Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Polarexpressen

Startat av moviefan, 23 augusti 2017 kl. 20:44:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Denna film har så fin animation. Och musiken är så vacker. Finns det fler animerade än denna, där karaktärerna är gjorda med hjälp av dräkter med sensorer. Tror tekniken heter stop motion capture. Regissören till denna film gjorde även En julsaga, eller ? Tom Hanks spelar nästan alla roller. Har för mig att barn karaktärerna också spelas av vuxna.

Anders M Olsson

#1
Tekniken heter "Motion Capture" eller "Performance Capture". Jag tror du blandar samman frasen med "Stop Motion" som är den gamla tekniken med enbildstagning eller dockanimation som har använts på film i mer än hundra år.

Det är lite intressant att du tycker att Polarexpressen har fin animation. Det är många som inte håller med dig. När man försöker göra datorkonstruerade figurer som ser ut som riktiga människor har man hittills aldrig lyckats till 100%, utan bara till kanske 99,9%. Den där sista tiondels procenten som saknas gör att man hamnar i det som brukar kallas Uncanny Valley, "kusliga dalen". D.v.s. istället för söta eller trevliga upplevs figurerna som obehagliga och kusliga.

Just Polarexpressen brukar ofta nämnas som exempel på "Uncanny Valley". Och om man nu vill göra en film där figurerna ser ut som riktiga människor, varför använder man då inte riktiga skådespelare i bild? Varför ta omvägen runt Motion Capture som ändå inte fungerar till 100%?

Det finns flera andra filmer som helt eller delvis är gjorda med Motion Capture. Utan att slå upp det kommer jag spontant att tänka på En julsaga och Milo mot Mars.

TV-serien Jane och draken som har gått på Barnkanalen under sommaren är också gjord med samma teknik. Men där har man förståndigt nog undvikit att göra figurerna alltför fotorealistiska. Sista avsnittet sänds för övrigt i morgon.

moviefan

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 augusti 2017 kl. 06:05:16
Tekniken heter "Motion Capture" eller "Performance Capture". Jag tror du blandar samman frasen med "Stop Motion" som är den gamla tekniken med enbildstagning eller dockanimation som har använts på film i mer än hundra år.

Det är lite intressant att du tycker att Polarexpressen har fin animation. Det är många som inte håller med dig. När man försöker göra datorkonstruerade figurer som ser ut som riktiga människor har man hittills aldrig lyckats till 100%, utan bara till kanske 99,9%. Den där sista tiondels procenten som saknas gör att man hamnar i det som brukar kallas Uncanny Valley, "kusliga dalen". D.v.s. istället för söta eller trevliga upplevs figurerna som obehagliga och kusliga.

Just Polarexpressen brukar ofta nämnas som exempel på "Uncanny Valley". Och om man nu vill göra en film där figurerna ser ut som riktiga människor, varför använder man då inte riktiga skådespelare i bild? Varför ta omvägen runt Motion Capture som ändå inte fungerar till 100%?

Det finns flera andra filmer som helt eller delvis är gjorda med Motion Capture. Utan att slå upp det kommer jag spontant att tänka på En julsaga och Milo mot Mars.

TV-serien Jane och draken som har gått på Barnkanalen under sommaren är också gjord med samma teknik. Men där har man förståndigt nog undvikit att göra figurerna alltför fotorealistiska. Sista avsnittet sänds för övrigt i morgon.

Jag gillar animationen på miljörerna mest. När det gäller musiken så  gillar jag mest filmens score. Sångerna är väl sådär.
Spelas barnen av vuxna i dubben också  ?

TrondM

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 augusti 2017 kl. 06:05:16
Tekniken heter "Motion Capture" eller "Performance Capture". Jag tror du blandar samman frasen med "Stop Motion" som är den gamla tekniken med enbildstagning eller dockanimation som har använts på film i mer än hundra år.

Ved siden av James Cameron og Peter Jackson, er regissøren av The Polar Express, Robert Zemeckis, en av filmskaperne som virkelig har omfavnet Motion Capture. Han er kanskje mest kjent for Back to the Future-filmene og Who Framed Roger Rabbit.

Citat från: Anders M OlssonDet finns flera andra filmer som helt eller delvis är gjorda med Motion Capture. Utan att slå upp det kommer jag spontant att tänka på En julsaga och Milo mot Mars

Ikke overraskende så har Robert Zemeckis også regissert A Christmas Carol, og han var produsent på Mars Needs Moms. Zemeckis produserte også MoCap filmen Monster house og han skrev, produserte og regisserte Beowulf

Zemeckis jobbet en stund med å lage en ny versjon av Yellow Submarine med motion capture, men det prosjektet ble lagt ned i 2012.

moviefan

#4
Musiken är riktigt fin i denna, mest filmens score. Bland sångerna gillar jag mest When Christmas Comes To Town. Filmen är skådespelaren Michael Jeters sista film, innan han gick bort. Han spelar även med i Den Gröna Milen, mot Tom Hanks. Polarexpressen har lite väl enkel story, men som jul film, så är den mysig att se runt jul.

gstone

Dubbades den Oscar Nominerad sången "Believe" ?

Den sången är SÅ BRA !! ;D ;D ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Nyhet om Robert Zemeckis:

Zemeckis ska regissera Disneys Live Action version av Pinocchio  :D :D

https://deadline.com/2020/01/pinocchio-robert-zemeckis-to-direct-1202840440/
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

E

Citat från: gstone skrivet 29 september 2020 kl. 19:21:01
Nyhet om Robert Zemeckis:

Zemeckis ska regissera Disneys Live Action version av Pinocchio  :D :D

https://deadline.com/2020/01/pinocchio-robert-zemeckis-to-direct-1202840440/
Och vad har det med Polarexpressen att göra?

Ta denna tråd istället https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=3292.0

Och jag tror dom flesta redan visste det eftersom nyheten kom i JANUARI

gstone

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 29 september 2020 kl. 21:06:25
Och vad har det med Polarexpressen att göra?

Ta denna tråd istället https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=3292.0

Och jag tror dom flesta redan visste det eftersom nyheten kom i JANUARI

Samma regissör >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

moviefan

Citat från: gstone skrivet 29 september 2020 kl. 19:17:46Dubbades den Oscar Nominerad sången "Believe" ?

Den sången är SÅ BRA !! ;D ;D ;D

Belive finns inte dubbad