Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

HBO Nordic/HBO Max

Startat av Samlaren, 27 mars 2020 kl. 15:54:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Samlaren

Citat från: Goliat skrivet  1 maj 2022 kl. 16:05:10
De lägger ju ut saker hela tiden redan ju.  ???

Julia, Minx, the Gilded Age, är ju nya och kommit med nya avsnitt och fler är på g (sett reklam men inte intresserats av just dem dock), sedan la de precis upp flera säsonger av Mom för någon dag sedan bara. Detta har skett under relativt kort tid.

Går man in på senaste verkar det som sedan förra veckan att 26 nya titlar lagts till bara under så kort tid.

Så vad menar du exakt? Det kommer nytt hela tiden ju.  :P

Finns allt så tröttnar folk också, ett koncept som funkar är att släppa lite då och då och då folk att stanna kvar på grund av att det kommer nytt material.

Det han säkert menar är att de är sega på att lägga ut äldre animerade serier och andra serier det tror jag iaf han menar.

Jag personlingen tycker att Disney lägger till snabbare då de sedan start har blivit 3dubellet så stora till utbud. Men jo HBO Max lägger iaf till mer/v än Paramount+ som ligger på lat sidan som också verkar ha fler serier på Canaldigitalplay än de har på sin tjänst.

Scoobydoofan1

Citat från: Goliat skrivet  1 maj 2022 kl. 16:05:10
De lägger ju ut saker hela tiden redan ju.  ???

Julia, Minx, the Gilded Age, är ju nya och kommit med nya avsnitt och fler är på g (sett reklam men inte intresserats av just dem dock), sedan la de precis upp flera säsonger av Mom för någon dag sedan bara. Detta har skett under relativt kort tid.

Går man in på senaste verkar det som sedan förra veckan att 26 nya titlar lagts till bara under så kort tid.

Så vad menar du exakt? Det kommer nytt hela tiden ju.  :P

Finns allt så tröttnar folk också, ett koncept som funkar är att släppa lite då och då och då folk att stanna kvar på grund av att det kommer nytt material.
Det också, men om dom släpper lite av dom gamla serierna då och då så blir det bra, dom borde kunna ha en balans mellan båda nytt och gamla serier.

Scoobydoofan1

Citat från: Samlaren skrivet  1 maj 2022 kl. 19:06:33
Det han säkert menar är att de är sega på att lägga ut äldre animerade serier och andra serier det tror jag iaf han menar.

Jag personlingen tycker att Disney lägger till snabbare då de sedan start har blivit 3dubellet så stora till utbud. Men jo HBO Max lägger iaf till mer/v än Paramount+ som ligger på lat sidan som också verkar ha fler serier på Canaldigitalplay än de har på sin tjänst.
det var poängen med inlägget, dom är långsamma och sega när det kommet till det.

Goliat

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  1 maj 2022 kl. 19:28:12
Det också, men om dom släpper lite av dom gamla serierna då och då så blir det bra, dom borde kunna ha en balans mellan båda nytt och gamla serier.

Ska jag vara ärlig så tror jag att vi är en väldigt liten grupp som gillar dessa äldre serier då den ger oss nostalgi. Men få av dessa äldre serier som vi gillar är inget dagens unga gillar som de har som målgrupp. Därför tror jag det ligger rätt långt ner på listan på prioritering.

Men jag tycker också att det borde komma upp något äldre då och då, vad hände med Powerpuff Girls exempelvis som fanns med i reklamen (den äldre tecknade serien), för det är bara den nya versionen som finns där. Vilket är lite trist.

Tycker dock det är ett större problem med censureringen. Tycker de borde skapa sig ett system, som Disney+ har att man kan välja åldersgräns, för att bara ta bort ett 40-tal avsnitt av Adventure Time för de tycker de är för våldsamma (vilket ärligt talat jag inte kan hålla med om då det inte förkommer våld i många av dem), så tappar man ju massa information och historia och man förstår inte allt då det blir utan kontext i andra avsnitt. Det stör jag mig mer på än att det postas mer nyare material.

gstone

Dom borde ha ko och kyckling,
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag önskar dom hade I Am Weasel.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Goliat

Man kan ju också önska serier om man vill, ju fler som önskar ju större risk blir det att det dyker upp.

gstone

Jag önskar dom hade Mästerdetektiven Droopy !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oskar

#518
Citat från: gstone skrivet  1 maj 2022 kl. 20:42:24
Jag önskar dom hade Mästerdetektiven Droopy !
det skulle var bra idé eftersom Gunnar ernblad har dött och nya generationen kan titta på.

Scoobydoofan1

Citat från: Goliat skrivet  1 maj 2022 kl. 20:03:39
Ska jag vara ärlig så tror jag att vi är en väldigt liten grupp som gillar dessa äldre serier då den ger oss nostalgi. Men få av dessa äldre serier som vi gillar är inget dagens unga gillar som de har som målgrupp. Därför tror jag det ligger rätt långt ner på listan på prioritering.

Men jag tycker också att det borde komma upp något äldre då och då, vad hände med Powerpuff Girls exempelvis som fanns med i reklamen (den äldre tecknade serien), för det är bara den nya versionen som finns där. Vilket är lite trist.

Tycker dock det är ett större problem med censureringen. Tycker de borde skapa sig ett system, som Disney+ har att man kan välja åldersgräns, för att bara ta bort ett 40-tal avsnitt av Adventure Time för de tycker de är för våldsamma (vilket ärligt talat jag inte kan hålla med om då det inte förkommer våld i många av dem), så tappar man ju massa information och historia och man förstår inte allt då det blir utan kontext i andra avsnitt. Det stör jag mig mer på än att det postas mer nyare material.
Varför har HBO max inte samma system som Disney+ när det kommer till serier? Disney+ har dom äldre serierna, inklusive dom nya serierna, vad är så fel att HBO max inte lägger ut dom äldre serierna så snabbt som möjligt? Disney+ hade vissa serier i norden från 80 och 90 talet.


Goliat

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  1 maj 2022 kl. 21:31:41
Varför har HBO max inte samma system som Disney+ när det kommer till serier? Disney+ har dom äldre serierna, inklusive dom nya serierna, vad är så fel att HBO max inte lägger ut dom äldre serierna så snabbt som möjligt? Disney+ hade vissa serier i norden från 80 och 90 talet.

Jag tycker Disney+ är rätt sega med äldre serier från 80-90-talet. Är flera som saknas än. De ser ju också vad som förfrågas mest och går efter det. Disney+ är rätt blandat, tror många skaffar för sina barn och de vill erbjuda något för de äldre också samt nostalgi, det efterfrågas också, speciellt DuckTales.

Men serier som Kurage den Hariga hunden m.f. är förfrågan väldigt liten tyvärr. Sedan är det också en kostnadsfråga, de måste fortfarande gå i vinst och ha något drivande i sin produkt. Att tillfredställa flera tiotusen eller några få hundra och gå back, väljer de nog inte vår lilla grupp tyvärr.

Man kan fortfarande lämna tips på saker man vill se. Så bättre lämna in förslag då o då och hålla tummarna.

Det är trots allt inte Disney+ utan en helt annan streamingstjänst, tycker de har en rätt bra sida och tycker de lyckats väldigt bra med vad de ville nå ut med. Så lockas som sagt nyare saker mer än äldre.

Fred

Citat från: Goliat skrivet  1 maj 2022 kl. 20:03:39
Ska jag vara ärlig så tror jag att vi är en väldigt liten grupp som gillar dessa äldre serier då den ger oss nostalgi. Men få av dessa äldre serier som vi gillar är inget dagens unga gillar som de har som målgrupp. Därför tror jag det ligger rätt långt ner på listan på prioritering.

Men jag tycker också att det borde komma upp något äldre då och då, vad hände med Powerpuff Girls exempelvis som fanns med i reklamen (den äldre tecknade serien), för det är bara den nya versionen som finns där. Vilket är lite trist.

Tycker dock det är ett större problem med censureringen. Tycker de borde skapa sig ett system, som Disney+ har att man kan välja åldersgräns, för att bara ta bort ett 40-tal avsnitt av Adventure Time för de tycker de är för våldsamma (vilket ärligt talat jag inte kan hålla med om då det inte förkommer våld i många av dem), så tappar man ju massa information och historia och man förstår inte allt då det blir utan kontext i andra avsnitt. Det stör jag mig mer på än att det postas mer nyare material.

Hur ser demografin ut gällande strömningstjänster? Jag tror ju att det är fler som är äldre än 25 som kollar på tecknat på Disney+ och HBO Max än linjärt på Boomerang och Cartoon Network, så det borde ju finnas en marknad för äldre serier på strömningstjänster också.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  1 maj 2022 kl. 21:31:41
Varför har HBO max inte samma system som Disney+ när det kommer till serier? Disney+ har dom äldre serierna, inklusive dom nya serierna, vad är så fel att HBO max inte lägger ut dom äldre serierna så snabbt som möjligt? Disney+ hade vissa serier i norden från 80 och 90 talet.
Det korta svaret är nog att åtminstone en del av Disneys äldre serier har kunnat fortsätta att vara populära och visats även under senare tid - genom bl.a. Disney Channel, Playhouse Disney och för all del även Disneydags i SVT. Det gör att exempelvis Bumbibjörnarna och DuckTales fortfarande är lika kända även för dagens barn, trots att det gått flera decennier.

Men det är nog få äldre serier från Warner Bros. som är välbekanta och populära bland dagens barn, i och med att Boomerang och Cartoon Network inte sänt särskilt många äldre serier på senare år, så att många som är barn idag helt enkelt inte har haft någon möjlighet att kunna se äldre serier. Familjen Flinta och The Scooby-Doo Show borde kunna fungera även för dagens barn, för de serierna var det ju inte länge sedan de sändes i Sverige - och även om inte alla barn har sett just de serierna, så lär de åtminstone känna till rollfigurerna genom modernare serier. Men många andra äldre serier lär knappast bli någon storsuccé i dagens läge, då det helt enkelt varit för länge sedan de sänts i Sverige så att de som är barn idag knappast har kunnat se serierna. Kurage den harige hunden är väl exempelvis i det närmaste helt okänt för dagens barn, som de flesta under tonåren knappast ens har hört talats om.

Citat från: Fred skrivet  1 maj 2022 kl. 22:43:01
Hur ser demografin ut gällande strömningstjänster? Jag tror ju att det är fler som är äldre än 25 som kollar på tecknat på Disney+ och HBO Max än linjärt på Boomerang och Cartoon Network, så det borde ju finnas en marknad för äldre serier på strömningstjänster också.
Det är nog egentligen bara tjänsterna själva som kan veta något, då sådant sällan eller aldrig offentliggörs till allmänheten. Men mycket lär ju röra sig om gissningar, för när man använder en streamingtjänst kan ju inte tjänsten veta om det är 60-årig man eller en 3-årig flicka som ser serierna ifråga - de kan ju inte veta vem eller vilka som sitter framför TV:n, utan bara vem som står för själva abonnemanget...

På gott och ont utgår man nog ifrån den gamla klassiska fördomen att tecknat/animerat är det barn som ser, och överlag inte många vuxna om de inte tittar med sina barn. Det är förstås att göra det lite enkelt för sig, men icke desto mindre lär det stämma för 80% av befolkningen. I min bekantskapskrets känner jag i alla fall inte en enda person (undertecknad undantagen) över 15 år som frivilligt vill se på någonting tecknat vad det än är, om inte deras eventuella barn samtidigt vill se så att de mer eller mindre frivilligt tittar med sina barn...

Utifrån den principen lär nog HBO Max vinna på att i första hand satsa på live-actionserier för en vuxen publik, för det är ju främst genom sina ovanligt välgjorda ungdoms- och vuxenserier som varumärket HBO blivit populärt över hela världen i flera decennier. Och i andra hand barnserier som dagens barn känner till, och som alltså sänts på TV under senare år.

Citat från: Goliat skrivet  1 maj 2022 kl. 20:03:39
Ska jag vara ärlig så tror jag att vi är en väldigt liten grupp som gillar dessa äldre serier då den ger oss nostalgi. Men få av dessa äldre serier som vi gillar är inget dagens unga gillar som de har som målgrupp. Därför tror jag det ligger rätt långt ner på listan på prioritering.
Jag instämmer. På det här forumet är vi nog många som gärna vill se lite äldre serier, men vi är knappast representativa för befolkningen i stort - utan då måste man ju i första hand gå efter varumärken och serier som dagens unga gillar och brukar se på, och serier som inte sänts på TV på över 15 års tid lär ju dagens barn omöjligen ha kunnat se... Sådant lär alltså komma rätt långt ner på priolistan, även om jag också hoppas att en och annan äldre serie kan dyka upp då och då.

Åtminstone serier med rollfigurer som fortfarande är populära borde ju kunna gå hem även hos dagens barn, även om de inte nödvändigtvis har sett just de aktuella serierna. Jag menar, tycker dagens unga om Scooby-Doo och vem tror du?, så är väl sannolikheten ganska stor att de även skulle tycka om Scooby-Doo - Var är du? och The Scooby-Doo Show; även om de inte har sett dem. Detsamma med exempelvis Familjen Flinta, där de som är barn idag kanske inte har sett 1960-talsserien men åtminstone kan ha sett Yabba Dabba Dinosaurier och i så fall troligen skulle uppskatta även den gamla serien.

Det hjälper ju inte för äldre serier med unika rollfigurer som inte är kända i dagens läge, men skulle hjälpa i alla de fall där det rör sig om rollfigurer som fortfarande är kända - såsom exempelvis Tom & Jerry Kids, som lär vara helt okända för dagens barn men där dagens barn garanterat ändå känner till Tom & Jerry. Där borde HBO Max kunna våga satsa på lite äldre serier, då man genom kopplingar till nu kända TV-program skulle kunna locka barn att se på äldre serier även om de inte känner till dem.

Goliat

Daniel svarade rätt bra på frågan mot mig och hade inte kunnat säga det på ett annat bättre sätt.