Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

KurageDHH

Citat från: Fred skrivet 12 maj 2023 kl. 17:10:42Jag antar att serierna som visades på Disneydags, eller i USA på Disney Afternoon, är populära nog att få vara kvar på tjänsten.

Eller har jag fel?
Disneydags försvann från SVT i slutet av 2019, återkom dock 2021. Jag tycker gärna att SVT borde ha begravt Disneydags permanent 2019 (eller tidigare) och inte återuppliva under 2021.
Disneydags är helt ute sen flera år tillbaka!

Zach66

Vad vore livet utan film?

KurageDHH

Citat från: Zach66 skrivet 19 maj 2023 kl. 10:02:16Så...  gäller dessa borttagningar för Sverige också?

Plockas bort 26 maj på flera ställen i världen
Japp, det gäller Sverige med

www.moviezine.se/nyheter/disney-plus-plockar-bort-50-filmer-serier-lista

Bortplockning gäller dock bara originalproduktioner (till en början?).

Zach66

Så trist att de valt denna vägen. Andades det något om att något sådant kunde ske i deras orginal-reklam för kanalen? Nej, tror inte det.
Där hette det väl att du skulle kunna SE DET NÄR du vill så länge kanalen fanns.
Det låter lite som brytande av original-idén/värvnings-reklamen tycker jag.  >:(
Vad vore livet utan film?

Daniel Hofverberg

Det verkar helt klart oroväckande... Flertalet av titlarna på listan är ju dessutom sådana som dubbats till alla nordiska språk, så hur i allsindar kan det vara lönsamt att lägga ner hundratusentals kronor på dubbningar för att sen skrota serierna och filmerna helt...?!

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 maj 2023 kl. 17:35:19Det verkar helt klart oroväckande... Flertalet av titlarna på listan är ju dessutom sådana som dubbats till alla nordiska språk, så hur i allsindar kan det vara lönsamt att lägga ner hundratusentals kronor på dubbningar för att sen skrota serierna och filmerna helt...?!
Kommer de, liksom HBOs filmer och serier, dyka upp hos andra, exempelvis iTunes, tro?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Elios

Citat från: KurageDHH skrivet 19 maj 2023 kl. 15:24:39Japp, det gäller Sverige med

www.moviezine.se/nyheter/disney-plus-plockar-bort-50-filmer-serier-lista

Bortplockning gäller dock bara originalproduktioner (till en början?).
Det ända jag reagerade på som är tråkigt att dom tar bort är isåfall Cheaper By The Dozen som på svenska är Fullt Hus och här undrar jag bara om dom menar dom filmerna med Steve Martin eller den nya serien som kom för något år sedan!?!? Den har jag aldrig sett men klart vore det ju kul att se hur den är jämfört med den med Steve Martin.  :o 8)

gstone

Citat från: KurageDHH skrivet 19 maj 2023 kl. 15:24:39Japp, det gäller Sverige med

www.moviezine.se/nyheter/disney-plus-plockar-bort-50-filmer-serier-lista

Bortplockning gäller dock bara originalproduktioner (till en början?).
Det är fruktansvårt! :( :( :( :'( :'( :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 19 maj 2023 kl. 18:59:33Det ända jag reagerade på som är tråkigt att dom tar bort är isåfall Cheaper By The Dozen som på svenska är Fullt Hus och här undrar jag bara om dom menar dom filmerna med Steve Martin eller den nya serien som kom för något år sedan!?!? Den har jag aldrig sett men klart vore det ju kul att se hur den är jämfört med den med Steve Martin.  :o 8)
Då artiklarna tydligt nämner Disney+ Originals råder det nog ingen tvekan om att det är den nya filmen från 2022 som åsyftas - vilket är en klar nackdel. För 2003 års Fullt hus finns ju på DVD i Sverige, och vore således ingen katastrof om den försvann; men 2022 års film verkar inte ha släppts på DVD eller Blu-Ray någonstans i världen.

Faktum är att såvitt jag kunnat hitta verkar inte en enda av filmerna och serierna som nämns på listan som försvinner ha släppts på DVD eller Blu-Ray i ett enda land i världen, och verkar heller inte finnas som digital hyr- och köpfilm - så tas de bort försvinner alla möjligheter att kunna se på filmerna och serierna... :'(

Fortfarande står det heller inte ett ord på Disney+ om att någon av dessa filmer eller serier ska försvinna, och går man in på respektive titels sida står inte ett ord om att de snart ska försvinna. Så om listan stämmer och är sant även för Sverige, så är det fruktansvärt dålig stil - det minsta man kan begära är väl ändå att Disney+ själva förvarnar några veckor i förväg, så att man har en rimlig chans att hinna se klart serier man påbörjat eller tänkt se... :(

Jag har exempelvis länge tänkt att se Den mystiska Benedikt-klubben och En blivande presidents dagbok, som båda verkar lovande (och är svenskdubbade) men som jag inte haft tid till, men med två säsonger av vardera serie är det helt omöjligt att hinna med innan nästa fredag... :(

Citat från: gstone skrivet 19 maj 2023 kl. 19:13:43Det är fruktansvårt! :( :( :( :'( :'( :'( :'(
Ja, det håller jag fruktansvärt med om. Jag hade förstått logiken om det hade rört sig om inköpta serier/filmer som inte Disney själva äger (sådant försvinner ju alltid förr eller senare, oavsett tjänst), men när det rör sig om originalproduktioner från Disney+ som aldrig ens har släppts någon annanstans är det fullkomligt obegripligt...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 maj 2023 kl. 04:23:57Då artiklarna tydligt nämner Disney+ Originals råder det nog ingen tvekan om att det är den nya filmen från 2022 som åsyftas - vilket är en klar nackdel. För 2003 års Fullt hus finns ju på DVD i Sverige, och vore således ingen katastrof om den försvann; men 2022 års film verkar inte ha släppts på DVD eller Blu-Ray någonstans i världen.

Faktum är att såvitt jag kunnat hitta verkar inte en enda av filmerna och serierna som nämns på listan som försvinner ha släppts på DVD eller Blu-Ray i ett enda land i världen, och verkar heller inte finnas som digital hyr- och köpfilm - så tas de bort försvinner alla möjligheter att kunna se på filmerna och serierna... :'(

Fortfarande står det heller inte ett ord på Disney+ om att någon av dessa filmer eller serier ska försvinna, och går man in på respektive titels sida står inte ett ord om att de snart ska försvinna. Så om listan stämmer och är sant även för Sverige, så är det fruktansvärt dålig stil - det minsta man kan begära är väl ändå att Disney+ själva förvarnar några veckor i förväg, så att man har en rimlig chans att hinna se klart serier man påbörjat eller tänkt se... :(

Jag har exempelvis länge tänkt att se Den mystiska Benedikt-klubben och En blivande presidents dagbok, som båda verkar lovande (och är svenskdubbade) men som jag inte haft tid till, men med två säsonger av vardera serie är det helt omöjligt att hinna med innan nästa fredag... :(
Ja, det håller jag fruktansvärt med om. Jag hade förstått logiken om det hade rört sig om inköpta serier/filmer som inte Disney själva äger (sådant försvinner ju alltid förr eller senare, oavsett tjänst), men när det rör sig om originalproduktioner från Disney+ som aldrig ens har släppts någon annanstans är det fullkomligt obegripligt...
Var det ingen annan som såg det här på ett långt sikt? Varför är ni alla förvånade över det här? Det här var nackdelen med streamingtjänster och allt annat när det går mot digitalisering istället för fysisk media. Att lägga ut allting och att det kostar så otroligt mycket är inte nånting nytt, utan det är bättre att fortsätta försöka utöka utbudet på DVD och Blu-ray.

Zach66

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 maj 2023 kl. 10:02:41Var det ingen annan som såg det här på ett långt sikt? Varför är ni alla förvånade över det här? Det här var nackdelen med streamingtjänster och allt annat när det går mot digitalisering istället för fysisk media. Att lägga ut allting och att det kostar så otroligt mycket är inte nånting nytt, utan det är bättre att fortsätta försöka utöka utbudet på DVD och Blu-ray.
Jepp, jodå jag såg detta som ett "hot" redan från början, men trodde nog inte att det skulle dyka upp så här snabbt efter kanalens introduktion.
Det är väl därför jag aldrig tecknat upp mig för Disney+ och istället fortsatt jaga allt som finns på fysisk media. Problemet här är ju att dessa INTE FINNS på fysisk media (men vi kan kanske hoppas att de nu dyker upp på sådan, i och med att de tas bort från kanalen!).
Och tyvärr tror jag detta bara är början av bortplockande av filmer och serier från kanalen, som de inte tycker gått med vinst och som de hoppats.
Men slutresultatet är ju att det är en mycket dålig och relativt korttänkt stil att bedriva business på och att de med säkerhet inte kommer att värva/locka några nya kunder till kanalen på dessa beslut.
Vad vore livet utan film?

Scoobydoofan1

Citat från: Zach66 skrivet 20 maj 2023 kl. 11:03:00Jepp, jodå jag såg detta som ett "hot" redan från början, men trodde nog inte att det skulle dyka upp så här snabbt efter kanalens introduktion.
Det är väl därför jag aldrig tecknat upp mig för Disney+ och istället fortsatt jaga allt som finns på fysisk media. Problemet här är ju att dessa INTE FINNS på fysisk media (men vi kan kanske hoppas att de nu dyker upp på sådan, i och med att de tas bort från kanalen!).
Och tyvärr tror jag detta bara är början av bortplockande av filmer och serier från kanalen, som de inte tycker gått med vinst och som de hoppats.
Men slutresultatet är ju att det är en mycket dålig och relativt korttänkt stil att bedriva business på och att de med säkerhet inte kommer att värva/locka några nya kunder till kanalen på dessa beslut.
Frågan är vem betalar abonnemang, det är som om man betalar för ett sim kort per månad? Helt värdelöst och som du sa så är det här inte bara början men det ser ut som slutet, streamingkriget börjar ta slut eller är på gång, hela situationen är helt värdelöst. Om du kan fortsätt köpa filmer och serier som du samlar på och kollar på DVD och Blu-ray. Streamingtjänsterna kommer troligen lyckas med att få bort filmer och serier men om VHS och allt annat äldre får liv igen så kanske det går att vända tillbaka, troligen inte men man kan alltid hoppas på det, även om det inte finns så stor hopp för det.

Scoobydoofan1

Citat från: Zach66 skrivet 20 maj 2023 kl. 11:03:00Jepp, jodå jag såg detta som ett "hot" redan från början, men trodde nog inte att det skulle dyka upp så här snabbt efter kanalens introduktion.
Det är väl därför jag aldrig tecknat upp mig för Disney+ och istället fortsatt jaga allt som finns på fysisk media. Problemet här är ju att dessa INTE FINNS på fysisk media (men vi kan kanske hoppas att de nu dyker upp på sådan, i och med att de tas bort från kanalen!).
Och tyvärr tror jag detta bara är början av bortplockande av filmer och serier från kanalen, som de inte tycker gått med vinst och som de hoppats.
Men slutresultatet är ju att det är en mycket dålig och relativt korttänkt stil att bedriva business på och att de med säkerhet inte kommer att värva/locka några nya kunder till kanalen på dessa beslut.
Det måste ha funnits andra också som såg på streamingtjäntser och att böcker och media går till online och inte fysiska exemplar.

Scoobydoofan1

Citat från: Zach66 skrivet 20 maj 2023 kl. 11:03:00Jepp, jodå jag såg detta som ett "hot" redan från början, men trodde nog inte att det skulle dyka upp så här snabbt efter kanalens introduktion.
Det är väl därför jag aldrig tecknat upp mig för Disney+ och istället fortsatt jaga allt som finns på fysisk media. Problemet här är ju att dessa INTE FINNS på fysisk media (men vi kan kanske hoppas att de nu dyker upp på sådan, i och med att de tas bort från kanalen!).
Och tyvärr tror jag detta bara är början av bortplockande av filmer och serier från kanalen, som de inte tycker gått med vinst och som de hoppats.
Men slutresultatet är ju att det är en mycket dålig och relativt korttänkt stil att bedriva business på och att de med säkerhet inte kommer att värva/locka några nya kunder till kanalen på dessa beslut.
Tror du att allting kommer rasa? Hur ser du på utvecklingen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 maj 2023 kl. 10:02:41Var det ingen annan som såg det här på ett långt sikt? Varför är ni alla förvånade över det här? Det här var nackdelen med streamingtjänster och allt annat när det går mot digitalisering istället för fysisk media. Att lägga ut allting och att det kostar så otroligt mycket är inte nånting nytt, utan det är bättre att fortsätta försöka utöka utbudet på DVD och Blu-ray.
Givetvis är alla väl medvetna om att allting på streamingtjänster kan försvinna, och troligtvis också kommer att försvinna, förr eller senare - det är liksom en del av verksamheten, och ingenting förvånansvärt. Däremot är det mer förvånansvärt att ta bort så många av Disney+ originalproduktioner (som de rimligtvis borde äga rättigheterna till) så snabbt, och framförallt så många vid samma tillfälle.

Om vi jämför med Netflix är det ett fåtal av deras originalproduktioner som har försvunnit, men det kan nästan räknas på ena handens fingrar och är väldigt långt mellan gångerna. Även om vi ser på alla Netflix filmer och serier är det väldigt sällsynt att så mycket som 40-talet produktioner försvinner vid samma tillfälle.

Framförallt är det väldigt dåligt skött, då Disney+ inte själva ens har gått ut med det här och det på tjänsten inte står ett ord om det. När någonting försvinner från Netflix brukar de i alla fall upplysa om det på sidan för respektive film och serie 1 - 2 månader i förväg - det är inte optimalt, då det kräver att man faktiskt klickar sig in på respektive film/serie för att se varningen, men det finns i alla fall en rimlig chans att hinna se klart påbörjade serier.

Men hur förväntar sig Disney+ att man ska veta om det här, när de inte själva har gått ut med något...? De kan ju knappast förvänta sig att alla i världen ska läsa amerikanska tidningar (då alla artiklar verkar bygga på uppgifter från en och samma amerikanska källa)...

Och som sagt, problemet med Disney+ originalproduktioner är just att de inte finns att köpa på DVD eller Blu-Ray, och finns inte ens som digital hyr- och köpfilm; så försvinner dem finns det inget sätt att kunna se på filmerna och serierna.

Citat från: Zach66 skrivet 20 maj 2023 kl. 11:03:00Det är väl därför jag aldrig tecknat upp mig för Disney+ och istället fortsatt jaga allt som finns på fysisk media. Problemet här är ju att dessa INTE FINNS på fysisk media (men vi kan kanske hoppas att de nu dyker upp på sådan, i och med att de tas bort från kanalen!).
Tyvärr tror jag sannolikheten är liten att de här filmerna och serierna kommer att släppas på fysisk media, i och med att DVD och Blu-Ray kostar mer än streaming - varför skulle man då lägga ner de pengarna, om det är så få som varit intresserad av filmerna/serierna på Disney+...? Det lär ju knappast bli storsuccéer på Blu-Ray om det inte blivit det på Disney+... Några av filmerna kanske möjligtvis kan släppas på Blu-Ray i USA, men knappast i Sverige - och filmerna är nog mer sannolika än serierna.

Då finns det kanske en liten större chans att en del kan släppas som digital hyr- och köpfilm, men även där är ju filmerna mer troliga än serierna - och i Sverige förekommer ju digital uthyrning och försäljning knappt alls av TV-serier...
(Nu är verkligen inte digital försäljning någon höjdare, då begränsningarna gör att det i praktiken snarare är att hyra på obestämd tid än att köpa, men om alternativet är att inte kunna se en film eller serie överhuvudtaget så är det ju ändå bättre...)

Om det här stämmer visar det i alla fall att Disney måste se över kontrakten för framtida produktioner, för det låter helt orimligt om de måste betala royalties till skådespelare och andra inblandade bara för att produktionerna finns på tjänsten även om ingen tittar på dem - rimligtvis borde ju sådan ersättning utgå per person som faktiskt tittar, så det behöver de verkligen se över till framtida produktioner. Förhoppningsvis gör de det också, så att det här inte behöver hända igen; för om verkligen kontrakten är skrivna på ett sådant sätt känns det väldigt otidsenligt...


Dock verkar ju alla artiklar om det här, även Moviezines, bygga på samma amerikanska källa; så det är väl inte helt säkert att det verkligen gäller alla länder i världen och även Norden. Det finns väl en liten chans att filmerna och serierna kan finnas kvar i vissa länder, och bara de finns någonstans kan det ju gå att ansluta med VPN för att komma åt dem (då Disney+ har samma ljudspår och textspår oavsett land, så att man även om man ansluter med VPN kommer åt de svenska dubbningarna och textningarna).