Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Amazon Prime

Startat av Scoobydoofan1, 6 juli 2022 kl. 22:36:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2022 kl. 09:32:19
Det är lite sent att tänka så, när tjänsten redan finns över hela världen... Och om man hade prioriterat en region i taget, så hade Norden garanterat inte prioriterats först - i så fall går man givetvis efter storleksordning, så då hade de nordiska länderna kommit väldigt långt ner på priolistan... Det hade inneburit att vi kanske inte fått någonting på flera års tid, så det är knappast att föredra...

Det är heller inte särskilt affärsmässigt smart, då streamingtjänster måste förnya sig med jämna mellanrum för att locka abonnenter; en streamingtjänst som inte får någonting nytt på åratal har snart inga kunder kvar.

Men med det sagt finns det absolut utrymme för förbättringar - framförallt vad gäller svensk textning, för medan dubbning mer kan ses som bonus (om det inte gäller program för de allra yngsta) och dessutom kostar mycket pengar, så bör ändå textning ses som ett rimligt minimum. Amazon Prime är som sagt den enda tjänsten i Sverige där man inte kan lita på att allt har vare sig svensk text eller svenskt tal, utan där relativt mycket bara har engelsk text eller möjligtvis är textat på ett dussintal andra språk. Det gör inte mycket för mig, men kan säkert vara en dealbreaker för många andra.

De flesta nyare egenproducerade serier och filmer har dock svensk text, så man börjar sakta se en förändrad attityd och att Amazon lägger ner lite mer pengar även på Norden. Och de har ju som sagt ett oerhört stort och brett utbud, även om det är av minst sagt varierande slag, så även om det finns mycket skräp lär nästan alla garanterat också hitta en och annan pärla där.

Så om man bara handlar på Amazon.se någon gång då och då, så blir priset för Prime oerhört billigt. Om man aldrig någonsin handlar fysiska produkter så blir väl kanske prisvärdet aningen mer tveksamt, men 59 kr är ändå ett bra pris även för enbart streamingtjänsten. Även om utbudet inte är jämförbart, så får man trots allt ungefär lika många filmer och serier (eller ännu fler) som Netflix, som man ju trots allt betalar minst 129 kr per månad för (jag bortser från deras billigaste abonnemang, då inte många lär nöja sig med enbart SD-upplösning).
Finns då chansen senare att dom kommer dubba serier och filmer? Flera år framåt osv?

Will Siv

"Legenden om Vox Machina" är tydligen en bra serie, har inte sett den än, vet inte om jag kan använda Prime p.g.a arbetsvillkoren....

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 juli 2022 kl. 12:28:21
Finns då chansen senare att dom kommer dubba serier och filmer? Flera år framåt osv?
Om du funderar på att abonnera på Amazon Prime tycker jag du ska basera det beslutet på vad som finns idag, inte på vad som eventuellt kommer eller inte kommer i framtiden.

Om du förväntar dig att allt ska vara textat eller dubbat på svenska är den här tjänsten nog inget för dig.

Men varför inte starta en gratis provperiod och se själv?

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 juli 2022 kl. 14:22:00
Om du funderar på att abonnera på Amazon Prime tycker jag du ska basera det beslutet på vad som finns idag, inte på vad som eventuellt kommer eller inte kommer i framtiden.

Om du förväntar dig att allt ska vara textat eller dubbat på svenska är den här tjänsten nog inget för dig.

Men varför inte starta en gratis provperiod och se själv?
Inte abonnera, man måste betala varje månad. Kommer dom ge utgåvor av deras serier på dvd, blu-ray?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 juli 2022 kl. 15:11:57
Inte abonnera, man måste betala varje månad.
Abonnera betyder samma sak.

Anders M Olsson

#20
Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 juli 2022 kl. 15:11:57
Inte abonnera, man måste betala varje månad. Kommer dom ge utgåvor av deras serier på dvd, blu-ray?
Ja, att man betalar varje månad är liksom hela idén med streamingtjänster. Det är det som kallas för att abonnera. Om du inte alls är intresserad av det förstår jag inte riktigt varför du frågar så mycket om tjänsten.

Såvitt jag vet har Amazon ingen egen utgivning av filmer eller serier på DVD och/eller Blu-ray. Men det finns nog en del, framför allt av deras inköpta filmer, som andra bolag har gett ut. Serier är väl mera tveksamt...

För övrigt lär man inte få någon större samling DVDer för 59 kronor i månaden...

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 juli 2022 kl. 16:53:42
Ja, att man betalar varje månad är liksom hela idén med streamingtjänster. Det är det som kallas för att abonnera. Om du inte alls är intresserad av det förstår jag inte riktigt varför du frågar så mycket om tjänsten.

Såvitt jag vet har Amazon ingen egen utgivning av filmer eller serier på DVD och/eller Blu-ray. Men det finns nog en del, framför allt av deras inköpta filmer, som andra bolag har gett ut. Serier är väl mera tveksamt...

För övrigt lär man inte få någon större samling DVDer för 59 kronor i månaden...
Okej.

gstone

kung fu panda serien borde ha dubbats.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Amazon gör reklam för sin s.k. Prime Day 12-13 juli. Det kommer att bli någon sorts rea och/eller andra specialerbjudanden, men exakt vad lär vi inte få veta förrän på tisdag. Kanske det blir något extra förmånligt erbjudande för nya abonnenter?

Jirr

Asterix och vikingarna saknar dialog på alla tillgängliga språk.