Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Mumier på äventyr

Startat av gstone, 18 januari 2023 kl. 13:18:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Filmens röster är  Peter Eggers, Mimmi Sandén, Julian Gadelius, Rafael Pettersson, Anton Olofsson Raeder, Christian Hedlund, Mikael Regenholz, Johan Schinkler, Vicki Benckert och Mia  Hansson
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 18 januari 2023 kl. 13:18:13Filmens röster är  Peter Eggers, Mimmi Sandén, Julian Gadelius, Rafael Pettersson, Anton Olofsson Raeder, Christian Hedlund, Mikael Regenholz, Johan Schinkler, Vicki Benckert och Mia  Hansson
Vet du dubbningsbolag och sånt också!? ^^

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios


Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 19 januari 2023 kl. 08:34:30Låter som att det kan vara Eurotroll.
Det här är väl en Warner Bros-film, så utifrån distributören gissar jag att Iyuno-SDI är mer sannolikt.

Men vi får väl se - om några dagar har jag tänkt att kontakta distributören (SF Studios och/eller Warner Bros.) för att försöka få tag i en komplett creditlista. :)

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2023 kl. 08:41:44Det här är väl en Warner Bros-film, så utifrån distributören gissar jag att Iyuno-SDI är mer sannolikt.

Men vi får väl se - om några dagar har jag tänkt att kontakta distributören (SF Studios och/eller Warner Bros.) för att försöka få tag i en komplett creditlista. :)
Jag bara chansade för jag hade inte en susning. 

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 19 januari 2023 kl. 20:18:30Jag bara chansade för jag hade inte en susning.
Det var inte en dum gissning dock den är ju distribuerad av SF Studios även om det kanske inte är de som skulle beställa dubbningen i det här fallet. Men det har ju hänt att Eurotroll dubbat Warner Brothers biofilmer tillexempel Scoob!.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 januari 2023 kl. 20:34:40Det var inte en dum gissning dock den är ju distribuerad av SF Studios även om det kanske inte är de som skulle beställa dubbningen i det här fallet. Men det har ju hänt att Eurotroll dubbat Warner Brothers biofilmer tillexempel Scoob!.
Haha tack!  ;D ;D ;D

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2023 kl. 08:41:44Det här är väl en Warner Bros-film, så utifrån distributören gissar jag att Iyuno-SDI är mer sannolikt.

Men vi får väl se - om några dagar har jag tänkt att kontakta distributören (SF Studios och/eller Warner Bros.) för att försöka få tag i en komplett creditlista. :)
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 januari 2023 kl. 20:34:40Det var inte en dum gissning dock den är ju distribuerad av SF Studios även om det kanske inte är de som skulle beställa dubbningen i det här fallet. Men det har ju hänt att Eurotroll dubbat Warner Brothers biofilmer tillexempel Scoob!.
SF Studios ser dock inte ut att distribuera Warner Bros. filmer numera. De distribuerar visserligen deras filmer på exempelvis DVD och Blu-Ray, men inte på bio vad jag kan se.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 20 januari 2023 kl. 11:45:17SF Studios ser dock inte ut att distribuera Warner Bros. filmer numera. De distribuerar visserligen deras filmer på exempelvis DVD och Blu-Ray, men inte på bio vad jag kan se.
Ja, mycket riktigt ser det ut som att Warner Bros. på bio har tagit över distributionen själva. Mumier på äventyr finns inte med på SF Studios pressajt, och går man in i Statens Medieråds databas står det att filmen distribueras av Warner Bros. Entertainment Nordic AB.

Märkligt nog granskades för övrigt filmen av Statens Medieråd redan i november, och blev barntillåten för alla ålder. Var det tänkt att filmen skulle gå upp på bio tidigare, eller varför granskning så långt i förväg...?

Daniel Hofverberg

Nu har jag fått svar från Warner Bros. och har fått creditlista till Mumier på äventyr, så den kommer publiceras vid nästa uppdatering - åtminstone innan filmen får premiär. :)

Till min förvåning är det faktiskt Eurotroll som gjort dubbningen. :)

Rickard Engborg har regisserat och Amanda Renberg har översatt. Producenter och rollbesättare är Oskar Svensson och Ester Sjögren.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2023 kl. 13:17:44Ja, mycket riktigt ser det ut som att Warner Bros. på bio har tagit över distributionen själva. Mumier på äventyr finns inte med på SF Studios pressajt, och går man in i Statens Medieråds databas står det att filmen distribueras av Warner Bros. Entertainment Nordic AB.
Är Warner Bros. Entertainment Nordic AB nytt? Om det redan fanns så är det konstigt att SF Studios distribuerat deras biofilmer i några år nu...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 januari 2023 kl. 10:44:33Är Warner Bros. Entertainment Nordic AB nytt? Om det redan fanns så är det konstigt att SF Studios distribuerat deras biofilmer i några år nu...
Företaget i sig verkar enligt företagsregistret ha funnits sedan 1992, men de verkar ha utökat verksamheten på sistone. I företagsregistret står det att företaget ska syssla med "Partihandel med inspelade band och skivor för musik och bild".

Så min bästa gissning är att de inte förrän nu har haft resurser att distribuera biofilmer på egen hand, utan att de har varit beroende av någon annan för det praktiska arbetet med distribution. Trots allt krävs det ju en del för att distribuera biofilmer, för det logistiska, administrativa och praktiska arbetet - och kanske även att de inte själva hade resurser att ta fram DCP-kopior för digital distribution som nuförtiden används på bio.

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 januari 2023 kl. 10:52:45Företaget i sig verkar enligt företagsregistret ha funnits sedan 1992, men de verkar ha utökat verksamheten på sistone. I företagsregistret står det att företaget ska syssla med "Partihandel med inspelade band och skivor för musik och bild".
Alltså de har gett ut musik i 31 år men de har aldrig slagits av tanken att de kan distribuera sina egna filmer ::) Vem gjorde det förresten innan SF? Någon annan division av Warner Brothers?

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 januari 2023 kl. 10:03:01Nu har jag fått svar från Warner Bros. och har fått creditlista till Mumier på äventyr, så den kommer publiceras vid nästa uppdatering - åtminstone innan filmen får premiär. :)

Till min förvåning är det faktiskt Eurotroll som gjort dubbningen. :)

Rickard Engborg har regisserat och Amanda Renberg har översatt. Producenter och rollbesättare är Oskar Svensson och Ester Sjögren.
Så Warner har bytt dubbningstudio? Brukar inte de anita SDI Media?