Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kan inte söka på creditssidan

Startat av TonyTonka, 12 april 2023 kl. 10:43:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Varje gång jag försöker söka på något på creditssidan står det "Det finns inga creditslistor där XXX nämns", se bild, varför blir det så?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Och två sekunder senare fungerar det igen. xD
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Det fungerar bra för mig, och jag lyckas inte återskapa ditt problem. Och jag har heller inte arbetat något med den sidan de senaste två dygnen, så att det skulle kunna förklara att det funkade för dig den andra gången...

Möjligtvis kanske sidan var cachad i din webbläsare, då jag har gjort en del förändringar på söksidan för att handskas med norska creditlistor för kommande Norske stemmer og credits; då samma kod kommer användas för sökning på både svenska och norska. Det finns en viss risk att webbläsare kan ha cachat detaljer för den gamla sidan innan den gjordes om, så att det gör att det inte fungerar.

Skulle det hända igen, eller hända för någon annan, så prova att tvinga uppdatering av sidan genom att hålla nere Ctrl eller Shift samtidigt som ni klickar på Uppdatera eller trycker F5. I vissa fall kan det behövas, då en "vanlig" uppdatering (d.v.s. Uppdatera-ikonen eller F5 utan att hålla nere Ctrl eller Shift) inte alltid uppdaterar utan behåller den gamla sidan om den inte får information från servern om att något faktiskt har förändrats.

Sabelöga

Nu när detta är på tapeten skulle jag vilja påpeka att jag när jag söker på Oscar Harryson så får jag upp flera felaktiga länkar som inte fungerar såsom https://www.dubbningshemsidan.se/credits/planet51/somhundochkatt2/ varför det? Har detta något med dom senaste uppdateringarna att göra?
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 12 april 2023 kl. 11:47:32Nu när detta är på tapeten skulle jag vilja påpeka att jag när jag söker på Oscar Harryson så får jag upp flera felaktiga länkar som inte fungerar såsom https://www.dubbningshemsidan.se/credits/planet51/somhundochkatt2/ varför det? Har detta något med dom senaste uppdateringarna att göra?
Hur har du lyckats åstadkomma en sådan länk...? Som du kanske ser har det smugit sig in två olika creditlistor i din URL (/planet51/somhundochkatt2/), vilket förstås inte fungerar - men när jag själv söker på Oscar Harryson och klickar på länken till Som hund och katt - Kitty Galores hämnd fungerar det felfritt och jag kommer till den rätta sidan.

Så hur har du burit dig åt för att få en sådan länk? Kan du ge mig steg-för-steg-instruktioner för hur jag ska återskapa problemet?

Det har nästan garanterat att göra med arbetet för att även stödja norska creditlistor, men då det verkar fungera för mig vet jag på rak arm inte exakt hur det har uppstått eller hur jag ska lösa det... :(


Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 12 april 2023 kl. 12:24:23När jag söker på Oscar Harryson är dom första fem jag får upp:
Aha, du är på en helt annan sida än jag och @TonyTonka, så det förklarar att du får ett helt annat resultat. Den här tråden åsyftar sökfunktionen på Svenska röster och credits, medan du är inne på Dubbningshemsidans allmänna söksida.

Den söksidan du syftar på drivs av Google, och hittar alltså åt allt som Google hittar. Jag kan alltså inte direkt påverka det, men frågan är varför Google har med alla dessa uppenbart felaktiga länkar...? Det är möjligt att Google hann med att indexera en massa felaktiga länkar under tiden som jag arbetade med Norske stemmer og credits, då jag vet att det fanns buggar under en knapp timmes tid för ett par dagar sedan, men i så fall borde de ju ha tagits bort från indexet när Google upptäckt att de är ogiltiga (då allt som returnerar 404 File Not Found automatiskt ska tas bort från Googles databas)...

Just nu får vi nog bara avvakta och se om det försvinner nästa gång som Google indexerar sidan, då de kanske inte har gjort det igen efter att buggen var aktiv. Jag vet inte exakt hur ofta som Google indexerar Dubbningshemsidan, men det kanske bara sker 1 - 2 gånger i veckan; så vi får avvakta ett par dagar och se om det försvinner av sig självt. Annars får jag undersöka om de felaktiga adresserna länkas till någonstans (så att de därför automatiskt kommer tillbaka), eller om felsidan inte returnerar felkod 404 som den ska. :)