Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Nalle Puh-dubbningar

Startat av TonyTonka, 23 juli 2008 kl. 21:25:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Vize skrivet  2 april 2021 kl. 14:23:06
Ja, och då är det viktigt att det korrigeras.
Jag hoppas att Daniel läser detta ämne så han kan korrigera misstaget.

Vize

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 april 2021 kl. 20:00:36
Jag hoppas att Daniel läser detta ämne så han kan korrigera misstaget.
Verkar inte så.

brynolf

Hej Puh lovers! Jag har ett envetet minne av att jag sett Puh-avsnitt som spelade Mozarts Klavierstück 33B i eftertexterna (Denna alltså
https://www.youtube.com/watch?v=QKqbmIm4hhg ), men hittar inget om det på hela nätet. Någon annan som känner igen sig? Vill minnas att eftertexterna gick till en stillbild av Puh i en trappa.



För övrigt anser jag att Allan Edwall gör den bästa Puh-rösten  :)

MOA

Citat från: brynolf skrivet  5 april 2021 kl. 21:21:26
Hej Puh lovers! Jag har ett envetet minne av att jag sett Puh-avsnitt som spelade Mozarts Klavierstück 33B i eftertexterna (Denna alltså
https://www.youtube.com/watch?v=QKqbmIm4hhg ), men hittar inget om det på hela nätet. Någon annan som känner igen sig? Vill minnas att eftertexterna gick till en stillbild av Puh i en trappa.



För övrigt anser jag att Allan Edwall gör den bästa Puh-rösten  :)
På kassettband ja

brynolf

Citat från: MOA skrivet  5 april 2021 kl. 21:22:57
På kassettband ja
Aah, nån ljudsaga menar du? Låter rimligt visserligen. Undrar varifrån jag fått att det skulle varit till några eftertecter i så fall.

Steffan Rudvall

Citat från: brynolf skrivet  5 april 2021 kl. 21:48:06
Aah, nån ljudsaga menar du? Låter rimligt visserligen. Undrar varifrån jag fått att det skulle varit till några eftertecter i så fall.
Jag tror hon menar det med Allan Edwall.

brynolf

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 april 2021 kl. 21:51:04
Jag tror hon menar det med Allan Edwall.
Aha ja kanske det. Släpptes ursprungligen på vinyl  8)


Så frågan om Mozart kvarstår kanske då.

brynolf

Citat från: brynolf skrivet  5 april 2021 kl. 21:59:36
Så frågan om Mozart kvarstår kanske då.

Ah, rätt säker på att det var Håkan Serners inläsning av Puh på TV2:
https://www.youtube.com/watch?v=AvexhszQnp8
Disney var i så fall inte inblandade över huvud taget.

Sorry om det blev off topic på ett dubbningsforum...

Vize

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 april 2021 kl. 20:00:36
Jag hoppas att Daniel läser detta ämne så han kan korrigera misstaget.
Synd att han aldrig gjorde det. Trodde registret bara innehöll sann data.

Steffan Rudvall

Citat från: Vize skrivet 10 april 2021 kl. 21:10:46
Synd att han aldrig gjorde det. Trodde registret bara innehöll sann data.
Men han har sett det då det även har nämnts i ett ämne vid namn felcreditering.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 april 2021 kl. 05:23:28
Ja, av någon anledning har KM Studio och/eller Disney gjort någon dundertabbe, så att Haakon Pedersen officiellt crediterats för sången i Nya äventyr med Nalle Puh, trots att det ju är solklart att det i själva verket är Anders Öjebo. Hur exakt det har gått till som vet jag inte, men jag kan bara gissa att det skett någon förväxling i och med att Piff & Puff - Räddningspatrullen bör ha dubbats ungefär samtidigt.

Jag korrigerade den felaktiga crediteringen i Dubbningshemsidans creditlistor för flera år sedan, men tydligen missade jag att ändra i recensionen och i Sångtextregistret. Jag ber så mycket om ursäkt för det. :(

Jag ska åtgärda det snarast, tack för att ni upptäckt det. :)

Vize

Ska det stå "män" och inte "men" i sångtexten till MD:s ledmotiv till Nya äventyr med Nalle Puh?

Steffan Rudvall

Citat från: Vize skrivet 12 april 2021 kl. 18:50:40
Ska det stå "män" och inte "men" i sångtexten till MD:s ledmotiv till Nya äventyr med Nalle Puh?
Det borde stå men eftersom att nästa rad lyder Ibland är det så, att vi ensamma gå.

Vize

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 april 2021 kl. 19:18:57
Det borde stå men eftersom att nästa rad lyder Ibland är det så, att vi ensamma gå.
Ja men min fråga är då om det är en felskriving eller ett misstag av produktionen

Steffan Rudvall

Citat från: Vize skrivet 12 april 2021 kl. 19:27:19
Ja men min fråga är då om det är en felskriving eller ett misstag av produktionen
Det är Daniel som har bidragit med just den sångtexten.

Daniel Hofverberg

Citat från: Vize skrivet 12 april 2021 kl. 18:50:40
Ska det stå "män" och inte "men" i sångtexten till MD:s ledmotiv till Nya äventyr med Nalle Puh?
Jag kan förstås ha fel, jag har inte frågat Gunnar Ernblad om saken, men jag tror att det ska vara "För vi är modiga män" (d.v.s. i betydelsen modiga personer av manligt kön).

Om jag inte minns fel angav även SVTs textning för hörselskadade texten som "För vi är modiga män". Nu brukar ju dock textning för hörselskadade vanligtvis ske av personer som inte har tillgång till något dubbmanus, så den kan förstås vara felaktig, men det visar åtminstone på att de tolkat raden på samma sätt som jag.

Det låter också mest logiskt, då det är ovanligt att man i samma textrad väljer att skriva dit ord som hör till nästa textrad. Således förefaller "För vi är modiga men" som osannolikt i sammanhanget, då det skulle hänröra till nästa textrad på ett sätt som man vanligtvis inte gör vid sångtexter (då ju musiken är ganska fristående mellan dessa två textrader, med en kort paus i sången mellan textraderna).