Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Melodifestivalen

Startat av TonyTonka, 25 februari 2012 kl. 20:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Citat från: Lilla My skrivet  6 februari 2024 kl. 18:28:15A-Teens hade antagligen singback, de flesta gästartister har det.

Artisterna får enligt reglerna inte ha singback.

Alla inslag har playback eftersom det inte finns någon live orkester.

Hoppas det klarnade.
Okej. Finns det spelrum att utnyttja det på. För låter som sagt ofta som att artisterna inte sjunger speciellt mycket. När det kommer till större sångare så hör man ju tydligt när denna tar i med rösten för att fylla hela hallen. Men vissa typ Samir.... ;D

Undra vad fröken skall sjunga om ikväll. ??? Hörde att hon fått ta ner sex inslagen i sina ord på grund av regler i tävlingen, vilket är vettigt.

Jonas9881

Vem hejade ni på?

Själv tyckte jag Fröken Snusk skulle vidare till final, så folk kan bli upprörda ;D
Känns som att inte folk gillar henne så mycket i den äldre gruppen (60+)

Men hon blev iallafall kvalificerad och hoppas det går bättre för henne. Hon var ju lite kraslig sade hon även om jag bara märkte det i slutet av hennes uppträdande. Tappade hon även bort sig? Kändes så.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

MOA

Citat från: Jonas9881 skrivet 10 februari 2024 kl. 23:22:17Vem hejade ni på?

Själv tyckte jag Fröken Snusk skulle vidare till final, så folk kan bli upprörda ;D
Känns som att inte folk gillar henne så mycket i den äldre gruppen (60+)

Men hon blev iallafall kvalificerad och hoppas det går bättre för henne. Hon var ju lite kraslig sade hon även om jag bara märkte det i slutet av hennes uppträdande. Tappade hon även bort sig? Kändes så.
Jag gillar inte henne & jag hatar epadunk

Jonas9881

Citat från: MOA skrivet 10 februari 2024 kl. 23:36:37Jag gillar inte henne & jag hatar epadunk
Var väl inte riktigt epadunk ändå va?

Även om hennes andra låtar är epadunk så var denna på en annan nivå, som inte är lika vild och ocencuerad. 

Tråkigt om hon nu inte ha betalat visningar på hennes låtar men låtarna ändå är nedtagna. Undrar om det blir en rättsprocess i framtiden, om hon nu är oskyldig.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jabberjaw

Såhär tyckte jag ikväll. Brukar inte vara ett fan av Liamoo. Men saknade något i marias bidrag så han knyckte vinsten. Tycker många låtar saknar tryck i både sångkraft och bas. Har Melodifestivalen medvetet gjort att det inte är speciellt mycket bas? Eller är det en annan känsla ni som varit där live och sett. Har endå ett rejält system och förstärkare :o

" Dragon" – Liamoo
" When I'm gone" – Maria Sur.
The silence after you" – Dear Sara
" Norrland" – Engmans Kapell
Ahumma" – C-Joe
"Unga & fria" – Fröken Snusk

Tyckte att mellanakterna var ganska dåliga dock. Och Björn och Carinas intervjuer "awkward" att se på. Förstod mig inte heller riktigt på introt som dom körde med Estland.

Daniel Hofverberg

Själv tyckte jag bäst om Maria Sur och Dear Sara ikväll, som båda två var riktigt bra låtar. Dear Sara är väl för okänd för gemene man för att ha en rimlig chans att kunna gå direkt till final, så man får väl vara tacksam över att hon gick vidare till Andra Chansen.
(Ja, jag vet att det inte heter så längre; men jag orkar inte hålla koll på alla nya namn på samma moment - så i min värld heter det fortfarande Andra Chansen...)

Liamoo tyckte jag var helt okej, varken mer eller mindre - för tjatig, men ändå inte dålig utan gick att lyssna på; och ett snyggt nummer.

Fröken Snusk var för all del ganska rolig och en hyfsad låt i sig med ett visst underhållningsvärde, men absolut inget man vill ska gå vidare till Eurovision Song Contest... Ungefär samma med Engmans kapell, som också var lite roliga men inget som skulle ha minsta lilla chans i Europa.

C-Joe tyckte jag inte gav någonting alls, som varken var rolig, minnesvärd eller fin, så den tyckte nog jag var sämst ikväll.

Citat från: Jonas9881 skrivet 10 februari 2024 kl. 23:40:46Tråkigt om hon nu inte ha betalat visningar på hennes låtar men låtarna ändå är nedtagna. Undrar om det blir en rättsprocess i framtiden, om hon nu är oskyldig.
Att Fröken Snusk själv är oskyldig till att ha betalat för streams tror jag nog vi kan vara ganska säkra på, men jag är inte lika säker på Rasmus Gozzi... Det är ju trots allt han och hans skivbolag som äger "varumärket" Fröken Snusk och får all vinst på hennes musik; så det är ju han och inte hon som skulle vinna på att få upp antalet streams.

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet  5 februari 2024 kl. 02:03:23Bara så att du vet så är playback förbjudet i Melodifestivalen, alla artister måste sjunga live.
Även gästartister?  ::)

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 februari 2024 kl. 03:41:48Att Fröken Snusk själv är oskyldig till att ha betalat för streams tror jag nog vi kan vara ganska säkra på, men jag är inte lika säker på Rasmus Gozzi... Det är ju trots allt han och hans skivbolag som äger "varumärket" Fröken Snusk och får all vinst på hennes musik; så det är ju han och inte hon som skulle vinna på att få upp antalet streams.
Om det är så du säger, så är det väldigt tråkigt för henne.

Men själv kan jag inte fatta varför Spotify valde att plocka bort låtarna utan bevis. Visst antalet visningar ökade markant, men ändå. Vad är bevisen? I en rättsprocess för mord eller rån så behövs ju alltid ett bevis för att dom ska bli fällda, men då gäller inte det i artist-världen tydligen.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 11 februari 2024 kl. 09:09:29Men själv kan jag inte fatta varför Spotify valde att plocka bort låtarna utan bevis. Visst antalet visningar ökade markant, men ändå. Vad är bevisen? I en rättsprocess för mord eller rån så behövs ju alltid ett bevis för att dom ska bli fällda, men då gäller inte det i artist-världen tydligen.
Nu har jag inte själv sett kontrakten, men jag är väldigt starkt misstänksam på att Spotifys kontrakt med respektive skivbolag har med en klausul om att de har rätt att ta bort låtar om det finns starka skäl som tyder på fusk.

Trots allt hör det ju till sakens natur att manipulerade strömningar är nästan helt omöjliga att bevisa bortom rimligt tvivel, samtidigt som det är ett enkelt och effektivt sätt att tjäna mycket pengar genom att låta robotar spela upp samma låtar dygnet runt - således måste de göra någonting, om det inte ska bli rena rama High Chaparall; och skulle det krävas konkreta bevis som håller i domstol skulle ingen kunna få bort någonting alls. Med andra ord skulle Spotify snabbt bli ett laglöst land, där det vore hur enkelt som helst för de flesta att bli miljonär genom att anlita tillräckligt många robotar som spelar upp samma låtar gång på gång...

Men har jag fel och kontraktet faktiskt inte nämner ett ord om något sådant, så har du förstås rätt.

Jonas9881

Bör väl funka om Spotify var säkrare, att robotar inte kan hacka sig in i systemet. För det är ju egentligen där som svagheten är och inte om artisterna köper lyssningar. 

Och när Carina Berg och Björn Gustafsson intervjuade alla så skrattade Fröken Snusk jättemycket. Förstår inte anledning men något kul måste det har varit. 

Och lite kul att Björn är med i år, för han är komisk. Speciellt när han var med i Parlamentet så var han den bästa tycker jag. Men bättre programledare har det naturligtvis funnits.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Zach66

Citat från: Jonas9881 skrivet 11 februari 2024 kl. 10:01:47Och lite kul att Björn är med i år, för han är komisk. Speciellt när han var med i Parlamentet så var han den bästa tycker jag. Men bättre programledare har det naturligtvis funnits.
Antagligen ensam om att tycka att det är rent uruselt i år för dessa mellanspel och olika typer av sketcher och artistintervjuer. Björn kan jag inte med överhuvudtaget, jag tycker bara att den sorts komik är på bottennivå  den funkar en gång, sedan blir det bara tjatigt och barnsligt. Herregud, ska vi dras med sådant bottenskrap på humor under resten av tiden turnén pågår så hamnar detta års Melodifestival längst ner på min lista över de jag sett genom åren.
Vad vore livet utan film?

Jonas9881

Citat från: Zach66 skrivet 11 februari 2024 kl. 13:34:26Antagligen ensam om att tycka att det är rent uruselt i år för dessa mellanspel och olika typer av sketcher och artistintervjuer. Björn kan jag inte med överhuvudtaget, jag tycker bara att den sorts komik är på bottennivå  den funkar en gång, sedan blir det bara tjatigt och barnsligt. Herregud, ska vi dras med sådant bottenskrap på humor under resten av tiden turnén pågår så hamnar detta års Melodifestival längst ner på min lista över de jag sett genom åren.
Menar själva honom och inte mellanspelen. 
Håller med dig om att dom har så mycket mellanspel, extra prat och till och med öppnar röstningarna en gång till. Var tar mello vägen alltså. Var ju bättre förr.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

TonyTonka

Jag är antagligen helt ensam om det, men jag gillade faktiskt Fröken Snusks låt, haha. xD
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 11 februari 2024 kl. 10:01:47Bör väl funka om Spotify var säkrare, att robotar inte kan hacka sig in i systemet. För det är ju egentligen där som svagheten är och inte om artisterna köper lyssningar.
Men det är ju faktiskt ingen som hackar sig in i Spotifys system, utan det är ju bara robotar som emulerar mänskligt beteende genom att en robot slår på Spotify, sätter på uppspelning av utvalda låtar och sedan upprepar. I mer avancerade fall finns det till och med robotar som har konstgjorda fingrar, för att på så sätt kunna få det att se ut exakt som mänskligt beteende precis som en människa med appen framför sig hade gjort.

Det är ju svårt för Spotify eller någon annan att kunna förhindra, då man liksom inte kan se igenom skärmen och se om det är en levande människa eller en robot som sitter framför datorn eller mobiltelefonen...

Det Spotify istället gör är att med hjälp av algoritmer analysera om beteendet tyder på en människa eller en robot - exempelvis är det ju knappast troligt att en levande människa skulle sitta och lyssna på Spotify dygnet runt utan någon paus. Sådana analyser är nog oftast ganska tillförlitliga, men 100% säker kan man ju aldrig vara om man inte reser hem till respektive användare och ser efter om det är en levande människa som sitter och lyssnar...

Sabelöga

Varför kan jag inte se den första deltävlingen? Kan andra se den?
Houba !