Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Melodifestivalen

Startat av TonyTonka, 25 februari 2012 kl. 20:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Lilla My skrivet  4 december 2023 kl. 14:07:34Alla dessa ställde upp med glimten i ögat. Gunillas ögon är oförmögna att glimta.
Edward Blom var den största pajasen,bra att han inte gick vidare,hans låt var bara ett stort skämt

Fred

Citat från: MOA skrivet  4 december 2023 kl. 21:33:50Edward Blom var den största pajasen,bra att han inte gick vidare,hans låt var bara ett stort skämt
Föredrar sådana låtar framför slätstrukna ballader.

MOA

Citat från: Fred skrivet  5 december 2023 kl. 15:45:33Föredrar sådana låtar framför slätstrukna ballader.
& jag tvärtom,hans låt var inte på de minsta sätt seriös,Gunilla Persson kommer bli likadan

Mathilda Gustafsson

Vad har hänt med Samir och Viktor? Deras låt kändes som ett skämt jämfört med deras tidigare bidrag och jag tror att jag på något ställe hörde voice crack.

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 februari 2024 kl. 18:58:33Vad har hänt med Samir och Viktor? Deras låt kändes som ett skämt jämfört med deras tidigare bidrag och jag tror att jag på något ställe hörde voice crack.
Jag hatar Samir & Viktor så bra att jag inte hörde något

Jabberjaw

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 februari 2024 kl. 18:58:33Vad har hänt med Samir och Viktor? Deras låt kändes som ett skämt jämfört med deras tidigare bidrag och jag tror att jag på något ställe hörde voice crack.
Håller med. Men så går det när artisterna sjunger själva utan att studion öser på med inspelat ljud i bakgrunden.
Den enda som sjöng fint var Lisa Ajax :) Alla de andra inklusive gästartist framträdandet var riktigt dålig playback som man störde sig på.

Dessutom var texten helt i osynk på både min Samsung TV och på mobilen (på helt olika nätverk). Känns som det alltid är något teknik strul nuförtiden. Hemma hos mina föräldrar fungerade appen i tvn inte alls, så dom fick casta från min systers ipad. Också lite för mycket "sexuella" inslag i mellan pratet som jag antar att dom äldre och den yngre publiken inte riktigt fattar. Så känns onödigt att lägga in dom, men produktionen verkar älska det. :o

TonyTonka

Citat från: Jabberjaw skrivet  4 februari 2024 kl. 23:52:41Håller med. Men så går det när artisterna sjunger själva utan att studion öser på med inspelat ljud i bakgrunden.
Den enda som sjöng fint var Lisa Ajax :) Alla de andra inklusive gästartist framträdandet var riktigt dålig playback som man störde sig på.

Dessutom var texten helt i osynk på både min Samsung TV och på mobilen (på helt olika nätverk). Känns som det alltid är något teknik strul nuförtiden. Hemma hos mina föräldrar fungerade appen i tvn inte alls, så dom fick casta från min systers ipad. Också lite för mycket "sexuella" inslag i mellan pratet som jag antar att dom äldre och den yngre publiken inte riktigt fattar. Så känns onödigt att lägga in dom, men produktionen verkar älska det. :o
Bara så att du vet så är playback förbjudet i Melodifestivalen, alla artister måste sjunga live.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Jabberjaw

Citat från: TonyTonka skrivet  5 februari 2024 kl. 02:03:23Bara så att du vet så är playback förbjudet i Melodifestivalen, alla artister måste sjunga live.
Termen kanske är felaktigt uppfattad. Men har för mig att det är så. Och med tanke på att det hänt i både SVT:s melodifestivalen och i något framträdande nyligen där tex Liamoo tappade bort sig och slutade sjunga, men hans sång fortfarande hördes klart och tydligt så känns ju det hela aningen "fejk".

Men brukar titta på alla visningar trots det. Är ingen hater, bara konstaterar vad som stör mig. ;D

Steffan Rudvall

Citat från: Jabberjaw skrivet  5 februari 2024 kl. 17:59:17Termen kanske är felaktigt uppfattad. Men har för mig att det är så. Och med tanke på att det hänt i både SVT:s melodifestivalen och i något framträdande nyligen där tex Liamoo tappade bort sig och slutade sjunga, men hans sång fortfarande hördes klart och tydligt så känns ju det hela aningen "fejk".

Men brukar titta på alla visningar trots det. Är ingen hater, bara konstaterar vad som stör mig. ;D
De har ju inte längre någon orkester så musik playback finns ju men själva sången är live eller det ska i alla fall vara så...

Jabberjaw

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 februari 2024 kl. 18:02:08De har ju inte längre någon orkester så musik playback finns ju men själva sången är live eller det ska i alla fall vara så...
Var många på bland annat forumet FB som tyckte sig höra playback på första avsnittet av Melodifestivalen. Och att gästartisten A-teams lät "unga". Och tyckte också att man hörde igenom att rösterna var inspelade, och att de visserligen sjöng, men att bakgrundsljudet tog över och stog för typ 55% av framträdandet. Men kan ha fel såklart, men när många fler än jag påpekade det så borde det trots allt inte vara endast min hörsel det är fel på. :( :o

Jonas9881

Framför allt när förra året så har jag för mig att Theo uppträde och då vet jag att jag reagerade kraftigt då att han inte sjöng alls men ljud kom ändå. 
Och då förstod man att han har spelat in sig själv innan och spelar det i bakgrunden. Som jag tycker är helt fel, för gör man fel så gör man fel. Och man märker det inte tydligt om han sjunger i bakgrunden om han gör ett misstag.
Men dom verkar fortfarande ha personerna som sjunger i bakgrunden som dom har spelat in förut, även om folk inte gillar det.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

TonyTonka

Citat från: Jabberjaw skrivet  5 februari 2024 kl. 17:59:17Termen kanske är felaktigt uppfattad. Men har för mig att det är så. Och med tanke på att det hänt i både SVT:s melodifestivalen och i något framträdande nyligen där tex Liamoo tappade bort sig och slutade sjunga, men hans sång fortfarande hördes klart och tydligt så känns ju det hela aningen "fejk".

Men brukar titta på alla visningar trots det. Är ingen hater, bara konstaterar vad som stör mig. ;D
Det är för att de flesta artisterna har körsångare i kulisserna.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet  5 februari 2024 kl. 17:59:17Termen kanske är felaktigt uppfattad. Men har för mig att det är så. Och med tanke på att det hänt i både SVT:s melodifestivalen och i något framträdande nyligen där tex Liamoo tappade bort sig och slutade sjunga, men hans sång fortfarande hördes klart och tydligt så känns ju det hela aningen "fejk".
Det beror som sagt på att huvudartisterna inte alltid står för det tyngsta lasset, utan körsångarna. Och körsångarna är ibland synliga på scenen medan de ibland "gömmer sig" bakom kulisserna, men sjunger alltid live. Definitionen är att de ska stå på scenen, men finns det något slags draperi, kuliss eller annan scenutrustning kan de ju gömma sig där bakom och ändå tekniskt sett stå på scenen.

Så gränsen mellan vad som är sång och körsång kan vara ganska flytande ibland, för i vissa låtar står körsångarna för över hälften av allt man hör. Det gäller förstås inte Lisa Ajax och andra musikaliskt starka artister, men däremot sådana som kanske inte har superstarka röster.

Citat från: TonyTonka skrivet  5 februari 2024 kl. 20:05:01Det är för att de flesta artisterna har körsångare i kulisserna.
Eller synliga på scenen, det varierar.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 februari 2024 kl. 18:02:08De har ju inte längre någon orkester så musik playback finns ju men själva sången är live eller det ska i alla fall vara så...
Ja, precis; de har ju inte haft någon orkester på många år, så att all musik är förinspelad. Lite tråkigt, men det är väl av praktiska skäl svårt att lösa på något annat sätt nu när det är så många bidrag av vitt skilda slag - det skulle ju bli en logistisk mardröm med en livs levande orkester, när varje artist kan vilja ha olika instrument; så att det skulle innebära att musiker springer runt som yra höns mellan varje låt...

Citat från: Jabberjaw skrivet  4 februari 2024 kl. 23:52:41Dessutom var texten helt i osynk på både min Samsung TV och på mobilen (på helt olika nätverk). Känns som det alltid är något teknik strul nuförtiden. Hemma hos mina föräldrar fungerade appen i tvn inte alls, så dom fick casta från min systers ipad.
Jag förstår att det var en del strul med SVT Play i lördags, men för oss som tittade på den linjära sändningen (via antenn, kabelnät eller parabol) var det inga problem alls, och ingenting var osynk.

Just Melodifestivalen (och andra direktsändningar) brukar jag alltid se linjärt, även fast jag använder SVT Play för mycket annat från SVT.

Förmodligen blev väl SVT Play överbelastad, då det nog är oerhört många som slår på appen vid exakt samma tid när det gäller sådana här evenemang. Så har man möjlighet är det nog klokt att se sådant här linjärt, som på "den gamla goda tiden"...

Fred

Slätstruken delfinal. Den bästa var Smash Into Pieces, det är sällan jag ogillar rock på samma sätt som jag ogillar vissa låtar inom genrerna pop, rnb och hiphop men tyckte att låten var lite småtråkig jämfört med deras bidrag förra året. Den sämsta var Samir & Viktor.

Lilla My

Citat från: Jabberjaw skrivet  5 februari 2024 kl. 18:31:23Var många på bland annat forumet FB som tyckte sig höra playback på första avsnittet av Melodifestivalen. Och att gästartisten A-teams lät "unga". Och tyckte också att man hörde igenom att rösterna var inspelade, och att de visserligen sjöng, men att bakgrundsljudet tog över och stog för typ 55% av framträdandet. Men kan ha fel såklart, men när många fler än jag påpekade det så borde det trots allt inte vara endast min hörsel det är fel på. :( :o
A-Teens hade antagligen singback, de flesta gästartister har det.

Artisterna får enligt reglerna inte ha singback.

Alla inslag har playback eftersom det inte finns någon live orkester.

Hoppas det klarnade.