Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Familjefilmer

Startat av gstone, 6 juli 2021 kl. 22:15:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 juli 2021 kl. 20:27:23
Jag antar att i alla fall animationen är gjord i Irland.

När jag tänker på det så tror jag att en del DisneyToon-producerade filmer delvis animerats i Frankrike, Japan och/eller Australien...?

Erika

Citat från: gstone skrivet  9 juli 2021 kl. 20:02:13
amerikanska filmer är dom bästa ;D

Nja, beror på. Vissa genrer gör andra bättre. :)

För att hålla mig till ämnet, självfallet kan man se barnfilmer (eller familjefilmer, om man föredrar den termen) även om man är vuxen. Sedan beror det på vad det är för något (se Daniels inlägg), men flertalet är även underhållande för en äldre publik (med eller utan barn).

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 10 juli 2021 kl. 10:43:45
För att hålla mig till ämnet, självfallet kan man se barnfilmer (eller familjefilmer, om man föredrar den termen) även om man är vuxen. Sedan beror det på vad det är för något (se Daniels inlägg), men flertalet är även underhållande för en äldre publik (med eller utan barn).
Precis, merparten av "barnfilmer" fungerar hyfsat (eller mycket bra) även för en äldre publik, även om det inte gäller allt och det även finns många nyansskillnader. Om fullvuxna skulle få för sig att sträcktitta på Teletubbies eller Bananer i pyjamas, skulle det nog ses av omvärlden som en smula udda - definitivt inget man kommer skryta över för släkt och vänner, i alla fall... ;)

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 juli 2021 kl. 09:06:23
Precis, det är det jag försöker säga till alla!  ;) (därför föredrar jag helt och hållet att man till framförallt amerikanska filmer säger familjefilmer)
Det har väl ändå ingenting med vilket land som en film kommer ifrån att göra, utan vilken/vilka målgrupper som filmen ifråga vänder sig till...? Man kan väl knappast kalla Jordgubbs-Lisa och Shrek för samma genre och målgrupp, och att bådadera automatiskt är familjefilmer, bara för att båda två är amerikanska...?

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 juli 2021 kl. 22:22:12
När jag tänker på det så tror jag att en del DisneyToon-producerade filmer delvis animerats i Frankrike, Japan och/eller Australien...?
Ja, det stämmer. Överlag är det nästan mer regel än undantag att amerikanska filmer delvis animerats utanför USA, och då framförallt i låglöneländer som Asien. Exempelvis är vissa delar av Lejonkungen animerad i både Sydkorea och t.o.m. Nordkorea (!).

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juli 2021 kl. 06:15:36
Det har väl ändå ingenting med vilket land som en film kommer ifrån att göra, utan vilken/vilka målgrupper som filmen ifråga vänder sig till...? Man kan väl knappast kalla Jordgubbs-Lisa och Shrek för samma genre och målgrupp, och att bådadera automatiskt är familjefilmer, bara för att båda två är amerikanska...?

Fast just Shrek är ju ändå producerad av storfilmsbolaget DreamWorks och är såpass populär och liksom andra DreamWorks-filmer så är den ju ändå utan tvekan avsedd för familjeunderhållning!

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 juli 2021 kl. 07:19:37
Fast just Shrek är ju ändå producerad av storfilmsbolaget DreamWorks och är såpass populär och liksom andra DreamWorks-filmer så är den ju ändå utan tvekan avsedd för familjeunderhållning!
Ja, absolut - men jag skulle personligen inte vilja påstå att detsamma gäller Jordgubbs-Lisa (som är precis lika amerikanskt); därav mitt exempel...

Goliat

Det är helt okej. Själv har jag lite svårt för att saker och ting ska kategoriseras och att man inte får se det man tycker om för att någon inte vill det.

Därför är det bättre att man är sig själv, accepterar sig själv oavsett hur man ser ut.

Ser på de filmer som får en att må bra och bli glad (eller andra känslor som du vill uppleva).

Lyssnar på musik som ger dig något istället för sådant andra vill att du ska lyssna på.

Har på dig de kläder du vill.

Slippa skaffa barn, grupptrycket att skaffa barn kan vara hårt fast man kanske egentligen inte vill.

Äter den maten du tycker är god, ta en bit kaka efteråt, (men inte ersätta maten med efterrätter).

Färga håret, pierca eller tatuera.

Det viktigaste är vad man själv vill göra. Om andra inte är okej med det så är det deras problem och det är bara att ignorera för det rör inte dig.

:D

MOA

Citat från: King Owl skrivet 11 juli 2021 kl. 15:40:33
Det är helt okej. Själv har jag lite svårt för att saker och ting ska kategoriseras och att man inte får se det man tycker om för att någon inte vill det.

Därför är det bättre att man är sig själv, accepterar sig själv oavsett hur man ser ut.

Ser på de filmer som får en att må bra och bli glad (eller andra känslor som du vill uppleva).

Lyssnar på musik som ger dig något istället för sådant andra vill att du ska lyssna på.

Har på dig de kläder du vill.

Slippa skaffa barn, grupptrycket att skaffa barn kan vara hårt fast man kanske egentligen inte vill.

Äter den maten du tycker är god, ta en bit kaka efteråt, (men inte ersätta maten med efterrätter).

Färga håret, pierca eller tatuera.

Det viktigaste är vad man själv vill göra. Om andra inte är okej med det så är det deras problem och det är bara att ignorera för det rör inte dig.

:D
Exakt som jag gör

Goliat


MOA

Citat från: King Owl skrivet 12 juli 2021 kl. 08:48:33
Låter sunt.  :)
Fast jag har aldrig färgat håret,piercat eller tatuerat mig men jag tittar på alla barnfilmer och barnprogram som jag gillar :D

Goliat

Citat från: MOA skrivet 12 juli 2021 kl. 11:21:00
Fast jag har aldrig färgat håret,piercat eller tatuerat mig men jag tittar på alla barnfilmer och barnprogram som jag gillar :D

Behöver man inte göra. Har aldrig färgat håret heller. 😉

Disneyfantasten

#55
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juli 2021 kl. 08:12:40Ja, absolut - men jag skulle personligen inte vilja påstå att detsamma gäller Jordgubbs-Lisa (som är precis lika amerikanskt); därav mitt exempel...

Jag tänkte inte så långt, när jag tänker på amerikanska filmer så förknippar jag det med de stora amerikanska filmföretagen som främst är Disney (inkl. Pixar) och DreamWorks och även andra stora filmföretag som Don Bluth, Warner Bros, 20th Century Fox (inkl. Blue Sky Studios), Universal (inkl. Illumination Entertainment), osv. och det är dessa som man brukar kalla familjefilmer!

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 augusti 2021 kl. 21:21:25
Jag tänkte inte så långt, när jag tänker på amerikanska filmer så förknippar jag det med de stora amerikanska filmföretagen som främst är Disney (inkl. Pixar) och DreamWorks och även andra stora filmföretag som Don Bluth, Warner Bros, 29th Century Fox (inkl. Blue Sky Studios), Universal (inkl. Illumination Entertainment), osv. och det är dessa som man brukar kalla familjefilmer!

20th Century Studios menar du, inte 29th Century Fox.

Är Don Bluth verkligen så stort? Det finns ju de som kallas "de stora fem", tidigare "de stora sex"; Walt Disney Studios (inklusive Pixar, Lucasfilm, Marvel Studios och på senare tid 20th Century Studios), WarnerMedia, Universal (inklusive Illumination och Dreamworks Animation), Sony Pictures samt Paramount. De var sex innan Disney köpte 20th Century Fox, som de då hette.

Don Bluths filmer kan säkert kallas familjefilmer, jag har själv inte sett dem så jag är nog inte rätt person att uttrycka mig om de kan det eller ej, men jag skulle nog inte kalla studion en av de större, speciellt med tanke på att Don Bluth Productions lades ner 1995 och Don Bluth Studios som verkar ha startat för nåt år sedan inte har producerat någonting hittils.
MGM är väl typ den sjätte största studion i Hollywood just nu och de är på väg att köpas upp av Amazon, sen finns ju även till exempel Lionsgate, Amblin, STX och Nordisk Film bland de hyfsat stora. Det finns ju även massa andra, exempelvis Legendary Pictures, men Don Bluth verkar inte ha producerat någon långfilm alls sen år 2000, så jag skulle absolut inte kalla varken honom eller den i princip obefintliga studion stor idag.

Nu handlar ju i och för sig ämnet om barn- och familjefilm, så jag ber om ursäkt för den lilla avstickaren, inte minst för att en del av studiorna jag nämnt till huvudsak inte producerar just barn- och familjefilmer.


"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 10 augusti 2021 kl. 22:00:46
20th Century Studios menar du, inte 29th Century Fox.

Är Don Bluth verkligen så stort? Det finns ju de som kallas "de stora fem", tidigare "de stora sex"; Walt Disney Studios (inklusive Pixar, Lucasfilm, Marvel Studios och på senare tid 20th Century Studios), WarnerMedia, Universal (inklusive Illumination och Dreamworks Animation), Sony Pictures samt Paramount. De var sex innan Disney köpte 20th Century Fox, som de då hette.

Don Bluths filmer kan säkert kallas familjefilmer, jag har själv inte sett dem så jag är nog inte rätt person att uttrycka mig om de kan det eller ej, men jag skulle nog inte kalla studion en av de större, speciellt med tanke på att Don Bluth Productions lades ner 1995 och Don Bluth Studios som verkar ha startat för nåt år sedan inte har producerat någonting hittils.
MGM är väl typ den sjätte största studion i Hollywood just nu och de är på väg att köpas upp av Amazon, sen finns ju även till exempel Lionsgate, Amblin, STX och Nordisk Film bland de hyfsat stora. Det finns ju även massa andra, exempelvis Legendary Pictures, men Don Bluth verkar inte ha producerat någon långfilm alls sen år 2000, så jag skulle absolut inte kalla varken honom eller den i princip obefintliga studion stor idag.

Nu handlar ju i och för sig ämnet om barn- och familjefilm, så jag ber om ursäkt för den lilla avstickaren, inte minst för att en del av studiorna jag nämnt till huvudsak inte producerar just barn- och familjefilmer.

Jo jag menade 20th Century Fix men skrev mycket riktigt fel i hastigheten och märkte det först nu...

Jo, du har rätt i att Don Bluth inte producerat en enda film sedan Titan A.E. 2000, men de är iallafall producerade av Don Bluth som är en före detta Disney-animatör och tyckte att Disneys filmer var alldeles för gulliga och skapade därför ett eget företag där han producerade mer dramatiska filmer... (sen har Don Bluth distribuerat sina filmer till MGM, Universal, Warner Bros och 20th Century Fox)

Sen har du rätt i att Sony Pictures existerar, dock känns det lite som en motsvarighet till Nest Family Entertainment då dessa två producerat ett fåtal bra filmer, den enda bra från Nest Family Entertainment är Svanprinsessan och för Sony Pictures Hotell Transylvanien filmerna i princip de enda som är bra, Smurfarna filmerna är okej, men resten av Sony Pictures filmer (särskilt Emoji Filmen) är bara skräp...

Nest Family Entertainment är dock inget särskilt stort filmbolag och har inte producerat särskilt många tecknade filmer...

Såhär räknar jag det;

- Disney (inkl. Pixar & Mupparna)

- DreamWorks

- Don Bluth

- Warner Bros

- Nest Family Entertainment (dock endast Svanprinsessan-filmerna)

- Blue Sky Studios

- övriga 20th Century Fox

- Illumination Entertainment

- övriga Universal

- Sony Pictures (dock endast Hotell Transylvanien)

- Columbia Pictures

- Paramount

(dock känner jag det inte särskilt lönsamt att räkna Metro Goldwyn Mayer överhuvudtaget då företaget precis som du säger mest producerat vuxenfilmer)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 augusti 2021 kl. 22:23:29
Jo jag menade 20th Century Fix men skrev mycket riktigt fel i hastigheten och märkte det först nu...

Jo, du har rätt i att Don Bluth inte producerat en enda film sedan Titan A.E. 2000, men de är iallafall producerade av Don Bluth som är en före detta Disney-animatör och tyckte att Disneys filmer var alldeles för gulliga och skapade därför ett eget företag där han producerade mer dramatiska filmer... (sen har Don Bluth distribuerat sina filmer till MGM, Universal, Warner Bros och 20th Century Fox)

Sen har du rätt i att Sony Pictures existerar, dock känns det lite som en motsvarighet till Nest Family Entertainment då dessa två producerat ett fåtal bra filmer, den enda bra från Nest Family Entertainment är Svanprinsessan och för Sony Pictures Hotell Transylvanien filmerna i princip de enda som är bra, Smurfarna filmerna är okej, men resten av Sony Pictures filmer (särskilt Emoji Filmen) är bara skräp...

Nest Family Entertainment är dock inget särskilt stort filmbolag och har inte producerat särskilt många tecknade filmer...

Såhär räknar jag det;

- Disney (inkl. Pixar & Mupparna)

- DreamWorks

- Don Bluth

- Warner Bros

- Nest Family Entertainment (dock endast Svanprinsessan-filmerna)

- Blue Sky Studios

- övriga 20th Century Fox

- Illumination Entertainment

- övriga Universal

- Sony Pictures (dock endast Hotell Transylvanien)

- Columbia Pictures

- Paramount

(dock känner jag det inte särskilt lönsamt att räkna Metro Goldwyn Mayer överhuvudtaget då företaget precis som du säger mest producerat vuxenfilmer)

Fast jag gillar även andra Sony Pictures animerad filmer.

Särlkilt tycker jag Vivo och Surf's Up :D ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 10 augusti 2021 kl. 22:34:58
Fast jag gillar även andra Sony Pictures animerad filmer.

Särlkilt tycker jag Vivo och Surf's Up :D ;)

Hotell Transylvania också?