Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

credis som måste bort

Startat av gstone, 22 december 2020 kl. 16:20:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 16 november 2022 kl. 11:43:45Två svenska dubbningar, ja - men senast jag kollade var Sverige inte det enda kvarvarande landet i världen... ;)

Det jag syftar på är svensk originaldubbning, norsk originaldubbning, dansk originaldubbning och finsk originaldubbning - alla från 1983, och alla med sina officiella bildversioner från respektive land (i alla fyra länderna dubbades filmen om för Musse Piggs magiska jul - Julfest hos Musse). Dessvärre har jag dock inte lyckats gräva fram den isländska originaldubbningen.
(Omdubbningen på svenska, norska, danska och finska finns ju på Disney+ och är därmed inte aktuellt att lägga upp någonstans)

Vilka spelar Joakim i originaldubbningarna på dessa språk ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 november 2022 kl. 21:03:56Vilka spelar Joakim i originaldubbningarna på dessa språk ?
Här hittar du förhoppningsvis korrekta norska och danska creditlistor till Musse Piggs julsaga:
https://norske-dubber.fandom.com/no/wiki/Mikke_Mus:_Et_Juleeventyr_(Kortfilm)
https://www.danskefilmstemmer.dk/Film.php?fid=195

Finska lyckas jag inte hitta något om på nätet, men det kanske @Ovanliga dubbningar vet något om.

Ovanliga dubbningar

Citat från: gstone skrivet 16 november 2022 kl. 21:03:56Vilka spelar Joakim i originaldubbningarna på dessa språk ?
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2022 kl. 21:08:24Finska lyckas jag inte hitta något om på nätet, men det kanske @Ovanliga dubbningar vet något om.
I den finska originaldubbningen var det skådespelaren och teaterchefen Matti Ranin (1926 - 2013) som spelade Roope Ankka/Ebenezer Ankka. Alla andra stod bara utsatta i grupp utan rollfigurens namn, men i hans fall framgick det vilken rollfigur han spelade.

I den svenska, norska och danska bildversionen var alla skådespelare utsatta i grupp utan att rollfigurernas namn framgick.

Citat från: Goliat skrivet 16 november 2022 kl. 12:16:09Åh, Isländska vore trevligt, vet du vad den heter på isländska? Två avsnitt gick på jul i senaste två åren på ruv (iaf vad jag märkt), så de kanske man får tag på i år om man har lite tur. Men kan ha varit pga pandemin också de la upp så mycket disney kortfilmer.
Jag har försökt söka mig till den isländska titeln på Musse Piggs julsaga, men dessvärre utan framgång. :(

Men en kan väl tycka att titeln borde vara någonting i stil med "Mikka mús Jólasaga", om de har varit konsekventa med resten av Norden.

Sabelöga

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 17 november 2022 kl. 02:16:02Men en kan väl tycka att titeln borde vara någonting i stil med "Mikka mús Jólasaga", om de har varit konsekventa med resten av Norden.
Borde det inte snarare vara Mikka músar jólasaga?
Houba !

Goliat

Jag har gått igenom nu tre år i tidning. Så den måste haft ett annat namn. Mikki/Mikka, klubbhuset heter iaf Músahús Mikka. 

De har ändrat om på ruv, så det som inte är tillgängligt i landet som söker får inte upp det som inte kan ses. Lite dumt. 

Men ska hålla utkik om det går igen.

Den gick under "tecknad låda" tillsammans med gamla kortfilmer med Mikki, Mína, Plútó, Guffi, Andrésína och Andrés med övriga.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Sabelöga skrivet 17 november 2022 kl. 03:26:59Borde det inte snarare vara Mikka músar jólasaga?
Mycket möjligt, min isländska är inte vad den borde vara. Om den nu ens borde vara något... ;)

Goliat

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 17 november 2022 kl. 12:41:29Mycket möjligt, min isländska är inte vad den borde vara. Om den nu ens borde vara något... ;)
Men det verkar vara fel, för ingen av de två existerar tyvärr. Ska försöka få kontakt med en som kan titta upp lite bättre. :) Den kan ju vara döpt efter lite vad som egentligen.