Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

HBO Nordic/HBO Max

Startat av Samlaren, 27 mars 2020 kl. 15:54:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Samlaren skrivet  3 maj 2022 kl. 11:17:54
Så alltså EU som ligger bakom beslutet och inte Warner......

De syftar väl inte på EU? De syftade nog på statens medieråd eller något specifikt för Sverige skulle jag tro.

Filmcensur

"Sedan 2011 är Statens medieråd ansvarigt för att sätta åldersgränser för film som är avsedd att visas för barn under 15 år offentligt."

Statens medieråd

Simon Axelsson

Citat från: Goliat skrivet  3 maj 2022 kl. 16:36:43
De syftar väl inte på EU? De syftade nog på statens medieråd eller något specifikt för Sverige skulle jag tro.

Filmcensur

"Sedan 2011 är Statens medieråd ansvarigt för att sätta åldersgränser för film som är avsedd att visas för barn under 15 år offentligt."

Statens medieråd

Statens medieråd kan väl ändå inte bestämma huruvida särskilda tv-avsnitt får visas på specifika tjänster eller? De sätter väl ändå blott åldersgränser, inte de väl bannar grejer?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Goliat

Citat från: Simon Axelsson skrivet  3 maj 2022 kl. 17:51:13
Statens medieråd kan väl ändå inte bestämma huruvida särskilda tv-avsnitt får visas på specifika tjänster eller? De sätter väl ändå blott åldersgränser, inte de väl bannar grejer?

De kan inte bestämma, men om de sätter en serie som 15 år, men de sänker till lägre åldersgräns om det sker censurering eller uteslutande av avsnitt så kan det styra hur streamingtjänsten material ser ut.

Avsnitten är inte bannade, utan klassade från (enligt hur jag tror) 15 år, så valde de att ta bort så fler kan se serien.

Edit: dock antaganden, som sagt, vet inte. Utan en teori.

Samlaren

#543
Tror det mer är EU som bstämmer då det fäller för hela EU.

Goliat

Citat från: Samlaren skrivet  3 maj 2022 kl. 18:24:36
Tror det mer är EU som bstämmer då det fäller för hela EU.

Jag vet faktiskt inte hur utbudet ser ut i andra länder dock.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet  3 maj 2022 kl. 17:51:13
Statens medieråd kan väl ändå inte bestämma huruvida särskilda tv-avsnitt får visas på specifika tjänster eller? De sätter väl ändå blott åldersgränser, inte de väl bannar grejer?
Statens Medieråd granskar bara filmer som ska visas på bio, eller om DVD-distributörer själva frivilligt väljer att skicka in material för granskning. Och sedan Statens Biografbyrå avskaffades har de inte befogenhet att kunna förbjuda något, utan bara sätta åldersgränser (barntillåtet, 7 år, 11 år eller 15 år) för sådant som ska visas offentligt. Om distributörer väljer att inte låta Statens Medieråd granska något som ska visas offentligt, så får den filmen automatiskt 15-årsgräns (vilket vissa mindre distributörer gör för att slippa kostnaden för granskning).

Att någon streamingtjänst skulle skicka in något till Statens Medieråd som inte ska visas på bio förefaller väldigt osannolikt.

Citat från: Goliat skrivet  3 maj 2022 kl. 16:36:43
De syftar väl inte på EU? De syftade nog på statens medieråd eller något specifikt för Sverige skulle jag tro.

Filmcensur

"Sedan 2011 är Statens medieråd ansvarigt för att sätta åldersgränser för film som är avsedd att visas för barn under 15 år offentligt."

Statens medieråd
Märk väl ordet offentligt i ditt citat. Det innebär alltså framförallt bio, eller om något annat ska visas i offentliga sammanhang (utanför privata hem, skolor och dylikt). Offentligt innebär alltså framföranden som allmänheten har tillträde till, vilket förr i tiden ibland kunde innefatta 16 mm-film men som nuförtiden nästan uteslutande innebär bio.

Det har visserligen hänt att även distributörer på DVD och Blu-Ray beställer granskning av Statens Medieråd eller före det Statens Biografbyrå, för att säkerställa att man inte kan bli åtalad för olaga våldsskildring i efterhand, men det har alltid varit relativt sällsynt.

Citat från: Goliat skrivet  3 maj 2022 kl. 18:45:26
Jag vet faktiskt inte hur utbudet ser ut i andra länder dock.
Via VPN är det ju ingen konst att komma åt HBO Max i USA, men hur utbudet ser ut i övriga EU-länder vet jag inte. Det är väl dock inte så jättemånga länder som har fått HBO Max än, utan i Europa rör det sig väl främst om Norden, Spanien, Polen och Portugal - utöver en del östeuropeiska länder som alldeles nyligen fått tjänsten.
("Norden" i HBOs ögon innefattar dock inte Island, trots att Island enligt alla definitioner hör till Norden)

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 maj 2022 kl. 01:26:56
Att någon streamingtjänst skulle skicka in något till Statens Medieråd som inte ska visas på bio förefaller väldigt osannolikt.
Märk väl ordet offentligt i ditt citat. Det innebär alltså framförallt bio, eller om något annat ska visas i offentliga sammanhang (utanför privata hem, skolor och dylikt). Offentligt innebär alltså framföranden som allmänheten har tillträde till, vilket förr i tiden ibland kunde innefatta 16 mm-film men som nuförtiden nästan uteslutande innebär bio.


Jag tolkade offentligt till tillgänglighet öppet och även internet. Men jag har väldigt dålig koll på censur och hur det funkar, var och hur.

Men är det verkligen EU som bestämmer som nämnts tidigare i tråden?

Scoobydoofan1

Citat från: Goliat skrivet  4 maj 2022 kl. 09:43:26
Jag tolkade offentligt till tillgänglighet öppet och även internet. Men jag har väldigt dålig koll på censur och hur det funkar, var och hur.

Men är det verkligen EU som bestämmer som nämnts tidigare i tråden?
Skulle det här betyda att utbudet inte är lika stor som i andra länder?

Goliat

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 maj 2022 kl. 10:27:59
Skulle det här betyda att utbudet inte är lika stor som i andra länder?

Ingen aning, jag har inte tillgång till HBO för andra länder så kan inte jämföra tyvärr.

Tror dock utbudet kan variera från land till land. därför jag var skeptisk att EU skulle förbjuda något som nämndes tidigare i tråden.

Men jag vet inte, har noll koll på hur censur fungerar m.m.

KurageDHH

#549
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 maj 2022 kl. 01:26:56
Via VPN är det ju ingen konst att komma åt HBO Max i USA, men hur utbudet ser ut i övriga EU-länder vet jag inte. Det är väl dock inte så jättemånga länder som har fått HBO Max än, utan i Europa rör det sig väl främst om Norden, Spanien, Polen och Portugal - utöver en del östeuropeiska länder som alldeles nyligen fått tjänsten.
("Norden" i HBOs ögon innefattar dock inte Island, trots att Island enligt alla definitioner hör till Norden)

Man kan komma at HBO Max i USA via vissa VPN. Både Surfshark och Windscribe funkar hur bra som helst (dock kan det bli trassel ibland).


gstone

Warner Brother har fått en ny skitdålig chef.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  7 augusti 2022 kl. 12:31:42Warner Brother har fått en ny skitdålig chef.
Alla nedlagda projekt beror inte direkt på chefen utan snarare på deras ihopslagning med Discovery Plus.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet  7 augusti 2022 kl. 12:31:42Warner Brother har fått en ny skitdålig chef.
Ja, han har minst sagt gjort ett par konstiga saker, exempelvis skrotandet av två nästan helt färdiga filmer och kallandet av HBO Max med sitt manusbaserade innehåll som "något för män" och Discovery+ med sitt realitybaserade innehåll "något för kvinnor". Å andra sidan verkar han veta hur man maximerar sin inkomst på biofilmer i och med att han tycks ha beslutat att det i huvudsak ska dröja mer än 45 dagar innan filmerna når HBO Max.

 
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 augusti 2022 kl. 12:43:01Alla nedlagda projekt beror inte direkt på chefen utan snarare på deras ihopslagning med Discovery Plus.
Genom vilken de fått den här chefen. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 augusti 2022 kl. 12:43:01Alla nedlagda projekt beror inte direkt på chefen utan snarare på deras ihopslagning med Discovery Plus.
Han har dåliga politiska åskiter.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.