Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Melodifestivalen

Startat av TonyTonka, 25 februari 2012 kl. 20:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

E

Redan nu så känner jag på mig att när röstningssiffrorna avslöjas efter finalen så lär det stå att Scarlet fick många många fler röster än en av finalisterna i Deltävling 4 men åldersgrupperna hindrade dom. Sånt har hänt typ varje år sen dom infördes

2019: Rebecka Karlsson fick mer röster än Lina Hedlund men gick till Andra Chansen

2020: Malou Prytz fick mycket mer röster än Paul Rey i deras Andra Chansen-duel men Paul gick vidare

2023: Axel Schylström fick fler röster än Mariette men åkte ut

Daniel Hofverberg

Citat från: E skrivet 26 februari 2024 kl. 13:48:59Redan nu så känner jag på mig att när röstningssiffrorna avslöjas efter finalen så lär det stå att Scarlet fick många många fler röster än en av finalisterna i Deltävling 4 men åldersgrupperna hindrade dom. Sånt har hänt typ varje år sen dom infördes
Jag är inte lika säker på att Scarlet har fått alltför många röster totalt, då jag tror att det är ganska specifika åldersgrupper som uppskattar den genren. I min snabba högst ovetenskapliga undersökning har jag frågat fyra personer i min bekantskapskrets i vitt skilda åldrar, och bara en av de fyra tyckte om Scarlet.

Men jag håller med dig av princip att åldersgrupperna är ologiska, då varje åldersgrupp får lika mycket "makt" oavsett hur många som förekommer i den åldersgruppen - tanken är väl god i grund och botten, men det är inte logiskt att tittare i åldern 3 - 9 år ska få lika mycket makt som 16 - 29 år, trots att den sistnämnda garanterat lär utgöra mångdubbelt fler tittare...

Dessutom är ju åldersgrupperna märkligt indelade, då vissa består av så många fler åldrar än andra. Och vid den här sändningstiden kan det väl ändå inte vara så vansinnigt många 3-åringar som både är vakna, sitter framför TV:n, är intresserade av Melodifestivalen och dessutom har en mobil eller surfplatta med appen installerad för att kunna rösta...?

Citat från: MOA skrivet 25 februari 2024 kl. 23:35:39Men Daniel, har aldrig sett dig skriva något liknande. Jag blir självmordsbenägen av epadunk då >:(
Du förstår säkert att jag överdrev en liten aning för dramatisk effekt. Men jag vidhåller att Scarlets bidrag spårade ur å det grövsta, fastän det började bra.

Citat från: E skrivet 25 februari 2024 kl. 11:18:19Trust me, Dotters och Dannys låtar hade aldrig fått så mycket röster om nya okända artister framförde dom
Dotter är väl ändå inte jättekänd för gemene man...? Visst är hon välbekant i Melodifestivals-sammanhang, men inte i det stora hela; i den bemärkelsen att relativt få som aldrig ser på Melodifestivalen känner till henne.

Men Danny Saucedo har du förstås rätt om, och han är så känd att han garanterat hade gått vidare även om han hade sjungit "Bä bä vita lamm"... ;)

Och visst har du rätt i att svenska folket är lite väl besatta av kändisar, så att det påverkar mycket vilka de röstar på. Om de hade varit mer kända hade exempelvis garanterat både Melina Borglowe i den första deltävlingen och Clara Klingenström i den tredje deltävlingen gått vidare, men de var förstås relativt chanslösa när de är för okända för gemene man.
(Om okända personer har en väldigt bra låt som sticker ut och tilltalar alla händer det ju att de går vidare, men det krävs att låten är betydligt bättre än för kända artister - det krävs helt enkelt mer av låten för att den ska gå vidare om någon som inte är så känd framför den)

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 11:25:02Håller med. Visste direkt när programmet började att Danny skulle vinna även om han skulle sjunga uselt och tappade texten så skulle folk bara rösta på han bara för han är Danny.
Ja, tyvärr har du rätt i att han är så känd att han var nästan garanterad att få flest röster oavsett hur låten var.

Det positiva är ju att det brukar bli lite mer rättvist i finalen, där kändisskapen inte brukar påverka i riktigt samma grad som i deltävlingarna - Danny har ju exempelvis aldrig vunnit Melodifestivalen, trots att han är en av de mest kända som ställt upp flera år.

Jonas9881

Vem tror ni vinner mello på Lördag?

Marcus och Martinus, eller hur? Bara för att alla älskar dom 2 och inte ens har hört låten än.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 februari 2024 kl. 19:31:28Vem tror ni vinner mello på Lördag?

Marcus och Martinus, eller hur? Bara för att alla älskar dom 2 och inte ens har hört låten än.
I och med att de är de i särklass mest kända i den femte deltävlingen, så råder det knappast någon tvekan om att en av de två finalplatserna kommer att gå till Marcus & Martinus - de måste ha en väldigt dålig låt om folk inte ska rösta på dem, i och med att svenska folket som sagt verkar vara så besatta av kändisar...

Den andra finalisten är däremot svårare att sia om, då det därutöver inte är några jättekända namn - Jay Smith och Annika Wickihalder är båda två halvkända från Idol, så under förutsättning att de har hyfsat bra låtar lär väl någon av dem kanske ligga bra till. De andra tre har jag på rak arm inte ens hört talats om...

Elios

Ikväll hoppas jag på Jay Smith!  ;D ;D ;D

Jabberjaw

Samma :D Jay får gå vidare av dom hittils. Tyckte det var mycket "bakgrundsinspelat" på den mörka tjejen. Med alla andra hörs att artisten själv lyfter låten, men med henne tyckte jag hennes röst var på 20% och bakgrunden stod för 80% av det man hörde.

TonyTonka

Helt fel vidare från finalkvalet, jag börjar nästan tro att programmet är riggat

I alla deltävlingarna utom den femte fick alla treor exakt tre poäng mer än fyrorna, är det ens möjligt?

Och om jag inte hörde fel så fick Fröken Snusk lika många poäng som CB sa att hon behövde för att gå vidare, men ändå gick Jay Smith vidare.

De i femte deltävlingen fick definitivt fördel.  >:(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Will Siv

Nätverks problem i Sveg så jag kunde inte sätta mina gissningar....

Och TV-boxen funkade inte p.g.a det heller, så jag och farsan fick titta på mobilen, kopplad till blutooth högtalare (om vi inte tittade på skärmen var det som att lyssna på en live radiotävling  ;D)

Men......


Vems idé var det att ha andra chansen direkt efter sista deltävlingen?



Och om jag säger Fröken S istället för Springsteen-possern......... vad är det?

Citat från: TonyTonka skrivet  2 mars 2024 kl. 22:25:26Helt fel vidare från finalkvalet, jag börjar nästan tro att programmet är riggat

I alla deltävlingarna utom den femte fick alla treor exakt tre poäng mer än fyrorna, är det ens möjligt?

Och om jag inte hörde fel så fick Fröken Snusk lika många poäng som CB sa att hon behövde för att gå vidare, men ändå gick Jay Smith vidare.

De i femte deltävlingen fick definitivt fördel.  >:(
Exakt, och farsan höll med om det.

Mathilda Gustafsson

Varför var det en deltävling idag? ???

E

Och DÄR gick vi miste om ett bra resultat i Europa, Scarlet är på ESC-nivå men hälften av folket är så tondöva. Orättvist att dom som gick till Kvalet idag får så höga poäng. SVT är veeerkligen sämst på att komma på ett bra upplägg. Dom kommer garanterat att ändra det igen nästa år. Och sen igen o igen o igen o igen o igen.............🤣

Jag börjar faktiskt fundera på att skippa finalen, det e bara tråkiga o generiska låtar i final och hälften har vi redan sett i tävlingen förut. Liamoo tyckte jag var rätt bra men vi vet redan att han inte kommer vinna

Jonas9881

Citat från: TonyTonka skrivet  2 mars 2024 kl. 22:25:26Helt fel vidare från finalkvalet, jag börjar nästan tro att programmet är riggat

I alla deltävlingarna utom den femte fick alla treor exakt tre poäng mer än fyrorna, är det ens möjligt?

Och om jag inte hörde fel så fick Fröken Snusk lika många poäng som CB sa att hon behövde för att gå vidare, men ändå gick Jay Smith vidare.
Håller med, känns riggat. Omöjligt att det är slumpen.

Visst sa dom att Fröken snusk behövs lika många poäng för att hon skulle gå vidare? 

Kollade nu och hon behövs 125 poäng för att gå vidare men fick "bara" 124 poäng. 

Men det jag tycker är märkligt är varför han gick vidare när dom hade exakt samma poäng på 235 poäng, någon som vet? Beror det på att han fick en 12:a? Tycker inte dte är rättvist vilka poäng man får utan hur många sammanlagt i slutändan. Känns som att många inte vill att Fröken Snusk ska gå vidare bara för att hon är hon. Själv har jag inga problem med henne som person.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

TonyTonka

Jag skulle säga att QX mer eller mindre förklarar exakt hur jag känner:

CitatJag tror att vi kanske redan nu kan säga att vi steker det här nya formatet med en kvalfinal samma kväll som sista deltävlingen? Nog för jag varnade redan igår för att kvällens bidrag skulle ha en fördel, och för att Annika kunde knipa en finalplats, men jag trodde nog aldrig att det skulle bli så här. Att kvällens låtar plötsligt hade en enorm fördel över sina konkurrenter blev ju otroligt tydligt, och dessutom... Hur tänkte ni Sverige? Behövde vi alltså både Jay Smiths tråkiga radio-country och Annikas isvita, upprepnings-schlager i finalen? På riktigt? Ni kan inte skylla allt på SVT.
Och det på bekostnad av Sveriges just nu största hit med Fröken Snusk och årets fenomen som Scarlet och La Gunilla? Really? Jag är faktiskt mållös.
Som en vän sa; "Har en låt från Melodifestivalen legat etta i tre veckor på svenska singellistan och sedan inte är med i finalen, ja då är det fanimej ett allvarligt fel på formatet!". Jag kan bara hålla med. Årets största skräll blev en negativ sådan, och det är bara att gå tillbaka till ritbordet SVT. Det här fungerade inte. Punkt. Och förstod förresten någon hur de första poängen fördelades? Nä.
Något är ju dessutom riktigt ruttet från början med det här röstningssystemet där alla får rösta hur mycket som helst på alla bidrag (inte bara välja det bidrag de tycker är bäst) och sedan dessutom tvinga in det i åldersgrupper som Eurovision aldrig hört talas om... Och jag misstänker det kommer bli ännu tydligen i finalen när vi inte har en solklar vinnare – där om något borde ju alla bara kunna välja EN låt som de tycker ska vinna. Suck.
Jaja, nu får jag i alla fall lyssna på Cazzi Opeia igen! :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Fred

Jag tycker SVT ska gå tillbaka till upplägget som fanns 2003 och några år framåt, då fyra eller fem bidrag gick vidare till en andra omgång och sedan gick två till final och två till andra chansen. Det var inte optimalt men i alla fall mindre komplicerat än idag. Och ha åtta bidrag i varje deltävling så de slipper fylla ut programmen med dessa komplicerade röstningsprocesser. En sak är säker, duellerna ska absolut inte tillbaka.

Bortser från 2002 på grund av Vinnarnas val, där tidigare vinnare av tävlingen fick välja ut de sista finalplatserna vilket inte heller var optimalt.

E

Citat från: Fred skrivet  2 mars 2024 kl. 23:35:11Jag tycker SVT ska gå tillbaka till upplägget som fanns 2003 och några år framåt, då fyra eller fem bidrag gick vidare till en andra omgång och sedan gick två till final och två till andra chansen. Det var inte optimalt men i alla fall mindre komplicerat än idag. Och ha åtta bidrag i varje deltävling så de slipper fylla ut programmen med dessa komplicerade röstningsprocesser. En sak är säker, duellerna ska absolut inte tillbaka
Tycker också dom borde gå tillbaks till det formatet. Och även bara telefon och sms-röstning. Appen kraschar en gång varje gång så det vore ju smartast att slopa det

Årets final kommer bli den allra första som jag någonsin skippar

Fred

Citat från: E skrivet  2 mars 2024 kl. 23:45:49Tycker också dom borde gå tillbaks till det formatet. Och även bara telefon och sms-röstning. Appen kraschar en gång varje gång så det vore ju smartast att slopa det

Årets final kommer bli den allra första som jag någonsin skippar
Finalen har väl samma upplägg som tidigare så det är det minsta problemet, det är deltävlingarna och kvalet som de behöver ändra på.