Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vaiana (Moana) - Live-actionversion

Startat av gstone, 3 april 2023 kl. 19:42:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag trode först att det här var ett april skämt !


Var nästan säker på att det här var ett april skämt.

Det låter ju som en otroliogt idoisk idé ! >:(

Vad tänker Disney !? >:( >:(

https://screenrant.com/moana-movie-live-action-remake-dwayne-johnson-development/
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag vill gnälla över den senaste live-action remaken

https://collider.com/moana-live-action-dwayne-johnson/

Jag blev jätte sur när jag läste det  här >:(

Filmen är prefekt.

Dom kan inte förbättra den !!

Dom kommer bara förstöra den ! :'(

Nu har dessa live action remakes got för långt >:(

Det här är galet !

Det gjorde mig faktiskt upprörd !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Varför postar du detta i flera trådar? Dessutom, jag trodde du älskade dessa spelfilmsversioner?

Avskyr du att Disney ska göra en spelfilmsversion av Vaiana, då är valet enkelt - det är bara att strunta i se den. 

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  3 april 2023 kl. 21:10:13Har ni sett den här totala dårskapen ?

https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/moana-live-action-remake-in-the-works-disney-1235332204/
>:(

Undrar om inte det var ett april-skämt i efterskott.

Men jag håller med, ju nyare en film är desto onödigare känns det med en spelfilms-nyinspelning, och Vaiana kom ut 2016.

gstone

Jag har två viktiga frågor om denna Live-action Vaiana remake !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Jag har slagit ihop alla inlägg från de tre trådarna som handlar om live-actionversionen av Vaiana - från och med nu, försök hålla dig till en tråd för att diskutera en och samma film; om det inte finns speciella skäl till att behöva hålla till i mer än en tråd. :)

Citat från: gstone skrivet  3 april 2023 kl. 20:51:44Dom kommer bara förstöra den ! :'(

Nu har dessa live action remakes got för långt >:(

Det här är galet !

Det gjorde mig faktiskt upprörd !
Jag håller med att det verkar väldigt onödigt att göra en nyfilmatisering av en så ny film - än så länge har ju Disney nöjt sig med filmer från 1990-talet och äldre, men att göra en remake oavsett form eller format redan efter sju år känns väldigt onödigt...

Men varför blir du så upprörd...? Jag betvivlar att du har varit med och finansierat filmen, så du lär ju inte ha någonting att förlora på den. Som Erika säger: det är bara att välja att strunta i att se den - om inte tillräckligt många ser filmen och Disney förlorar ekonomiskt på det, så får ju Disney svart på vitt att det faktiskt var en dålig idé...
(Och jag räknar med att Disney inte har det så dåligt ställt att den här enda filmen gör att hela koncernen går i konkurs...)

Om nu filmen verkligen blir av (så här tidigt i processen kan ju fortfarande allt hända, så det är inte säkert att den verkligen färdigställs) är det i alla fall definitivt ingenting jag kommer välja att se på bio - och knappast köpa på Blu-Ray heller. Av nyfikenhet däremot är det mycket möjligt att jag ser den på Disney+, men jag är milt uttryckt skeptisk till att göra en nyfilmatisering så här snabbt...

gstone

Jag har två viktiga frågor om den här filmen !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag har fortfarande samma två viktiga frågor om filmen !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall


Marcusen

Väldigt konstigt att man ska göra live action film med röstskådespelarna från en animerad film. Om alla ska ha samma roller vad är ens meningen då finns ju redan den animerade ju! ???

gstone

Mina två viktiga frågor är :

Kommer det fortfarande vara en musikal ? Alltså kommer dom ha kvar sångerna ?

Och tror ni att den kommer dubbas ?

Hur stor är chansen att den dubbas ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Vaiana e ju int ens 10 år gammal!Va e de för pajas som kommit på denna idé?

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet  4 april 2023 kl. 20:45:08Väldigt konstigt att man ska göra live action film med röstskådespelarna från en animerad film. Om alla ska ha samma roller vad är ens meningen då finns ju redan den animerade ju! ???
Där tror jag nog att du satte huvudet på spiken. En viktig anledning är nog just Dwayne Johnson, för att få med honom i "synlig" form - han är ju trots allt känd och framförallt bland ungdomar väldigt populär, så genom att få med honom i en film kan man locka personer som inte skulle ämna till att se en animerad film att gå och se den.

Trots allt får vi inte glömma bort att det fortfarande finns en allmän (miss)uppfattning att animerade filmer är för barn, så för majoriteten av befolkningen vore det närmast otänkbart för tonåringar och vuxna utan barn att se en animerad film. De flesta på det här forumet har nog insett att så faktiskt inte är fallet, och har man sett mycket japansk anime lär man ju också ha insett det, men för gemene man är det fortfarande en oskriven regel att man inte går och ser en animerad film om man inte har med sig barn eller barnbarn till biosalongen.

I min bekantskapskrets känner jag i alla fall ingen som brukar vilja följa med mig på bio och se animerade filmer (då ser de bara snett på mig och utbrister: "Men det är ju en barnfilm!") - åtminstone såvida inte filmen är Oscarsnominerad, har 15-årsgräns (så att det därmed är tydligt att det inte är en barnfilm) eller något annat som gör att den kan bli mer intressant. Och de gånger jag gått på bio på någon animerad film de senaste fem åren och sett vuxna i salongen som inte sett ut att vara i sällskap med barn kan lätt räknas på ena handens fingrar...

Så om man har tänkt sig att rikta in spelfilmsversionen av Vaiana till en mer vuxen publik, och göra filmen mörkare och mindre barnvänlig, så kan den förmodligen locka hyfsat med folk - just för att locka till sig den målgruppen som aldrig skulle tänka tanken att se den animerade filmen. Ungefär som med Mulan, där spelfilmsversionen blivit så pass framgångsrik att de nu håller på med en uppföljare, just för att den riktade in sig mot en lite mer vuxen publik (och inte dubbades till de nordiska språken). Men har Disney tänkt sig en ren scen-för-scen-remake och rikta in sig till samma målgrupp, så är det dömt att misslyckas...

Citat från: gstone skrivet  4 april 2023 kl. 21:19:40Mina två viktiga frågor är :

Kommer det fortfarande vara en musikal ? Alltså kommer dom ha kvar sångerna ?

Och tror ni att den kommer dubbas ?

Hur stor är chansen att den dubbas ?
Det är nog ingen annan än Disney som kan svara på dina frågor just nu, och därifrån lär du knappast få något bra svar... Men om den dubbas beror förstås helt på vilken målgrupp de har tänkt sig, och huruvida filmen ska rikta in sig till samma målgrupp som den animerade filmen eller om den ska bli mer ungdoms-/vuxeninriktad.

Men om vi säger så här: Om filmen dubbas är sannolikheten väldigt stor att den blir en flopp, men om filmen inte dubbas (d.v.s. riktar in sig till en äldre målgrupp) kan den förmodligen bli hyfsat populär.

gstone

Om dom har sångerna kvar och om den dubbas ser jag den nog :D

Men om det inte är en musikal och den bara textats se jag den inte >:( 
 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Har ni några casting idéer för den här filmen ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Thomas Kail som regisserade Hamilton ska regissera filmen.

Det måste väl btyda att detta blir en musikal som oeginalet ? :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Vore kul att se. Papa-Dee skulle kunna dubba då Mawui.  8)

Simon Axelsson

Citat från: Elios skrivet 30 maj 2023 kl. 23:56:54Vore kul att se. Papa-Dee skulle kunna dubba då Mawui.  8)
Har svårt att se att de skulle anlita honom. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 31 maj 2023 kl. 00:03:32Har svårt att se att de skulle anlita honom.

Eftersom han inte har dubbat på många år, har för mig att andra nämnt på forumet att han vittnades misshandlade en kvinna och därför inte fick jobba längre.

Elios

Citat från: Simon Axelsson skrivet 31 maj 2023 kl. 00:03:32Har svårt att se att de skulle anlita honom.
Vara bara min fantasi han dök upp spontant. Håller med man inte borde anställa en potentiell kvinnomisshandlare. Men jag gillade han när det begav sig. Hans röst var oemotståndlig då.  ::) ;D

gstone

Jag hoppas verkligen att den här filmen dubbas.

Jag som sagt väldigt lättade att live action versionen fortfarande verkar vara en musikal film  ;D

Det kanske finns hop för den här filmen ändå.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag är så gott som helt säger på att när dom rollsätter filmen kommer Disney uteslutande anlita maori skådespelare  :D

Eller i alla nästan helt uteslutande  ;)

Då kommer det nog bli många skådespelare som vi aldrig hört om.

Man får hoppas att dom verkligen väljer rätt till titelrollen!

Det vore väldigt kul om dem dubbades också.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 31 maj 2023 kl. 00:12:55Jag hoppas verkligen att den här filmen dubbas.

Jag som sagt väldigt lättade att live action versionen fortfarande verkar vara en musikal film  ;D

Det kanske finns hop för den här filmen ändå.
Men den har ju inte gjorts ännu.  :o

gstone

Citat från: Elios skrivet 31 maj 2023 kl. 00:21:44Men den har ju inte gjorts ännu.  :o
Regissören är känd för musikaler och dom letar efter en huvudrollens innehavare med en stark sångröst.

Det tyder väl ända på att det nog kommer bli en musikal ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 31 maj 2023 kl. 00:31:52Regissören är känd för musikaler och dom letar efter en huvudrollens innehavare med en stark sångröst.

Det tyder väl ända på att det nog kommer bli en musikal ;)
Jag menar att det har inte blivit officiellt upplagt ännu att den kommer men det lär den väl göra snart. Sen så har jag sagt i ett tidigare ämne om vad jag anser om att Disneyfilmer skulle vara musikaler. Orkar inte gå in på det mer nu men kan säga som så att jag, i mitt tycke, min personliga åsikt, tycker inte dom räknas som musikaler utan mer att dom har musikal och sång nummer i sig. Lite att dem med är av drama så eller action för man säger ju inte actionfilmen Mulan till exempel.  ::)

gstone

Citat från: Elios skrivet 31 maj 2023 kl. 00:40:15Jag menar att det har inte blivit officiellt upplagt ännu att den kommer men det lär den väl göra snart. Sen så har jag sagt i ett tidigare ämne om vad jag anser om att Disneyfilmer skulle vara musikaler. Orkar inte gå in på det mer nu men kan säga som så att jag, i mitt tycke, min personliga åsikt, tycker inte dom räknas som musikaler utan mer att dom har musikal och sång nummer i sig. Lite att dem med är av drama så eller action för man säger ju inte actionfilmen Mulan till exempel.  ::)
Du får ha din åsikt  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios


gstone

Citat från: Elios skrivet 31 maj 2023 kl. 18:47:23Jodå. Menar mer hur jag resonerar.
Nu hänger jag inte rikigt med.

Du menar att dui nte ser Vaiana som en musikal ?

Jag förstå den åskit mer med Mulan meninte den här filmen
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 31 maj 2023 kl. 20:45:57Nu hänger jag inte rikigt med.

Du menar att dui nte ser Vaiana som en musikal ?

Jag förstå den åskit mer med Mulan meninte den här filmen
Jag menar med min åsikt att Disney filmer ser inte jag som musikaler. 

gstone

Live action Vaiana kommer visas på bio 2025.

https://collider.com/moana-live-action-release-date/

Det är ju i alla fall bra att den kommer på bio.

Då kaknse det finns en chanes att den även kommer på Blu Ray. ;)

Fast fyiska media kankse inte finns klvar år 2025 förstås :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

#31
Citat från: gstone skrivet 13 juni 2023 kl. 19:06:41Live action Vaiana kommer visas på bio 2025.

https://collider.com/moana-live-action-release-date/

Det är ju i alla fall bra att den kommer på bio.

Då kaknse det finns en chanes att den även kommer på Blu Ray. ;)

Fast fyiska media kankse inte finns klvar år 2025 förstås :-\

Men kom igen, då är ju filmen inte ens 10 år.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juni 2023 kl. 19:45:48Men mom igen, då är ju filmen inte ens 10 år.
Jag håller med, det känns lite desperat och/eller ogenomtänkt att göra en live-actionversion av Vaiana så snabbt.

Men det beror väl lite på vilken målgrupp man vänder sig till - har man tänkt sig att vända sig till en mer vuxen målgrupp (d.v.s. ungefär som Disney gjorde med Mulan) kan det finnas en poäng med att göra en live-actionfilmatisering, i och med att de flesta vuxna inte ämnar till att se animerade filmer utan sina (eventuella) barn; då det fortfarande råder en allmän (miss)uppfattning om att animerade filmer uteslutande är barnfilmer. Alltså kommer de flesta vuxna som inte har barn inte att ha sett Vaiana, varför det kan finnas marknad för en live-actionversion riktad till en mer vuxen eller åtminstone tonårig publik.

Har man däremot tänkt sig att göra live-actionversionen riktad till barn eller familjer så känns det tämligen meningslöst - bland den målgruppen har ju de flesta redan sett den animerade filmen, och har (gissningsvis) knappast något större intresse av att se en "otecknad" version av samma handling...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2023 kl. 21:56:40Jag håller med, det känns lite desperat och/eller ogenomtänkt att göra en live-actionversion av Vaiana så snabbt.

Men det beror väl lite på vilken målgrupp man vänder sig till - har man tänkt sig att vända sig till en mer vuxen målgrupp (d.v.s. ungefär som Disney gjorde med Mulan) kan det finnas en poäng med att göra en live-actionfilmatisering, i och med att de flesta vuxna inte ämnar till att se animerade filmer utan sina (eventuella) barn; då det fortfarande råder en allmän (miss)uppfattning om att animerade filmer uteslutande är barnfilmer. Alltså kommer de flesta vuxna som inte har barn inte att ha sett Vaiana, varför det kan finnas marknad för en live-actionversion riktad till en mer vuxen eller åtminstone tonårig publik.

Har man däremot tänkt sig att göra live-actionversionen riktad till barn eller familjer så känns det tämligen meningslöst - bland den målgruppen har ju de flesta redan sett den animerade filmen, och har (gissningsvis) knappast något större intresse av att se en "otecknad" version av samma handling...
Om den dubbas och är en musikal kommer ge den en hedlig chanes :)
 
Det kan ju inte skada att vara optimistisk :D
 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2023 kl. 22:08:35Om den dubbas och är en musikal kommer ge den en hedlig chanes :)
 
Det kan ju inte skada att vara optimistisk :D
 

Då kan jag säga att de två Dalmatiner-filmerna med Glenn Close är riktigt bra (i och för sig, det har jag ju sagt förut).

Bland de som hade premiär under 2010/2020-talen tycker jag att Berättelsen om Askungen är ganska bra för till skillnad från många av de som gjordes efter den så känns den inte som någon 1:1 nyinspelning utan skiljer sig tillräckligt från den tecknade för att inte kännas som samma sak plus att man tydligt ser att (nästan) alla miljöer är verkliga.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2023 kl. 21:56:40Jag håller med, det känns lite desperat och/eller ogenomtänkt att göra en live-actionversion av Vaiana så snabbt.

Men det beror väl lite på vilken målgrupp man vänder sig till - har man tänkt sig att vända sig till en mer vuxen målgrupp (d.v.s. ungefär som Disney gjorde med Mulan) kan det finnas en poäng med att göra en live-actionfilmatisering, i och med att de flesta vuxna inte ämnar till att se animerade filmer utan sina (eventuella) barn; då det fortfarande råder en allmän (miss)uppfattning om att animerade filmer uteslutande är barnfilmer. Alltså kommer de flesta vuxna som inte har barn inte att ha sett Vaiana, varför det kan finnas marknad för en live-actionversion riktad till en mer vuxen eller åtminstone tonårig publik.

Har man däremot tänkt sig att göra live-actionversionen riktad till barn eller familjer så känns det tämligen meningslöst - bland den målgruppen har ju de flesta redan sett den animerade filmen, och har (gissningsvis) knappast något större intresse av att se en "otecknad" version av samma handling...

Ja, just det där att animerade filmer bara är för barn är en missuppfattning och mentalitet som jag helt är emot, det finns många animerade filmer (både från Disney och andra företag) som är uppbyggda på ett sätt att de håller väl än idag och är värda att ses flera gånger om och går att uppskatta även i vuxen ålder.

Talar man om serier som är 100% barnriktade så är det väl snarare serier som Pingu, Postis Per, m.fl.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2023 kl. 22:08:35Om den dubbas och är en musikal kommer ge den en hedlig chanes :)
 
Det kan ju inte skada att vara optimistisk :D
Jag kommer säkerligen att se filmen förr eller senare oavsett vilket, men däremot är jag betydligt mer skeptisk till att se den på bio. Om inte Vaiana får ovanligt bra kritik, så blir det nog att vänta tills den släpps på Disney+, så man kan se den utan att lägga ner pengar (och utan att Disney får in pengar, ifall den nu inte är bra)...

Jag är som sagt skeptisk, men det var jag ju i och för sig innan Den lilla sjöjungfrun också, så ibland har man fel och filmer kan överraska... Men ur ett rent ekonomiskt perspektiv har jag svårt att se att en live-actionfilmatisering av Vaiana skulle bli framgångsrik om de inte byter målgrupp och vänder sig till en mer vuxen publik; för annars har jag svårt att se varför barnfamiljer skulle gå och se en live-actionversion av en så ny film (i synnerhet på bio, där det ju för barnfamiljer krävs en betydligt större tröskel än via streamingtjänster)...

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juni 2023 kl. 22:21:02Ja, just det där att animerade filmer bara är för barn är en missuppfattning och mentalitet som jag helt är emot, det finns många animerade filmer (både från Disney och andra företag) som är uppbyggda på ett sätt att de håller väl än idag och är värda att ses flera gånger om och går att uppskatta även i vuxen ålder.
Jag håller med dig, men där är vi helt klart i underläge om man ser på befolkningen i stort. I min bekantskapskrets och bland släktingar är det i alla fall ingen som skulle välja att se en animerad film, vare sig på bio, DVD eller streaming, om de inte har barn med sig och därför kan "slå två flugor i en smäll". Sådana får jag vackert se ensam.

Enda undantaget är om det rör sig om japansk anime som inte är dubbad till svenska och/eller som har en hög åldersgräns, så att det därför blir mer uppenbart att det inte är en barnfilm... Exempelvis lyckades jag med viss tvekan få sällskap när jag gick och såg Suzume på bio tidigare i år.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juni 2023 kl. 22:21:02Talar man om serier som är 100% barnriktade så är det väl snarare serier som Pingu, Postis Per, m.fl.
Ja Pingu har ju inte äms något tal ;D
Vad är Postis Per ?

Är det den tecknad Patoo head serien med samma röster som Moondreamers ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2023 kl. 22:30:26Jag kommer säkerligen att se filmen förr eller senare oavsett vilket, men däremot är jag betydligt mer skeptisk till att se den på bio. Om inte Vaiana får ovanligt bra kritik, så blir det nog att vänta tills den släpps på Disney+, så man kan se den utan att lägga ner pengar (och utan att Disney får in pengar, ifall den nu inte är bra)...

Jag är som sagt skeptisk, men det var jag ju i och för sig innan Den lilla sjöjungfrun också, så ibland har man fel och filmer kan överraska... Men ur ett rent ekonomiskt perspektiv har jag svårt att se att en live-actionfilmatisering av Vaiana skulle bli framgångsrik om de inte byter målgrupp och vänder sig till en mer vuxen publik; för annars har jag svårt att se varför barnfamiljer skulle gå och se en live-actionversion av en så ny film (i synnerhet på bio, där det ju för barnfamiljer krävs en betydligt större tröskel än via streamingtjänster)..
Kommer du ändå lägga upp credits om den eventuellt skulle dubbas ?

Och går det bra att jag ser den för dubbningen och sångernas skulll ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2023 kl. 22:30:26lm (i synnerhet på bio, där det ju för barnfamiljer krävs en betydligt större tröskel än via streamingtjänster)...
Jag håller med dig, men där är vi helt klart i underläge om man ser på befolkningen i stort. I min bekantskapskrets och bland släktingar är det i alla fall ingen som skulle välja att se en animerad film, vare sig på bio, DVD eller streaming, om de inte har barn med sig och därför kan "slå två flugor i en smäll". Sådana får jag vackert se ensam.

Enda undantaget är om det rör sig om japansk anime som inte är dubbad till svenska och/eller som har en hög åldersgräns, så att det därför blir mer uppenbart att det inte är en barnfilm... Exempelvis lyckades jag med viss tvekan få sällskap när jag gick och såg Suzume på bio tidigare i år.
Jag bry mig inte om om det är tecknad eller inte.

Det viktiga är att den är dubbade.

Dock ser jag inte allt dubbat då det vore omöligt.

Men nu när är en stor film från Disney kommer jag passa på att se den.

Disney har ju som sagt ofta bra dubbningar och jag gillar musikalfilmer väldigt mycket :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2023 kl. 22:33:15Kommer du ändå lägga upp credits om den eventuellt skulle dubbas ?
Självklart, jag lägger aldrig någon värdering kring vad jag tycker om en film eller serie när jag publicerar creditlistor. Jag försöker alltid få med så många creditlistor som möjligt, helt oberoende distributör, filmbolag och målgrupp.

Men har inte Disney Character Voices ändrat sig innan dess lär jag vara beroende av att andra tar kort på bioduken, för att kunna lägga upp credits medan filmen går på bio. Jag kan liksom inte trolla fram dubbcredits från tomma intet...

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2023 kl. 22:33:15Och går det bra att jag ser den för dubbningen och sångernas skulll ?
Du ska självklart göra som du vill. Jag skulle aldrig ämna till att försöka övertala någon annan att inte se en film, i synnerhet inte utan att själv ha sett den (jag kan ju inte veta hur en film är innan jag själv har sett den), utan det är upp till var och en att ta ställning till efter bästa förmåga. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2023 kl. 22:39:16Självklart, jag lägger aldrig någon värdering kring vad jag tycker om en film eller serie när jag publicerar creditlistor. Jag försöker alltid få med så många creditlistor som möjligt, helt oberoende distributör, filmbolag och målgrupp.

Men har inte Disney Character Voices ändrat sig innan dess lär jag vara beroende av att andra tar kort på bioduken, för att kunna lägga upp credits medan filmen går på bio. Jag kan liksom inte trolla fram dubbcredits från tomma intet..
Jag skulle nog gladligen hjälåa till med det om de behöves :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2023 kl. 22:30:46Ja Pingu har ju inte äms något tal ;D
Vad är Postis Per ?

Är det den tecknad Patoo head serien med samma röster som Moondreamers ?
Moondreamers?Nu e du för långt ute,Postman Per handlar om en Postman som delar ut brev

https://www.youtube.com/watch?v=p5va-HJvox8&t=23s

gstone

Citat från: MOA skrivet 13 juni 2023 kl. 23:34:19Moondreamers?Nu e du för långt ute,Postman Per handlar om en Postman som delar ut brev

https://www.youtube.com/watch?v=p5va-HJvox8&t=23s
Trodde det stod  potatis per ;D

Var vist Poties per  :)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Nu när det kommer en riktigt uppföljare för bio.

Tycker jag inte vi behöver denna film 😒❗️

Disney borde skrotas den 👎
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  9 februari 2024 kl. 15:23:54Nu när det kommer en riktigt uppföljare för bio.

Tycker jag inte vi behöver denna film 😒❗️

Disney borde skrotas den 👎
Instämmer, att göra nyinspelningar av filmer från 1990-talet och bakåt (eller rentav tidigt 2000-tal) är en sak, men att göra en nyinspelning av en film som hade premiär så sent som 2016 känns lite väl överdrivet...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 februari 2024 kl. 15:29:07Instämmer, att göra nyinspelningar av filmer från 1990-talet och bakåt (eller rentav tidigt 2000-tal) är en sak, men att göra en nyinspelning av en film som hade premiär så sent som 2016 känns lite väl överdrivet...
exakt
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 februari 2024 kl. 15:29:07Instämmer, att göra nyinspelningar av filmer från 1990-talet och bakåt (eller rentav tidigt 2000-tal) är en sak, men att göra en nyinspelning av en film som hade premiär så sent som 2016 känns lite väl överdrivet...
Kan dom inte bestämma sig över uppföljare eller live action? Allting är bara så förbannat dumt! Hoppas alla live action remakes upphör att existera inom snar framtid

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  9 februari 2024 kl. 23:34:20Hoppas alla live action remakes upphör att existera inom snar framtid
Nja, att slopa alla live-actionremakes vore inte särskilt smart ekonomiskt, i och med att dagens barn knappast ser på flera decennier gamla filmer utan vidare - så live-actionremakes kan alltså vara det enda sättet att hålla de äldre filmerna vid liv, som annars kan vara helt bortglömda om några år...

Så rätt använt och med rätt marknadsföring kan live-actionversioner vara ett sätt att även få barn att bli intresserade av de äldre filmerna. Nu kan vi ju dock inte påstå att Disney har gjort några kraftansträngningar för att få dagens barn att bli intresserade av de äldre filmerna, och visst finns det andra sätt att försöka marknadsföra dem - men om inget sker finns risken att de äldre klassikerna är helt bortglömda om något decennium... :(

Men med det sagt håller jag med att det verkar ologiskt att göra en live-actionversion av Vaiana så snabbt. Om det nu inte är så att live-actionversionen ska riktas in till en äldre målgrupp, och inte i första hand till barn, för i så fall kan det vara väldigt smart - just för att de allra flesta vuxna inte kommer att se på animerade filmer, om de inte ser dem tillsammans med sina barn, så de flesta vuxna utan barn har med största sannolikhet aldrig sett Vaiana och lär inte göra det heller...
(Att de flesta på det här forumet inte håller med lär nog inte råda någon större tvekan om, men i resten av samhället lever fortfarande uppfattningen kvar att animerade filmer innebär barnfilmer; och således inget man ser utan barn - och sådana uppfattningar är tyvärr svåra att få hela befolkningen att ändra åsikt om...)

Disneyfantasten

#49
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 februari 2024 kl. 02:23:32Nja, att slopa alla live-actionremakes vore inte särskilt smart ekonomiskt, i och med att dagens barn knappast ser på flera decennier gamla filmer utan vidare - så live-actionremakes kan alltså vara det enda sättet att hålla de äldre filmerna vid liv, som annars kan vara helt bortglömda om några år...

Så rätt använt och med rätt marknadsföring kan live-actionversioner vara ett sätt att även få barn att bli intresserade av de äldre filmerna. Nu kan vi ju dock inte påstå att Disney har gjort några kraftansträngningar för att få dagens barn att bli intresserade av de äldre filmerna, och visst finns det andra sätt att försöka marknadsföra dem - men om inget sker finns risken att de äldre klassikerna är helt bortglömda om något decennium... :(

Men med det sagt håller jag med att det verkar ologiskt att göra en live-actionversion av Vaiana så snabbt. Om det nu inte är så att live-actionversionen ska riktas in till en äldre målgrupp, och inte i första hand till barn, för i så fall kan det vara väldigt smart - just för att de allra flesta vuxna inte kommer att se på animerade filmer, om de inte ser dem tillsammans med sina barn, så de flesta vuxna utan barn har med största sannolikhet aldrig sett Vaiana och lär inte göra det heller...
(Att de flesta på det här forumet inte håller med lär nog inte råda någon större tvekan om, men i resten av samhället lever fortfarande uppfattningen kvar att animerade filmer innebär barnfilmer; och således inget man ser utan barn - och sådana uppfattningar är tyvärr svåra att få hela befolkningen att ändra åsikt om...)
Nja, enda och enda, man kan spela in recensioner om äldre filmer också och rekommendera dem, det kan också ge effekt.

Ett annat sätt kan vara att ge filmerna nypremiärer på bio, så sent som i höstas visade man Bambi, Askungen, Törnrosa och Lejonkungen på svenska biografer. (men varför man av alla filmer valde att visa Frost är bortom mitt förstånd med tanke på dess mängder av merchandise och dylikt, det skulle ha varit ett smartare drag att visa någon av de äldre filmerna istället för den)

Dessutom kommer en del filmer (däribland Pocahontas) mest troligt aldrig att få spelfilms-adaptioner...

Sen har vissa spelfilmsadaptioner (se: Pinocchio) inte blivit särskilt väl mottagna av publik och kritiker...

Förresten så finns det säkert folk där ute än idag som uppskattar äldre filmer, eller hur? (trots allt var ju Disneys animationsstudio grundad i syfte att fungera som tidslös, odödlig underhållning för alla åldrar som går att uppskatta även i vuxen ålder och beundrad av generationer)

Förra året släppte man dessutom en 100 års jubileumsfilm för Disney, som säkerligen också skulle kunna locka folk att vilja se filmerna  :)  ; 


https://www.youtube.com/watch?v=gB90me0aqSY

Och jag är som tidigare sagt fullständigt trött på den där idiotiska mentaliteten att tecknat bara är för barn (jag hatar den), samt att folk bara antar saker.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 februari 2024 kl. 02:23:32Men med det sagt håller jag med att det verkar ologiskt att göra en live-actionversion av Vaiana så snabbt. Om det nu inte är så att live-actionversionen ska riktas in till en äldre målgrupp, och inte i första hand till barn, för i så fall kan det vara väldigt smart - just för att de allra flesta vuxna inte kommer att se på animerade filmer, om de inte ser dem tillsammans med sina barn, så de flesta vuxna utan barn har med största sannolikhet aldrig sett Vaiana och lär inte göra det heller...
(Att de flesta på det här forumet inte håller med lär nog inte råda någon större tvekan om, men i resten av samhället lever fortfarande uppfattningen kvar att animerade filmer innebär barnfilmer; och således inget man ser utan barn - och sådana uppfattningar är tyvärr svåra att få hela befolkningen att ändra åsikt om...)
Att göra en remake på Vaiana är ju utan tvekan en dum idé 😒
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 februari 2024 kl. 08:26:41Nja, enda och enda, man kan spela in recensioner om äldre filmer också och rekommendera dem, det kan också ge effekt.


Du är nog för optimistisk  :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten


MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 februari 2024 kl. 02:23:32Nja, att slopa alla live-actionremakes vore inte särskilt smart ekonomiskt, i och med att dagens barn knappast ser på flera decennier gamla filmer utan vidare - så live-actionremakes kan alltså vara det enda sättet att hålla de äldre filmerna vid liv, som annars kan vara helt bortglömda om några år...

Så rätt använt och med rätt marknadsföring kan live-actionversioner vara ett sätt att även få barn att bli intresserade av de äldre filmerna. Nu kan vi ju dock inte påstå att Disney har gjort några kraftansträngningar för att få dagens barn att bli intresserade av de äldre filmerna, och visst finns det andra sätt att försöka marknadsföra dem - men om inget sker finns risken att de äldre klassikerna är helt bortglömda om något decennium... :(

Men med det sagt håller jag med att det verkar ologiskt att göra en live-actionversion av Vaiana så snabbt. Om det nu inte är så att live-actionversionen ska riktas in till en äldre målgrupp, och inte i första hand till barn, för i så fall kan det vara väldigt smart - just för att de allra flesta vuxna inte kommer att se på animerade filmer, om de inte ser dem tillsammans med sina barn, så de flesta vuxna utan barn har med största sannolikhet aldrig sett Vaiana och lär inte göra det heller...
(Att de flesta på det här forumet inte håller med lär nog inte råda någon större tvekan om, men i resten av samhället lever fortfarande uppfattningen kvar att animerade filmer innebär barnfilmer; och således inget man ser utan barn - och sådana uppfattningar är tyvärr svåra att få hela befolkningen att ändra åsikt om...)
Jag älskade gamla filmer när jag var barn, såg knappast på det som var modernt

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 februari 2024 kl. 02:23:32Nja, att slopa alla live-actionremakes vore inte särskilt smart ekonomiskt, i och med att dagens barn knappast ser på flera decennier gamla filmer utan vidare - så live-actionremakes kan alltså vara det enda sättet att hålla de äldre filmerna vid liv, som annars kan vara helt bortglömda om några år...

Så rätt använt och med rätt marknadsföring kan live-actionversioner vara ett sätt att även få barn att bli intresserade av de äldre filmerna. Nu kan vi ju dock inte påstå att Disney har gjort några kraftansträngningar för att få dagens barn att bli intresserade av de äldre filmerna, och visst finns det andra sätt att försöka marknadsföra dem - men om inget sker finns risken att de äldre klassikerna är helt bortglömda om något decennium... :(
Jag tror knappast att nyinspelningarna håller minnet av de äldre filmerna vid liv. Snarare tvärtom. Jag tror att originalfilmerna hamnar ännu mer i skymundan - och blir ännu mer bortglömda - än de skulle ha blivit om nyinspelningarna aldrig hade gjorts.

Visst, det är uppenbart att Disney anser att det är mera lönsamt att producera nyinspelningar än att lyfta fram de äldre - och i de flesta fall bättre - filmerna så att de kan uppskattas av nya generationer.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 februari 2024 kl. 10:27:03Vad är det för fel med att vara optimistisk?
Inget.

Jag menar bara att ja inte tror det komer händ /är så ;)

Det är inget fel med att hoppas

Jag var bara lite realistisk;)

Hoppas du förstår.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.