars göra med sin samling?

Det finns många andra personer som ger avsnitt till andra? Varför ska just han tjäna på det?


Richardo

Vad är syftet med en samling om han inte kommer ge bort nåt?

Att föra den med sig i graven?

Jabberjaw

Citat från: Richardo skrivet  3 januari 2018 kl. 09:41:33
Vad är syftet med en samling om han inte kommer ge bort nåt?

Att föra den med sig i graven?

Hört talas om en hobby någon gång?

Citatcollector
kəˈlɛktə/
noun
noun: collector; plural noun: collectors
1.
    a person who collects things of a specified type, professionally or as a hobby.

Om du tog reda på fakta på vad samlandet kostar oss som håller på med VHS i pengar, tid och energi ifrån vardagen så skulle du inte vara så himla slöaktig. Varför ska någon som ägnat otroligt mycket tid för något bara ge bort allting. Varför ger då inte alla samlare bort saker till andra.

Man samlar för att det är kul. Och jag samlar även av ren nostalgikänsla för tillfälle senare i livet att se på. Vi äger varken inspelningarna eller serierna så varför ska vi ens dela något till andra rent juridiskt sett. Kungliga biblioteket gör precis samma sak, arkiverar serier och sändningar som ingen kan se på. Kallas kulturarv, nostalgi, retro. Till och från så bytes TV-inspelningar mellan olika personer och det går under helt andra villkor (kommer inte ihåg vad det kallas just nu).  :)

Richardo

Har du hört talas om filantropi?

Det finns många som lägger upp inspelat material på Youtube fastän de inte behöver det.

Richardo

Länge leve SwedishMarvels.

SwedishMarvels: https://www.youtube.com/user/SwedishMarvels

Eller säger du att han inte är en verklig samlare?

Jabberjaw

Citat från: Richardo skrivet  3 januari 2018 kl. 19:37:30
Länge leve SwedishMarvels.

SwedishMarvels: https://www.youtube.com/user/SwedishMarvels

Eller säger du att han inte är en verklig samlare?

Tycker inte att han är det minsta samlare faktiskt. Kanske en aning Marvels och Disney intresserad men inte mer än så.

TecknatÄlskare

Mm, som jag och Jabberjaw har slösat en hel del pengar på våra egna samlingar så är det som om vi skulle samla på pengar så måste jag ge dig för att man samlar?

Visst att man kan slänga upp ett avsnitt lite då och då men man ska inte behöva ge hela tiden.

Testa att samla på gamla barnprogram t.ex och köp hårddiskar, inspelnings material, inspelade band utav andra osv.

TecknatÄlskare

Citat från: Richardo skrivet  3 januari 2018 kl. 19:37:30
Länge leve SwedishMarvels.

SwedishMarvels: https://www.youtube.com/user/SwedishMarvels

Eller säger du att han inte är en verklig samlare?

Oftast slänger han upp saker som redan finns.

Richardo

Den här grabben laddar upp avsnitt som INTE finns uppe.

Som Pokémon sol och måne.

https://www.youtube.com/user/Drapzombie

Richardo

Citat från: TecknatÄlskare skrivet  3 januari 2018 kl. 20:00:15
Mm, som jag och Jabberjaw har slösat en hel del pengar på våra egna samlingar så är det som om vi skulle samla på pengar så måste jag ge dig för att man samlar?

Visst att man kan slänga upp ett avsnitt lite då och då men man ska inte behöva ge hela tiden.

Testa att samla på gamla barnprogram t.ex och köp hårddiskar, inspelnings material, inspelade band utav andra osv.

När ni inte längre är i livet, vad kommer ni göra med era samlingar då?

TecknatÄlskare

Det är inte så att vi sitter och tänker på vad vi ska göra av våra samlingar när vi gått ur tiden...


Han har ju länkat vart han tagit ner det från.

Richardo

Vill ni verkligen att era samlingar bara ska samla dam eller vill ni att andra ska ha nöje med materialiet?


Jabberjaw

Citat från: Richardo skrivet  3 januari 2018 kl. 20:08:34
När ni inte längre är i livet, vad kommer ni göra med era samlingar då?

Kommer förmodligen att ladda upp allting till en meningslös torrent som fåtal användare laddar ner för att sedan sluta seeda direkt, så allt material går förlorat för all evig framtid. Vad tror du själv?
Sålänge ingen myndighet får för sig att spara allting i arkivet så kommer det ju att försvinna som alla andra miljontals TV-sändningar som gått med åren. KB har tex bara barntrean fr.om >1998-99 i fåtal sändningar sedan är allting som sänts innan detta borta.

Thats life.. 

Richardo

För övrigt är det bara Swedish marvels som har avsnitt från den här serien:

b-daman:
https://www.youtube.com/watch?v=MLZINcJ8gHY

Tarzan (tv-serie):
https://www.youtube.com/watch?v=uaWjA3f0ccc&t=1s
(tagen från SwedishMarvels site)

Richardo

Citat från: Jabberjaw skrivet  3 januari 2018 kl. 20:13:43
Kommer förmodligen att ladda upp allting till en meningslös torrent som fåtal användare laddar ner för att sedan sluta seeda direkt, så allt material går förlorat för all evig framtid. Vad tror du själv?


Det bevisar bara min poäng att man ska ge materialiet till de som är intresserade så de inte går bort. Det ökar cirkulationen och minskar risken för att materialiet går förlorat. :)

Jabberjaw

Citat från: Richardo skrivet  3 januari 2018 kl. 20:14:41
För övrigt är det bara Swedish marvels som har avsnitt från den här serien:

b-daman:
https://www.youtube.com/watch?v=MLZINcJ8gHY

Tarzan (tv-serie):
https://www.youtube.com/watch?v=uaWjA3f0ccc&t=1s
(tagen från SwedishMarvels site)

Du är otrolig dock. Vi alla som samlar har otroligt mycket mer än det vi lägger upp på Youtube kanaler...  Har säkert 15 avsnitt av B-Daman på svensk dubb so what? Det känns dock som att du bara har negativa åsikter om samlandet så låter det vara här.

TecknatÄlskare

Menar du att swedish marvels endast har de serierna du skrev? Haha

Richardo

Citat från: Jabberjaw skrivet  3 januari 2018 kl. 20:19:36
Du är otrolig dock. Vi alla som samlar har otroligt mycket mer än det vi lägger upp på Youtube kanaler...  Har säkert 15 avsnitt av B-Daman på svensk dubb so what? Det känns dock som att du bara har negativa åsikter om samlandet så låter det vara här.

Du klagar att myndigheterna inte släpper ut sitt arkiv till allmänheten, men samtidigt gör du samma sak själv.

Det gör dig inte bättre än myndigheterna. Om du vill att andra ska ändra på sig, bör du sätta ett bra exempel själv, eftersom du har resurna till det. Inte alla har resurna till det. 

Du ser ju i kommentarerna att vissa är intresserad av serie. Om du har 15 avsnitt, kan du väl ladda up avsnitten och skicka de till de i kommantererna i PM.

Richardo

Citat från: TecknatÄlskare skrivet  3 januari 2018 kl. 20:21:44
Menar du att swedish marvels endast har de serierna du skrev? Haha

Ja? Hur ska jag kunna veta att andra har serierna om man inte lägger upp dem?


TecknatÄlskare

Han gör ju visst det bättre han slänger upp intron, reklam etc

Richardo

Citat från: TecknatÄlskare skrivet  3 januari 2018 kl. 20:29:02
Han gör ju visst det bättre han slänger upp intron, reklam etc

Nu förstår jag inte vad du menar. Kan du omformulera, tack?

TecknatÄlskare


TecknatÄlskare

Vad heter din kanal där du slänger upp saker då som du samlar på?

Richardo

Citat från: TecknatÄlskare skrivet  3 januari 2018 kl. 20:43:07
Vad heter din kanal där du slänger upp saker då som du samlar på?

Varför ska jag svara på din fråga när du inte svarade på min?

Jag laddar upp materialiet på cloud-storage, som Dropbox och MEGA, så alla som frågar kan snabbt streama eller ladda ner dem.

De har en funktion där det går att streama videos också.

TecknatÄlskare

Slänger myndigheterna upp inspelning på barnprogram och reklamer inspelade från 90-talet isåfall är det endast egenproducerade tråkigt fjant medan tecknat samlare oftast slänger upp intron på egna inspelningar från 20år tillbaka i tiden som man lagt ner pengar och extremt mycket tid för att få tag på.

Så svara på min fråga nu eller ska jag utveckla mer?

Richardo

Citat från: TecknatÄlskare skrivet  3 januari 2018 kl. 20:51:02
Slänger myndigheterna upp inspelning på barnprogram och reklamer inspelade från 90-talet isåfall är det endast egenproducerade tråkigt fjant medan tecknat samlare oftast slänger upp intron på egna inspelningar från 20år tillbaka i tiden som man lagt ner pengar och extremt mycket tid för att få tag på.

Så svara på min fråga nu eller ska jag utveckla mer?

Det jag ju redan gjort. :) Se föregående inlägg

Jag förstår dock inte vad du menar med pengar. Det är ju olagligt att sälja inspelade avsnitt.

SVT har ju ett öppet arkiv via SVT Play och Kunskapskanalen Play, så det är bättre än inget.

Och så kan du låna mycket material på bibliotek.

Det är inte myndigheterna fel, utan snarare distributernerna, som t.ex Disney, som inte släpper avsnitten.

TecknatÄlskare

Har inte sagt att just jag köpt inspelade band men vissa gör.
Jag har inte tänkt att slänga pengar på att köpa inspelade band.
Dock har jag köpt datorer, hårddiskar m.m som jag skrev innan.

Så du är Ahturos eller vad du heter?

TecknatÄlskare

Och om jag inte mister mig fel så är det även olagligt att slänga upp hela avsnitt av en serie ;)

Richardo

Citat från: TecknatÄlskare skrivet  3 januari 2018 kl. 20:58:21
Dock har jag köpt datorer, hårddiskar m.m som jag skrev innan.

Det är därför man använder cloud-storage. Mycket effektivare och billigare.

TecknatÄlskare

Tack för tipset.
Nu tycker jag att vi kan stoppa denna diskussionen för att det inte angår ämnet och jag har inte lust att diskutera om detta.

Richardo

Citat från: TecknatÄlskare skrivet  3 januari 2018 kl. 20:59:28
Och om jag inte mister mig fel så är det även olagligt att slänga upp hela avsnitt av en serie ;)

Det är en grå zon, eftersom serien aldrig har officiellt släppts på DVD eller liknande.

Det är inte olagligt om det är för "privat bruk" eller om det för en "inre krets vänner". Så jag kan lägga upp avsnitt på cloud-stroage utan problem.

TecknatÄlskare

Okej tack för tipset!
Men nu avslutar vi denna diskussion??

Richardo


TecknatÄlskare

För att det hör inte till ämnet...

Richardo

Citat från: TecknatÄlskare skrivet  3 januari 2018 kl. 21:07:25
För att det hör inte till ämnet...

Det gör det faktiskt. Mycket från Fox Kids och Jetix har INTE släppts på DVD eller dylikt. Och du skrev att du ville ha det om någon har dem.

Om någon där ute har tv-serier från FoxKids och Jetix, bör ni släppa de.

Om du vill ha inspelat material från andra, bör du kanske göra det själv. :) Annars kan man tro att du är en egoist...

Richardo

Man ska alltid följa den gyllene regeln. Har du inte sett "Ducktales" avsnittet? :)

Richardo

Varför ska någon gå dig inspelade avsnitt när du frågar efter dem, om du inte ger inspelade avsnitt själv? :)

TecknatÄlskare

Som sagt kan du släppa det, du fattar inte ett piss utav det jag skrivit...
Hade du gjort det hade du slutat skriva för längesedan.

Daniel Hofverberg

Okej, nu har den här tråden spårat ur alldeles för mycket. Jag låser tråden nu.