Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vem är E.H. Brochmann?

Startat av TonyTonka, 19 juni 2008 kl. 17:02:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 januari 2024 kl. 05:23:49Harald Brochmann föddes den 29 september 1933 och fyllde 17 år den 29 september 1950. Men Pank och fågelfri hade svensk premiär redan den 15 maj samma år. Harald kan alltså inte ha varit mer än 16 när filmen dubbades.
Ophelia är en figur som buktalaren Edgar Bergen gjorde enbart med sin hand som han hade målat ett ansikte på. Rösten bör alltså ha gjorts av samma person som gjorde Edgar Bergens röst, d.v.s. Per-Axel Branner i originaldubbningen.

Pank och fågelfri.mp4_snapshot_00.39.13.918.jpg
Kul Fakta: Paul Winchell var också buktalare till yrket ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TonyTonka

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 januari 2024 kl. 12:51:52Jag har nu haft mailkontakt med Johanne Brochmann. Vi kan nog avskriva spåret Harald Brochmann.

Hon skriver bl.a.
"Min pappa var väldigt pratglad och har berättat mycket från sitt liv för mig, men någon dubbning av Kalle Anka har han aldrig nämnt."

Hon skriver vidare att han fortfarande bodde i Norge när han var 16 år, och varken hon själv eller Haralds sista fru känner till att han skulle ha haft några fler förnamn än just Harald.

Johanne tipsar istället om en person som heter Torgrim Brochmann som företräder släktens svenska gren, och kanske vet något om vem E.H. Brochmann kan vara. Tyvärr kunde hon inte ge mig några kontaktuppgifter utöver namnet, vilket jag kan förstå. Även om hon vet hans mailadress eller telefonnummer vill hon kanske inte lämna ut det till mig som för henne är en helt okänd person. I värsta fall får jag väl skriva brev och skicka med posten. Hans bostadsadress står i alla fall på Eniro.

Tillägg: Jag har hittat Torgrim Brochmanns epostadress nu, så jag ska skriva till honom!

Tillägg 2: Jag fick ett automatgenererat svar att Torgrim är på semester till den 5:e februari, så vi får ge oss till tåls.
Nu har 5 februari passerat, har du hört något från Torgrim? ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

DingoPictures2005

Citat från: TonyTonka skrivet  6 februari 2024 kl. 16:42:06Nu har 5 februari passerat, har du hört något från Torgrim? ^^
Hoppas det.
Om inte så får vi nog tyvärr anta att Brochmann är ett påhittat smeknamn.
Har försökt gräva bland allt möjligt.
Min teori är antigen är det personen E Brochmann-Nielsen som står omnämnd i Svenska Dagbladets smakprov på kb.

Om inte så har jag börjat tänka kan att Brochmann kan varit något påhittat smeknamn men att initialerna var riktiga.
Hela teatersverige fanns väldokumenterat som @Oscar Isaksson sagt tidigare i tråden och jag lyckades gräva fram dessa teater skådespelare från teater arkiven.

Emil Hjort kan ha förkortat sitt namn E.H. eller Emil Hillberg 

Hans Epstein kan jag även tänka mig att personen kan ha varit om han förkortade efternamn+förnamn i initialerna vilket är möjligt eller möjligtvis Harald Ericsson.

Denna enda teaterskådespelare med namnet Brochmann jag kunnat hitta är Harald Brochmann än så länge.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 februari 2024 kl. 17:26:22Hoppas det.
Om inte så får vi nog tyvärr anta att Brochmann är ett påhittat smeknamn.
Har försökt gräva bland allt möjligt.
Min teori är antigen är det personen E Brochmann-Nielsen som står omnämnd i Svenska Dagbladets smakprov på kb.

Om inte så har jag börjat tänka kan att Brochmann kan varit något påhittat smeknamn men att initialerna var riktiga.
Hela teatersverige fanns väldokumenterat som @Oscar Isaksson sagt tidigare i tråden och jag lyckades gräva fram dessa teater skådespelare från teater arkiven.

Emil Hjort kan ha förkortat sitt namn E.H. eller Emil Hillberg

Hans Epstein kan jag även tänka mig att personen kan ha varit om han förkortade efternamn+förnamn i initialerna vilket är möjligt eller möjligtvis Harald Ericsson.

Denna enda teaterskådespelare med namnet Brochmann jag kunnat hitta är Harald Brochmann än så länge.
Ok Emil Hillberg kan uteslutas och Emil Hjort troligtvis också, då Emil Hjort gick bort 27 Februari 1950 samma år som dubbning troligen utfördes om nu inte dubben gjordes i Januari och att han gick bort oväntat i Februari.

Detta lämnar oss kvar med Hans Epstein och Harald Ericsson.

Kollat detta teater arkivet om någon undrar.
https://musikverket.se/musikochteaterbiblioteket/arkivregistret/#arkivreg-E

Anders M Olsson

Citat från: TonyTonka skrivet  6 februari 2024 kl. 16:42:06Nu har 5 februari passerat, har du hört något från Torgrim? ^^
Ja, jag fick alldeles nyss svar från honom.

Så här skriver han:

CitatVilken rolig fråga. Jag har verkligen ingen aning vem det kan vara, men nyfiken blir man ju. Kollade lite på Geni på Brochmann, men hittade ingen E. H. Brochmann som passar in med tidsintervallet. Var någon född på 1600-talet. Har kollat mina farföräldrar med släktningar, och det närmaste är väl Håkon Adelstein Brochmann.
 
Jag är 'invandrare', så min del av släkten kommer från Norge, vilket inte utesluter att någon skulle kunna ha varit rösten. Läste på någon sida att det var den 'sämsta Kalle Anka någonsin' 😂 Alltid blir man känt för något...

Torgrim Brochmann

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 februari 2024 kl. 18:37:56Ja, jag fick alldeles nyss svar från honom.

Så här skriver han:

Då måste Brochmann namnet vara ett påhittat smeknamn.

Hittar ingen Brochmann omnämnd förutom den Norska författaren Georg Brochmann och Odd Brochmann, i Svenska teater världen hittar jag endast Harald Brochmann.

Efter research så är min enda teori att det troligtvis är fallet eller att teater skådespelaren Hans Epstein förkortat sitt namn E.H. och att Brochmann var något tysk-klingande smeknamn han hade eller som Per-Axel Branner skrev för egen referens för att komma ihåg vem som spelat Kalle.

Tänker E.H. kan stå för Epstein Hans och sedan Brochmann som något smeknamn för att memorera personen?

Har försökt leta gamla teater skådespelare och den enda med namnet Brochmann jag kan hitta som varit aktiv i teater världen i Sverige är Harald så Brochmann är troligtvis ett smeknamn?

DingoPictures2005

Citat från: JRL skrivet 13 maj 2021 kl. 15:40:11Lite mysterier piggar alltid upp. Men jag tror ärligt talat inte att det här är så mystiskt egentligen. Såg att TonyTonka skrev i ett inlägg från 2013 att Rune Halvarsson hette Enok i andranamn. Det var nytt för mig, och är rätt intressant (eftersom det ger initialerna EH). Som jag påpekade i en annan tråd om ämnet så betyder broch pank på tyska (filmen i sig heter dock Fröhlich, Frei, Spaß dabei på tyska, så det finns ingen koppling där). Detta säger mig att pseudonymen garanterat har hittats på för det här specifika tillfället, och att det troligtvis var någon inom produktionen som låg bakom rösten (alltså troligen inte någon okänd person som inte redan blivit krediterad för något annat).

Det var vanligt att personer inom den svenska filmbranschen talade tyska, eftersom Tyskland alltid har varit den viktigaste exportmarknaden för svensk film, så det ligger nära till hands att misstänka att någon tänkte "Vad heter pank på tyska?" när de behövde hitta på en pseudonym (för en pseudonym är det ju utan tvekan).

Jag skulle gissa att det antingen är Rune Halvarsson eller Per-Axel Branner som ligger bakom EHB. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara någon annan (möjligtvis kan det ha varit någon tekniker, det låter jag vara osagt). Den som vill forska vidare i ämnet skulle kunna försöka kontakta efterlevande till Halvarsson eller Branner och fråga om de vet någonting. Men ärligt talat tror jag att det blir svårt att få fram något definitivt svar efter så många år.
@TonyTonka 
Gjort research och tror svaret gavs här.

Nämligen Rune Halvarsson.

När Harald Brochmann uteslöts så kom jag på att det i princip bara är han med namnet Brochmann som kan ha medverkat i filmen.

Nu tror jag dock att Brochmann är påhittat och det var någon som tänkte Pank & Fågelfri....
Pankman på Tyska = Brochmann.

Av en slump så hittade jag information om att Rune Halvarsson spelat Kalle vid tidigare tillfällen nämligen i Chef Donald 1942.
Därför är jag nu ganska säker på att han spelade Kalle i Pank och Fågelfri också.
Min teori stärks om att Rune också hette Rune Enok Halversson, och det förklarar då vad E.H. står för🤔.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 mars 2024 kl. 01:08:28@TonyTonka
Gjort research och tror svaret gavs här.

Nämligen Rune Halvarsson.

När Harald Brochmann uteslöts så kom jag på att det i princip bara är han med namnet Brochmann som kan ha medverkat i filmen.

Nu tror jag dock att Brochmann är påhittat och det var någon som tänkte Pank & Fågelfri....
Pankman på Tyska = Brochmann.

Av en slump så hittade jag information om att Rune Halvarsson spelat Kalle vid tidigare tillfällen nämligen i Chef Donald 1942.
Därför är jag nu ganska säker på att han spelade Kalle i Pank och Fågelfri också.
Min teori stärks om att Rune också hette Rune Enok Halversson, och det förklarar då vad E.H. står för🤔.
Men vars kommer då Brochmann ifrån? Random namn taget från ingenstans, tror inte det

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 20 mars 2024 kl. 10:51:23Men vars kommer då Brochmann ifrån? Random namn taget från ingenstans, tror inte det
Broch betyder Pank på tyska men det är nog lite långsökt. 

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 mars 2024 kl. 01:08:28Av en slump så hittade jag information om att Rune Halvarsson spelat Kalle vid tidigare tillfällen nämligen i Chef Donald 1942.
Därför är jag nu ganska säker på att han spelade Kalle i Pank och Fågelfri också.
Min teori stärks om att Rune också hette Rune Enok Halversson, och det förklarar då vad E.H. står för🤔.
Men om Rune Halvarsson crediterades för sin roll 1942, varför skulle han då ha velat vara anonym åtta år senare; så till den grad att han inte ens stod med under sitt riktiga namn i interna arvodeslistor...?

Och eftersom han ändå spelade Musse Pigg i Pank och fågelfri hade det ju i så fall inte funnits någon anledning att skriva ut honom överhuvudtaget en gång till i arvodeslistorna - då vore det ju enklare och mer logiskt om Per-Axel Branner bara lade ihop hans båda roller och skrev ett gemensamt arvode...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 mars 2024 kl. 11:22:10Men om Rune Halvarsson crediterades för sin roll 1942, varför skulle han då ha velat vara anonym åtta år senare; så till den grad att han inte ens stod med under sitt riktiga namn i interna arvodeslistor...?

Och eftersom han ändå spelade Musse Pigg i Pank och fågelfri hade det ju i så fall inte funnits någon anledning att skriva ut honom överhuvudtaget en gång till i arvodeslistorna - då vore det ju enklare och mer logiskt om Per-Axel Branner bara lade ihop hans båda roller och skrev ett gemensamt arvode...
Precis min tanke, världen är verkligen konstig ibland känns det som... (inget illa ment)

Okej, då har vi alltså haft fyra etablerade svenska röster till Kalle genom åren;
- Rune Halvarson 1942-1950
- Hans Lindgren på 1970-talet
- Per-Erik Hallin 1983-1994 (under 1988-1994 varvat med Andreas Nilsson)
- Andreas Nilsson sedan 1994 (under 1988-1994 varvat med Per-Erik Hallin)

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 mars 2024 kl. 11:31:09Precis min tanke, världen är verkligen konstig ibland känns det som... (inget illa ment)

Okej, då har vi alltså haft fyra etablerade svenska röster till Kalle genom åren;
- Rune Halvarson 1942-1950
- Hans Lindgren på 1970-talet
- Per-Erik Hallin 1983-1994 (under 1988-1994 varvat med Andreas Nilsson)
- Andreas Nilsson sedan 1994 (under 1988-1994 varvat med Per-Erik Hallin)
antar att Clarence Nash inte räknas för att han inte är svensk och ändå var original rösten.

Sen finns det ju en till okänd röst i en kortfilm som Josefin la upp på archive.org. (fast Steffan nämnde att det lät lite som Tor Isedal)

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 mars 2024 kl. 11:31:09Precis min tanke, världen är verkligen konstig ibland känns det som... (inget illa ment)

Okej, då har vi alltså haft fyra etablerade svenska röster till Kalle genom åren;
- Rune Halvarson 1942-1950
- Hans Lindgren på 1970-talet
- Per-Erik Hallin 1983-1994 (under 1988-1994 varvat med Andreas Nilsson)
- Andreas Nilsson sedan 1994 (under 1988-1994 varvat med Per-Erik Hallin)
Dock så måste det nästan vara Rune?
Nu kanske E.H. står för Extremt Hemligt.......
Men känns som att Rune är den enda som kan ha varit bakom den mystiska röst om detta inte är fallet.
Han är den enda av dom medverkande som kan ha använt initialerna E och H som initialer.
Vi vet nu att ingen med namnet Brochmann har medverkat i dubbningen, då Harald är den enda som hade rätt förutsättningar.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 mars 2024 kl. 11:47:20Dock så måste det nästan vara Rune?
Jag tycker det verkar osannolikt, då Rune ju redan stod med i arvodeslistan som Musse Pigg - varför skulle en regissör skriva upp samma person två gånger i en arvodeslista, varav den ena under pseudonym, om samma person skulle få pengarna för båda rollerna...? I så fall vore det mer logiskt att helt sonika hoppa över Kalle Anka på listan, och bara skriva det totala arvodet för båda rollerna under Runes namn.

Ditt resonemang hade varit logiskt om det hade rört sig om officiella credits, där man kan tänka sig att någon inte ville att hans riktiga namn skulle stå med under eftertexterna, men när det rör sig om arvodeslistor som en regissör skriver för internt bruk - d.v.s. inte avsett att publiceras officiellt - så förefaller det ologiskt i mina ögon...

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 20 mars 2024 kl. 11:36:42antar att Clarence Nash inte räknas för att han inte är svensk och ändå var original rösten.

Sen finns det ju en till okänd röst i en kortfilm som Josefin la upp på archive.org. (fast Steffan nämnde att det lät lite som Tor Isedal)
Ja, han gjorde den rollen i de svenskamerikanska dubbningarna av Saludos Amigos och Tre Caballeros.

Jag antar att den okända rösten var Kalle i kortfilmen Kalle Möter Ödet som dubbades 1965.