Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Mon Colle Knights

Startat av Samlaren, 11 juni 2020 kl. 19:25:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Samlaren

det är en serie från Japan som ska ha gått på SV1 och barnkanalen men vad heter den på svenska? Och vilka svenska röster har den?

Daniel Hofverberg

Jag har inget minne av att ha sett Mon Colle Knights på SVT, och jag hittar heller inget vid en sökning i Svensk Mediedatabas på originaltiteln eller andra logiska titlar. Jag hittar heller inget när jag söker på de större rollfigurernas namn, men det är förstås inte alltid som det står med i tablåtexterna.

Har du någon aning ungefär när den ska ha sänts eller någon del av titeln? Och är du säker på att den faktiskt var dubbad till svenska?

Jag har gått igenom allt i Svensk Mediedatabas på SVTs kanaler där det stått någonting med "Japansk tecknad" eller "Japansk animerad", och det här är de filmer och serier jag hittar åt som har sänts i någon av SVTs kanaler:

På Barnkanalen/SVT Barn:
Kaleido Star
Spindeln Bruno
I Mumindalen
Klossbygge
Piano
Cardcaptor Sakura
Ronja Rövardotter
Jag är hon och hon är jag
(Tenkôsei, 1982)
Stöveln Buka åker kana
Docka till sjöss
Eviga Berg
Pikaia
(som del av Utbildningsradion i textad originalversion)
Sandmagikern (fast står kroatisk på annat ställe, så vet inte vilken av uppgifterna som stämmer)
Grrl Power (Kortfilm)
Gamera, den modiga skräcködlan (Långfilm)
Hinokio (Långfilm)
Akira och vargflickan (Långfilm)
Min granne Totoro (Långfilm)
Kikis expressbud (Långfilm)
Lånaren Arrietty (Långfilm)
Kung fu kid (Långfilm)

På SVT1:
Månskensflickan Kaguyahime (svensk berättarröst av Maria Ericson)
Spirited Away (Långfilm)
Panda på äventyr (Långfilm)
Jakten på Skattkammarön (Långfilm)

På SVT2:
Perfect Blue (Långfilm)
Metropolis (Långfilm)
Steamboy (Långfilm)

Allt där jag inte skrivit "Långfilm" eller "Kortfilm" inom parentes ser ut att vara TV-serier. I de flesta fall har det inte stått något i tablåerna om serierna är dubbade eller textade, men jag vet att Kaleido Star (och förstås I Mumindalen och Ronja Rövardotter) var dubbade medan Cardcaptor Sakura bara sändes i textad originalversion.

Spontant tycker jag inte någon av titlarna i listan verkar stämma in på Mon Colle Knights, men någon som är mer insatt i serien än jag får gärna uttala sig.

Dock finns förstås möjligheten att SVT inte skrivit något i tablåerna om att det faktiskt är japanskt, och då blir det ju betydligt svårare att kunna hitta åt det...