Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

HBO Nordic/HBO Max

Startat av Samlaren, 27 mars 2020 kl. 15:54:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 februari 2023 kl. 12:13:23Så vitt jag kan se finns Familjen Flinta inte alls på HBO Max i Sverige. Däremot finns serien på HBO Max i USA, men då är det förstås utan svensk dubbning.

Det går för övrigt utmärkt att söka och bläddra i utbudet utan att ha något konto på HBO Max. Så du behöver egentligen aldrig fråga om vad som finns eller inte finns. Du kan titta efter själv. Gå bara till
https://play.hbomax.com/

Vad det är "som pågår" har jag inte en aning om... :)
Undrar om Daniel eller nån annan har bättre koll på det här. Det är verkligen märkligt.

KurageDHH

Imorgon kommer Batman: The Animated Series till svenska HBO Max:
www.instagram.com/p/Com2wfvuJMm/
Frågan är om svensk dubbad är med eller om det blir bara originalspråk med svensk text precis som många äldre Marvelserier på Disney+.
Betyder det att det kan komma fler äldre DC-serier till tjänsten under det här året och/eller framåt?

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet 14 februari 2023 kl. 19:28:58Imorgon kommer Batman: The Animated Series till svenska HBO Max:
www.instagram.com/p/Com2wfvuJMm/
Frågan är om svensk dubbad är med eller om det blir bara originalspråk med svensk text precis som många äldre Marvelserier på Disney+.
Betyder det att det kan komma fler äldre DC-serier till tjänsten under det här året och/eller framåt?
Oj, det var en trevlig överraskning. :)

Jag hoppas verkligen att den svenska dubbningen är med, men tyvärr befarar jag att det mycket väl kanske bara är textad originalversion...

Den första dubbningen, som trots allt har släppts på DVD i Sverige (eller åtminstone delvis), äger ju Warner Bros. utan tvekan rättigheterna till - men Eurotrolls senare dubbning är jag lite mer osäker på om Warner har köpt loss eller om de rättigheterna finns kvar hos TV4-gruppen...?

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 februari 2023 kl. 20:21:56Oj, det var en trevlig överraskning. :)

Jag hoppas verkligen att den svenska dubbningen är med, men tyvärr befarar jag att det mycket väl kanske bara är textad originalversion...

Den första dubbningen, som trots allt har släppts på DVD i Sverige (eller åtminstone delvis), äger ju Warner Bros. utan tvekan rättigheterna till - men Eurotrolls senare dubbning är jag lite mer osäker på om Warner har köpt loss eller om de rättigheterna finns kvar hos TV4-gruppen...?

Eurotrolls senare dubbning måste de väl också äga man kan väl inte bara äga några få säsonger dubbade eller? För om man visste att man inte skulle få dubb på hela serien så skulle man väl inte köpa loss någonting alls.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 14 februari 2023 kl. 20:24:23Eurotrolls senare dubbning måste de väl också äga man kan väl inte bara äga några få säsonger dubbade eller? För om man visste att man inte skulle få dubb på hela serien så skulle man väl inte köpa loss någonting alls.
Svårt att säga, med tanke på att DVD-utgivningen i hela Europa "avbröts" utan att hela serien släpptes - och resterande avsnitt inte släppts via vare sig DVD, streaming eller VoD i de nordiska länderna...

Närmare bestämt var det 54 avsnitt som släpptes i två DVD-boxar, vilket innebär merparten av säsong 1. En tredje DVD-box med resten av serien släpptes i USA men hoppades över i hela Europa. Har de avsnitten aldrig varit planerade att släppas någonstans i Warner Bros. regi har det kanske heller aldrig varit på tal om att köpa loss de avsnitten...?

Men risken finns att Warner Bros. inte äger Eurotrolls dubbning, i och med att den beställdes av TV4 vid ett senare skede medan Mediadubb Internationals dubbning beställdes av TV1000 för programblocket Whats Up Doc (ungefär samma som det block som TV4 döpte om till Warnertimmen) - det innebär således två olika företag som man måste förhandla med, och vi vet ju alla ungefär hur sugna amerikanska storföretag brukar vara på att förhandla med (i sammanhanget) små svenska företag...

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 februari 2023 kl. 20:54:03Svårt att säga, med tanke på att DVD-utgivningen i hela Europa "avbröts" utan att hela serien släpptes - och resterande avsnitt inte släppts via vare sig DVD, streaming eller VoD i de nordiska länderna...

Närmare bestämt var det 54 avsnitt som släpptes i två DVD-boxar, vilket innebär merparten av säsong 1. En tredje DVD-box med resten av serien släpptes i USA men hoppades över i hela Europa. Har de avsnitten aldrig varit planerade att släppas någonstans i Warner Bros. regi har det kanske heller aldrig varit på tal om att köpa loss de avsnitten...?

Men risken finns att Warner Bros. inte äger Eurotrolls dubbning, i och med att den beställdes av TV4 vid ett senare skede medan Mediadubb Internationals dubbning beställdes av TV1000 för programblocket Whats Up Doc (ungefär samma som det block som TV4 döpte om till Warnertimmen) - det innebär således två olika företag som man måste förhandla med, och vi vet ju alla ungefär hur sugna amerikanska storföretag brukar vara på att förhandla med (i sammanhanget) små svenska företag...
Känns dock som att det är lättare att förhandla med TV4 för de finns ju kvar men TV1000 finns det väl ingen som vet vem som äger rättigheterna till deras dubbningar.

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 februari 2023 kl. 20:54:03Svårt att säga, med tanke på att DVD-utgivningen i hela Europa "avbröts" utan att hela serien släpptes - och resterande avsnitt inte släppts via vare sig DVD, streaming eller VoD i de nordiska länderna...

Närmare bestämt var det 54 avsnitt som släpptes i två DVD-boxar, vilket innebär merparten av säsong 1. En tredje DVD-box med resten av serien släpptes i USA men hoppades över i hela Europa. Har de avsnitten aldrig varit planerade att släppas någonstans i Warner Bros. regi har det kanske heller aldrig varit på tal om att köpa loss de avsnitten...?

Men risken finns att Warner Bros. inte äger Eurotrolls dubbning, i och med att den beställdes av TV4 vid ett senare skede medan Mediadubb Internationals dubbning beställdes av TV1000 för programblocket Whats Up Doc (ungefär samma som det block som TV4 döpte om till Warnertimmen) - det innebär således två olika företag som man måste förhandla med, och vi vet ju alla ungefär hur sugna amerikanska storföretag brukar vara på att förhandla med (i sammanhanget) små svenska företag...
Annars blir omdubb med Anders Beckman eller adam fietz som batman och jag tror att hbo max ska skärpa på engelska med svensk text. Jag tycker att på nittiotalet skulle sun studio Köpenhamn dubbar för vhs utgåva då skulle Fredrik dolk gjort batman. Eftersom sun studio Köpenhamn dubbar för warner bros på den tiden.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 14 februari 2023 kl. 20:59:10Känns dock som att det är lättare att förhandla med TV4 för de finns ju kvar men TV1000 finns det väl ingen som vet vem som äger rättigheterna till deras dubbningar.
När DVD-utgåvorna släpptes fanns dock TV1000 kvar, och om Warner gjorde något lär det nog ha varit då och inte nu.

TV1000 borde det inte råda någon tvekan om att NENT/Viaplay Group äger allt material från, även om det på den tiden hörde till MTG inom Kinnevikkoncernen - det är ju samma ägare som TV3, TV6, TV8, TV10, Viasat, m.fl. Men om ljudbanden sen finns bevarade rent fysiskt i dagens läge är en helt annan femma...
(Det är FilmNet där ingen tycks veta vem som äger rättigheterna)

Mathilda Gustafsson

Viasat Film som tidigare var tv1000 finns ju fortfarande så varför skulle det vara svårt att veta vem som äger rättigheterna till deras dubbningar?

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 februari 2023 kl. 21:11:36När DVD-utgåvorna släpptes fanns dock TV1000 kvar, och om Warner gjorde något lär det nog ha varit då och inte nu.

TV1000 borde det inte råda någon tvekan om att NENT/Viaplay Group äger allt material från, även om det på den tiden hörde till MTG inom Kinnevikkoncernen - det är ju samma ägare som TV3, TV6, TV8, TV10, Viasat, m.fl. Men om ljudbanden sen finns bevarade rent fysiskt i dagens läge är en helt annan femma...
(Det är FilmNet där ingen tycks veta vem som äger rättigheterna)
Hur ser det då ut när det gäller Justice League 2002? Framtidens Batman? Justice League Unlimited och Superman The Animated Series? Static Shock och Projekt Zeta? Vad är läget när det gäller dom serierna? Inklusive Ozzy & Drix, Kurage den hariga hunden, Grymma Sagor Med Billy Och Mandy, Samurai Jack osv?

Historielektions Soveren

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 februari 2023 kl. 21:59:35Hur ser det då ut när det gäller Justice League 2002? Framtidens Batman? Justice League Unlimited och Superman The Animated Series? Static Shock och Projekt Zeta? Vad är läget när det gäller dom serierna? Inklusive Ozzy & Drix, Kurage den hariga hunden, Grymma Sagor Med Billy Och Mandy, Samurai Jack osv?
Om det är dubbat för Cartoon Network så har de rättigheter. Så Justice League, Ozzy & Drix, Kurage den hariga hunden, Grymma Sagor Med Billy Och Mandy, Samurai Jack borde inte vara något problem för dem.
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Scoobydoofan1

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 14 februari 2023 kl. 22:10:45Om det är dubbat för Cartoon Network så har de rättigheter. Så Justice League, Ozzy & Drix, Kurage den hariga hunden, Grymma Sagor Med Billy Och Mandy, Samurai Jack borde inte vara något problem för dem.
Men när det gäller Framtidens Batman, Superman The Animeted Series Och Batman The Animated Series? Vad är situationen när det gäller dom serierna?

KurageDHH

Tyvärr finns inte Batman: The Animated Series med idag. :'(
Veckans släpp som finns på instagram har nu tagits bort. Är allt blivit ett stort misstag eller?

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet 15 februari 2023 kl. 13:23:19Tyvärr finns inte Batman: The Animated Series med idag. :'(
Veckans släpp som finns på instagram har nu tagits bort. Är allt blivit ett stort misstag eller?
Jag börjar också undra om det, för jag hittar i alla fall inga spår av Batman: The Animated Series. :(

Gjorde de ett misstag, så att de publicerade släpp för något annat land än Norden, eller...?

Kommer du ihåg vad mer som fanns med på veckans släpp, så man kan kolla om något av det andra utlovade har tillkommit? Länken fungerar ju inte alls längre, och jag lade tyvärr inte något annat på minnet...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2023 kl. 13:27:09Jag börjar också undra om det, för jag hittar i alla fall inga spår av Batman: The Animated Series. :(

Gjorde de ett misstag, så att de publicerade släpp för något annat land än Norden, eller...?

Kommer du ihåg vad mer som fanns med på veckans släpp, så man kan kolla om något av det andra utlovade har tillkommit? Länken fungerar ju inte alls längre, och jag lade tyvärr inte något annat på minnet...
Det var inte bra, det var väldigt dåliga nyheter att få veta om.