Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Birgitta Valberg (1916-2014)

Startat av ddubbning, 31 mars 2014 kl. 16:29:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

ddubbning

Skådespelerskan Birgitta Valberg har avlidit, 97 år gammal. Hon skulle ha fyllt 98 i år.

När det gäller röstskådespeleri gjorde hon rösterna till rumpnissarna i Ronja Rövardotter.

Hon medverkade också i flera dubbningar, enligt denna sajt var hon Bambis mamma i orginaldubbningen av Bambi samt den onda fén i originaldubbningen av Törnrosa. På Dubbningshemsidan finns hon också crediterad för rösterna till Morla och Urgl i Den oändliga historien och under "Övriga röster" i creditlistan för Riddaren utan namn.

Vila i frid.

Daniel Hofverberg

Vila i frid.

Det stämmer att Birgitta var med i den tyska klassiska långfilmen Den oändliga historien från 1984, och gjorde i min bedömning en mycket bra insats där. Det är för övrigt väldigt tråkigt att dubbningen av den filmen numera är nästan bortglömd, i och med att DVD-utgåvorna bara har med engelskt ljudspår och den svenska dubben bara släppts på bio och tidiga VHS-utgåvor.

Erika


TonyTonka

Vila i frid.  :(


Jag har tyvärr inte hört någon av hennes dubbningsinsatser (förutom Rumpnissarna då) men jag är övertygad om att hon var minst lika duktig som skådespelarna i omdubbarna av Bambi och Törnrosa.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Hade ingen aning om att detta var rösten till rumpnissarna. Trodde det mesta var med dockor där. 

Skokaka

Synd att hon inte gjorde så mycket. Vila i frid. :(