Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bio i Skelleftehamn

Startat av Anders M Olsson, 29 maj 2021 kl. 20:17:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

I dagens avsnitt av Sverige på SVT fick vi som hastigast se en interiör från en biograf i Skelleftehamn. Är det här ett "stamställe" för dig, Daniel?

https://www.svtplay.se/video/31381570/sverige/sverige-sasong-24-sofie-sarenbrant-bolidenfilm-ljusdals-danscenter



Daniel Hofverberg

Nja, stamställe skulle jag nog inte vilja kalla det för - även om jag har varit på Folkets Hus i Skelleftehamn nån gång då och då. Det är för övrigt inte bara en biograf, utan där har de även ibland teaterföreställningar (främst enmansshower och dylikt), konferenser, möten och liknande. Och så brukar de ofta visa ishockey på bioduk där. Socialdemokraternas lokalavdelning brukar också hålla till i samma byggnad.

Folkets Hus brukar inte ha alltför många biofilmer, utan det brukar i normala fall röra sig om i snitt någon film i veckan; vissa veckor ingenting alls. Och så visar de oftast bara filmer 1 - 3 gånger totalt, vilket inte alltid är helt lätt att tajma in. Det är för all del en stor och fin biosalong, även om det inte alltid sluttar riktigt så bra som jag hade önskat mellan bänkraderna.

En mycket irriterande egenhet är dock att de vid flera tillfällen har avbrutit filmer under sluttexterna, så att man inte kunnat se slutet på eftertexterna - och därmed heller inte alltid se dubbcredits vid dubbade filmer. Det borde vara spöstraff på att kapa en film innan sluttexterna är färdiga på bio...! :( Det gjorde de dock inte senast, så jag hoppas att det betyder att de har lärt sig sin läxa.

Till skillnad från Svenska Bio och Filmstaden har Folkets Hus heller inga pensionärspriser, utan samma biljettpriser för alla - vilket gör att det för somliga blir lite billigare än på "vanliga" biografer och för somliga istället lite dyrare.

Folkets Hus Skelleftehamn har för övrigt haft helt stängt sedan i november, och fortfarande verkar det inte finnas några planer på att öppna igen. Problemet är förmodligen det faktum att den anpassade pandemilagen som trädde i kraft under tisdagen om 50 personer vid sittande publik anger tydligt att det gäller vid anvisade sittplatser, med en meter mellan varje sällskap. Men på den här biografen finns inga numrerade stolar, utan alla sätter sig var man vill; varför man heller inte kan boka biljetter. Utan fasta platser blir det ju per definition inte anvisade sittplatser om man ska tolka lagen bokstavligen, även fast det är en stor salong så att det inte är några svårigheter att hålla avstånd med 50 personer (jag skulle gissa att det ryms minst 200 personer i salongen). Så förmodligen skulle Folkets Hus inte få ta in mer än 8 personer, om man ska hålla sig till reglerna om anvisade sittplatser.


Så summa summarum: Nu har jag visserligen inte varit på bio överhuvudtaget sedan i februari ifjol, men före pandemin var det betydligt vanligare att jag gick på bio på Biostaden Aveny i centrala Skellefteå (som ägs av Svenska Bio). Det är visserligen något längre bort från där jag bor, just över en mil jämfört med 8 kilometer till Skelleftehamn, men det gör ingen avgörande skillnad i sammanhanget. Biostaden Aveny har ett mer normalstort filmutbud och 6 biosalonger, även om alla dessa i och för sig nog är mindre än Folkets Hus Skelleftehamn - den största salongen på Aveny har 189 platser (i normalfall; d.v.s. utan pandemi), och den minsta salongen bara 11.

Sista gången jag var på Folkets Hus i Skelleftehamn var nog hösten 2019. Det var dock en trevlig upplevelse, för då fick jag gå in gratis tack vare att en barndomsvän till mig känner föreståndaren på Folkets Hus...